Verkeerd bouwjaar?

Rubino

MF'er
17 jul 2003
32
0
Markelo
Ik ben vandaag naar een motorzaak geweest waar een Honda VFR 400 te koop stond (kan 400 E zijn, als die bestaat...) Als bouwjaar stond er bij 1993. Ben dus even op internet gaan zoeken naar die fietsjes en kwam ik het volgende tegen.

46025.jpg


Deze is vrijwel precies hetzelfde, kleurencombinaties, type velgen, uitlaat, body, zadel etc etc. Maar het bouwjaar is 1986. Er stonden er nog wat die ook dit model hadden en bouwjaar rond 1986-1988

Toen vond ik deze, bouwjaar 1991.

48351.jpg


Hier zit de buddysit los van het zadel, heeft spiraal velgen, andere body en nog paar kleine dingen. Ook hier vond ik er wat meer van die rond 1989-1991 zaten.

Is het nu zo dat ik niet goed genoeg gezocht heb en dat er wel degelijk VFR's 400 zijn die eruit zien als het bovenste plaatje maar dan nieuwer, of heeft de motorzaak het niet helemaal goed.
 
De motorzaak geeft waarschijnlijk het jaar aan waneer hij geimporteerd is (uit japan), doen ze wel vaker, de boel neppen...

Ik heb zelf een '91 gehad (nc30), maar die onderste is volgens mij niet helemaal origineel, de koplampen zijn groter en er zit een usd-vork in.
 
Ik denk dat de motor die bij de motorzaak staat later ingevoerd is en zo een nieuwer kenteken heeft gekregen. En dit hebben ze dan als bouwjaar opgegeven. Als ik zo naar het plaatje kijk denk ik dat de motor van rond 1987 is, maar nooit van 1993.
Ahh heb een plaatje gevonden op google
http://www.bikepics.com/pictures/025023/
en deze is van 1986.
hon-vfr400-86-bikepics-25023.jpg


Mzzl Koenta Kinte
 
Die foto van de eerste motor is volgens mij van 1986.
In 1987 kwam de NC24, de foto geeft de NC21 weer.
De NC24 heeft een enkelzijdige achterwiel ophanging. De NC21 niet. Er is ook nog een naked versie van de NC21 geweest, dus zonder complete kuip.
De NC24 is in 1989 vervangen door de NC30. In 1990 zijn de laatste NC24 modellen zo'n beetje de deur uitgegaan. Later, ergens rond 1994 is de RVF400 de opvolger van de NC30 geworden (NC35)
 
Ja het plaatje dat bovenaan staat is niet de fiets die ook bij de motorzaak stond maar 1 die er superveel op lijkt, alleen heeft ie geen blauwe streep maar een grijze en hebben de velgen een andere kleur. Maar op het kaartje dat er aan hing stond echt 1993
 
Op donderdag 17 juli 2003 23:35 schreef Rubino het volgende:
... Maar op het kaartje dat er aan hing stond echt 1993

ff vragen wat het echte bouwjaar is, moet ook op het kenteken staan. En laat je niet foppen, dat ding is echt niet van '93.
 
Of overjarig, of geïmporteerd uit een land dat bijv. een modeljaar achterloopt. Zo is de Fireblade in de VS pas in 1993 uitgeleverd, terwijl die in Nederland in 1992 al te verkrijgen was. De fiets met de UPSD voorvork en de grotere lampen is er overigens een uit de RC serie, geen NC! De RC's waren sportiever en een stuk duurder...
 
Ja het plaatje dat bovenaan staat is niet de fiets die ook bij de motorzaak stond maar 1 die er superveel op lijkt, alleen heeft ie geen blauwe streep maar een grijze en hebben de velgen een andere kleur. Maar op het kaartje dat er aan hing stond echt 1993

Als ze dit al met droge ogen proberen te flikken zou ik verder met een grote boog om die zaak heenlopen, hoe aantrekkelijk de motor ook is.
Ze proberen je gewoon minimaal 5 jaar te neppen en dat zegt m.i. genoeg. :(
 
Als ie een dubbele achterbrug heeft en overjarig zou zijn, dan maximaal van 1987.
Nieuwe lijkt me echt onwaarschijnlijk.
De modellen vanaf 1987 hebben een enkelzijdige wielophanging, met de uitlaat aan de rechterzijde (NC24). De NC30 heeft de uitlaat aan de linkerzijde.

Zo'n NC21 brengt partikulier niet veel meer op dan 1500 a 1750 Euro, omdat je voor iets meer de NC24 kan kopen. En die is veel mooier.
De NC21 is redelijk uniek in Nederland. Hou daar rekening mee als je onderdelen, behalve de slijtage delen, nodig hebt.

Modelhistorie heb ik geprobeerd te vermelden op onze site, zie signature
VFR400 deel
 
Kijk anders eens naar het plaatje met het framenr. erop. Vaak staat daar ook het bouwjaar op. Als het er niet op staat, onthoud dan het framenr. (of schrijf het op), dan kun je aan de hand daarvan na zoeken van welk jaar de motor is.
 
Op donderdag 17 juli 2003 23:56 schreef TL-Rev het volgende:
.. De fiets met de UPSD voorvork en de grotere lampen is er overigens een uit de RC serie, geen NC! De RC's waren sportiever en een stuk duurder...

RC's zijn 750cc, NC zijn 400cc.

Maar de voorkant lijkt idd op die van een 750.
 
Ze vroegen er trouwens 2400 euro voor + 600 voor het afknijpen naar 25kW, volgensmij kan dat ook voor 300 euro maarja... Zat verder geen schade aan behalve een barst in beide spiegels.

Ik zal nog ff die lui opbellen en na vragen, maar ik denk niet dat ik vaak naar die zaak zal gaan...
 
Laatst bewerkt:
Ze vroegen er trouwens 2400 euro voor + 600 voor het afknijpen naar 25kW, volgensmij kan dat ook voor 300 euro maarja... Zat verder geen schade aan behalve een barst in beide spiegels.

Ik zal nog ff die lui opbellen en na vragen, maar ik denk niet dat ik vaak naar die zaak zal gaan...
Dat afknijpen is dan waarschijnlijk ook niet helemaal volgens de regels (compleet met alle papieren) en dan moet je op zoek naar een verzekeraar die je aan de hand van een uitdraai wel wil verzekeren (€600 vind ik idd ook wat veel)
Lijkt me een louche toko.
 
Terug
Bovenaan Onderaan