Vering... of demping???

Technative

MF'er
9 aug 2002
73
0
Raamsdonk
Hoi!

Ik zou graag willen weten wat er nou feitelijk gebeurt als ik de draaiknoppen aan de bovenkant van de veerpoten bedien. Regel ik dan de demping / terugslag of juist het inveren? Is dit afwijkend per motor? Zoja, hoe zit dat dan op mijn CBR600 uit '87?

Tweede vraag is hoe kan ik de achtervering instellen? Ik zie op het frame een sticker waarop staat dat die instelbaar is, alleen is me niet duidelijk hoe... |( Alles is nog standaard.

Tenks! :}
 
Ik zou graag willen weten wat er nou feitelijk gebeurt als ik de draaiknoppen aan de bovenkant van de veerpoten bedien. Regel ik dan de demping / terugslag of juist het inveren? Is dit afwijkend per motor? Zoja, hoe zit dat dan op mijn CBR600 uit '87?

Ik neem aan dat je het over de voorspanning hebt (grote 6-kant).
Hiermee regelmee regel je de veerweg/basis-rijhoogte van je vork.

Te zacht (uitgedraait): zwabberen, deinen
Te hard (volledig in): te weinig veerweg ("travel"), geen absortie

Als je ook nog een soort schroefje (platte kop) in de zeskant hebt:
Dit regelt de "rebound" uitgaande demping. Dit is de snelheid waarmee de veer weer uitschuift na het inveren.

- Te hoge demping (shuift dus langzaam uit): Je veer slaat door na een serie van hobbels
- Te lage demping (shuift te snel uit): Motor stuitert (je word van motor gegooid bij hoge hobbel)

Dan heb je nog een schroefje onder aan de vork (denk het eigenlijk niet):
"compression" ingaande demping. Dit regelt hoe snel de veer inschuift op een hobbel.
- Te hoge demping (veer schuift langzaam in): Voelt hard aan, trillingen, vermoeide armen.
- Te laag (shuift te snel in): Voelt vaag, geen feedback.

Het zelfde verhaal geld voor de achterkant.
Het belngrijkste is om ff de voorspanning te regelen, dit is eigenlijk 1x stellen en dan nooit meer aankomen tenzij je met z'n 2en gaat rijden of extreem op het circuit gaat.

Daarna de rebound/uitgaan, dit is de belangrijkste demping.

En als laatste kan je de fijnafstemming doen met compressie/ingaande.


Tweede vraag is hoe kan ik de achtervering instellen? Ik zie op het frame een sticker waarop staat dat die instelbaar is, alleen is me niet duidelijk hoe... |( Alles is nog standaard.

Hoe ziet hij er uit, ik neem aan dat je het over de voorspanning hebt.
Of heeft hij ook zo'n extern busje met een slang er aan?

Dan geld het zelfde, alleen is het busje de ingaand/compressie en onder de veer zit de rebound/uitgaande.

Chris
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! :} Moet nog even naar die andere discussie kijken, eerlijk gezegd...

Boven op de voorvork heb ik alleen een "draaiknop" waarmee ik volgens mij de demping kan instellen. Onderaan de voorvork zie ik verder niets. Motor rijdt verder prima. Misschien iets te "zacht" qua vering naar mijn zin, maar da's maar marginaal. Ik bedoel dus dat 'ie vrij snel en ver inveert.

In de draaiknop zit verder geen schroef of iets, dus daar valt niets te regelen.

Ik ga denk ik vanavond eens wat foto's maken...
 
In de draaiknop zit verder geen schroef of iets, dus daar valt niets te regelen.

Dan denk ik dat je aleen de voorspanning kan regelen.

Gewoon indraaien, dan krijg je wat meer druk voren, en duikt hij wat minder diep.
Wel zorgen dat ze op gelijke hoogte staan.

Ik zou als je wat centjes over hebt eens ff laten kijken of de vorkolie nog wel goed is. Kan zijn dat hij aan nieuwe olie toe is. En dan laat je meteen wat stijvere veren er in zetten, dan duikt hij ook niet meer.

Maak anders maar ff een foto, voordat ik er helemaal naast zit.
 
Hallo
Ik heb ook een Honda Hurricane 1000 met de zelfde kleuren
Zou jij zo vriendelijk willen zijn om jou kleurcode aan mij te geven mijn kleurcode heb ik niet meer
De kleurcode zit onder de buddy
Is jou motor ook een canadese uitvoering????
Ik regel voor jou dan een leuk cd tje
 
Terug
Bovenaan Onderaan