Verkeer(d)sbord ?

uitrukauto.jpg
 
Een schelpenpad? Loopt een paard helemaal stuk. Of maakt hij zich druk over paardekeutels? Daar kun je wel om heen sturen.
 
Ik ben vaker bij wegwerkzaamheden te vinden, en ik kan je uit ervaring vertellen dat de borden "doodlopende weg (L08)", "verboden voor fietsers (C14)", "verboden voor voetgangers (C16)" en "gesloten voor alle verkeer, behalve voetgangers (C01)" massaal genegeerd worden. Zelfs persoonlijke waarschuwingen ("U kunt hier helaas niet verder, want verderop wordt geasfalteerd") schijnt niet binnen te komen. Men rijdt liever de fiets naar de Filistijnen, dan dat er gehoor wordt gegeven aan de waarschuwingen.

Enige jaren geleden, bij de aanleg van de N300, was een weggetje langs een bosrand opgegraven, omdat er een uitgraving van 18 meter diep gegraven moest worden. Voor ingewijden: zijstraatje van de Dentgenbachweg, ter hoogte van Eagle Simrax en de onderdoorgang onder het spoor door. Niet alleen het asfalt was verwijderd, maar ook alle onderlagen waren al afgevoerd. Er lag dus een gat van 5 meter breed, een metertje of 60 lang en ruim een halve meter diep. De veegwagenchauffeur die geruime tijd rondom het graafwerk de modder heeft weggeveegd gebruikte dit gat om zijn wagen in leeg te kiepen. Na enkele weken graven (en de nodige regenbuien) was de sleuf veranderd in één groot modderbad. Na een paar mooie dagen lag bovenop de modder een heel dun laagje stof, waardoor het leek alsof het weggetje nog bestond. Op enig moment is er een "sportfietser" (een man op leeftijd met een dikke buik in een spandex pakje) aan komen rijden, welke gebruik wilde maken van het bosweggetje. Na herhaaldelijk aan meneer uitgelegd te hebben dat het weggetje niet meer bestond, negeerde meneer de borden en de aanwijzingen een andere route te kiezen ("Ik fiets hier altijd, mij hou je niet tegen"). Ter hoogte van het modderbad verdween hij bijna geheel in de weke drab. Na gecontroleerd te hebben of meneer gewond was (wat niet bleek te zijn), hebben wij meneer hartelijk en recht in zijn gezicht uitgelachen.

Meneer heeft nog geprobeerd een schadeclaim in te dienen, maar na het toesturen van foto's van de borden is besloten deze claim ongegrond te verklaren.
 
Ik ben vaker bij wegwerkzaamheden te vinden, en ik kan je uit ervaring vertellen dat de borden "doodlopende weg (L08)", "verboden voor fietsers (C14)", "verboden voor voetgangers (C16)" en "gesloten voor alle verkeer, behalve voetgangers (C01)" massaal genegeerd worden. Zelfs persoonlijke waarschuwingen ("U kunt hier helaas niet verder, want verderop wordt geasfalteerd") schijnt niet binnen te komen. Men rijdt liever de fiets naar de Filistijnen, dan dat er gehoor wordt gegeven aan de waarschuwingen.
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik dat ook doe hoor. Wegwerkzaamheden in de stad kan ik vaak nog wel langs op de fiets denk ik dan.
Ook half Geldrop ligt open momenteel, zie er nooit werklui en als je niet bang bent om wat gravel tegen te komen is het prima te fietsen.

Ik heb alleen soms met dit soort acties dat het net niet gaat en dan is teruglopen wel heel klote. _O-
 
Als je momenteel bij ons in de buurt rondrijdt, kom je echt helemaal nergens als je netjes naar de borden kijkt. De situatie verandert dagelijks, en er is (bijna) altijd wel ergens iets open. Omleidingsborden zijn er ook niet, alleen borden dat je niet verder kunt.
Omgekeerd kunnen wij bij ons thuis via de ene kant aankomen en naar de andere wegrijden en ons vervolgens vastrijden in werkzaamheden zonder ooit een bord tegen te komen |(
 
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik dat ook doe hoor. Wegwerkzaamheden in de stad kan ik vaak nog wel langs op de fiets denk ik dan.
Ook half Geldrop ligt open momenteel, zie er nooit werklui en als je niet bang bent om wat gravel tegen te komen is het prima te fietsen.

Ik heb alleen soms met dit soort acties dat het net niet gaat en dan is teruglopen wel heel klote. _O-
Ik zie het ook geregeld gebeuren dat voetgangers en fietsers zich geen moeite willen doen met om- of teruglopen. Nee, ze lopen liever enkeldiep door de modder dan dat ze 200 meter moeten omlopen/-rijden. Men beseft vaak alleen niet dat (bijvoorbeeld) een machinist van een graafmachine niet verwacht dat er ineens een persoon vlak langs de kont van zijn machine door loopt. Als hij dan ineens een zwenking naar rechts inzet (zijn blinde hoek, want daar zit de machinist verstopt achter zijn giek) kan dat tot zware ongelukken leiden.
 
Als je momenteel bij ons in de buurt rondrijdt, kom je echt helemaal nergens als je netjes naar de borden kijkt. De situatie verandert dagelijks, en er is (bijna) altijd wel ergens iets open. Omleidingsborden zijn er ook niet, alleen borden dat je niet verder kunt.
Omgekeerd kunnen wij bij ons thuis via de ene kant aankomen en naar de andere wegrijden en ons vervolgens vastrijden in werkzaamheden zonder ooit een bord tegen te komen |(
Ook dat komt voor, helaas. Zelf stoor ik mij geregeld aan afzettingen, terwijl er helemaal niet gewerkt wordt. Onlangs is in Nuth een nieuwe gasleiding aangelegd, welke een kruising moest oversteken. Ruim voor de Kerst zijn er tijdelijke verkeerslichten geplaatst en is een werkvak gecreëerd van enkele honderden meters lang. Toen kwam de Kerst, gevolgd door een periode van vorst, waardoor er niet gewerkt werd. Dan denk ik bij mezelf: zet die tijdelijke VRI uit, zet de bakens en actiekarren aan de kant en laat het verkeer lopen zoals het normaal loopt, maar nee hoor. We laten gewoon alles in de weg staan, met overlast tot gevolg.

Idem met vooraankondigingen van afsluitingen. Stel, ik moet/wil naar Amsterdam en kom op de A2 borden tegen met "Wilhelminakade afgesloten, volg 2 ->" (bestaat er überhaupt een Wilhelminakade in 020?). Ik volg mijn Navi, welke mij nooit het hele plaatje laat zien, dus ik weet niet of mijn route ooit via de Wilhelminakade loopt. Ik moet dan dus gokken tussen ofwel de omleiding volgen (die mij misschien een hele verkeerde kant op stuurt) of de Navi volgen (en mijzelf misschien vastrijden in een afsluiting).

Het kan helaas altijd beter (hoewel ik ook niet overal een oplossing voor heb).
 
De mooiste zijn nog wel werkzaamheden in 2 naburige gemeenten die naar elkaar verwijzen voor de omleiding.
Je zou denken dat er onderling wel wordt overlegd, of ten minste wordt doorgegeven dat er een omleiding is ingesteld. En liefst dat de partij die 'gastheer' is voor die omleiding zich dan realiseert dat er net dan ook daar werkzaamheden zijn.
Maar blijkbaar is dat te moeilijk ;(
 
Dat vindt nu plaats in Houthem bij Valkenburg (L). Daar zijn al maanden werkzaamheden aan de gang. Bij dit werk worden de gas- en de waterleidingen vervangen, waardoor er over een paar honderd meter maar één rijstrook beschikbaar is. Terwijl dit werk loopt besluit RWS om de (parallel lopende) A79 af te sluiten voor grootschalige renovatie. En laat nu de omleiding voor de afgesloten A79 precies door Houthem lopen! Het voordeel is dat lokaal bekenden op voorhand al een andere route kiezen, maar geregeld komt het voor dat vrachtwagens elkaar in de weg staan.

Geen handig moment van RWS.
 
Hier in de buurt heeft de gemeente besloten dat de stoepen en parkeervakken weer netjes gemaakt moeten worden.
Ook zal straks een nieuwe teerlaag voor de rijbaan worden aangebracht.

De gehele weg loopt in een U-vorm. Dan zou je denken dat je aan 1 kant begint en dan beetje bij beetje opschuift.
Nee, zo wordt niet gedacht. Bedenk deze U-weg is de ontsluiting van een hele woonwijk.
En wat denk je? Ze beginnen op zelfde moment aan de beide uiteinden van deze weg met toegang tot de wijk.
Als je denkt dat je er niet door kan en je pakt daarna de andere weg dan blijkt deze ook ontoegankelijk. :X
Staat ook daar zo'n graafmachine midden op de weg volop aan het werk. Blijkbaar heel veel klachten geweest, want nu maakt ie redelijk snel de weg vrij voor je. Die man moet er bijna wel gek van worden. Om de paar minuten staat er weer een auto die erin of eruit wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan