Vering upgraden voor straat-CBR600F '92

One-Oh-Four

MF veteraan
23 sep 2007
9.721
15
Dames en heren,

Ik ben in het bezit van een CBR600F PC25 uit 1992. Dat betekent dat de voorvork alleen qua veervoorspanning instelbaar is en achter een "fietspomp" zit met 7 standen veervoorspanning en wat ingaande demping.

Aangezien de motor 17 jaar oud is en ongeveer 45.000km heeft gelopen is de vering wel aan verfrissing toe. Temeer daar ik plm. 100kg weeg.

Wat zou een goede budgetmanier zijn om het zaakje wat strakker te krijgen?

Nieuwe voorveren met wat dikkere olie?
Achtershock reviseren, nieuwe veer en olie (betwijfel eigenlijk of dat veel winst gaat opleveren met een shock van deze leeftijd?)
Een nieuwe budget shock? Maar welk merk/model?

Het gaat rom dat hij goed op straat rijdt, dus hethoeft allemaal niet multi-instelbaar te zijn.
Wie heeft er advies?
 
De voorkant maak ik me niet zo druk om. Setje Wilbers veren en nieuwe olie en klaar.

De achterkant zit me wat dwars; reviseren met nieuwe dempingsshims, Wilbersveer en olie of bijvoorbeeld een nieuwe Hagon shock? Geen idee wat voor kwaliteit dat is...
 
Ik had je project net bekeken voor ik mijn vraag postte. Heel mooi gedaan!

Ik heb de zwart/grijs/paars/roze versie... Dus het uiterlijk moet óók een beetje uit de '90-er jaren gehaald worden. Maar dat is even van later zorg...
 
zitten er meer instelmogelijkheden op een pc 35 shock dan?
Ik heb op mijn oude gixxer 2 keer een andere gebruikte achtershock gezet, achteraf had ik hem bet voor die paar honder deuro kunnen laten reviseren en reshimmen :)
 
Nieuwe veertjes (wilbers oid) met de voorgeschreven olie en een achterschokbreker van hagon will do the job.
Hagon is prima voor op straat, verkopen wij regelmatig en iedereen is er tevreden over.
Kost je wel iets van 375 euro+125 voor de voorveertjes. Dan heb je wel een compleet nieuw sturende motor!
 
als eens aan een WP upgrade gedacht ? Ik help je er graag aan :+

Is mooi wark! Lijkt me wel wat duur. Tis een fiets voor woon-werk en af en toe de directrice achterop (die was héél snel klaar met de R1... O-) ), dus het moet a. op een budgetje en b. het hoeft geen top-of-the-bill te zijn.

Of heb jij gebruikt wat leuks liggen?
 
ik weet niet, ik heb er al ong een 100.000 km mee weg, en ik weeg 90 kg, en tjaa je went eenmaal aan de wat slappere vering:P en toch kom ik keurig met me knie en het steppie aan de grond in de bocht zonder dat tie gaat zoeken.

Maar wat ook goed is is dat je eens bij "hyperpro" gaat kijken. Die doen ook hele mooie dingen met vering.

Succes met een hele goede motor :}
 
Voor de meeste bang-for-your-buck: nieuwe voorveren + verse, dikkere olie.

Kost ongeveer 125 voor olie + veren, ex monteren. Monteren kan met de poten nog in de motor. Maar waarschijnlijk zijn die poten sinds 1992 niet meer open geweest, dus er onderuit halen en helemaal uit elkaar en schoon maken lijkt me een betere optie. Kun je meteen de glijlagers, keerring en stofring controleren.

Het is niet moeilijk om zelf te doen, met een WPH moet het lukken. Vooral als je op youtube een paar filmpjes bekijkt hoe die dingen in elkaar zitten. Zoek dan op "fork seal replacement".

Je kent je fiets daarna niet meer terug.

Er zit echter een groot nadeel aan deze methode...
Daarna wordt het nog duidelijker wat voor fietspomp die achtershock is :/
 
ik weet niet, ik heb er al ong een 100.000 km mee weg, en ik weeg 90 kg, en tjaa je went eenmaal aan de wat slappere vering:P en toch kom ik keurig met me knie en het steppie aan de grond in de bocht zonder dat tie gaat zoeken.

Maar wat ook goed is is dat je eens bij "hyperpro" gaat kijken. Die doen ook hele mooie dingen met vering.

Succes met een hele goede motor :}

Ja, het is achterlijk hoe lekker dat ding bochies rijdt! Ik heb er de eerste keer mee op CPZ gereden, beetje goedmoedig deinen, je voelt niet exact wat er onder je gebeurt maar je kan hem heerlijk door de bochten keilen! Heeft ook te maken met dat 160-bandje. Die is bij mij nu ook vierkant (woon-werk, he), dus de Pilot Road-2's die er volgende week onder komen zullen ook meteen een enthousiaster weggedrag opleveren! Maar met een stukje vers veerwerk moet het dus ècht een rete-gave fiets zijn!


Voor de meeste bang-for-your-buck: nieuwe voorveren + verse, dikkere olie.

Kost ongeveer 125 voor olie + veren, ex monteren. Monteren kan met de poten nog in de motor. Maar waarschijnlijk zijn die poten sinds 1992 niet meer open geweest, dus er onderuit halen en helemaal uit elkaar en schoon maken lijkt me een betere optie. Kun je meteen de glijlagers, keerring en stofring controleren.

Het is niet moeilijk om zelf te doen, met een WPH moet het lukken. Vooral als je op youtube een paar filmpjes bekijkt hoe die dingen in elkaar zitten. Zoek dan op "fork seal replacement".

Je kent je fiets daarna niet meer terug.

Er zit echter een groot nadeel aan deze methode...
Daarna wordt het nog duidelijker wat voor fietspomp die achtershock is :/

Ja, en die achtershock is jammer genoeg meteen een rib uit het lijf om te vervangen... :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan