Vering vervangen of servicen?

martijnK

Die hard MF'er
16 jan 2007
359
4
Amersfoort
Mijn ouwe trouwe r1100rt met 160.000 op de teller begint wat last van vermoeide vering te krijgen.

Nu zit ik te twijfelen tussen het kopen van een hyperpro set of het vervangen van alleen de veer aan de voorzijde + het servicen van de achterzijde (evt met vervangen van de veer). De afweging is natuurlijk het prijsverschil (1100 vs 600-700) en wat je daarvoor terug krijgt.
Natuurlijk is de rt geen sport motor maar ik hou wel van lekker bochtjes rijden, zo nu en dan met bagage en/of passagier.

Is er iemand die me wat meer kan vertellen over de prijs kwaliteit verhouding van beide opties?
 
Ik zou me eerder afvragen hoe lang je nog met je motor wilt blijven rijden. Want het vervangen is een enorme upgrade, waarschijnlijk is de vering al veel langer minder aan het worden maar merk je het niet. Als je er toch nog lang mee wilt doen (en al mee gereden hebt) zou ik door de zure appel heen bijten als dat kan uiteraard en een hyperpro setje laten monteren.
 
Ben je altijd tevreden geweest over het weggedrag?
Zo ja, waarom upgraden? Gewoon servicen indien mogelijk en lekker doorrijden.
 
Mijn ouwe trouwe r1100rt met 160.000 op de teller begint wat last van vermoeide vering te krijgen.

Nu zit ik te twijfelen tussen het kopen van een hyperpro set of het vervangen van alleen de veer aan de voorzijde + het servicen van de achterzijde (evt met vervangen van de veer). De afweging is natuurlijk het prijsverschil (1100 vs 600-700) en wat je daarvoor terug krijgt.
Natuurlijk is de rt geen sport motor maar ik hou wel van lekker bochtjes rijden, zo nu en dan met bagage en/of passagier.

Is er iemand die me wat meer kan vertellen over de prijs kwaliteit verhouding van beide opties?
Waarom vraag je dat niet aan hyperpro?
 
Je hebt bij autoweek een heel leuk onderdeel genaamd klokje rond
Dat keurt een heel strenge man een auto met bijv 500000 km op de teller
De eigenaar is er meestal van overtuigd dat hij nog prima rijdt
De man van de garage heeft dan al 3 a4tjes vol met dingen die beter kunnen
Meestal op 1 versleten schokbrekers
Denk dat als je dat even goed aanpakt je een motor terug krijgt die als nieuw rijdt en je opeens met nog meer plezier je de 2 of 3 ton vol maakt
Ik heb pas 1500€ uit gegeven aan de vering voor mijn praktisch nieuwe en elke km sindsdien zo genoten
 
Mijn ouwe trouwe r1100rt met 160.000 op de teller begint wat last van vermoeide vering te krijgen.

Nu zit ik te twijfelen tussen het kopen van een hyperpro set of het vervangen van alleen de veer aan de voorzijde + het servicen van de achterzijde (evt met vervangen van de veer). De afweging is natuurlijk het prijsverschil (1100 vs 600-700) en wat je daarvoor terug krijgt.
Natuurlijk is de rt geen sport motor maar ik hou wel van lekker bochtjes rijden, zo nu en dan met bagage en/of passagier.

Is er iemand die me wat meer kan vertellen over de prijs kwaliteit verhouding van beide opties?

weinig meegemaakt. Wel veel vermoeide demping
Zonder het op te zoeken ga ik er even vanuit dat men naar een vering specialist gaat als iets niet bevalt aan de vering.
In het werkplaatshandboek staan onderhoudsintervallen voor vork (en schokdemper) olie en minimale lengte van iig de voorvork veren.
Uiteraard kan een vering specialist ook het gewone onderhoud doen, waarschijnlijk uitgebreider en met meer kennis van eventuele apart dingen per model dan een universele garage en waarschijnlijk ook wel de dealer :P , maar vooral om de vering en demping af te stellen of te veranderen (vervangen ipv afstellen met een schroefje) als de bestuurder zwaar is of juist heel licht, circuit rijd of offroad of een dikke partner achterop heeft met evenveel wegende bagage.


alleen een veer aan de voorkant vervangen lijkt mij geen nut hebben als niet bekend is of deze te kort geworden is en het zal zoals reeds aangegeven juist de demping zijn die aandacht nodig heeft.
die demping weer in orde maken is wat het servicen aan de achterkant inhoud .
de veren worden vaker vervangen omdat men iets stugger wil dan dat ze echt versleten zijn.

zoals je het omschrijft functioneerde het eerder naar wens, wat natuurlijk niet inhoud dat het nog beter kan.

Of je nu naar hyperpro gaat of HK suspension , laat je goed voorlichten wat het verschil is van de opties die ze aanbieden.
Wat je omschrijft wat je doet is prima, maar de keuzes waar je tussen twijfelt zijn voor mij iig niet duidelijk, dus voor jou waarschijnlijk ook niet, vandaar dat je twijfelt ;)
 
Ik heb pas 1500€ uit gegeven aan de vering voor mijn praktisch nieuwe en elke km sindsdien zo genoten
Ik heb er drie op Hyperpro voor/achter.
Eentje na 500 kilometer laten upgraden.
Laatst had ik de (3 jaar) einde garantie keuring bij de BMW dealer en de monteur stapte er als een blij hoofd vanaf.
Die kwam speciaal een praatje maken wat ik er aan gedaan had.
Dit fantastische weggedrag herkende hij niet bij deze motor ( :} ).
 
Mijn ouwe trouwe r1100rt met 160.000 op de teller begint wat last van vermoeide vering te krijgen.

Nu zit ik te twijfelen tussen het kopen van een hyperpro set of het vervangen van alleen de veer aan de voorzijde + het servicen van de achterzijde (evt met vervangen van de veer). De afweging is natuurlijk het prijsverschil (1100 vs 600-700) en wat je daarvoor terug krijgt.
Natuurlijk is de rt geen sport motor maar ik hou wel van lekker bochtjes rijden, zo nu en dan met bagage en/of passagier.

Is er iemand die me wat meer kan vertellen over de prijs kwaliteit verhouding van beide opties?
Ik neem aan dat je de demper nu al max dempen hebt staan met de schroef.
En werkt jou veerload adjuster nog wel meestal lekt die en kan je makkelijk bijbullen het verschil is dan enorm
als je deze helemaal terug draait en bij het opnieuw indraaien , mocht dat een hele tijd makelijk gaan is deze resorvoir leeg.
 
Ik lees veel goede suggesties en ook veel lovende reacties over hyperpro.
Dank voor de reacties iedereen, hier kan ik wel wat mee.
 
Ik lees veel goede suggesties en ook veel lovende reacties over hyperpro.
Dank voor de reacties iedereen, hier kan ik wel wat mee.
In Alphen zit Bas, een groot BMW liefhebber en super relaxte gast.
Klein (schroot)museum voor de deur. _O-
In Werkendam weet ik niet of ze een goede opvolger hebben voor Paul.
 
Waarom zoveel geld uitgeven aan een bijna vermoeide motor.
Die paarse veer gaat echt geen wonderen verrichten voor je.
Bas is geen Yomanda. O-)
Gewoon zoals Zot schrijft vermoeide demping.
Ff servicen dat kost ergens tussen 120 en 300 en je demping is weer correct.
Ik kan Elon ook vragen of ik een tesla moet kopen als ik electrisch wil rijden Denk dat hij zegt dat ik het niet moet doen.
 
Waarom zoveel geld uitgeven aan een bijna vermoeide motor.
Die paarse veer gaat echt geen wonderen verrichten voor je.
Bas is geen Yomanda. O-)
Gewoon zoals Zot schrijft vermoeide demping.
Ff servicen dat kost ergens tussen 120 en 300 en je demping is weer correct.
Ik kan Elon ook vragen of ik een tesla moet kopen als ik electrisch wil rijden Denk dat hij zegt dat ik het niet moet doen.
De voorzijde is sowieso niet te servicen als ik de specialist moet geloven, dus daar moet iets nieuws voor komen.
Inmiddels ook wat oudere onderwerpen gevonden over "merk/dure" dempers vs "niet merk/goedkopere", ook goed om die verhalen te lezen 👍
 
Officieel zijn BMW dempers niet te servicen. Je kan ook Hagon en YSS nog in je overweging meenemen. Gewoon goede dempers zonder poespas. Anders steek je de helft van de dagwaarde in je motor.
Ik heb zelf HCS gekocht bij Horst Ulrich, prima spul en inclusief transport goed betaalbaar.
 
Officieel zijn BMW dempers niet te servicen. Je kan ook Hagon en YSS nog in je overweging meenemen. Gewoon goede dempers zonder poespas. Anders steek je de helft van de dagwaarde in je motor.
Ik heb zelf HCS gekocht bij Horst Ulrich, prima spul en inclusief transport goed betaalbaar.
Ik heb YSS toen in de zephyr gegooid. Ook daar ging het echt een heel stuk beter van veren.

Het is een beetje de vraag of je het gewoon goed wilt hebben of perfect en hoeveel geld je dat waard is.
 
Echt de grootste onzin in Ned.
Vering.
Iemand die snelle rondjes rijd op circuit of crossbaan heeft goede vering nodig.
De rest voor 80% onzin.
 
Jazeker want ik ben al oud en weet overal iets van.
Ik weet ook dat 80% geeneens merkt als je de motorvering 2 klikjes verzet.ook al beweren ze dat ze het zeker merken.
Allemaal onzin.
Dus op tijd de olie eens vervangen en checken op interne schade kan zeker geen kwaad bij de veerpoten.
Wist trouwens niet dat je de shocks van bmw niet kon servicen?.
Eigenlijk dus gewoon een motor die je na paar jr moet dumpen omdat je het niet kan onderhouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan