Vering

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.794
478
Op me KTM 520 uit 2002 in EXC uitvoering zit nog de standaard vering.
Ik gebruik me motor als Supermotard.

Me vorige KTM 620 had aangepaste veren in de voorvork, beviel me erg goed.

Nu vind ik de voorvork van de 520 veels te slap, ik had om dit te compenseren me demping vrijwel geheel dicht gedraaid.
Ik vond dat die toen goed aanvoelde, maar wie ben ik.

Iig pleurde ik in de eerste heat afgelopen zondag op Emmen meteen 2 maal op me muil.
Geinig, zo'n nieuwe brommert.

De eerste keer in een vrij normale bocht waar ik tot nu toe nooit problemen had, echter nu in 1 keer, zonder enige waarschuwing voor wiel weg.
Daarna na een wheelie bij het neerkomen het voor wiel weg zonder ook maar 1 spoortje van en waarschuwing.

Hierna me demping wat terug geschroefd en niet meer gevallen.

Echter vind ik me voorvork veels te diep inveren tijdens remmen.

Maar andere voorvorken van vrienden voelen veel strakker aan.

Hoe kan dit???

Motor is maar ong. 2500 km oud.

Is de olie in voorvork te oud?
Zit er te weinig olie in?? Maar hoe zou dat kunnen dan.
Moet ik er maar meteen dikkere olie indoen, echter, dan zet ik me demping eigenlijk toch ook gewoon harder??

Hoeveel invloed heeft me achterveer, want ook die staat vrijwel geheel dicht gedraaid, en ook de voorveerspanning zit aardig max.

Tsja??
 
De vering is standaard inderdaad aan de zachte kant.
Ik heb bij de mijne de demping op een paar klikken na helemaal dicht staan.
Als je hem beter wil hebben dan kan je beter andere (stuggere )veren plaatsen.
Meer olie erin helpt iets maar niet voldoende.
 
Op me KTM 520 uit 2002 in EXC uitvoering zit nog de standaard vering.
Ik gebruik me motor als Supermotard.

Me vorige KTM 620 had aangepaste veren in de voorvork, beviel me erg goed.

Nu vind ik de voorvork van de 520 veels te slap, ik had om dit te compenseren me demping vrijwel geheel dicht gedraaid.
Ik vond dat die toen goed aanvoelde, maar wie ben ik.

Iig pleurde ik in de eerste heat afgelopen zondag op Emmen meteen 2 maal op me muil.
Geinig, zo'n nieuwe brommert.

De eerste keer in een vrij normale bocht waar ik tot nu toe nooit problemen had, echter nu in 1 keer, zonder enige waarschuwing voor wiel weg.
Daarna na een wheelie bij het neerkomen het voor wiel weg zonder ook maar 1 spoortje van en waarschuwing.

Hierna me demping wat terug geschroefd en niet meer gevallen.

Echter vind ik me voorvork veels te diep inveren tijdens remmen.

Maar andere voorvorken van vrienden voelen veel strakker aan.

Hoe kan dit???

Motor is maar ong. 2500 km oud.

Is de olie in voorvork te oud?
Zit er te weinig olie in?? Maar hoe zou dat kunnen dan.
Moet ik er maar meteen dikkere olie indoen, echter, dan zet ik me demping eigenlijk toch ook gewoon harder??

Hoeveel invloed heeft me achterveer, want ook die staat vrijwel geheel dicht gedraaid, en ook de voorveerspanning zit aardig max.

Tsja??
Hebben die vrienden van je dezelfde motor? Of zijn dat SX-en? Die zijn al wat steviger.

Het belangrijkst is dat je in ieder geval veren neemt die bij je gewicht passen. Als ik jou zo inschat zit jij kwa gewicht ook wel boven wat KTM in de fabriek bedacht had. Dat de voorkant zo duikt ligt niet aan de demping maar aan de vering. Je zou in eerste instantie eens andere veren in je voorvork kunnen doen en wat dikkere olie. Ik zou hem zeker niet al te stug maken want hoe stugger hij is hoe harder je moet kunnen rijden om er profijt van te hebben. Een te stugge demping/vering rijdt juist slechter als je geen top coureur bent.
Je voorvork is belangrijker dan je achterveer. Je achterveer merk je het meest bij het uitaccelereren.

Met de veervoorspanning verander je eigenlijk niet zo veel buiten het verkleinen of vergroten van je negatieve veerweg. Ik zou dat ongeveer zo laten staan als KTM opgeeft. Veel mensen denken dat ze de voorpanning kunnen ophogen en dat ze daardoor geen andere veren hoeven maar dat is onzin.
 
Laatst bewerkt:
Is het ook mogelijk om er een kortere veer (zelfde constante) erin te zetten met als compensatie een bus? dat in combinatie met ietwat dikkere olie...should do the trick? je wilt nu eenmaal je veerweg verkorten...but i'm no expert..u see.

Wie weet mss wel een stel andere poten...
 
Uhm, eigenlijk alles wat ik lees wist ik al.
Was echter een vriend die begon over wat nieuwe olie of eventueel dikker genoeg zou moeten zijn. Scheelde weer het geld voor de veren.
Nou zijn die natuurlijk niet zo duur.
En de vering van KTM is al van WP, dus ik geef WP maar eens een belletje.
Weet iemand eigenlijk waarom zoveel mensen veren hebben van Reiger ipv WP op hun KTM???
 
Het bedrijf is te groot geworden om goed en snel op specifieke rijders vragen in te kunnen spelen. Voor maatwerk moet je nog steeds bij de kleinere bedrijven zijn.
 
Dat kan altijd nog, vind het ook wel leuk om zelf me problemen te verhelpen, met een beetje hulp van een ander.
Ben gisteren nog bij stamsnijder geweest met m'n ouwe huskie. Daar drukken ze een paar keer op de voor- en achterkant,vragen heel onbeleefd hoe zwaar je bent en geven je keurig advies. Vooral handig wanneer je zelf niet goed weet waar je op moet letten. Kostte niks. Ze proberen je natuurlijk wel wat te verkopen maar daar ben je er voor bij.
 
hey, nu jullie het er toch over hebben, ik heb gister ff 30cl olie per vork erbij gegooid om hem zo iets harder te krijgen, want hij was eigenlijk een tikkie te zacht.
 
hey, nu jullie het er toch over hebben, ik heb gister ff 30cl olie per vork erbij gegooid om hem zo iets harder te krijgen, want hij was eigenlijk een tikkie te zacht.
En merk je veel verschil?
 
En merk je veel verschil?

Meer voorvorkolie erin doen merk je best goed. Normaal mag je er wel een 2-3cm meer in doen als de std maat.
Een normale enduro vork is veel te slap voor een sm :9 , ik denk dat je gewoon naar een vering boer moet en er een paar hardere veren in moet zetten. Demping aanpassen helpt eigelijk niets (en kan het probleem zelfs groter maken omdat de voorvork veel te traag inveert/uitveert op het cross gedeelte met sm werdstrijden :o )
 
Heb je al andere veren?
ik zit eraan te denken mijn voorveren te vervangen
 
Hoe weet ik wat voor veren ik moet hebben?
Als ik er crossveren van een sx inzet zou dit dan het gewenste effect hebben?
Of zijn hier ook progresieve veren voor te leveren?
 
Ff met de veringsboer praten. Met technoflex heb ik daar goede ervaring mee. die gasten luisteren naar wat jij wilt.
 
Uhm, eigenlijk alles wat ik lees wist ik al.
Was echter een vriend die begon over wat nieuwe olie of eventueel dikker genoeg zou moeten zijn. Scheelde weer het geld voor de veren.
Nou zijn die natuurlijk niet zo duur.
En de vering van KTM is al van WP, dus ik geef WP maar eens een belletje.
Weet iemand eigenlijk waarom zoveel mensen veren hebben van Reiger ipv WP op hun KTM???

Ik zou voordat je veel geld bij WP gaat uitgeven eerst eens langs JD-shocks gaan. Ik weet zeker dat hij je kan helpen. Hij is niet duur en kwalitatief erg goed. :}

J.Droog 100% repairs 0153696504 Werkplaats is: Katwijkerlaan 127 Pijnacker

succes
 
Ik zou voordat je veel geld bij WP gaat uitgeven eerst eens langs JD-shocks gaan. Ik weet zeker dat hij je kan helpen. Hij is niet duur en kwalitatief erg goed. :}

J.Droog 100% repairs 0153696504 Werkplaats is: Katwijkerlaan 127 Pijnacker

succes
Ik weet niet wat je daar betaald voor een paar veren, maar technoflex zit zo'n 20km bij vandaan.
Ikzat te denken aan een paar gebruikte sx veren, die zijn een stuk stugger.
 
Nope, nog steeds niks gedaan, wat ik wel weet is dat mijn vering voor zo wie zo niet in orde is, heb hem inmiddels vergeleken met een paar andere 520 EXC's. en die zijn stugger.
In principe wil ik voor progressieve nieuwe veren gaan, echter kan ik misschien aan een SX voorvork komen, die is ten eerste 48mm ipv 43 mm, is leuk o te posen, en die dan eventueel laten ombouwen, kortom, duurt allemaal nog effe.
 
Zo, daar ben ik weer, tsja, ik weet het, heeft allemaal wat langer geduurd dan gedacht.
Ik was ook bezig met een SX voorvork compleet, komt misschien nog, maar gaat iig nog wat tijd overheen.
Er zat iig veels te weinig olie in me voorvork, luchtkamer hoort standaard 13 cm te zijn, bij mij was het 17 a 19 cm, zat ook nog maar weinig olie in.
Me keerringen lekten niet trouwens, maar daar dadelijk meer over.

Vorige weel al eens met WP gebeld, die adviseerden zwaardere veren (ook zwaarder dan de sx veren) en demping aanpassen, daarvoor moet ik dan langskomen, zet ik er zelf ander veren in, dan adviseerde WP me dikkere olie te gebruiken, omdat de plaatjes van de demping zelf aan te passen is ervaring voor nodig.
Volgens WP kom je met dikere olie aardig in de buurt van hun aanpassing, maar niet helemaal natuurlijk.

Ik vandaag eens met Jan Droog gebeld, en die adviseerde me eerst maar eens nieuwe dikkere olie te nemen, 7.5 ipv de standaard 5.
Zoveel olie vullen dat je een luchtkamer overhoudt van 10 cm ipv de standaard 13 cm, volgens hem reageren deze vorken van de 520 daar er goed op, kleinere luchtkamer zorgt ervoor dat de voorvork onderin harder wordt.
Dit eerst maar eens testen, eventueel kan je altijd nog andere veren nemen.

Dus vanavond maar eens me poten uit elkaar gehaald, wat ik al zei, veels te weinig olie, en keerringen maar meteen vervangen, want olie moet toch ergens zijn gebleven, en nu ik alles los heb is het een kleine moeite.
Nu bleek dus dat de nieuwe keerringen wel degelijk veel strakker zitten, dus dat zal toch wel de oorzaak zijn geweest van de verlies van olie in der loop der tijd.

Boel weer in elkaar gezet, en de "nieuwe" poot eens vergeleken met de "oude".
Jeetje man, wat een verschil, voelt idd veel beter aan.
Eigenlijk zou ik hem ook wel eens willen testen met een goede poot welke dunnere olie heeft en 13 cm luchtkamer, maar die mogelijkheid heb ik effe niet.

Maar ik weet iig wel dat mijn problemen voor een heel groot deel zijn opgelost.
Van de week maar weer eens de poten monteren in een testritje maken, dan kom ik er nog wel even op terug.
 
nog een kleine update, je betaald eigenlijk overal zo'n beetje 100-110 euro voor 2 voorvorkveren of 1 achterveer.
demping laten aanpassen bij WP van de voorpoten kost 65 euro, das incl. olie en je mag ook met je complete motor komen, maakt niet uit, je hoeft dus niet perse met losse elementen te komen.
Je dient dan natuurlijk wel eerst effe een afspraak te maken.
revisie van je achterveer plus aanpassen aan SM gebruik kost 95 euro, zonder revisie 65 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan