Vering te strak. Gevaarlijk?

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.772
4.699
Heren,

Ik ben een beginnende rijder en rij sinds vorig jaar oktober op een tracer 900.
Deze om precies te zijn.
20200206_173032.jpg

Ik was me er van bewust dat de vering van de tracer niet z'n sterkste punt zou zijn bij de aanschaf, maar onervaren als ik ben had ik er vrij weinig last van de eerst duizen km. Totdat ik toch maar is begon de draaien en te schroeven aan de vering. Dit leverde een enorm verschil op en een veel stabieler weggedrag! Het nadeel is alleen dat alles nu zo strak staat dat het comfortabele er wel vanaf is, maar ik denk dat ik daar wel mee kan leren leven.

De standaard regel schijnt te zijn dat als je met volledige uitrusting op de motor gaat zittende vering ergens tussen de 30 en de 40 mm in zou moeten zakken. Ik geloof dat bij mij niet boven de 20 mm komt.

Nu vroeg ik me af of er buiten deze opoffering in comfort er ook nog gevaren aan een (te) strak ingestelde vering verbonden zijn? Ik ga er vanuit dat de vuistregels niet voor niks bestaan, behalve voor comfort dan...

Excuus voor het leek gehalte in deze vraag😁

Guido
 
Helemaal geen gekke vraag hoor !
het ”gevaar” is denk ik alleen dat ie niet alle hobbels glad strijkt op momenten wanneer je dat misschien wel had gewild (lees bocht)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Lijkt me in de bocht niet optimaal idd.
Ik heb zelf wel eens dat wanneer ik hard door een bocht ga en er een flinke hobbel in het wegdek zit dat het lijkt of het achterwiel een stapje opzij doet. Met verkeerd afgestelde vering gebeurt dat misschien nog sneller
 
Een veer die je strakker zet, heeft dezelfde veerconstante als een minder gecomprimeerde veer: in beide toestanden zijn er evenveel kilogrammen nodig om de veer een centimeter in te laten zakken. Hierbij negeer ik voor het gemak even een progressief gewonden veer of hevelsysteem.
Het nadeel van te weinig inzakking, is dat de veer niet in staat is om ver genoeg uit te veren. Het wiel kan hierdoor kuilen in de weg niet volgen. Dat verslechtert het wegcontakt, comfort, wegligging en grip.
 
dan kloppen de stellingen in de voorgaande regels toch niet ?
Wel. Zolang de motor in zijn veren zakt wanneer je er op gaat zitten, klopt het.
Alleen als de negatieve veerweg te klein is om het wiel in een gat in de weg te drukken, voel je extra stoten, omdat het wiel los komt van de weg.
 
dan kloppen de stellingen in de voorgaande regels toch niet ?
Waarom niet?
F= C * u
Bij een niet-progressieve veer blijft C altijd constant. De enige variant is dan dus u. De extra kracht die nodig is om de veer 10cm dieper in te drukken is altijd hetzelfde, ongeacht de huidige stand.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Misschien, en zeker als je bij Alphen ad Rijn in de buurt woont, kan je bij een Hyperpro filiaal langsgaan. Als je er zelf weinig van weet kunnen zij een optimale instelling voor je zetten. Iedere wegomstandigheid vereist zijn eigen instelling. Het blijft een compromis
 
Je vergeet gemakshalve dat als je de veervoorspanning zonder enige kennis strakker zet. Je de negatieve veerweg steeds kleiner maakt. Op een strak geasfalteerd circuit zal je dit minder merken. Maar op de straat met soms slecht wegdek moet je tenminste 10 tot 20 mm negatieve veerweg hebben. Makkelijk te controleren door aan de achterkant je motor uit de veren te beuren.
 
Wel. Zolang de motor in zijn veren zakt wanneer je er op gaat zitten, klopt het.
Alleen als de negatieve veerweg te klein is om het wiel in een gat in de weg te drukken, voel je extra stoten, omdat het wiel los komt van de weg.
Waarom niet?
F= C * u
Bij een niet-progressieve veer blijft C altijd constant. De enige variant is dan dus u. De extra kracht die nodig is om de veer 10cm dieper in te drukken is altijd hetzelfde, ongeacht de huidige stand.

haha, oké jullie zullen dan ongetwijfeld gelijk hebben....
ik stel de vering wel af op gevoel. Dat gaat me beter af dan dmv formules ;)
 
haha, oké jullie zullen dan ongetwijfeld gelijk hebben....
ik stel de vering wel af op gevoel. Dat gaat me beter af dan dmv formules ;)
Haha ik rommel maar wat aan met de vering hoor, moet ik me eigenlijk eens in verdiepen:)
Die formule zag ik nu weer voor het eerst sinds de middelbare school:+
 
Er zijn twee dingen die je aan vering kunt veranderen, de veervoorspanning en de demping.

Zoals al gezegd, met de veervoorspanning ophogen wordt de vering niet harder, die veerconstante blijft gelijk. Wat je wel verandert is de geometrie van de motorfiets, je zet de achterkant hoger of lager (en bij sommige motoren kun je ook de veervoorspanning aan de voorkant aanpassen). Zet je hem wat meer op zijn voorwiel dan zal de motor wendbaarder zijn, maar ook wat nerveuzer aanvoelen.

Wat je er ook mee aanpast is in hoeverre de motor kan inveren en uitveren. Hoger opgedraaid betekent dat het wiel meer kan inveren en minder kan uitveren. Dat minder uitveren kan er inderdaad voor zorgen dat bij het uitveren na een diepe kuil de band het contact met de weg verliest. Dat je meer kan inveren is voor zwaardere mensen een voordeel, je komt minder snel aan het eind van de vering. Maar ook dat werkt maar beperkt, als vaak aan het eind van de veerweg zit is er maar één oplossing, de veer vervangen voor een zwaardere.

Met de demping kun je veel meer invloed uitoefenen op het weggedrag van de motor. Bij de meeste motoren is alleen de uitgaande demping te verstellen. Die moet je zodanig instellen dat wanneer de motor achter inveert hij in één soepele slag terugveert en niet nadeint. Als de motor nadeint staat de demping te los, komt hij niet soepel terug, dan staat de demping te strak. En ook dat heeft het gevolg dat op een hobbelig wegdek het wiel te traag uitveert waardoor je èn contact met de weg verliest èn de volgende hobbel veel harder doorkomt, want het wiel was nog niet helemaal uitgeveerd en kan dus ook niet meer zo ver inveren. Na een paar hobbels achter elkaar is het gevolg dat je eigenlijkt met "ingetrokken achterwiel" rijdt. Ik vermoed dat dat bij TS aan de hand is, want dat veroorzaakt inderdaad dat gevoel alsof je vering heel strak staat, maar eigenlijk staat je uitgaande demping te strak en dat is slecht voor het rijgedrag.

De uitgaande demping check je door iemand je motor bij het stuur vast te laten houden, vervolgens duw je zelf met je volle gewicht de achterkant in de vering en je kijkt of hij soepel terugkomt.

Op sommige motoren kun je ook de ingaande demping veranderen, ik weet niet of dat bij een Tracer kan. De ingaande demping aanpassen heeft wel het gevolg dat de vering strakker wordt. Die strakker zetten betekent dat de motor trager zal inveren. Als je de ingaande demping aanpast moet je ook de uitgaande demping aanpassen om te zorgen dat de motor weer soepel uitveert maar niet nadeint.
 
Hoeft niet op gevoel. Begin met vaste waarden. Eerst de veervoorspanning. Voor mag de motor 25 tot 35 mm in de vork zakken. Onbelast en achter 10 tot 20 mm. Dan begin je pas aan in en uitgaande demping
 
Als je vering te strak staat ( uitgaande demping) dan krijgt de veer niet de kans om te reageren om naar de oorspronkelijke stand terug te gaan.

En dit zou in een bocht of hobbelige weg kunnen resulteren dat je als het ware aan het einde van je veerweg komt.

Mijn bike heb ik voorzien van hyperpro vering en die is afgesteld door een monteur van hen.

Hier een link naar de video van de fiets van de zoon van @Rob RD waarbij je goed kan zien hoe je fiets in balans hoort te zijn, bij een juiste afstelling van de vering.

 
@Janbros heeft hier goede ideeen over. Ik denk alleen dat hij met gebazel niets verder komt
 
In Jip en Janneke taal. Door het in of uitdraaien van je veer voorspanning regel je de rijhoogte van je motor en tevens de negatieve veerweg. Je veer wordt niet harder of zachter van in of uitdraaien. Met verdraaien in en uitgaande demping. Regel je de snelheid van in of uitveren van de veer
 
Ik ben het eens dat je de rijhoogte alleen maar versteld als je de achterveer bijvoorbeeld opdraait. Maar dat neemt niet weg dat ik m op moet draaien als ik met een rugzak van 25 kilo ga rijden waarmee dus gewoon de zelfde hoogte gehandhaafd blijft maar wel degelijk de voorspanning groterder wordt... overtuig me van mijn ongelijk...
 
Is voor mij eigenlijk de 1e keer dat ik andere vering op een fiets van me zet maar dat wordt voor m'n toekomstige fietsen samen met staalomvlochten remleidingen (dat doe ik altijd al) het eerste wat ik eraan doe.

Ik ben zo tevreden erover je kent je fiets niet meer terug.

Hij is uit 2001 maar rijdt als een nieuwe.
 
Nou nog een keer leren sturen...
Maar das wel wat ik bedoel: iedere fiets is een bezoek aan Hyperpro waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan