Verkeer(d)sbord ?

Voor zij die mij bijdehand noemen (al ken ik de regelgeving in NL niet)...

In BE is zowat elk bord van toepassing "vanaf hier" tot en met het volgende kruispunt, met uitzondering van fietsstraten, die zijn geldig "vanaf hier" tot het volgende kruispunt.

Als je dan een straat (jawel, want het ligt binnen de bebouwde kom dus is het helemaal geen weg) inrijdt waar het bord "Fietsstraat" staat én de schildering op de rijbaan (die geen enkele draagkracht heeft en dus verf weggegooid is), en achter het eerstvolgende kruispunt het bord "Fietsstraat" niet wordt herhaald, om vervolgens achter drie kruispunten een bord te zetten "Einde fietsstraat", dan ben je echt wel verkeerd bezig.
Daar krijg je wel heel wat naar je hoofd geslingerd door die fietsertjes. Ik pas thans gewoon de wegverkeerswet toe. Bijdehand of niet.

Niet te verwarren met het bord "Fietszone" natuurlijk, die gaan over het kruispunt heen.
 
Laatst bewerkt:
Voor zij die mij bijdehand noemen (al ken ik de regelgeving in NL niet)...


Daar krijg je wel heel wat naar je hoofd geslingerd door die fietsertjes. Ik pas thans gewoon de wegverkeerswet toe. Bijdehand of niet.

Dat was ik.

En waar ik het over had, dat had niets, nada, 0,0 met fietsers te maken.

Bovendien hebben jullie, zoals jij het zegt, een wegenverkeerswet, wij hebben in Nl een Wegenverkeerswet '94. Met hoofdletter en meer letters en dan ook nog een jaartal, dus wij winnen. Bijdehandtje ;)
 
Wegverkeerswet. Weg-verkeers-wet. Weg.

:+

Oh, en ik weet dat jij het was hoor ;)
Leg me dat nog eens uit van die straat en die weg, flikkemans, want bij ons is het wel degelijk een straat binnen de bebouwde kom.
 
Mij is wijsgemaakt dat je ze niet omver moet rijden.

Ik rij ze ook niet omver. Mij is geleerd ze langs te rijden langs de kant waarnaar ze wijzen. Op die foto ziet je dan in de afbakening van het weiland. Daarmee heb ik dat bord niet omver gereden ;)
 
Er is geen officiële afbakening tussen straten en wegen voor zover ik weet. Het woord “straat” wordt vaak gebruikt voor lokale wegen, het woord “weg” wordt vaak gebruikt voor interlokale wegen, dus van de ene locatie naar de andere. Als dat binnenstedelijk is, is het allemaal bebouwde kom. En als het van de ene naar de andere plaats is, maar onderweg is er een deel lintbebouwing kan dat ook gewoon bebouwde kom zijn.
En het woord weg wordt ook gebruikt als verzamelnaam voor alle wegen, snelwegen, straten, lanen, pleinen, stegen, etc.
 
Je hebt lang parkeren, je hebt kort parkeren en je hebt héél kort parkeren.

Bekijk bijlage 1716470
Toch zit daar logica in. Een parkeerverbod aangegeven met het bekende blauwe bord met rode rand en diagonale streep (of strepen bij een stopverbod) geldt alleen voor op de rijbaan, en niet voor parkeervakken. Daar kun je een parkeerverbod alleen kenbaar maken door dat blauwe bord met die witte P en dan op het onderbord wanneer je er niet mag parkeren. Die ogenschijnlijk rare constructie zie je vaak bij werkzaamheden.
 
Er is geen officiële afbakening tussen straten en wegen voor zover ik weet. Het woord “straat” wordt vaak gebruikt voor lokale wegen, het woord “weg” wordt vaak gebruikt voor interlokale wegen, dus van de ene locatie naar de andere. Als dat binnenstedelijk is, is het allemaal bebouwde kom. En als het van de ene naar de andere plaats is, maar onderweg is er een deel lintbebouwing kan dat ook gewoon bebouwde kom zijn.
En het woord weg wordt ook gebruikt als verzamelnaam voor alle wegen, snelwegen, straten, lanen, pleinen, stegen, etc.

Straat dus, want een straat kan alleen maar bestaan binnen de bebouwde kom. En zo was mijn woordgebruik volledig juist terwijl Meanblueman mij toch wou corrigeren.
 
Van oudsher waren de rijbanen binnen de steden veelal bestraat. Daarom is men deze paden "straat" gaan noemen. Buiten de steden waren de paden vaak niet bestraat, en werden ze "weg" genoemd. Toen er op belangrijke verbindingswegen bestrating is aangebracht, werden deze (in NL) vaker "straatweg" genoemd, als in "bestrate weg". In BE werden deze "steenweg" genoemd.

Tot zover de geschiedenisles.

Tegenwoordig wordt de term "weg" nog steeds ingevoerd op plekken waar slechts aan één kant (of geheel geen) bebouwing langs de rijbaan ligt. Als vergelijk kun je denken aan de (in NL veel voorkomende) Parallelweg. Deze ligt weliswaar binnen de bebouwde kom, maar omdat er slechts aan één kant bebouwing staat (aan de andere kant ligt in de regel een spoorlijn, of heeft ooit een spoorlijn gelegen), wordt dit géén straat, maar een weg genoemd.

Op jouw afbeelding is geen bebouwing te zien, dus ik zou deze ook een "weg" noemen.
 
Laatst bewerkt:
Als er even verderop een bord staat dat je een bebouwde kom binnenrijdt, en er binnen den bebouwde kom alléén maar straten zijn, is dat een straat. Je weet ook dat borden boven regels staan in de verkeerstrap.

Neemt niet weg dat ik jouw uitleg oprecht interessant vind.
 
Als er even verderop een bord staat dat je een bebouwde kom binnenrijdt, en er binnen den bebouwde kom alléén maar straten zijn, is dat een straat. Je weet ook dat borden boven regels staan in de verkeerstrap.

Neemt niet weg dat ik jouw uitleg oprecht interessant vind.
Sorry, maar nu ga ik even op alle slakken zout strooien.

"Als er even verderop een bord staat dat je een bebouwde kom binnenrijdt...." betekent dat je op DIT moment buiten de bebouwde kom zit. Op een "weg" dus, want binnen de bebouwde kom beginnen de straten pas.

:+
 
In Utrecht hebben we "wegen" (o.a. Steenweg en Springweg) binnen de bebouwde kom en die zijn aan beide zijden dichtbebouwd...
 
Sorry, maar nu ga ik even op alle slakken zout strooien.

"Als er even verderop een bord staat dat je een bebouwde kom binnenrijdt...." betekent dat je op DIT moment buiten de bebouwde kom zit. Op een "weg" dus, want binnen de bebouwde kom beginnen de straten pas.

:+
Afhankelijk of dat bord een begin of einde van die zone aankondigt, en afhankelijk van in welke richting je dan kijkt, heb jij gelijk. Maar wat denk je nu als ik zulks neerschrijf ;)
Geloof me, het ìs binnen de bebouwde kom.

:?

Meneer de moderator is dat voor jou, als Belg he !

En het is de straat en de weg.
;)

Die straat en die weg kan ook hoor, want ik bedoelde het op dat specifieke voorbeeld. Dus die.
Bijdehandje hè. Zonder T.
 
Straat dus, want een straat kan alleen maar bestaan binnen de bebouwde kom. En zo was mijn woordgebruik volledig juist terwijl Meanblueman mij toch wou corrigeren.

Objection, Your Honor !! Assumption !​



Ik vond je wat 'pietje precies' overkomen om een mail sturen naar aanleiding van t bord wat daar geplaatst was.

Iedereen snapt wat dat bord daar staat te doen, iedereen snapt de bedoeling, 99% van de weggebruikers snapt niet eens wat de bedoeling van de strepen is, snapt alleen de signaleringswaarde. Je moet, in mijn ogen, wel een heel grote miereneuker zijn als je daar de wegbeheerder een mail over gaat sturen.

Hoe groot ? Dat wilde ik eens testen met weg/straat en het resultaat is bemoedigend, moet ik zeggen *D




Van oudsher waren de rijbanen binnen de steden bestraat. Daarom is men deze paden "straat" gaan noemen. Buiten de steden waren de paden niet bestraat, en werden ze "weg" genoemd. Toen er op belangrijke verbindingswegen bestrating is aangebracht, werden deze (in NL) vaker "straatweg" genoemd, als in "bestrate weg". In BE werden deze "steenweg" genoemd.

Tot zover de geschiedenisles.

Tegenwoordig wordt de term "weg" nog steeds ingevoerd op plekken waar slechts aan één kant (of geheel geen) bebouwing langs de rijbaan ligt. Als vergelijk kun je denken aan de (in NL veel voorkomende) Parallelweg. Deze ligt weliswaar binnen de bebouwde kom, maar omdat er slechts aan één kant bebouwing staat (aan de andere kant ligt in de regel een spoorlijn, of heeft ooit een spoorlijn gelegen), wordt dit géén straat, maar een weg genoemd.

Op jouw afbeelding is geen bebouwing te zien, dus ik zou deze ook een "weg" noemen.

Een soortgelijke uitleg had ik ook. maar die was van ondergeschikt belang.
 
Belgen die zeggen de verkeersregels te kennen in eigen land, of laat staan , laten lijken dat ze weten hoe het in Nederland
werkt.

Klinkt mij als grensbewoner wat ...

Raar in de oren :+
 
Als er even verderop een bord staat dat je een bebouwde kom binnenrijdt, en er binnen den bebouwde kom alléén maar straten zijn, is dat een straat. Je weet ook dat borden boven regels staan in de verkeerstrap.

Neemt niet weg dat ik jouw uitleg oprecht interessant vind.

Als je op grond van de informatie die te zien is op DIE foto moet beslissen is het een weg, geen straat.

Eigenlijk zou ik ook terug willen schelden voor dat 'flikkemans', wat ik erg denigrerend vind, maar daar sta ik gelukkig boven.
 

Objection, Your Honor !! Assumption !​



Ik vond je wat 'pietje precies' overkomen om een mail sturen naar aanleiding van t bord wat daar geplaatst was.

Iedereen snapt wat dat bord daar staat te doen, iedereen snapt de bedoeling, 99% van de weggebruikers snapt niet eens wat de bedoeling van de strepen is, snapt alleen de signaleringswaarde. Je moet, in mijn ogen, wel een heel grote miereneuker zijn als je daar de wegbeheerder een mail over gaat sturen.

Hoe groot ? Dat wilde ik eens testen met weg/straat en het resultaat is bemoedigend, moet ik zeggen *D
Pietje precies?!
Ik betaal verdorie gemeentebelasting dus verwacht ik daar toch wel een juiste dienstverlening van.

"Iedereen snapt wat dat bord daar doet", daarmee kan ik je volgen. Maar volgens de letter -wat ook door de schepen werd toegegeven- staat het verkeerd. Dan ben ik die éne % die het wél weet!
Je moet ook begrijpen dat ik niet zomaar naar de gemeente mail, maar dat daar een voorgaande is waardoor ik ze heb beloofd om ze voor alles wat nu op mijn pad komt, te berichten. En geloof me, ik ben een bijdehandje hoor.

Zoals die parkeerplaatsen gemarkeerd op een niet-oranje paal. Dat telt dus niet.
Nu kan de gemeente daar niet op reageren, of ik kan die plaatsen elke dag gaan blokkeren tot ik word beboet en dan ga aanvechten omdat de borden in strijd zijn met de wet.

Wil je het voorgaande weten?
Aanblijvende regenval. Je ziet in welke straat ik woon. Amper de breedte van 1 auto. Op den duur, door de regen, stond het water van het veld links naar het veld rechts. Met de auto geen probleem. Ik begrijp dat men zulks niet op 1-2-3 krijgt opgelost.
Echter zegt de letter van de wet ook dat er steeds 3 meter vrije doorgang moet zijn, of minstens anderhalve meter voor "zwakke weggebruikers" inzonderheid kinderen, bejaarden en mindervaliden.

Wanneer ik na 2 weken zie dat een rolstoelgebruiker zijn weg niet kan vervolgen in mijn straat omdat het water 30cm op het wegdek staat, omdat je kan zien dat het een afgelegen regio is, omdat die weggebruiker daardoor 5 kilometer (!!!) is moeten rond "rijden" om op zijn bestemming te geraken, sorry, maar dat is onacceptabel. Om nog maar te zwijgen van de reactie van de gemeente.

Zou jij het geestig vinden, Meanblueman, dat jouw vrouw met kinderwagen de straat niet kan passeren omdat de gemeente ingebreke blijft en op de koop toe verkeerde signalisatie daar in het water zet?
Wel, ik spreek nu over een mindervalide. Ik ben vrijwel zeker dat die man mij niet bijdehand noemt.

Vandaar mijn belofte om vanaf nu voor alles wat ik opmerk bijdehand te zijn.
 
Als je op grond van de informatie die te zien is op DIE foto moet beslissen is het een weg, geen straat.

Eigenlijk zou ik ook terug willen schelden voor dat 'flikkemans', wat ik erg denigrerend vind, maar daar sta ik gelukkig boven.

Flikkemans is echt niet scheldend bedoeld hoor, flikkemans :+
 
Belgen die zeggen de verkeersregels te kennen in eigen land, of laat staan , laten lijken dat ze weten hoe het in Nederland
werkt.

Klinkt mij als grensbewoner wat ...

Raar in de oren :+

Ik vraag me ineens af....was dat nou een B of een NL die mij voor m'n flikkermans reed ?

Ik weet t alweer O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan