Verkeer(d)sbord ?

Afgelopen week met een paar collega’s een route gereden waarbij we door Voorne-Putten gereden zijn.
Route was met de PC ontworpen (basecamp), en onderweg op 2 plaatsen sloeg de twijfel even toe of we er wel mochten rijden.
Bleek achteraf wel zo te zijn, maar als je tijdens het rijden opeens borden ziet opduiken die je niet verwacht en alleen via een onderbord duidelijker worden, maakt het er niet makkelijker op.

Hier in Rockanje waar het onderbord zegt dat het alleen voor vrachtwaggels geldt:
B9AB3587-E7D5-4929-8F06-D3C4AF07897C.jpg

En hier op de Bernissedijk tussen Zwartewaal en Heenvliet, waar dit alleen in de ochtendspits??? blijkbaar geldig is.
EF53F977-EEF8-4415-9EEF-6E1D8C7E2BDA.jpg
 
Afgelopen week met een paar collega’s een route gereden waarbij we door Voorne-Putten gereden zijn.
Route was met de PC ontworpen (basecamp), en onderweg op 2 plaatsen sloeg de twijfel even toe of we er wel mochten rijden.
Bleek achteraf wel zo te zijn, maar als je tijdens het rijden opeens borden ziet opduiken die je niet verwacht en alleen via een onderbord duidelijker worden, maakt het er niet makkelijker op.

Hier in Rockanje waar het onderbord zegt dat het alleen voor vrachtwaggels geldt:
Bekijk bijlage 1614977
En hier op de Bernissedijk tussen Zwartewaal en Heenvliet, waar dit alleen in de ochtendspits??? blijkbaar geldig is.
Bekijk bijlage 1614979
Best duidelijk toch?
2e is tegen sluipverkeer in de spits. Aan de andere kant een paar km verderop staat waarschijnlijk 16-18 oid.
 
Wacht tot de wind is gaan liggen, er kan nog een duin komen.
Bekijk bijlage 1626041
In Marokko trouwens niet ongewoon, zand op de weg.
Bam! Je zal maar worden aangereden door een zandduin!
Best duidelijk toch?
2e is tegen sluipverkeer in de spits. Aan de andere kant een paar km verderop staat waarschijnlijk 16-18 oid.
Op zich wel duidelijk ja, maar ik snap de verwarring wel. Je moet toch twee keer kijken. Aan de andere kant, hoe wil je het anders doen?
 
Op zich wel duidelijk ja, maar ik snap de verwarring wel. Je moet toch twee keer kijken. Aan de andere kant, hoe wil je het anders doen?
zo heb ik het inderdaad ervaren. Je rijdt met je kleine groepje door “onbekend” gebied, en wordt al rijdend verrast door een één richting bord met een onderbord....en dat moet je even op je grijze hersencellen in laten werken....🤢

Maar over het “hoe wil je het anders doen”....vraag ik me altijd af wat het nut en effect van dit soort maatregelen is. Meestal zijn er lokale “klagers” die er bij de gemeente op aangedrongen hebben om er iets aan te doen. Aan de andere kant, kun je dan afvragen of er ook controle en handhaving is of dat het slechts symboolpolitiek is geweest. Meestal is het plaatsen van het bord weer een dooddoener zodat de gemeente kan zeggen “we hebben dit en dit gedaan dat moet voldoende zijn......”
 
Dat doe ik sowieso want als ik linksaf ga kom ik wegwerkzaamheden tegen

Maar ik weet dus ook niet wat ze hier nu willen. Als ik linksaf ga dan is de omleidingroute afgelopen maar rechtsaf gaat de omleidingsroute verder . Schiet mij maar lek 8)7
 
Dat doe ik sowieso want als ik linksaf ga kom ik wegwerkzaamheden tegen

Maar ik weet dus ook niet wat ze hier nu willen. Als ik linksaf ga dan is de omleidingroute afgelopen maar rechtsaf gaat de omleidingsroute verder . Schiet mij maar lek 8)7
Tja, het bovenste bord met de strepen door de 2 is overbodig, maar verder duidelijk toch, scheelt een bord met de tekst dat het geen zin heeft om linksaf te slaan.
 
Tja, het bovenste bord met de strepen door de 2 is overbodig, maar verder duidelijk toch, scheelt een bord met de tekst dat het geen zin heeft om linksaf te slaan.
Nee, niet duidelijk dus. Wanneer ik omleidingsroute 2 aan het volgen ben weet ik dus niet wat er nu aan de hand is. Is bij linksaf de omleiding afgelopen of is moet ik rechtsaf om de omleidingsroute te blijven volgen?
 
Nee, niet duidelijk dus. Wanneer ik omleidingsroute 2 aan het volgen ben weet ik dus niet wat er nu aan de hand is. Is bij linksaf de omleiding afgelopen of is moet ik rechtsaf om de omleidingsroute te blijven volgen?

Klopt. Is inderdaad niet helemaal duidelijk.

Vanwege werkzaamheden is de doorgaande weg van noord naar zuid v.v. door Einighausen afgesloten. Wil je richting Geleen (Lindenheuvel / Hornbach) of A2 dien je omleiding 2 te volgen, via de Bergerweg en de Oude Postbaan. Wil je richting de Bergerweg-kant van het dorp (waar je achter de werkzaamheden uitkomt) volg je de 2 waar de strepen doorheen staan.

Zoals gezegd: niet helemaal duidelijk. Ik heb de betreffende uitvoerder (Erik van de BAM) hier al over aangesproken. Hij was van mening dat de "lokaal bekenden" dit wel zouden snappen. De rest van het land snapt het dus inderdaad niet (wat voor mij reden was om hem aan te spreken).
 

Klopt. Is inderdaad niet helemaal duidelijk.

Vanwege werkzaamheden is de doorgaande weg van noord naar zuid v.v. door Einighausen afgesloten. Wil je richting Geleen (Lindenheuvel / Hornbach) of A2 dien je omleiding 2 te volgen, via de Bergerweg en de Oude Postbaan. Wil je richting de Bergerweg-kant van het dorp (waar je achter de werkzaamheden uitkomt) volg je de 2 waar de strepen doorheen staan.

Zoals gezegd: niet helemaal duidelijk. Ik heb de betreffende uitvoerder (Erik van de BAM) hier al over aangesproken. Hij was van mening dat de "lokaal bekenden" dit wel zouden snappen. De rest van het land snapt het dus inderdaad niet (wat voor mij reden was om hem aan te spreken).
Dat laatste is juist vaak het probleem. Zo ligt hier in de buurt momenteel ook van alles open vanwege allerlei soorten werkzaamheden (riolering, glasvezel, gewoon wegonderhoud). De plekken waar je wel en niet door kunt variëren per dag, omleidingen wijzen af en toe naar een andere weg die ook afgesloten is: zelfs de locals weten het niet altijd, laat staan degenen die hier gewoon toevallig eens moeten zijn. Ik heb echt medelijden met de bezorgdiensten...
Gevolg: men komt bij ons over het erf, ondanks het bord 'Privatweg', vergezeld van het toch overal wel bekende onderstaande bord, omdat men het gewoon echt niet weet (en het op de navi lijkt alsof je bij ons verder kunt).

1200px-Zeichen_357_-_Sackgasse,_StVO_1992.svg.png
 
Er zullen wel mensen het "sla hier rechtsaf" iets te serieus genomen hebben :?
Bekijk bijlage 1628470
Het artikel is al 5 jaar oud, maar de problemdn blijven.
Iemand die een béétje verstand heeft, blijft weg uit Leuven centrum met de auto/motor. Het veranderd er voortdurend. Zelfs Maps is nooit up to date.
Leuven is echt sucks om met eigen vervoer in te rijden.
Maar ook steden als Gent, Brussel, Antwerpen, en er gaan er nog veel volgen.
Eigenlijk is dat ook niet slecht.
En de tijd van "koning auto" is al lang verleden tijd.
De huidige mens denkt, "maar we kunnen toch niet zonder auto?" Maar diegenen die zo denken gingen ervanuit dat het altijd ging blijven zoals in de jaren 60 en 70, toen je in elk straatje in een stad kon rijden, en letterlijk voor elke deur van elke winkel/cafe/restaurant/enz.
Er is echt wel teveel verkeer in onze moderne wereld.
 
Het artikel is al 5 jaar oud, maar de problemdn blijven.
Iemand die een béétje verstand heeft, blijft weg uit Leuven centrum met de auto/motor. Het veranderd er voortdurend. Zelfs Maps is nooit up to date.
Leuven is echt sucks om met eigen vervoer in te rijden.
Maar ook steden als Gent, Brussel, Antwerpen, en er gaan er nog veel volgen.
Eigenlijk is dat ook niet slecht.
En de tijd van "koning auto" is al lang verleden tijd.
De huidige mens denkt, "maar we kunnen toch niet zonder auto?" Maar diegenen die zo denken gingen ervanuit dat het altijd ging blijven zoals in de jaren 60 en 70, toen je in elk straatje in een stad kon rijden, en letterlijk voor elke deur van elke winkel/cafe/restaurant/enz.
Er is echt wel teveel verkeer in onze moderne wereld.
Helemaal mee eens, maar kijk dan eens naar het gemiddelde industrieterrein: ofwel er rijdt geen fatsoenlijk OV of het rijdt niet op tijden dat werknemers van/naar het werk moeten (zeker bij ploegendiensten). En als je dan toch tot een eigen voertuig veroordeeld bent, ben je al veel sneller geneigd dat ook te pakken als je naar een andere bestemming moet.
Zo beschouwd zijn de busjes die vaak door (bijv. studenten)uitzendbureaus worden geregeld helemaal zo slecht nog niet.
 
Op zich niet zo heel vreemd, als je de situatie op Google Maps bekijkt. De Bleystraat is niet berekend op veel (zwaar) (sluip)verkeer naar de N29 (en verder richting de E40). Dat kan (veiliger) omrijden via de Altenaken, dus is de Bleystraat aan het eind afgesloten voor doorgaand verkeer.
 

Klopt. Is inderdaad niet helemaal duidelijk.

Vanwege werkzaamheden is de doorgaande weg van noord naar zuid v.v. door Einighausen afgesloten. Wil je richting Geleen (Lindenheuvel / Hornbach) of A2 dien je omleiding 2 te volgen, via de Bergerweg en de Oude Postbaan. Wil je richting de Bergerweg-kant van het dorp (waar je achter de werkzaamheden uitkomt) volg je de 2 waar de strepen doorheen staan.

Zoals gezegd: niet helemaal duidelijk. Ik heb de betreffende uitvoerder (Erik van de BAM) hier al over aangesproken. Hij was van mening dat de "lokaal bekenden" dit wel zouden snappen. De rest van het land snapt het dus inderdaad niet (wat voor mij reden was om hem aan te spreken).

Dus ze hebben de borden 2-met-streep gebruikt voor een omleidingsroute? Terwijl het bord-met-streep normaal aangeeft dat dit het laatste bord is van de omleiding is.
Waren de andere nummers op? Voor mij zou het ook heel verwarrend zijn.
 
Op zich niet zo heel vreemd, als je de situatie op Google Maps bekijkt. De Bleystraat is niet berekend op veel (zwaar) (sluip)verkeer naar de N29 (en verder richting de E40). Dat kan (veiliger) omrijden via de Altenaken, dus is de Bleystraat aan het eind afgesloten voor doorgaand verkeer.
Klopt. Al had het weinig te maken met zwaar verkeer. Maar met "veilig" verkeer. Teveel kruisingen op korte afstand.
Iets lager ligt een rotonde, voordat die er lag liep de Bleystraat dus dmv een kruispunt dwars door de N29, na de rotonde aan te leggen werd die N29 ook gesplitst in fysisch afgescheiden rijbanen, en kon je vanuit beide zijden van die Bleystraat enkel rechts afslaan. De linker kant werd later dus afgesloten, de rechterkant lichtjes herlegt, vanwaaruit je dan wel zowel links als rechts kan afslaan. Oorspronkelijk wilde men die ook afsluiten, maar de bewoners in die "driehoek" hebben zich ertegen verzet. Hadden ze later spijt van, want links wonen ze nu in een doodlopende straat, die in die "driehoek" moeten nu wel sluipverkeer aanvaarden. Erg veel zal het niet zijn hoor, is vrij rustig daar. Maar als ik daar woonde hadden ze het mogen afsluiten, lekker in een doodlopende straat wonen.

Maar het grappige is, links staat daar nu dus nog dat bord "einde bebouwde kom", en mag je optrekken naar 70km/u ... als je dat nog lukt :P
Vroeger, toen ze die doorgang afsloten was het nóg grappiger, want toen was het nog standaard 90km/u buiten bebouwde kom.

Maar ja, het bord moet er verplicht blijven staan, want brommers en fietsers kunnen en mogen wel door, en die moeten ook kunnen zien dat ze de bebouwde kom verlaten.

Je komt dat soort borden ook tegen aan begin van veldwegen. Ik zal er eens op letten, als ik er zo nog een tegenkom, post ik die ook wel :t
 
Ik kom een vergelijkbare situatie ook wel eens tegen. Ook een keer dat het verbodsbord aan dezelfde paal hing als het einde-bebouwde-kom-bord. Ik weet alleen niet meer waar dat is geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan