Verkeerd rijbewijs gekregen???

Da Gum

MF'er
12 jan 2007
70
0
Almere
Afgelopen december heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.
Uiteraard ben ik meteen voor het volledige rijbewijs gegaan, zonder 25kw beperking.

Enfin, examen gehaald, rijbewijs opgehaald....en precies zoals aangevraagd en verwacht mag ik volgens mijn rijbewijs op alle motoren rijden....licht en zwaar.

Nu bekeek ik laatst foto's van mijn eerste rijles en begon me af te vragen hoeveel vermogen mijn lesmotor nou eigenlijk had.
Dus heb ik het kenteken van mijn lesmotor (tevens motor waarop ik examen heb gedaan) even nagetrokken bij de rdw.

Wat blijkt nu......dit is gewoon een 25kw motor :X

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat ik gelest heb en examen gedaan heb op een lichte motor, en toch een volledig rijbewijs heb gekregen?
 
Afgelopen december heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.
Uiteraard ben ik meteen voor het volledige rijbewijs gegaan, zonder 25kw beperking.

Enfin, examen gehaald, rijbewijs opgehaald....en precies zoals aangevraagd en verwacht mag ik volgens mijn rijbewijs op alle motoren rijden....licht en zwaar.

Nu bekeek ik laatst foto's van mijn eerste rijles en begon me af te vragen hoeveel vermogen mijn lesmotor nou eigenlijk had.
Dus heb ik het kenteken van mijn lesmotor (tevens motor waarop ik examen heb gedaan) even nagetrokken bij de rdw.

Wat blijkt nu......dit is gewoon een 25kw motor :X

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat ik gelest heb en examen gedaan heb op een lichte motor, en toch een volledig rijbewijs heb gekregen?


:? :? :?

Wazig hoor....
 
Afgelopen december heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.
Uiteraard ben ik meteen voor het volledige rijbewijs gegaan, zonder 25kw beperking.

Enfin, examen gehaald, rijbewijs opgehaald....en precies zoals aangevraagd en verwacht mag ik volgens mijn rijbewijs op alle motoren rijden....licht en zwaar.

Nu bekeek ik laatst foto's van mijn eerste rijles en begon me af te vragen hoeveel vermogen mijn lesmotor nou eigenlijk had.
Dus heb ik het kenteken van mijn lesmotor (tevens motor waarop ik examen heb gedaan) even nagetrokken bij de rdw.

Wat blijkt nu......dit is gewoon een 25kw motor :X

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat ik gelest heb en examen gedaan heb op een lichte motor, en toch een volledig rijbewijs heb gekregen?

Ik snap het probleem niet helemaal.....
Als er op je rijbewijs bij zowel licht als zwaar een datum reeks staat die tussen toen en 10 jaar na die datum geldt.. dan is alles toch goed ?

Bovendien is lessen op een zware motor bijna hetzelfde als lessen op een lichte motor, zoveel verschil in vermogen zit er ook niet in ( vergeleken met een CBF500 ( "zwaar" ) en een ER-5 ( 25 kw ) )
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt kan ik wel bellen naar het CBR of ze inderdaad geen fout hebben gemaakt, want dan kunnen ze het nog ff terug zetten naar licht rijbewijs. :+
 
Ik vroeg me alleen af of het CBR wel controleert op wat voor motor je examen doet en of er hier misschien meer mensen zijn die dit meegemaakt hebben.....
 
Volgend smij gaan ze gewoon uit van wat de instructeur zegt.. of ze moeten het naderhand controleren..

Hmm je moet toch ook de motorpapieren overhandigen aan de examinator of herinner ik me dat verkeerd ? :)
 
nou, bij ons werd het ook gewoon gevraagd...die school kwam daar 3 keer per week bij die examinatoren over de vloer en die kenden elkaar gewoon - volgens mij intereseerde het ze geen drol!
 
Ik had een andere variant.
Nadat ik mijn motorrijbewijs had gehaald, gelijk naar het gemeentehuis voor een nieuw roze papiertje, nu had ik mijn autorijbewijs al een flinke tijd en daar kreeg je toen ook het aanhangwagen gedeelte gratis bij.
Kortom na het ontvangen van een nieuw rijbewijs, had de gemeente *vergeten* om mijn aanhanger stempeltje te zetten.
Goed dat ik toen even scherp was en gelijk keek, ik weet niet wat er was gebeurd als ik dit pas een hele tijd later had opgemerkt, plus dat ik redelijk vaak met een trailer achter de auto rijd .
 
Hmm je moet toch ook de motorpapieren overhandigen aan de examinator of herinner ik me dat verkeerd ? :)
mijn instructeur moest ze wel overhandigen (ik had moeten afrijden op een 25kw fiets, maar die had ie ff niet staan), maar hij was ze per ongeluk 'vergeten' bij het examen. Maakte ze geen probleem van :)
 
Ik had een andere variant.
Nadat ik mijn motorrijbewijs had gehaald, gelijk naar het gemeentehuis voor een nieuw roze papiertje, nu had ik mijn autorijbewijs al een flinke tijd en daar kreeg je toen ook het aanhangwagen gedeelte gratis bij.
Kortom na het ontvangen van een nieuw rijbewijs, had de gemeente *vergeten* om mijn aanhanger stempeltje te zetten.
Goed dat ik toen even scherp was en gelijk keek, ik weet niet wat er was gebeurd als ik dit pas een hele tijd later had opgemerkt, plus dat ik redelijk vaak met een trailer achter de auto rijd .

Collega van me heeft vorig jaar zijn E achter B gehaald, gaat hij een nieuw rijbewijs halen, staat er opeens ook een stempel bij zijn motorrijbewijs die hij helemaal niet had. Helaas voor hem zag de mevrouw achter de balie meteen toen hij zijn oude rijbewijs teruggaf dat hij helemaal geen A had en maakte weer een nieuw rijbewijs (was vorig jaar nog net voor de pasjes).

Vriend van me ging een nieuw rijbewijs halen omdat hij zijn A had gehaald een paar weken terug. Dan wordt natuurlijk gelijk je B ook verlengt. Om zijn C (vrachtwagen) ook te kunnen verlengen moest hij een keuring van de huisarts laten zien, of hem niet laten verlengen en later die keuring doen, je kan dan eigenlijk alleen je C laten verlopen en later weer opnieuw verlengen. Hij had geen keuring dus zou geen verlenging voor zijn C krijgen. Paar dagen later haalt hij het nieuwe rijbewijs op en is ook zijn C gewoon verlengt tot 2017 zonder daarvoor gekeurd te zijn. Het klopt dus lang niet altijd bij het CBR
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen december heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.
Uiteraard ben ik meteen voor het volledige rijbewijs gegaan, zonder 25kw beperking.

Enfin, examen gehaald, rijbewijs opgehaald....en precies zoals aangevraagd en verwacht mag ik volgens mijn rijbewijs op alle motoren rijden....licht en zwaar.

Nu bekeek ik laatst foto's van mijn eerste rijles en begon me af te vragen hoeveel vermogen mijn lesmotor nou eigenlijk had.
Dus heb ik het kenteken van mijn lesmotor (tevens motor waarop ik examen heb gedaan) even nagetrokken bij de rdw.

Wat blijkt nu......dit is gewoon een 25kw motor :X

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat ik gelest heb en examen gedaan heb op een lichte motor, en toch een volledig rijbewijs heb gekregen?

Waar het feitelijk om gaat is het volgende. Ben jij 21 Jaar op het moment van afrijden (AVD) dan krijg jij als je je rijbewijs bij het gemeentehuis automatisch een opdruk voor beiden categorie A en A-beperkt. Met ingang van dezelfde datum.

Ben jij jonger dan 21 jaar op het moment van afrijden (AVD) dan krijg jij automatisch twee verschillende data op je rijbewijs A. Je rijbewijs beperkt A gaat gelijk in. En bij A- onbeperkt staat de exacte datum, alleen verschilt het jaartal, namelijk 2 jaar later.

Dus al rij jij af op een dikke R1 bij het CBR, dat zal die examinator een worst wezen. Bij het gemeentehuis bepalen ze feitelijk wat jij op je "papiertje" krijgt.

Bij mijn examens vroegen die examanitoren niet eens wat voor motor het was. Ze keken alleen naar de staat van de motor. Dus het is leeftijd afhankelijk, dan wordt automatisch bepaald wat jij op je roze papiertje krijgt.
 
Examen met een lichte motor
Als je slaagt voor een examen op een lichte motor, krijg je (ongeacht je leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. Je mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht van de motor’. Pas na twee jaar mag je overstappen op een zwaardere motor; daar hoef je niet opnieuw examen voor te doen.

Dit is wat het CBR er over zegt. Hieruit maak ik toch echt op dat het niet uitmaakt hoe oud je bent. Als je examen doet op een lichte motor (ongeacht je leeftijd) mag je de eerste 2 jaar alleen op een lichte motor rijden.
 
Ik ben er al uit....... Bij mijn rijschool hebben ze allemaal zware motoren en maar 1 lichte. Laat ik nou toevallig bij mijn eerste les die lichte motor gereden hebben...... En dat kenteken heb ik toevallig nagekeken.
Op mijn examen heb ik gewoon op een zware gereden.
 
Toen een vriend van mij zijn motorrijbewijs ging afhalen bij het gemeente huis, werd hem veel succes gewenst met het vinden van een leuk autootje.
Hij dacht natuurlijk waar heeft ze het over, ik heb al jaren een auto en rbw, dacht die vrouw dat hij net geslaagd was voor auto, had dus ook het verkeerde rbw gemaakt....

Is wel meteen opgelost.....................
 
Bij mij was het net anders, ik had op groot afgereden en kreeg uiteindelijk een klein rijbewijs bij de gemeente. Ik had er nooit naar gekeken en ruim een jaar met een verkeerd rijbewijs op mijn cbr gereden tot ik een proefrit ging maken op een soes en ze om mijn rijbewijs vroegen. Toen ze deze doorkeken zijden ze dat ik geen proefrit mocht maken omdat ik een klein rijbewijs had. Uiteindelijk via mijn rijschool de juiste papieren gehaald en is alles goedgekomen.
 
naakt geen flikker uit, toen ik examen deen was er voor mij ook een oudere motorrijder die zn examen aflegde op een cb500 25KW.

Bij mij ook (jongen van 21 dan wel) maar die was wel genaait omdat hij bij zijn AVB examen op 'mijn' fiets moest omdat de andere naar de garage was.
Weet niet hoe dat is afgelopen (dacht dat de instructeur zijn examen betaalde waarna hij een volvermogen AVB examen mocht doen).
 
Mijn data etc kloppen allemaal wel, maar ik mag:

- Auto rijden verplicht met bril of contactlenzen
- Vrachtauto rijden verplicht met bril of contactlenzen
- Vrachtwagen met aanhanger/oplegger rijden verplicht met bril of contactlenzen

- Motor rijden zonder bril of contactlenzen
- Auto met aanhanger zonder bril of contactlenzen

Dus als jullie mij tegenkomen op de motor zonder bril....vlucht zolang het nog kan! Ik rij legaal, maar zie geen f*ck :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan