Vering pré-load en SAG instellen

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.788
4.962
Lemelerveld
Het idee speelt al langer om voorvorken zonder verstelling toch aan te passen. Echter neemt nu een kennis van mij m'n Transalp over, die kennis is echter wel een beetje boel kennis.

Met andere woorden, de pré-load staat veel te licht.
Achter kan ik de schokbreker verstellen door de 2 ringen te verdraaien.

Voorop is er echter niks mogelijk. Nu heb ik wel een draaibank en het eea aan buis liggen.
Nu was het idee om vulring nr 8 op onderstaande afbeelding te vervangen door een dikkere schijf. Het is geen bewegend deel ligt nu ook ietswat los op de veer dus zo heel precies komt die passing blijkbaar niet.
1662989251318.png


Nu heb ik echter een paar vragen.
- Kan ik dit zomaar straffeloos doen? Of bodem je dan eerder en zal de stop ook aangepast moeten worden.
- Is bijvoorbeeld 5mm er tussen ook 5mm minder SAG, of is het meer? Mijn gevoel zegt dat het verschil groter wordt gezien je al verder in de veerconstante zit.

Mocht niemand hier antwoord op hebben draai ik gewoon een te lange bus en gaat er steeds een stukje af.

Natuurlijk is de mooiste oplossing nieuwe veren op zijn gewicht, of eigenlijk nog veel mooier een gloednieuwe motor naar een vering specialist. Maar in de categorie kosten en ''ikke zelluf doen'' willen we het eerst zo proberen.
 
De veer wordt uiteraard niet harder, maar de motor komt wel op de juiste hoogte te staan. Op mijn eigen 990 kan ik het goed merken als voor en achter goed staan.
Zo'n duur systeem hebben ze natuurlijk niet voor niks. Nu kan bij de Transalp zonder moeite de voorpoot dop er af en op. Minuten klusje om die schijf te wisselen.

Correct me if wrong.
Zoals ik het begrijp heb je voor 1 cm bijvoorbeeld 10 kg nodig, voor de volgende 10kg extra enz enz. Zou ik er dus een schijf van 10mm onder leggen. Dan zou hij bij het opstappen niet 1cm minder ver inveren, maar de constante van de eerste 10kg al van het inzakken weg nemen en dan pas beginnen met inzakken. Zou je 50kg toevoegen zou dat dus mijns inziens 3cm inzakken. Je neemt nl 1cm inzakking weg en de volgende cm heeft 20kg nodig.
Of maak ik hier een gedachten kronkel? Gewichten en maten zijn uiteraard puur fictief ter voorbeeld.
 
De veer wordt uiteraard niet harder, maar de motor komt wel op de juiste hoogte te staan. Op mijn eigen 990 kan ik het goed merken als voor en achter goed staan.
Zo'n duur systeem hebben ze natuurlijk niet voor niks. Nu kan bij de Transalp zonder moeite de voorpoot dop er af en op. Minuten klusje om die schijf te wisselen.

Correct me if wrong.
Zoals ik het begrijp heb je voor 1 cm bijvoorbeeld 10 kg nodig, voor de volgende 10kg extra enz enz. Zou ik er dus een schijf van 10mm onder leggen. Dan zou hij bij het opstappen niet 1cm minder ver inveren, maar de constante van de eerste 10kg al van het inzakken weg nemen en dan pas beginnen met inzakken. Zou je 50kg toevoegen zou dat dus mijns inziens 3cm inzakken. Je neemt nl 1cm inzakking weg en de volgende cm heeft 20kg nodig.
Of maak ik hier een gedachten kronkel? Gewichten en maten zijn uiteraard puur fictief ter voorbeeld.
Veren hebben een constante, welke met de eenheid Newton per afstandseenheid aangeduid wordt. Voor elke cm invering, heb je dus evenveel extra gewicht nodig. Mocht dat in dit geval 100 N/cm zijn, betekend dat een vermeerdering van 10 kg een inzakking van 1 cm teweeg zal brengen. In jouw voorbeeld zou 50 kg dus gelijk staan aan 5 cm. Voor een achterschokbreker van een motor gaat dit vaak niet op, omdat er door het linksysteem inprincipe een progressieve veerweg wordt gecreëerd.
 
Veren hebben een constante, welke met de eenheid Newton per afstandseenheid aangeduid wordt. Voor elke cm invering, heb je dus evenveel extra gewicht nodig. Mocht dat in dit geval 100 N/cm zijn, betekend dat een vermeerdering van 10 kg een inzakking van 1 cm teweeg zal brengen. In jouw voorbeeld zou 50 kg dus gelijk staan aan 5 cm. Voor een achterschokbreker van een motor gaat dit vaak niet op, omdat er door het linksysteem inprincipe een progressieve veerweg wordt gecreëerd.
En toch gaat het niet helemaal op.
Ik heb vanmiddag 12mm aan vulling gebruikt. De buitendiameter was heel toevallig precies die van een 6202 lager, Daar had ik nog een schijfje bij waar de originele afstandbus op viel wat samen 12mm dikte maakte. Niet als eindoplossing of om mee test te rijden, maar gewoon even zodat ik een mooie maat had voor de test.

Wat bleek. Voor die 12mm veerde de motor met mij er op 25mm in tov onbelast op z'n wielen. Daarna veerde hij 10mm in.
12mm pré-load voorop gaf 15mm minder doorzakken.
Dit geeft aan dat de theorie niet helemaal op gaat of dat de standaard veer toch al licht progressief is.

Dus veer er uit en helemaal tegen het einde onderaan worden de wikkelingen inderdaad iets korter.
 
@Erwin P
Ik heb zelf in m'n GSX wat langere spacers op de veer gelegd. Standaard iets van 15 centimeter ofzo, heb er 16,5 van gemaakt. Dit kun je straffeloos doen, hij staat iets hoger waardoor je in een bruikbaar deel van de veerweg zit in plaats van altijd onderin als grote jongen. Wat ook nog kan helpen is er iets meer olie in doen dan standaard (minder luchtkamer), dat maakt de demping progressiever, waardoor de demping onderin de veerweg meer wordt omdat die centimeter olie die je toevoegt minder comprimeert dan de lucht die er zat. Ook handig als zware jongen.

Met deze twee instellingen heb ik de niet-instelbare voorvork van m'n GSX-F prima strak gekregen, het kost je alleen wat trail en error.



PS.: de preload instelling van een verstelbare voorvork is ook niks meer dan een verstelbare spacer, als je aan de knop draait, draai je in feite je spacer langer. In feite doe je met zo'n zelf gedraaide spacer dus niks anders dan wat er in een standaard verstelbare voorvork wordt gedaan. Daar merk je trouwens wel dat de verstelbaarheid vaak een millimeter of 10-20 is, dus meer dan dat zou ik ook niet toevoegen.
 
Volgens mij doet de olie niks met de veerkarakteristiek, maar wel met de demping.
de viscositeit zorgt voor meer of minder demping.
een kleinere luchtkamer vergt meer kracht om gecomprimeerd te worden, een zwaardere veer ook. ergo : kleinere luchtkamer maakt de totale vering zwaarder , vooral bij diep inveren

volgende keer je een vrachtwagen-aanhanger ziet, bedenk dan even hoe die luchtvering erin slaagt om dat gewicht te dragen ;)
 
Laatst bewerkt:
Die extra 1 a 2 cm olie ga ik ook eens toevoegen denk ik. Ruimte zat. Als de keerringen er uit komen door die extra druk krijgt hij wel een setje nieuwe van me.
Die Transalp staat echt op balpen veren.

Alleen kijken dat ik voor en achter redelijk is balans krijg. Achter kan ik enkel de pré-load doen.
 
de viscositeit zorgt voor meer of minder demping.
een kleinere luchtkamer vergt meer kracht om gecomprimeerd te worden, een zwaardere veer ook. ergo : kleinere luchtkamer maakt de totale vering zwaarder , vooral bij diep inveren

volgende keer je een vrachtwagen-aanhanger ziet, bedenk dan even hoe die luchtvering erin slaagt om dat gewicht te dragen ;)

Klinkt wel logisch als je het zo zegt.

Als de keerringen er uit komen door die extra druk

Meh, vaak ben je te bang. M'n GSX heeft er inmiddels een 10.000 op zitten in de huidige configuratie en nergens last van. Zo lang je maar niks extreems doet. Een centimetertje gaat prima, maar ga nu niet je luchtkamer halveren;).
 
12,5cm luchtkamer zonder veren met de poot volledig doorgezakt. Kan prima 11,5 worden dacht ik. Ga het niet exact meten denk ik. Doe gewoon per poot een berekend volume er bij dat rond de 1cm zou moeten zijn.
 
12,5cm luchtkamer zonder veren met de poot volledig doorgezakt. Kan prima 11,5 worden dacht ik. Ga het niet exact meten denk ik. Doe gewoon per poot een berekend volume er bij dat rond de 1cm zou moeten zijn.
De doppen op de voorvork kunnen er gemakkelijk afgehaald worden las ik, dus:
Met een injectiespuit kun je heel gemakkelijk cl voor cl toevoegen. Met een slangetje aan het tuutje is het net zo makkelijk weer op te zuigen
mocht er teveel in zitten.
 
Ik heb tegenwoordig zelfs een heel mooi spuitje met een cm aflezen en een klem die je op de poot kunt leggen.
Betaal je eigenlijk veel te veel voor, maar wat een genot met de hoogte afstellen!
 
12,5cm luchtkamer zonder veren met de poot volledig doorgezakt. Kan prima 11,5 worden dacht ik. Ga het niet exact meten denk ik. Doe gewoon per poot een berekend volume er bij dat rond de 1cm zou moeten zijn.
En hoeveel cm is die luchtkamer met de veer er bij en de vork ingeveerd door het gewicht van de motor? Geen 12.5 cm meer dus één cm is dan procentueel een stuk minder luchtkamer.
 
Heb er uiteindelijk 11mm aan spacer tussen gedaan en nog 5mm extra olie. Die kameraad heeft hem nu bij zich dus we gaan het horen.

In eerste instantie wilde ik meer toevoegen aan voorvork pré-load. Maar nu is hij mooi in balans met achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan