Vering piaggio bv 350 sport touring

Eus62

Rookie
13 jul 2020
6
0
Hallo,

Sinds enkele weken trotse bezitter van een beverly 350 sport touring. Rijdt heerlijk maar mijn vriendin heeft last van haar rug bij het opvangen van de schokken op Brabantse weggetjes, drempels etc. Vering aangepast en wat zachter gezet. Sterker nog, standje 4. Ze is al jaren bijrijder en heeft hiervan nooit last gehad. Nou is ze altijd bijrijder geweest op tour motoren en geen scooters. Daar zit de vering namelijk niet onder het zadel (bijrijdersgedeelte bedoel ik dan, zitje zweeft als het ware) wat bij de bv350 wel is. Na een toertje van ongeveer 90 km had ze het dus wel gezien. Alleen rijden heb ik nergens last van. Het gaat dus om de bijrijder waar de schokken niet aangenaam zijn. Wat zou helpen? Alvast bedankt
 
Misschien slaat de vering juist door omdat deze te slap is.
Dat kan heel vervelende klappen geven.
Misschien slaat de vering juist door omdat deze te slap is.
Dat kan heel vervelende klappen geven.
Op de vorige stand (3) was het ook zo. Er zijn 4 standen. 4 enkel rijden. 3 enkel met bagage, 2 met passagier en 1 met passagier en bagage. Maar bedankt voor reactie.
 
Met passagier dus naar stand 1 of 2...

Vergeet niet dat wij in NL relatief zwaar zijn; fabrikanten gaan er vaak van uit dat mensen ongeveer 70-80kg wegen (kijk ook maar eens naar max hijslast van liften). Zelf kom ik met kleding en helm al gauw op 105kg uit. Daar moet je de vering dus op aanpassen.

Als jullie beide van Hollandse bouw zijn, moet je dus al snel naar stand 1.
 
Het maakt geen ene sodemieter uit in welke stand de veervoorspanning staat voor de veerkracht.
Een hogere veervoorspanning kan voorkomen dat hij onderin slaat, doordat je de motor met de veervoorspanning iets hoger zet en hij iets meer over heeft. Hij zal er niet lichter of zwaarder door gaan veren.
 
Volgens mij is dat dus ook het probleem; vering aan het eind van zn bereik en daar krijg je zeer oncomfortabele klappen van.

Heb je in het boekje gekeken wat max gewicht is wat je er op mag hebben?
 
Laatst bewerkt:
Heb je het al op stand 1 geprobeerd?
Daar staat hij nou op en geen verschil. Hij staat weer op de stand van aankoop. Het zal te maken hebben waar de veringen zijn bevestigd. Bij een naked bike hangt het zitje van de bijrijder als het ware los en zal dus geen last hebben van schokken van het wiel. Misschien dat een opzetkussen iets zal schelen en anders toch maar weer een naked bike. Tnx
 
Volgens mij is dat dus ook het probleem; vering aan het eind van zn bereik en daar krijg je zeer oncomfortabele klappen van.

Heb je in het boekje gekeken wat max gewicht is wat je er op mag hebben?
We wegen samen 140kg. Stand van vering weer teruggezet. Weinig verschil. Vriendin is touren op een "zwevend" zadel gewend en dit betreft een zadel op de vering.
 
Het maakt geen ene sodemieter uit in welke stand de veervoorspanning staat voor de veerkracht.
Een hogere veervoorspanning kan voorkomen dat hij onderin slaat, doordat je de motor met de veervoorspanning iets hoger zet en hij iets meer over heeft. Hij zal er niet lichter of zwaarder door gaan veren.
Klopt helemaal. Vering staat dus ook weer in de stand als bij aankoop. Tnx
 
De achtervering van een traditioneel gebouwde scooter kan helemaal niet goed functioneren omdat de verhouding tussen afgeveerd en onafgeveerd gewicht helemaal verkeerd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan