Vering mbt wegligging en bochtenwerk

JantjeBravo

MF'er
21 mrt 2012
210
0
Hoi!

Ik heb het gevoel dat mijn kawasaki Gpz550 niet zo vlot rijdt als hij hoort te rijden.

Even meteen het probleem aanhalen:

- Bochten zijn verschrikkelijk! De fiets voelt sloom aan, lijkt niet mee te willen in de bocht. Bij lange bochten wordt hij onstabiel (achterband lijkt te slaan). Voelt aan of de fiets ieder moment van onder je weg zal glijden.

- Wegligging laat de wensen over. Rechtdoor rijden is geen probleem. Wél bij het acceleren lijkt hij zijn rechte rijlijn niet te volgen, ook bij het ontkoppelen wijkt hij af. Oneffenheden lijken levensgevaarlijk. Spoorvorming en dikke witte lijnen lijken alle controle over de fiets weg te nemen. 2 maal aan een zebrapad met dikke witte verf het gevoel gehad alsof hij de grip verloor. Let op, hij slipt niet. Maar hij lijkt naar de zijkant weg te glijden. veranderen van rijvak gaat ook sloom, het is moeilijk voeling te krijgen met de motorfiets. Bij spoorvorming en bochten is er maar weinig controle over de motorfiets. Bij het optrekken lijkt die controle wel meer aanwezig te zijn. Dus dit doet mij vermoeden dat de achtervering hier ergens in mee speelt.

Nu heb ik gisteren de bandenspanning volledig op punt gezet, volgens de aangeraden gegevens mbt dit type: voor 2.0, achter 2.2bar. De voorvering heb ik iets boven de aangeraden spanning gesteld, nl kleine 1.0 bar ipv 0.75 bar. Hierdoor voelt hij op de stukken rechtdoor iets comfortabeleren aan. en in de bochten is de neiging tot het wegslaan van de achterkant net iets geminderd.

Maar dus nog steeds het gevoel dat de achterzijde vrij onstabiel is en de motorfiets sloom maakt bij manouvreren. Ik heb overigs de band grondig bekeken, deze draait soepel en vertoont geen opmerkelijke vervormingen. Dit alles doet me denken aan de achtervering.

Ik weet geen raad met dit. Ingaande en uitgaande demping, magische zaken momenteel.

Uit wat opzoekingwerk vond ik dat het onstabiel gevoel van de achterzijde hoogstwaarschijnlijk aan de vering ligt. Ik rij pas met deze motorfiets, vermoedelijk is aanpassing van de schokdemper wel nodig. Nu ik weeg zo'n 60kg. Wat mss wat licht is :p

Met de beschreven problemen, wat pas ik juist aan? Evt voor of achter? Ingaande en uitgaande demping enzo... Op welk gebied situeren deze problemen zich?

PS: de fiets beeft/trilt ook, voorwiellagers zijn nieuw, balhoofd geen merkbare speling en de trillingen lijken eerder van de achterkant te komen. Het niet het stuur dat trilt (doet hij wel een beetje) maar eerder de volledige motorfiets. Een deel lijkt door de motor zelf te komen en ander deel komt naar mijn gevoel uit een onstabiliteit ofzo :p
 
Laatst bewerkt:
Ok Ok Ok :)

Voorwiellagers zijn dus al lang vervangen :)

Soit Updateje

Ik heb de achtervering ingedrukt, die komt vlot terug, zonder dat hij daarna nog iets wegzakt of dergelijke. De voorvering nu, als ik die indruk, dan komt die terug naar boven, maar zakt dan weer iets in voor hij in rust staat.

De achterbrug; het frame vd achterbrug beweegt een millimeter mee als ik aan de band trek. maar nu weet ik niet of dit speling is op de verbinding met het frame, of dat ik eigenlijk gewoon die brug wat brug wat plooi als in aan die band trek. Ik viel geen losse speling, zoals bvb een remhendel wat vrije ruimte op en naar kan bewegen. Speling van de achterwiellagers, niets van gemerkt.

Dus, kan die achterbrug buigen? of zou dit idd speling zijn? Die voorvering, moet die onmiddelijk terugkeren naar de rustpositie? Zoja, komt het door overdruk dat die eerst verder uitgaat om dan terug te zakken naar de rustpositie? Hoe pas ik dit indien nodig aan, lucht lossen?

De achterdemper dan, die keer terug naar de rustpositie, maar ik kan daarna de achterkant nog wat omhoogtrekken. Neem nu dat deze niet helemaal terug naar de rustpositie teruggeduwd wordt (en dus lager blijft staan) valt daar iets aan te doen?

En wat van bovenbestaande bevindingen verklaard het probleem in de start van deze topic? :)

(Sorry, ik ben merk en type banden vergeten te noteren :s)
 
achterbrug moet absoluut geen zijdelingse speling hebben, dit zouden dan de lagers kunnen zijn die gaar zijn.

de opgegeven bandenspanningen zijn vrij laag, zou inderdaad 2.3 en 2.6 proberen.

Voorvering die wat doorschiet betekent wat te te weinig teruggaande demping. Weet niet of je dit nog kan verstellen? Is de olie in de voorvork wel eens ververst? Dit kan een groot verschil maken, ook voor de demping. wellicht een iets dikkere olie om de demping iets zwaarder te maken.

achterkant moet je nog wat omhoog kunnen trekken, hij veert wat in door het gewicht van de motor. Als je erop gaat zitten moet de boel ook niet te veel inzakken, meer dan een paar cm moet het niet zijn.
 
Ik kan voorvering afstellen, onderaan, bovenaan en lucht.

Banden worden vanavond extra geblazen als ik huiswaarts ga. Die vering zal pas na de rit mogelijk zijn.

ik denk niet dat er lager op de achterbrug-frame verbinding zitten. Bon, wordt zeker eens bekeken, als ook de voorvorkolie. Ik rij pas met deze moto, dus geen idee hoe lang deze er al in zit.

Maar hoe zit dat met achterkant? Valt daar moment iets aan te verstellen? Ik vond op het wereldwijdeweb nog dat als het achterwiel gaat stuiteren in de bocht, de ingaande demping verhoogt moet worden...
 
Hehe, al die termen die gebruikt worden. Nu als je een slag in je wiel voelt i/d bocht. En tijdens het optrekken je band zijdelings voelt gaan. En bij lossen van gas, een onstabiliteit voelt die gelijkaardig gevoel vertoont zoals tijdens het optrekken, maar lijkt wel of er minder grip op zit. Over wat spreken we dan juist?

Natuurlijk alvast bedankt voor de info!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan