Vering

R1-tje

Die hard MF'er
2 jun 2003
424
0
Heelsum
Ik heb een 99er R1 en mijn vering staat denk ik niet goed.
Als ik met de knie aan de grond wil dan blijft de moter op een gegeven momemt hangen en krijg ik hem niet platter.
Weet iemand toevallig wat de ideale afstelling is?
Ik weeg ongeveer 90 kilo.
 
Weet iemand toevallig wat de ideale afstelling is?
Ja, mijn afstelling.......... voor mij. :)

Echt, je vering- en dempingafstelling is niet iets wat je van een ander over kunt nemen.
D'r is hier al heel veel over gepost, ook afstelgegevens zoals ze in tijdschriften genoemd worden zeggen weinig.
Geen twee standaard R1 schokbrekers die de fabriek verlaten zijn exact hetzelfde, en een nieuwe schokbreker heeft een andere dempingskarakteristiek dan dezelfde demper 20.000km later.
Jouw rijstijl is die van een ander niet, en wat jij prettig vind, vind een ander misschien veel te nerveus of instabiel. (of andersom)

Als je met 'het niet platter willen' van je motor bedoelt dat 'ie de buitenkant van de bocht opzoekt, zit het 'probleem' eerder in de geometrie dan in de afstelling. Voorkant iets laten zakken zal hem makkelijker in laten sturen, maar ook iets minder rechtuitstabiliteit geven.
(kan ook zijn dat je achterveervoorspanning veel te laag staat natuurlijk, dat geeft hetzelfde effekt doordat de achterkant te ver inzakt.)
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste heeft/hoeft jouw probleem niets met je vering van doen te hebben, maar ligt het gewoon aan jouw.
Meer druk op je binnenste steppie tijdens de bocht helpt misschien, en anders zijn er legio mogelijkheden, als eerste wat R1maniac schrijft, maar of dat het is???? s niet in te schatten vanaf hier, maar volgens mij kan je elke motor helemaal plat leggen, onafhankelijk hoe je vering staat.Of het prttig voelt is een tweede.
 
Ik heb een 99er R1 en mijn vering staat denk ik niet goed.
Als ik met de knie aan de grond wil dan blijft de moter op een gegeven momemt hangen en krijg ik hem niet platter.
Weet iemand toevallig wat de ideale afstelling is?
Ik weeg ongeveer 90 kilo.
Tja je motor platter krijgen is heel makkelijk: gewoon harder insturen dan ligt ie gelijk op 1 oor.
Ga eens naar het circuit!
 
Wat bij mij ook wel wilt helpen is dat terwijl je de bocht (naar rechts) neemt een heel klein beetje tegen de (rechterkant) van je stuur duuwt in de bocht. Dit gaat wel om milimeterwerk dus niet direct proberen als je bijna met je knie aan de grond wil. Je merkt dan dat de motor platter wil.
 
Bel ff WP in Uden, die hebben een boekje waarin duidelijk beschreven staat hoe je hem moet stellen. Ben daar deze week geweest om mijn cbr 600FS af te laten stellen en heb toen het boekje meegekregen.
tel 0413 255400
Je kunt er natuurlijk ook ff langs rijden om wat bij te leren. Heel aardige lui daar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan