Vering

Vreemd. Je demping harder maken om je vering harder te maken :?

Het enige wat demping behoort te doen is de vering stabiliseren. Niets meer en niets minder.

Met een kleinere luchtkamer wordt je vering progresiever. Soort van hyperpro (mooi verhaal hebben ze daar).

Ik ben benieuwd hoe je stelschroeven staan *D
 
Nou is je demping er natuurlijk wel degelijk ter ondersteuning van je vering, en in mijn geval kan je eigenlijk wel zeggen dat er geen demping meer was.
Daarbij had ik een luchtkamer van 17 a 19 cm ipv de standaard 13 cm welke geschikt is voor enduro, 10 cm voor Supermotard.

De vering wordt niet progressiever door een kleine luchtkamer, maar je demping onderin wordt harder.Lucht is samendrukbaar, olie niet, je luchtkamer komt pas in zicht/werking als de boel onder druk komt te staan, bij inveren dus.

Het werd zowel door WP als door Jan Droog aangeraden, beide hebben zeer veel ervaring, dus daat twijfel ik niet aan.

Me stelschroeven stonden standaard, omdat ik hem zo slap vond had ik zowel ingaand als uitgaand BIJNA helemaal dicht gedraaid, toen ik in 2 ronden er 2 maal bij ging liggen had ik dus eerst de gedachte dat ik de boel te ver had dicht gedraaid, echter het wprdt me nu ook aangeraden, althans, ingaande demping bijna helemaal dicht zetten 2 a 3 klikken terug van max, en uitgaande demping standaard laten staan, ongeveer halverwege, maar dat moet ik nog even controleren.

Misschien heeft de huidige setting met dikkere olie en een iets kleinere luchtkamer niet zo heel veel verschil met een goede standaard setting, echter in mijn geval met een bijna lege voorpoot is het zo als het nu laat aanzien een heel groot verschil. Maar dat kan ik pas definitief zeggen als ik een testrit gemaakt heb.

De veer tenslotte heeft niets van doen met de karakteristiek van de voorvork, enkel en alleen is die er om het gewicht van de motor plus rijder te dragen, iemand die lichter dan mij zou zijn zou helemaal geen andere veer nodig hebben, en heeft door bovenstaande wijzigingen wel een voorvork voor SM ipv enduro.

En misschien komen er nog wel andere veren in, echter eerst dit eens proberen, veren zijn zo omgewisseld, en nu kan ik ook goed voelen wat wat uitmaakt en wat hoeveel verschil maakt, want zou ik nu ook meteen andere veren geplaatst hebben, zou ik niet weten wat wat doet. En dat vind ik nu net wel leuk om te weten.
 
Ik heb nog even gezocht om te kijken wat er nu eigenlijk over de luchtkamer geschreven wordt

Veersterkte
De vuistregel is meestal dat wanneer we bepaalde problemen met de compressie en re-bound niet kunnen corrigeren de veer te licht of te zwaar is. Als bijvoorbeeld de uitslag van de vering minimaal is en dat ook blijft bij het verminderen van de compressie, zal waarschijnlijk de veer te sterk zijn en zal er een lichtere veer gemonteerd moeten worden. Ook kan nog worden geprobeerd het olie hoogte niveau in de voorvork aan te passen (want zoals reeds gemeld werkt de luchtkamer als een veer). Probeer eerst met de compressie-/rebound-demping, olie etc. eventuele problemen op te lossen. Als een veer te zwak is wordt nog wel eens de veervoorspanning vergroot. Dit is echter af te raden om de basisgeometrie niet te veel aan te tasten en je met je veervoorspanning eigenlijk niets veranderd aan de veerkracht.


Voorvork olie hoogte niveau
De moderne voorvorken van het cartridge type zijn er gevoelig voor het olie hoogte niveau. Dit komt door de kleine luchtkamer. De luchtkamer in de vork werkt als een veer. De luchtkamer grootte (en daarmee de olie hoogte) heeft een sterk effect op het gebied van het midden tot het einde van de slag van de vering.

Als het olie niveau verhoogd wordt zal de vork harder worden (door de kleinere luchtkamer)

Als het olie niveau verkleind wordt zal de vork zachter worden (door de grotere luchtkamer)
 
Nou is je demping er natuurlijk wel degelijk ter ondersteuning van je vering, en in mijn geval kan je eigenlijk wel zeggen dat er geen demping meer was.
Daarbij had ik een luchtkamer van 17 a 19 cm ipv de standaard 13 cm welke geschikt is voor enduro, 10 cm voor Supermotard.

De vering wordt niet progressiever door een kleine luchtkamer, maar je demping onderin wordt harder.Lucht is samendrukbaar, olie niet, je luchtkamer komt pas in zicht/werking als de boel onder druk komt te staan, bij inveren dus.
:z

Je begrijpt het niet.
 
Verder blij met de overstap ?

Van een '97 620 naar een 520 '02, nooit verkeerd natuurlijk :)
ten eerste is die sterker, loopt als een naaimachine, trilt gewoon NIET.
Is die een heel stuk lichter, en dat merk je meteen als je hem in je handen heb.
Nu eerst eens een open uitlaat, tzt andere bochten, binnenkort iig alvast open luchtfilterhuis en dan eens meten.
Wat me ook heel stoer lijkt is een 610cc kit erop, maar dat doe ik niet, kost ruim 2000 euro's, is andere kop, cilinder, zuiger, krukas met drijfstang, ben ik de nokkenas nog vergeten geloof ik, maar dan moet het toch wel helemaal een heel bruut ding zijn.
maar laatst eens gereden met een xr650, jeetje, wat is dat een olifant dan zeg.

was natuurlijk eerst niet zo tevree omdat die minder stuurde, maar nu dat probleem grootdeels getackeld is, moet het weer als vanouds gaan, en dus tevreden.

nu nog even echt leren driften en dan........
We willen iig met een paar vrienden de MON wedstrijden gaan rijden komend jaar.
 
Demping mag vering helemaal niet ondersteunen, omdat olie niet samendrukbaar is en dus niet veert.

Je hebt vering van je veer en vering van je luchtkamer. Die 2 werken samen en veren.

Om die 2 in toom te houden heb je demping. Dat veert niet, nee, dat dempt de vering.
 
Demping mag vering helemaal niet ondersteunen, omdat olie niet samendrukbaar is en dus niet veert.

Je hebt vering van je veer en vering van je luchtkamer. Die 2 werken samen en veren.

Om die 2 in toom te houden heb je demping. Dat veert niet, nee, dat dempt de vering.
Amen :} ;)
 
Demping mag vering helemaal niet ondersteunen, omdat olie niet samendrukbaar is en dus niet veert.

Je hebt vering van je veer en vering van je luchtkamer. Die 2 werken samen en veren.

Om die 2 in toom te houden heb je demping. Dat veert niet, nee, dat dempt de vering.


Helemaal mee eens, ik bedoelde meer dat doordat je demping heb, je veer minder snel inveert, een beetje alsof je een zwaardere veer heb.
Ik weet dat bovenstaande natuurlijk haken en ogen heeft, maar hoop dat je snapt waar ik een beetje op doelde.
Maar terugkomen op waar het allemaal mee begon, je kan natuurlijk je demping zwaarder maken terwijl je dezelfde veer houdt, en dat levert een andere karakteristiek op.
In principe zou namelijk elke veer een specifieke demping nodig hebben, en zou het dus niet nodig zijn om je demping te hoeven instellen.
En laat die mogelijkheid nu net op elke sportieve fiets zitten.
 
Iemand enig idee of de WP achterveer van een KTM LC4 (620/625/640/660) met typenummer 01.18.Y7.53 ook te monteren is op een Kawasaki KLR 650 C uit '96?
 
nu nog even echt leren driften en dan........
Ja, dat zou leuk zijn. Ik denk dat we elkaar nog wel eens ergens tegen zullen komen. Ben van plan om een soort regular event te maken van wat therapeutische rondjes op Emmen ofzo. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan zullen we maar zeggen. De Duke heeft ondanks alles nooit de herinnering kunnen uitwissen aan gummen op de landsard met de 620...
 
Ook in vergelijking met je 620?

Nog even leren driften...pfff, middag oefenen toch? :+


Ook in vergelijking met me 620????
Moeilijk om te zeggen, maar denk het wel ja.
Omdat het verschil tussen de 520 en 650 ERG groot was, en het minder groot verschil wa tussen me 620 en 520.
En iemand anders die ook effe met me 520 reed was laaiend over de 520.


en voor Folie:
Ik moet zeggen dat ik de Landsard wel een vreselijk gaaf baantje vond, ben er helaas maar 1 keer geweest, maar had het erg naar me zin.
Voor me gevoel een betere lay out dan Emmen, echter ook daar heb ik het naar me zin.
 
Kijk, daar heb ik wat aan.
Dat is info waar ik wat mee kan, ik moet mijn voorvork toch loshalen (520 exc)want de rebound afstelschroeven kan ik gewoon blijven doordraaien, er zit geen min. of max. aanslag op, dus kan ik hem ook niet afstellen.
En das niet helemaal gezond lijkt me.
Weet je toevallig niet een goedkope 320mm remschijf en adapter voor zo'n ding?
 
giz:
maar laatst eens gereden met een xr650, jeetje, wat is dat een olifant dan zeg.

hier moet ik natuurlijk even op reageren :+ (was nl MIJN xr)
ik moet zeggen dat ik het verschil ook wel erg groot vond (alleen ik vond mijn motor geen olifant maar die van jou juist een mountenbike ;) )
ook wat vermogen betref is je 520 zeker zo sterk als me 650 (of als je oude 620)
je zei toen ook al gelijk toen je afstapten dat die van mij sneller aan het sturen te krijgen moet zijn door de vorkpoten (nog)verder door te steken.
ik wil volgende winter ook me motor verlagen (lager zwaartepunt = snelleromgooien)en zwaardere veren erop.
volgende band word denk ik toch weer een 150 ipv een 160.
na dit alles zal die toch zeker sneller sturen verwacht ik (maar hij blijft toch wel 30 kg zwaarder.. :(
op emmen zal you motor altijd dus wel sneller zijn maar we gaan nog wel een keer naar lelystad (is ruimer)
 
giz:
maar laatst eens gereden met een xr650, jeetje, wat is dat een olifant dan zeg.

hier moet ik natuurlijk even op reageren :+ (was nl MIJN xr)
ik moet zeggen dat ik het verschil ook wel erg groot vond (alleen ik vond mijn motor geen olifant maar die van jou juist een mountenbike ;) )
ook wat vermogen betref is je 520 zeker zo sterk als me 650 (of als je oude 620)
je zei toen ook al gelijk toen je afstapten dat die van mij sneller aan het sturen te krijgen moet zijn door de vorkpoten (nog)verder door te steken.
ik wil volgende winter ook me motor verlagen (lager zwaartepunt = snelleromgooien)en zwaardere veren erop.
volgende band word denk ik toch weer een 150 ipv een 160.
na dit alles zal die toch zeker sneller sturen verwacht ik (maar hij blijft toch wel 30 kg zwaarder.. :(
op emmen zal you motor altijd dus wel sneller zijn maar we gaan nog wel een keer naar lelystad (is ruimer)


Duurde wel lang hoor voordat je reageerde :P

Wat voor breedte heeft jouw achtervelg??
Bij 4.25 en 4.5 is een 150 volgens mij idd beter.
 
Duurde wel lang hoor voordat je reageerde :P

Wat voor breedte heeft jouw achtervelg??
Bij 4.25 en 4.5 is een 150 volgens mij idd beter.

Ben ik het niet mee eens. Hij stuurt er wel neutraler door, en dat is in het verkeer wel prettig, maar bij erg plat hangen is het net wat minder. Op monomaniacs is die discussie nogal uitgekauwd, en als je het mij vraagt uiteindelijk beslecht door Husaracer. Wel breje sloffen voor op de kartbaan dus.

En wat die XR650 betreft: Stel dat je die verlaagt en je zet er een kortere swing arm in en een fatsoenlijke carburateur erop, dan komt ie in het gunstigste geval in de buurt van mijn Duke. Niks mis mee, maar als je het gaat opnemen tegen een EXC krijg je het gevoel dat die gast minder moeite heeft.
Als je geen KTM wil, trek de vergelijking dan maar met een CRF.
Het is klote, maar het is niet anders. Dat lichte poppenspul is gewoon in het voordeel.
 
Ik denk dat het vooral van je rijstijl afhangt.
Mij viel het op dat een brede band op een smallere velg erg plat gaat staan, afhankelijk van de band, bandenspanning en rijstijl kan dit betekenen dat je juist onder extreme hellingshoeken minder rubber aan de straat heb dan bij een band die ronder staat.
Rij je echter met een lage bandenspanning, heeft de band misschien wel weer genoeg ruimte om te vervormen om zo toch weer meer rubber aan het asfalt te hebben.

Blijft volgens mij dus niet te voorspellen, tenzij je rekening houdt met alle parameters, en betekent dit dus dat het niet altijd voor iedereen gelijk is.

Een rondere band levert volgens jouw een neutraler rijgedrag op, wat bedoel je daarmee precies??
In mijn ogen levert een rondere band, en in het geval van een 4.25 velg zal dat de 150 band zijn, een motor op de makkelijker stuurt.
En ik denk dat dat in geval van King Okkie meer oplevert dan een bredere band met meer grip onder extreme hellingshoeken op het circuit.
Een plattere band zal je motor misschien stabieler maken bij rechtdoor rijden met hoegere snelheden, is de band echter te breed voor de velg, en afhankelijk van je bandenspanning, zou die misschien ook juist meer kunnen gaan zoeken.

Daarnaast zou je nog altijd kunnen kiezen voor een smallere rondere band die ondanks dat die eventueel minder raakvlak heeft, van een zachtere compund is waardoor je toch weer meer grip heb.

Kortom, denk dat het vooriederen wisselend is.
 
Ik heb niet de hele discussie over de vering gevolgd. Maar heb je ooit van techo flex gehoord. (www.technoflex-suspension.com) Naar het schijnt beschikken zij over zeer goed ontwikkelde veringen.
 
Ik heb niet de hele discussie over de vering gevolgd. Maar heb je ooit van techo flex gehoord. (www.technoflex-suspension.com) Naar het schijnt beschikken zij over zeer goed ontwikkelde veringen.

Hij heeft volledige WP-vering op zijn fiets, denk niet dat dat het probleem is ;)
 
net even zitten lezen maar als je je demping (in of uitgaand)bijna helemaal moet dicht draaien dan is je vering gewoon niet goed
je probeert nu met het ene het andere te compenseren
luister gewoon naar zot en ga andere veren halen
met die andere veren kan je altijd nog andere olie en luchtkamers uit proberen
toen ik mijn sv650 nog had ,had ik ook andere veren nodig (ik weeg 60 kilo)
standaard is de vering bagger en met andere veren werdt het een en ander al een stuk beter
en aan de sv kon je voor helemaal niks afstellen
 
net even zitten lezen maar als je je demping (in of uitgaand)bijna helemaal moet dicht draaien dan is je vering gewoon niet goed
je probeert nu met het ene het andere te compenseren
luister gewoon naar zot en ga andere veren halen
met die andere veren kan je altijd nog andere olie en luchtkamers uit proberen
toen ik mijn sv650 nog had ,had ik ook andere veren nodig (ik weeg 60 kilo)
standaard is de vering bagger en met andere veren werdt het een en ander al een stuk beter
en aan de sv kon je voor helemaal niks afstellen


Ten eerste: als ik hier me vraag stel, is dat in hoofdzaak bedoeld om ervaringen te horen van andere.
Ik ben idd op de hoogte dat er andere veren, olie ed vervangen kunnen worden.
Veel geld uitgeven kan altijd nog ten slotte.
Vering van een KTM is trouwens standaard WP.
Als eerste bleek dat er te weinig olie in me voorvork zat, dus tot zover hadden andere veren niet geholpen.
als tweede gebruik ik me motor niet om te crossen, maar als supermotard, dus de demping mag veel harder, vandaar dikkere olie en een kleinere luchtkamer, dit advies heb ik zowel van WP gekregen, als van Jan Droog, een veringsspecialist in de regio. Kosten tot nu toe: zeer gering, en alles is nu goed voor supermotard.
Volgende stap nu is eens even tijd zien te vinden om te testen, dus een beetje droog wegdek helpt ook wel.
Afhankelijk hiervan ga ik misschien nog zwaardere veren steken, maar zeker is dat nog niet.
Zolang er nog vrienden rijden met standaard vering die voldoet, zolang er professionele rijders zijn die harder rond kunnen met staandaard veren, zal het dus wel niet ECHT noodzakelijk zijn.
Iig bleek dat me demping verre van in orde was, dus daar zat iig het grootste knelpunt.

Maar iig iedereen bedankt voor het meedenken, vervolg komt nog.
Echte testen kan toch pas plaats vinden op het circuit, voor gewoon straat rijden voldeed die zo wie zo wel.
 
UPDATE

oooooh DIT IS LEKKER, DIT RIJDT ZOVEEL BETER>
NIET NORMAAL MEER

full

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan