Vering zelf onderhouden? r6 circuit fiets.

Bas Beuning

MF'er
29 apr 2018
69
8
Doetinchem
Zoals me topic al grote deels aangeeft.

Heb sinds kort een leuke r6 2005 op de kop getikt en ben deze aan het opknappen / circuit klaar maken.

Nu heb ik al van alles gedaan. alleen nu zit ik een beetje in twijfel of ik de vering zelf wil onderhouden.

Ben aardig technische onderlegd.
Alleen zit in dubio of ik dit niet gewoon door een specialist moet laten doen.

De vering is ooit al klaar gemaakt door Wp.
Heb verder ook geen lekkage’s of iets. Maar vind het fijn als ik weet dat alles weer fris is.
Het zal dus puur olie en keeringen zijn.

Wat zeggen jullie ?
 
Zoals me topic al grote deels aangeeft.

Heb sinds kort een leuke r6 2005 op de kop getikt en ben deze aan het opknappen / circuit klaar maken.

Nu heb ik al van alles gedaan. alleen nu zit ik een beetje in twijfel of ik de vering zelf wil onderhouden.

Ben aardig technische onderlegd.
Alleen zit in dubio of ik dit niet gewoon door een specialist moet laten doen.

De vering is ooit al klaar gemaakt door Wp.
Heb verder ook geen lekkage’s of iets. Maar vind het fijn als ik weet dat alles weer fris is.
Het zal dus puur olie en keeringen zijn.

Wat zeggen jullie ?
Ik wil je niet bang maken, maar ik had versleten WP veren waardoor ik met een tankslapper onderuit ben gegaan.
Remde hem zo onderin toen ik op een langzaam groepje stuitte en daar bij nog een hobbeltje..

Sinds vijftien jaar doe ik elke twee jaar een bezoek aan Hyperpro Alphen.
En die weet mij nog iedere keer positief te verrassen. :)

Je kan na de eigen servicebeurt natuurlijk ook even langs of er nog wat verbeteren valt.
 
Vooraan kan je makkelijk zelf de olie verversen,daar hoef je zelfs geen keerringen voor te vervangen.
Maar heb je het juiste gereedschap om dat achteraan ook te doen?
 
Oke dan weet ik denk ik voor nu genoeg.

Nog advies welke olie te gebruiken?

Denk dat ik de voorkant zelf onderhoud. En dan even het aankijk. En misschien bij een tackday even langs een vering specialist loop. Vering voelt nu ook niet raar aan ofso maar wil het gewoon even opfrissen.

Had eerst het idee om dit jaar wat dagen te pakken. Ben qua racen op circuit nog vrij nieuw. Heb wel een hoop straat en zand km’s.
 
Ik wil je niet bang maken, maar ik had versleten WP veren waardoor ik met een tankslapper onderuit ben gegaan.
Remde hem zo onderin toen ik op een langzaam groepje stuitte en daar bij nog een hobbeltje..

Sinds vijftien jaar doe ik elke twee jaar een bezoek aan Hyperpro Alphen.
En die weet mij nog iedere keer positief te verrassen. :)

Je kan na de eigen servicebeurt natuurlijk ook even langs of er nog wat verbeteren valt.
Ben je zeker dat de veren versleten waren of waren ze te licht voor jouw rijstijl/gewicht? ;)
 
Ben je zeker dat de veren versleten waren of waren ze te licht voor jouw rijstijl/gewicht? ;)
Ik reed in een beginnersgroepje, wel vrij.
Maar er was een grote groep die tracktraining achter een instructeur had en die reden iets van 100 km/u langzamer. 8)7
Ik had net een paar man ingehaald die ongeveer hetzelfde tempo hadden en zat ineens achter die groep.

Bij de veringboer vertelden ze over een hele serie WP veren die defect waren.
Dat kwam vaker voor dus. Achteraf.

Maar de motor en de rijder waren verder ook verre van perfect.
Andere tijden hier. ;)
 
Vering is wel heel leuk om zelf te doen als je het mij vraagt. USD vorken gaan wat lastiger uit- en in elkaar. Je hebt er wat speciaal gereedschap voor nodig dat ook prima zelf te maken is. Filmpjes kijken op Youtube, goed lezen in je manual. Dan moet het met wat technisch inzicht kunnen. En het is belangrijk om ECHT zo schoon mogelijk te werken.

Je hebt een soort "vorkpoot opspanding" nodig. Heb ik vorig jaar van wat alu profieltjes en een lijmklem gemaakt werkte prima.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan