Vering verstellen zonder schroevendraaier

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.053
12
Fryslân
Zeer waarschijnlijk ga ik deze zomer vaker rijden met iemand achterop :)

Dat betekent dus wel extra gewicht :( :)

Dat betekent vering verstellen.

Nu moet ik de achterste ingaande demping verstellen met een schroevendraaier. En dat is niet altijd practisch (onderweg enzo).

Zijn er handige gevalletjes die je op de stelschroef kunt monteren, zodat je met de hand, waar en wanneer je wilt, de demping kunt veranderen.

(P.S. gaat om een R6 uit 99)
 
Ik ben nog niet aan het testen geweest met de vering als er iemand achterop zit. In welke stand zet jij hem dan?

Als ik er alleen op zit heb ik de vering als volgt:

Mijn favoriete vering instelling:

Voorvering:
ingaande (onder) demping 5 klikken,
uitgaande (boven) demping 4 klikken,
veervoorspanning 5 ringen zichtbaar.

Achter: ingaande (boven) demping 3 klikken,
uitgaande (onder) demping 8 klikken,
veervoorspanning stand 6.

De demperinstellingen gerekend vanuit volledig dichtgedraaide stelknoppen (met de klok mee).
 
Met iemand achterop zou ik toch zeker de vering wat strakker zetten, er komt namelijk behoorlijk wat extra gewicht achter op je fiets terecht. Dat extra gewicht zorgt bij mij in elk geval ervoor dat in het donker de kruinen van de bomen goed zichtbaar zijn :(
 
Op dinsdag 19 maart 2002 12:58 schreef soeptablet het volgende:
...Dat extra gewicht zorgt bij mij in elk geval ervoor dat in het donker de kruinen van de bomen goed zichtbaar zijn :(
Dat laatste dat ken ik. Nu Fastcruiser even geen motor heeft zit hij nog wel eens achterop en krijg ik allerlei bozen seintjes :j van automobilisten die vinden dat m'n lampen te hoog staan. Vergeet dus vooral niet je verlichting lager af te stellen!
 
Goed ik ga wel eens met een schroevendraaiertje aan de gang. Zeer waarschijnlijk zal ook de veervoorspanning wel wat hoger moeten. Dus dan moet het gereedschapsetje toch gebruikt worden.

En die automobilisten kunnen de pot op, ik ga me verlichting niet verstellen :j
 
Goed ik ga wel eens met een schroevendraaiertje aan de gang. Zeer waarschijnlijk zal ook de veervoorspanning wel wat hoger moeten. Dus dan moet het gereedschapsetje toch gebruikt worden.

En die automobilisten kunnen de pot op, ik ga me verlichting niet verstellen :j

Wat dacht je van een zwitsers zakmes? Maar aanpassen van de demping zal niet megaveel effect hebben. Voorspanning aanpassen zet meer zoden aan de dijk. Doe je alleen niet 1/2/3.
 
Terug
Bovenaan Onderaan