Vering vragen

zxr4life

MF veteraan
17 sep 2004
6.670
86
Nijmegen
Op een amerikaanse website heb ik wat vering instellingen gevonden voor een R1. Dat heb ik ook ooit op mijn Kawa gedaan en dat hielp perfect.

Nu ben ik er alleen niet zeker van wat de engelse termen betekenen.

Compression = ingaande demping
Preload = veer voorspanning
Rebound = uitgaande demping

Ik denk dat het zo moet zijn.

En heb ik het zo goed?

Schroevendraaier = uitgaande demping
Steeksleutel = veer voorspanning
Onder aan vorkpoot = ingaande demping
 
Op een amerikaanse website heb ik wat vering instellingen gevonden voor een R1. Dat heb ik ook ooit op mijn Kawa gedaan en dat hielp perfect.

Nu ben ik er alleen niet zeker van wat de engelse termen betekenen.

Compression = ingaande demping
Preload = veer voorspanning
Rebound = uitgaande demping

Ik denk dat het zo moet zijn.

En heb ik het zo goed?
ja
Schroevendraaier = uitgaande demping
Steeksleutel = veer voorspanning
Onder aan vorkpoot = ingaande demping
hangt van de vork af maar meestal wel.


Een setting die ergens op internet staat is overigens lang niet heilig. Anders zou de fabrikant geen instelbare voorvork en schokdemper hoeven te gebruiken, gewoon op die ene setting and "one size fits all". Maar het is wel een goede basis om er zelf mee te gaan experimenteren. Kijk eens wat er gebeurt als je de demping wat zachter zet. Of juist iets harder enz.

Las zelfs ergens het advies de demping een keer helemaal los te draaien om zo een gevoel te krijgen wat te weinig demping doet met een motor. Even voorzichtig met proefrit en $#! toegestaan, wel leerzaam.

En stugger is niet altijd beter! Ikzelf rij relatief veel kleine weggetjes met de Tuono, heb de demping dan ook bijna helemaal open staan. De banden moeten tenslotte wel de weg kunnen volgen en het is ook wel prettig als m'n vullingen een beetje op hun plek blijven ;)
 
Ik ga het ook gebruiken om te experimenteren. Dan heb ik in ieder geval een basis om mee te beginnen.
En het helemaal indraaien is toch linksom? En dan per klik rechtsom draaien.
 
Ik ga het ook gebruiken om te experimenteren. Dan heb ik in ieder geval een basis om mee te beginnen.
En het helemaal indraaien is toch linksom? En dan per klik rechtsom draaien.

als je up side down vork hebt zit de ingaande demping aan de onderkant, voor je achtervering( die eigenlijk nooit upsd is) zit de ingaande demping bovenop.

links is los en dus niet dicht maar open.......

check het maar eerst helemaal naar links en inveren
daarna helemaal naar rechts en inveren
dan moet je zelf ook verschil gaan zien en voelen

enne, je vering af laten stellen bij bijvoorbeeld HK suspension in Tiel kan op afspraak en is helemaal gratis hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan