JantjeBravo
MF'er
- 21 mrt 2012
- 210
- 0
Hoi!
Ik heb het gevoel dat mijn kawasaki Gpz550 niet zo vlot rijdt als hij hoort te rijden.
Even meteen het probleem aanhalen:
- Bochten zijn verschrikkelijk! De fiets voelt sloom aan, lijkt niet mee te willen in de bocht. Bij lange bochten wordt hij onstabiel (achterband lijkt te slaan). Voelt aan of de fiets ieder moment van onder je weg zal glijden.
- Wegligging laat de wensen over. Rechtdoor rijden is geen probleem. Wél bij het acceleren lijkt hij zijn rechte rijlijn niet te volgen, ook bij het ontkoppelen wijkt hij af. Oneffenheden lijken levensgevaarlijk. Spoorvorming en dikke witte lijnen lijken alle controle over de fiets weg te nemen. 2 maal aan een zebrapad met dikke witte verf het gevoel gehad alsof hij de grip verloor. Let op, hij slipt niet. Maar hij lijkt naar de zijkant weg te glijden. veranderen van rijvak gaat ook sloom, het is moeilijk voeling te krijgen met de motorfiets. Bij spoorvorming en bochten is er maar weinig controle over de motorfiets. Bij het optrekken lijkt die controle wel meer aanwezig te zijn. Dus dit doet mij vermoeden dat de achtervering hier ergens in mee speelt.
Nu heb ik gisteren de bandenspanning volledig op punt gezet, volgens de aangeraden gegevens mbt dit type: voor 2.0, achter 2.2bar. De voorvering heb ik iets boven de aangeraden spanning gesteld, nl kleine 1.0 bar ipv 0.75 bar. Hierdoor voelt hij op de stukken rechtdoor iets comfortabeleren aan. en in de bochten is de neiging tot het wegslaan van de achterkant net iets geminderd.
Maar dus nog steeds het gevoel dat de achterzijde vrij onstabiel is en de motorfiets sloom maakt bij manouvreren. Ik heb overigs de band grondig bekeken, deze draait soepel en vertoont geen opmerkelijke vervormingen. Dit alles doet me denken aan de achtervering.
Ik weet geen raad met dit. Ingaande en uitgaande demping, magische zaken momenteel.
Uit wat opzoekingwerk vond ik dat het onstabiel gevoel van de achterzijde hoogstwaarschijnlijk aan de vering ligt. Ik rij pas met deze motorfiets, vermoedelijk is aanpassing van de schokdemper wel nodig. Nu ik weeg zo'n 60kg. Wat mss wat licht is :p
Met de beschreven problemen, wat pas ik juist aan? Evt voor of achter? Ingaande en uitgaande demping enzo... Op welk gebied situeren deze problemen zich?
PS: de fiets beeft/trilt ook, voorwiellagers zijn nieuw, balhoofd geen merkbare speling en de trillingen lijken eerder van de achterkant te komen. Het niet het stuur dat trilt (doet hij wel een beetje) maar eerder de volledige motorfiets. Een deel lijkt door de motor zelf te komen en ander deel komt naar mijn gevoel uit een onstabiliteit ofzo :p
Ik heb het gevoel dat mijn kawasaki Gpz550 niet zo vlot rijdt als hij hoort te rijden.
Even meteen het probleem aanhalen:
- Bochten zijn verschrikkelijk! De fiets voelt sloom aan, lijkt niet mee te willen in de bocht. Bij lange bochten wordt hij onstabiel (achterband lijkt te slaan). Voelt aan of de fiets ieder moment van onder je weg zal glijden.
- Wegligging laat de wensen over. Rechtdoor rijden is geen probleem. Wél bij het acceleren lijkt hij zijn rechte rijlijn niet te volgen, ook bij het ontkoppelen wijkt hij af. Oneffenheden lijken levensgevaarlijk. Spoorvorming en dikke witte lijnen lijken alle controle over de fiets weg te nemen. 2 maal aan een zebrapad met dikke witte verf het gevoel gehad alsof hij de grip verloor. Let op, hij slipt niet. Maar hij lijkt naar de zijkant weg te glijden. veranderen van rijvak gaat ook sloom, het is moeilijk voeling te krijgen met de motorfiets. Bij spoorvorming en bochten is er maar weinig controle over de motorfiets. Bij het optrekken lijkt die controle wel meer aanwezig te zijn. Dus dit doet mij vermoeden dat de achtervering hier ergens in mee speelt.
Nu heb ik gisteren de bandenspanning volledig op punt gezet, volgens de aangeraden gegevens mbt dit type: voor 2.0, achter 2.2bar. De voorvering heb ik iets boven de aangeraden spanning gesteld, nl kleine 1.0 bar ipv 0.75 bar. Hierdoor voelt hij op de stukken rechtdoor iets comfortabeleren aan. en in de bochten is de neiging tot het wegslaan van de achterkant net iets geminderd.
Maar dus nog steeds het gevoel dat de achterzijde vrij onstabiel is en de motorfiets sloom maakt bij manouvreren. Ik heb overigs de band grondig bekeken, deze draait soepel en vertoont geen opmerkelijke vervormingen. Dit alles doet me denken aan de achtervering.
Ik weet geen raad met dit. Ingaande en uitgaande demping, magische zaken momenteel.
Uit wat opzoekingwerk vond ik dat het onstabiel gevoel van de achterzijde hoogstwaarschijnlijk aan de vering ligt. Ik rij pas met deze motorfiets, vermoedelijk is aanpassing van de schokdemper wel nodig. Nu ik weeg zo'n 60kg. Wat mss wat licht is :p
Met de beschreven problemen, wat pas ik juist aan? Evt voor of achter? Ingaande en uitgaande demping enzo... Op welk gebied situeren deze problemen zich?
PS: de fiets beeft/trilt ook, voorwiellagers zijn nieuw, balhoofd geen merkbare speling en de trillingen lijken eerder van de achterkant te komen. Het niet het stuur dat trilt (doet hij wel een beetje) maar eerder de volledige motorfiets. Een deel lijkt door de motor zelf te komen en ander deel komt naar mijn gevoel uit een onstabiliteit ofzo :p
Laatst bewerkt: