Verkeer(d)sbord ?

Nee, maar serieus. Achter het bord "bebouwde kom" schuilen super veel artikels die niemand eigenlijk echt kent. Iedereen denkt dat het 50 kmpu is, maar dat hoeft niet noodzakelijk.
Vrachtwagens mogen er niet langer dan 8u parkeren, lijnbussen hebben steeds voorrang bij het verlaten van hun halte, vrije keuze van rijstrook zolang de bestemming het rechtvaardigt enzoverder enzoverder. Zo is er binnen de bebouwde kom sprake van een straat, en nergens anders.

Als jij van een andere mening bent, mij goed hoor. Ik ga er niet slechter van slapen. We zullen het bij fotootjes kijken houden van verkeersborden ;)
 
Begrijp ook niet dat jullie allemaal zo taffelen rond de 100 kmpu op de snelweg |(

:+ :+ :+
En weet je hoe dat nog noemt? AUTOSTRADE! Afgeleid van straat, bestraat, verhard, blablabla ...

Gij weet het wel allemaal heel zeker hè.
AS had hiervoor thans wel gepost dat het zo het geval is (en voor woonerven). Maar 't is wat jij wilt hè.

Ik spreek niet van straat, maar van rijbaan of rijstrook.
Kom eens langs hier beste man, op de twee uiteinden van mijn straat staat een bordje "Sint-Jobsstraat", dan is het een straat. En het is hier buiten bebouwde kom, je mag voor mijn deur met 70km/u voorbijknallen ... al raad ik dat niet aan, menig auto heeft hier al carterschade opgelopen })
Echte Vlaamse kasseiën hier, en I LOVE IT!!!

En ja, als er wegmarkeringen zijn, inclusief een middellijn, al dan niet onderbroken, spreken we over een rijstrook, ook wel verkeerdelijk rijbaan genoemd. In juridische documenten zal men trouwens eerder van weghelft spreken, ja, idd, hier wordt dan weer wel het woord weg in gebruikt, maar dat neemt niet weg ... hehe ... dat neemt niet "weg" ... dat het nog steeds een straat is, of kan zijn.

Een straat is trouwens ook altijd een weg, terwijl een weg daarom niet altijd een straat is. Net zoals een helikopter altijd een vliegtuig is, maar een vliegtuig daarom nog geen helikopter is.

Snap je'm? Nee, 'k denk van ni, maar laat ook maar 8)7

Edit: in mijn straat, ja "STRAAT", enfin, het gedeelte van mijn straat waar ik woon, zijn geen markeringen, dus hier is geen sprake van rijstroken. Gelukkig ook, want anders mocht ik niet op de weg ... eu ... op de baan ... ohw, op straat parkeren :P
 
En weet je hoe dat nog noemt? AUTOSTRADE! Afgeleid van straat, bestraat, verhard, blablabla ...


Kom eens langs hier beste man, op de twee uiteinden van mijn straat staat een bordje "Sint-Jobsstraat", dan is het een straat. En het is hier buiten bebouwde kom, je mag voor mijn deur met 70km/u voorbijknallen ... al raad ik dat niet aan, menig auto heeft hier al carterschade opgelopen })
Echte Vlaamse kasseiën hier, en I LOVE IT!!!

En ja, als er wegmarkeringen zijn, inclusief een middellijn, al dan niet onderbroken, spreken we over een rijstrook, ook wel verkeerdelijk rijbaan genoemd. In juridische documenten zal men trouwens eerder van weghelft spreken, ja, idd, hier wordt dan weer wel het woord weg in gebruikt, maar dat neemt niet weg ... hehe ... dat neemt niet "weg" ... dat het nog steeds een straat is, of kan zijn.

Een straat is trouwens ook altijd een weg, terwijl een weg daarom niet altijd een straat is. Net zoals een helikopter altijd een vliegtuig is, maar een vliegtuig daarom nog geen helikopter is.

Snap je'm? Nee, 'k denk van ni, maar laat ook maar 8)7

Maar het is toch niet omdat het op een straatnaambordje staat, dat het ook zo staat beschreven in het reglement?!

Snap je'm? Kan ik eraan doen dat jij op een steenweg noemt die eigenlijk gewoon straat heet. Hoef je niet gefrustreerd over te zijn :)

Weet je ook iets over zeestraten?
 
Nee, maar serieus. Achter het bord "bebouwde kom" schuilen super veel artikels die niemand eigenlijk echt kent. Iedereen denkt dat het 50 kmpu is, maar dat hoeft niet noodzakelijk.
Vrachtwagens mogen er niet langer dan 8u parkeren, lijnbussen hebben steeds voorrang bij het verlaten van hun halte, vrije keuze van rijstrook zolang de bestemming het rechtvaardigt enzoverder enzoverder. Zo is er binnen de bebouwde kom sprake van een straat, en nergens anders.


Ge zou haast denken dat je een rijschoolinstructeur bent... die kunnen nl ook zo in detail treden over het verkeersreglement...



Los daarvan... een straat staat idd beschreven bij de bepalingen in het verkeersreglement... een "weg" niet... dus waarom maak je je daar dan zo druk om?
 
1642437913207.png


Rechtstreeks uit ons verkeersreglement. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Ja ik kan ook Googlen: "wat is het verschil tussen straat en weg" en dan op startpagina.nl komen......


2.38. "Straat" : een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.
 
Rechtstreeks uit ons verkeersreglement. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Ja ik kan ook Googlen: "wat is het verschil tussen straat en weg" en dan op startpagina.nl komen......

How maar...

Dat artikel van een straat had ik hier al gepost...

Een weg daarentegen... staat NIET beschreven in het verkeersreglement... wel, een rijbaan, rijstrook, autosnelweg, autoweg, een pad, een aardeweg, een fietspad, een overweg, een..........


Dus nogmaals... waar zit gij u zorgen om te maken... een weg is niet eens een onderdeel van het verkeersreglement. En wat maakt het ook uit.. 🤷‍♂️
 
How maar...

Dat artikel van een straat had ik hier al gepost...

Een weg daarentegen... staat NIET beschreven in het verkeersreglement... wel, een rijbaan, rijstrook, autosnelweg, autoweg, een pad, een aardeweg, een fietspad, een overweg, een..........


Dus nogmaals... waar zit gij u zorgen om te maken... een weg is niet eens een onderdeel van het verkeersreglement.
Ik bedoelde het ook niet zozeer op jou, maar op DKP die denkt dat hij in een straat woont omdat zijn straatnaambordje dat zo zegt.

Een weg staat inderdaad niet beschreven, dus is het geen weg maar een straat. En een straat wordt alleen vernoemd bij bebouwde kom.

Ik denk ook dat ik de discussie hier ga stoppen.
 
Misschien kan er een apart Belgentopic worden aangemaakt :Y, of een gescheiden Vlaams -en Waals topic :Y.
ik kan me herinneren dat die er is.

 
Laatst bewerkt:
Nee, maar serieus. Achter het bord "bebouwde kom" schuilen super veel artikels die niemand eigenlijk echt kent. Iedereen denkt dat het 50 kmpu is, maar dat hoeft niet noodzakelijk.
Vrachtwagens mogen er niet langer dan 8u parkeren, lijnbussen hebben steeds voorrang bij het verlaten van hun halte, vrije keuze van rijstrook zolang de bestemming het rechtvaardigt enzoverder enzoverder. Zo is er binnen de bebouwde kom sprake van een straat, en nergens anders.
En wt* heeft dat nu met weg of straat te maken _O-

Als jij van een andere mening bent, mij goed hoor.
Dat is niet mijn mening die ik vertel, het is een feit.

Ik ga er niet slechter van slapen.
Ik ook niet, integendeel })

We zullen het bij fotootjes kijken houden van verkeersborden ;)
Heb je eindelijk eens een goed idee :t

Maar het is toch niet omdat het op een straatnaambordje staat, dat het ook zo staat beschreven in het reglement?!

Snap je'm? Kan ik eraan doen dat jij op een steenweg noemt die eigenlijk gewoon straat heet. Hoef je niet gefrustreerd over te zijn :)
Toen wegen tussen steden verhard werden, werden het straten, in B trouwens eerder steenwegen, andere naam voor straten, op zijn Belgisch.
De term straat slaat in de grond van de betekenis puur op het feit dat het verhard is. Een verharde weg.

In dat screenshot dat je plaatst, staat dat het binnen bebouwde kom straten zijn, maar niet dat het buiten bebouwde kom geen straten zijn. En het is ook niet omdat het er zo staat, dat het zo is.

Net zoals NL'ers meestal niet weten dat de driehoek met zwart kruis eigenlijk niet betekent dat het een gevaarlijk kruispunt is, maar dat dat eigenlijk betekent, voorrang van rechts. Een (kruis)punt waar het voorrang van rechts is, is sowieso al gevaarlijk. Toch staat het in veel online informatie als zijnde "gevaarlijk kruispunt", terwijl het echt wel "voorrang van rechts betekent.
Mijn oudste zus heeft zo een proces gewonnen omdat ze in NL van rechts kwam bij zulke borden en zwaar aangereden werd van links.

maar op DKP die denkt dat hij in een straat woont omdat zijn straatnaambordje dat zo zegt.
Dat IS ook zo. Een straat is een verharde weg. Poepsimpel gewoon.


Misschien kan er een apart Belgentopic worden aangemaakt :Y
Dat IS er al. Maar daar zitten enkel de serieuze Belgen :+

Ik denk ook dat ik de discussie hier ga stoppen
Dat is een goed idee, want ik heb toch gelijk. Daar ben ik wel heel zeker van :+


Weet je ook iets over zeestraten?
Nee, want daar krijg ik natte voeten van.
Maar die zeestraten, ze liggen alvast BUITEN de BEBOUWDE KOM.

---------------------------

Jawadde ... waar een mens zich toch nogal mee bezig houdt als hij in bad ligt ... :+
 
Ik kom hier even advocaat van de duivel spelen he....

Want, DKP, je moet weten dat Astian er het verkeersreglement bij heeft gehaald om zijn gelijk te halen... en dat is natuurlijk z'n goed recht... zeker wanneer hier iedereen de puntjes op de i wil komen zetten...


Net zoals NL'ers meestal niet weten dat de driehoek met zwart kruis eigenlijk niet betekent dat het een gevaarlijk kruispunt is, maar dat dat eigenlijk betekent, voorrang van rechts. Een (kruis)punt waar het voorrang van rechts is, is sowieso al gevaarlijk. Toch staat het in veel online informatie als zijnde "gevaarlijk kruispunt", terwijl het echt wel "voorrang van rechts betekent.

Je hoeft kruis bij kruispunt niet tussen haakjes te zetten... want als het geen kruispunt is hoef je ook geen voorrang te verlenen.
En 't is voorrang AAN rechts. 😅


Dat IS ook zo. Een straat is een verharde weg. Poepsimpel gewoon.

En hier weer... in art. 2 van ons verkeersreglement staan alle bepalingen.... en die van een "straat" is hier al meermaals aan bod geweest...

Niet elke verharde weg is een straat... maar wel elke straat zou een openbare weg moeten zijn.
 
Ik durf ook eerlijk toegeven, als ik in NL rijd, voel ik me soms ook wat onwennig, en dat lijkt mij normaal. Maar anderzijds moet je maar eens rond Brussels Airport komen kijken, de grootste kapriolen worden uitgehaald door auto's met NL plaat.

Dat zijn diegene die het tot de airport gehaald hebben, de andere 78% is huilend en met een zenuwinzinking 180 graden gedraaid en terug
gereden :+

Net pre-corona vaak in de diplomaten zone geweest van Brussel.
Kolere ...
 
Dat vind ik een goed idee van je.
Polemieken starten tussen bevolkingsgroepen is wel het laatste dat ik van een mod verwacht. Wat je daarmee wint is mij niet geheel duidelijk.


Woon en werk lang genoeg in een grensgebied en het word je 2e natuur :)

Maar geen zorgen, er is ook een hele bak met ellende uit te storten over sleurhut Benidorm bastards en camper triangel likkers.
Of..
Bonusronde... die paupers met de vouw kar d'r achter

Bij voorkeur op een mooie lentedag , op een aankomst of vertrek dag .



Ik kan je wel zeggen, alles dicht met die corona heeft ook absoluut zo z'n bonusjes opgeleverd .

Toeristen allemaal prima, maar zodra ze je woongebied gaan zien als fucking Artis , en ze krijgen de illusie dat
omdat ze compleet worden leeggezogen door de ondernemers.
Dat ze door iedereen als prinsjes en prinsesjes moeten worden behandeld.

Nee kut/eikel, ik woon hier. en ik ben je gastheer niet. - blijf in je kot / Bleib zuhause
Of gedraag je.
 
Ik kom hier even advocaat van de duivel spelen he....

Want, DKP, je moet weten dat Astian er het verkeersreglement bij heeft gehaald om zijn gelijk te halen... en dat is natuurlijk z'n goed recht... zeker wanneer hier iedereen de puntjes op de i wil komen zetten...




Je hoeft kruis bij kruispunt niet tussen haakjes te zetten... want als het geen kruispunt is hoef je ook geen voorrang te verlenen.
En 't is voorrang AAN rechts. 😅




En hier weer... in art. 2 van ons verkeersreglement staan alle bepalingen.... en die van een "straat" is hier al meermaals aan bod geweest...

Niet elke verharde weg is een straat... maar wel elke straat zou een openbare weg moeten zijn.
Mijn gedacht. Je kan nu toch niet tegenstrijdig zijn aan de letter van de wet. Maarbon, als hij het echt zeker weet, dan zal het verkeersreglement ernaast zitten hè _O-

Klopt, voorrang aan rechts. Da's wat ik ook net zei: je hébt geen voorrang, je moet het krijgen. :)
 
Wat is een fiets? Hoe snel is stapvoets?
Probeer daar maar eens een ondubbelzinnig en klaar antwoord op te geven. Zal je niet terugvinden in het reglement.

Nu een reply, geplaatst als moderator ipv als Meanblueman:

Hou eens op met theoretisch geneuzel in dit topic, het gaat hier over leuke/grapige verkeersborden, graag allen weer ON-TOPIC !



En ik ben weer eens spuit 11.

En ja, aangezien ik al enige tijd geleden uit deze onzinnige discussie ben gestapt vind ik dat ik prima als moderator nu hier een opmerking kan plaatsen.
Verder opmerkingen daarover ? Stuur ze per PM of mail, niet meer in dit topic !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan