Vering te hard

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.603
10.693
Andere kant van de evenaar
Heren, ik heb een Suzuki GS1000 die is omgebouwd.
Er zit een voorvork in van een Kawasaki ZXR750r uit 1991, en een achterbrug en achterveer van een Suzuki Bandit 1200.
Als ik er mee rij is het echt niet comfortabel.

De achtervering had ik per ongeluk heel mooi gemaakt, maar zodra ik echt hard op trek trok ie heb zo ver in de vering dat de achterband het "spatbord" raakt.

Nu wil ik de vering een stuk soepeler maken, maar voor ik geld ga uitgeven wil ik eerst graag wat advies inwinnen.

Hoe ver veert een motor ongeveer in als je er op gaat zitten?
De veren van een ander merk motor, zou dat over te zetten zijn in mijn voorvork?

Vanmiddag op mijn maats 2006 GSXR750 gereden, maar dat is een heel stuk comfortabeler.

Mijn achtervering kan ik zachter maken door het linkstuk van de mono shock te veranderen, of zou een zachtere veer een betere oplossing zijn?

Alle advies is welkom.

Dank u.
 
Een holeshot device blokkeert de achterschokbreker zodat deze tijdens de start niet in kan veren.
Need i say more? 8-)
nope, je zit er al genoeg naast :+

wat doet een hole-shot device ? het zwaartepunt verlagen zodat het voorwiel minder snel van de grond komt

er zijn 2 soorten "hole shot's" :
die zoals Ducati en yamaha die de achterkant verlagen
die van Aprilia die de voorkant verlaagd.

Die van Ducati wordt ondertussen al bijna een jaar (Jack Miller eind vorig jaar) ook gebruikt tijdens de race aan het begin van (lange) rechte stukken om hetzelfde effect te bekomen : sneller kunnen optrekken omdat het anti-wheely pas later moet ingrijpen.
 
nope, je zit er al genoeg naast :+

wat doet een hole-shot device ? het zwaartepunt verlagen zodat het voorwiel minder snel van de grond komt

er zijn 2 soorten "hole shot's" :
die zoals Ducati en yamaha die de achterkant verlagen
die van Aprilia die de voorkant verlaagd.

Die van Ducati wordt ondertussen al bijna een jaar (Jack Miller eind vorig jaar) ook gebruikt tijdens de race aan het begin van (lange) rechte stukken om hetzelfde effect te bekomen : sneller kunnen optrekken omdat het anti-wheely pas later moet ingrijpen.

Goed ff gelezen. Zet de vering vast dus in die verlaagde stand.
 
Goed ff gelezen. Zet de vering vast dus in die verlaagde stand.
zo'n systeem mag alleen mechanisch/hydraulisch bediend worden, er mag genen elentriek of elektronica bij komen kijken..
bedenk eens wat je nodig hebt - al rijdend ! bij Ducati- een achterveer in te trekken terwijl het kettingeffect de veer juist wil uitrekken onder acceleratie en bedenk dan eens of wat jij zegt juist zou zijn.
ofwel veel kracht, maar dat zal het niet zijn want je ziet ze nooit hun handen van hun stuur halen.
ofwel met weinig kracht en veel bewegingen (pompen/draaien/...) maar dat zie ik ze ook niet doen.

probeer hier maar eens te zien hoe/wanneer ze het bedienen :

en hier zie je het duim-bediend systeem Ducati rolls out new ride height innovation for Qatar test - The Race

kan bijna niet anders of ze wijzigen het link-systeem, zoals ook in de MX al gedaan wordt (eerste foto van de Duc was het eerste systeem, enkel bij de start gebruikt)


hier bij een fiets : MotoGP, Ducati's secret revealed: Mountain Bike buttons for Dovi and Petrux
 
Laatst bewerkt:
zo'n systeem mag alleen mechanisch/hydraulisch bediend worden, er mag genen elentriek of elektronica bij komen kijken..
bedenk eens wat je nodig hebt - al rijdend ! bij Ducati- een achterveer in te trekken terwijl het kettingeffect de veer juist wil uitrekken onder acceleratie en bedenk dan eens of wat jij zegt juist zou zijn.
ofwel veel kracht, maar dat zal het niet zijn want je ziet ze nooit hun handen van hun stuur halen.
ofwel met weinig kracht en veel bewegingen (pompen/draaien/...) maar dat zie ik ze ook niet doen.

probeer hier maar eens te zien hoe/wanneer ze het bedienen :

en hier zie je het duim-bediend systeem Ducati rolls out new ride height innovation for Qatar test - The Race

kan bijna niet anders of ze wijzigen het link-systeem, zoals ook in de MX al gedaan wordt (eerste foto van de Duc was het eerste systeem, enkel bij de start gebruikt)


hier bij een fiets : MotoGP, Ducati's secret revealed: Mountain Bike buttons for Dovi and Petrux

Hee jij zei dat ze de achterkant verlaagde. Niet ik en ook Peter bon heeft het erover dat ze de achtervering hoger en vast zetten bij Ducati zoals ik in 1e instantie ook al zei.
Bij de voorkant zetten ze de uitgaande demping tijdelijk dicht zodat de voorvork niet uit de veren kan komen zodat gelijk het volledige onafgeveerde gewicht aan de voorvork hangt.
Deden wij in de dragrace met straps en achtervering dik blok rubber om de demperstang heen zodat je effectief eigenlijk geen veerweg had. Lange bumpstop
 
Ik heb een andere link gemaakt, nu is de achtervering een stuk zachter, motor veert nu 3 cm in als ik er op ga zitten.

Ook even bij de Hyosung gekeken, mooie zachte voorvering, haal ik de veer er uit, lijkt de veer stuuger dan de veer uit mijn eigen voorvork..
Heb ik er dan te veel olie in of zo?
Weet bijna zeker dat ik de voor geschreven hoeveelheid er in heb gegoten.
De veer van de Hyosung zou in de Kawa vork passen, maar dan moet ie wel ingekort worden.

Ik denk dat ik voor achter wel langere dog bones moet maken zodat ie wat omhoog komt, anders zit ik weer met het oude probleem.
Het link stukje dat ik gemaakt heb is verstelbaar, ik dacht dan kan ik even testen wat het best werkt.

Nu weet ik niet of dit veel uit maakt, maar de veer van de Kawa vork zit er al strak in, de veer is al 15mm ingedrukt in de rust positie.
Daar ga ik even mee experimenteren, werkt het niet dan kan ik zo weer een ander busje draaien.
Maar ik denk dat het een baat het niet, schaad het niet gevalletje is.
Ik heb zo'n idee dat dit een beetje gaat helpen.
 
De voorvork zit weer in elkaar, de vering is een klein beetje zachter met minder voorspanning.

Vering en demping zijn toch 2 verschillende zaken?
Er zit een voorvork in van een ZXR750r uit 91, eerste type USD, 41mm i.p.v. 43mm, deze voorvork heeft, zover ik het begrepen heb, regelbare ingaande en uitgaande demping.
Nu heb ik de 2 stelschroeven aan de bovenkant uitgedraait, en nu is de voorvering een stuk zachter.

Motor is een stuk comfortabeler nu, achtervering moet een beetje harder nu, ook moet ie van achter omhoog, en van voor ook een cm of 2.

Motor heeft nu wel dat als je in de 5 aan het gas hangt en je gaat over een bump dat het voorwiel los komt.
 
Laatst bewerkt:
Vering en demping zijn twee dingen ja. Veren ondersteunen het gewicht. Demping remt de beweging van in en uitveren.

Denk dat het handig kan zijn wat huiswerk te doen. Je hebt daarna waarschijnlijk een beter idee van wat het moet doen.

Bodemvrijheid is iets waar je niet zoveel aan kan veranderen. En meeste motoren zitten zo aan 13cm veerweg. Als je die twee met elkaar kan combineren, dan heb je een basis om van verder te werken.
 
Vering en demping zijn twee dingen ja. Veren ondersteunen het gewicht. Demping remt de beweging van in en uitveren.

Denk dat het handig kan zijn wat huiswerk te doen. Je hebt daarna waarschijnlijk een beter idee van wat het moet doen.

Bodemvrijheid is iets waar je niet zoveel aan kan veranderen. En meeste motoren zitten zo aan 13cm veerweg. Als je die twee met elkaar kan combineren, dan heb je een basis om van verder te werken.
Ik had niet verwacht dat de demping de veer zoveel stugger zou maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik had niet verwacht dat de demping de veer zoveel stugger zou maken.

Stel je voor dat je de demping werkelijk helemaal af kon sluiten.. dan zou je de boel kunnen blokkeren.

Demping is als een soort rem op de beweging van de veerweg. Als je die stug zet dan is de ‘remweg’ of veerweg heel kort en hard.

Oja, als je een veer inkort maak je hem stugger. Net als je iets van een meter lang makkelijker kan buigen dan hetzelfde materiaal van een halve meter.
 
Stel je voor dat je de demping werkelijk helemaal af kon sluiten.. dan zou je de boel kunnen blokkeren.

Demping is als een soort rem op de beweging van de veerweg. Als je die stug zet dan is de ‘remweg’ of veerweg heel kort en hard.

Oja, als je een veer inkort maak je hem stugger. Net als je iets van een meter lang makkelijker kan buigen dan hetzelfde materiaal van een halve meter.
Ik had nog een hheeeeele lange wijziging aan mn post gedaan maar die is blijkbaar niet geplaatst.
Wat er gebeurd met teveel uitgaande demping is dat je viering niet genoeg uitveert na iedere hobbel om weer in de beginstand te komen, de motor zal dan steeds lager komen te staan en daardoor stug aanvoelen, als ondertussen de achterbrug ook nog te vlak komt te staan dan duwt het aandrijvende achterwiel motor niet uit de vering maar trekt hij de achtervering juist nog meer in.
De achterbrug moet met rijder erop een bepaalde hoek hebben om het anti squat effect te hebben, dit is dus ook direct gerelateerd met de rijhoogte.
Ook speelt de progressievitijd van de link hier een grote rol in.
Als je de rijhoogte goed voorelkaar hebt zal de motor ook beter accelereren en minder wheeliyen, tot het punt dat je weer minder grip gaat krijgen .
Nog een tip is dat je een veer niet gauw te hard hebt gekozen zolang je maar icm de voorspanning nog negatieve veerweg overhoud van ongeveer 25% van de totale veerweg (inclusief rijder), het is meestal een teveel aan rebound demping wat voor het harde gevoel in de vering zorgt.
 
Gewoon mee langs een vering expert gaan. Die zullen vast aan de hand van ratio's en andere data die ze hebben je vast in de goede richting kunnen wijzen. Op sommige dagen staan ze , HK bijvoorbeeld ook met een busje om je vering gratis te controleren en wat mogelijk is bij/ af te stellen.
 
Gewoon mee langs een vering expert gaan. Die zullen vast aan de hand van ratio's en andere data die ze hebben je vast in de goede richting kunnen wijzen. Op sommige dagen staan ze , HK bijvoorbeeld ook met een busje om je vering gratis te controleren en wat mogelijk is bij/ af te stellen.
Maar niet in Tasmanie waar Reinhoud woont.
 
Vergeet ook vooral niet dat het verhogen van de veervoorspanning niet de veerconstante veranderd, het wijzigde slechts de rijhoogte een beetje en verandert de negatieve veerweg, kies dus de juiste veer Evt samen met de lokale vering specialist
 
Overdempen of teveel aan rebound kan de boel tegen de bumpstop trekken. Maar niet elke demper heeft daar genoeg demping voor, uit veiligheidsoverweging. Vanachter het scherm is het moeilijk te zeggen of het aan de ingaande of uitgaande demping ligt.

Wat betreft ‘squat’.. met 200pk is dat niet per se slecht. Als grip achter een probleem is, kan squat extra wieldruk genereren. De vraag is in hoeverre dat de handelbaarheid beïnvloed..?
 
Ik heb gister een stukje gereden met de zachtere vering, maar ik kan niet echt merken dat de veranderde demping het gedrag negatief beinvloed.
De achterkant wat stugger, zodat het meer in balans is met de voorkant, en omhoog is het eerst volgende wat ik ga doen.

Vering is iets waar ik eigenlijk nooit echt wat mee gedaan heb, allemaal redelijk nieuw voor mij.

Dat van een langere veer slapper is wist ik wel.

Het begin is er..
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik heb een andere link gemaakt, nu is de achtervering een stuk zachter, motor veert nu 3 cm in als ik er op ga zitten.

Ook even bij de Hyosung gekeken, mooie zachte voorvering, haal ik de veer er uit, lijkt de veer stuuger dan de veer uit mijn eigen voorvork..
Heb ik er dan te veel olie in of zo?
Weet bijna zeker dat ik de voor geschreven hoeveelheid er in heb gegoten.
De veer van de Hyosung zou in de Kawa vork passen, maar dan moet ie wel ingekort worden.

Ik denk dat ik voor achter wel langere dog bones moet maken zodat ie wat omhoog komt, anders zit ik weer met het oude probleem.
Het link stukje dat ik gemaakt heb is verstelbaar, ik dacht dan kan ik even testen wat het best werkt.

Nu weet ik niet of dit veel uit maakt, maar de veer van de Kawa vork zit er al strak in, de veer is al 15mm ingedrukt in de rust positie.
Daar ga ik even mee experimenteren, werkt het niet dan kan ik zo weer een ander busje draaien.
Maar ik denk dat het een baat het niet, schaad het niet gevalletje is.
Ik heb zo'n idee dat dit een beetje gaat helpen.
Langere dogbones word ie lager van
 
Terug
Bovenaan Onderaan