Verkeerde helm gekocht?

schaarbakkes

Rookie
9 aug 2020
12
9
Hoi allen,

Ja, ik heb dus een week geleden een Shoei NXR integraalhelm gekocht. Wat me opviel in de winkel: hij sluit wel heel goed aan aan de wangen en ik voel geen druk op het voorhoofd. Ook heb ik de juiste maat gekozen, naargelang mijn hoofdomtrek, dus een M voor m'n 57cm. Volgens de verkoper, die me heel goed geholpen heeft want heb veel helmen kunnen passen en heb lang zitten twijfelen tussen twee modellen, is het normaal dat een helm in het begin een klein beetje (te) vast zit en dat ie zich na verloop van tijd nog een beetje "zet" naar je hoofd waardoor ie dus als gegoten zal zitten.
Het grote probleem is eigenlijk: ik krijg dat ding bijna niet van mijn hoofd, haha, ik vecht er bijna mee. Aantrekken is al een opdracht want m'n oren vouwen dan dubbel enz, maar uittrekken is nog een moeilijkere karwei.

Ik heb de helm nog niet langer gedragen dan 15 min aan één stuk en heb de stickers nog niet verwijderd want naar mijn gevoel zou het kunnen dat ik 'm nog ga inruilen voor een Shoei Neotec systeemhelm.

Wat denken jullie? Hadden jullie ook het probleem dat jullie moeilijk jullie (integraal)helm aan en uit konden trekken?
 
Laatst bewerkt:
ik heb de NXR omgeruild voor een maatje groter , kreeg t ding ook bijna niet van m n kop af , maatje groter gaat beter ,nog strak :t
 
Hoi allen,

Ja, ik heb dus een week geleden een Shoei NXR integraalhelm gekocht. Wat me opviel in de winkel: hij sluit wel heel goed aan aan de wangen en ik voel geen druk op het voorhoofd. Ook heb ik de juiste maat gekozen, naargelang mijn hoofdomtrek, dus een M voor m'n 57cm. Volgens de verkoper, die me heel goed geholpen heeft want heb veel helmen kunnen passen en heb lang zitten twijfelen tussen twee modellen, is het normaal dat een helm in het begin een klein beetje (te) vast zit en dat ie zich na verloop van tijd nog een beetje "zet" naar je hoofd waardoor ie dus als gegoten zal zitten.
Het grote probleem is eigenlijk: ik krijg dat ding bijna niet van mijn hoofd, haha, ik vecht er bijna mee. Aantrekken is al een opdracht want m'n oren vouwen dan dubbel enz, maar uittrekken is nog een moeilijkere karwei.

Ik heb de helm nog niet langer gedragen dan 15 min aan één stuk en heb de stickers nog niet verwijderd want naar mijn gevoel zou het kunnen dat ik 'm nog ga inruilen voor een Shoei GT Air 2 systeemhelm.

Wat denken jullie? Hadden jullie ook het probleem dat jullie moeilijk jullie (integraal)helm aan en uit konden trekken?
Een maat groter en dan pas maken met dat personal fitting systeem van Shoei, is dat een optie?
 
Trek je mbv de riemen van de helmsluiting uit elkaar en dan opzetten...

Ik hier een neotec 2 en zelfs met mijn bril met slappe pootjes geen probleem, en mijn helm sluit ook overal goed om mijn harses zonder drukpunten bijv. voorhoofd.

En shoei kent de passessie van enkele tientjes...
 
De voering van de helm doet wel iets naar verloop van tijd maar bij een kwaliteitshelm duurt dat wel heel lang. Als je er hoofdpijn oid van krijgt moet je zeker terug gaan. Oren dubbel vouwen is gewoon op de verkeerde manier de helm opzetten.
 
De pasvorm van Shoei is een aantal jaar geleden zodanig veranderd dat ze mij niet meer passen. Medium is veel te klein, Large is veel te groot. Pas maken bij de dealer lukte niet.
 
Ik heb ook een shoei neotec mijn vriendin ook.
Ondanks dat we heel goed de maat gekozen hebben niet te groot viel ons beide op dat de shoei neotec helm wel erg snel los gaat zitten.
Dit ben ik niet gewent (Arai) 25 jaar gehad.
Dus houd hier wel rekening mee mocht hij voor je gevoel net te klein zijn . zou ik het daar bij laten.

Ik heb hem dus aan laten passen dat werkt maar een orgineel passende helm is beter.
 
Investeer eerst eens in een helmmuts.
Die zorgt ervoor dat de delen aan je hoofd die uitsteken; vooral oren dus, beschermd worden bij het opzetten en afnemen van de helm.
Die dingen heb je al voor ‘n eurootje of 3.
Bijkomend voordeel daarvan:
Je binnenvoering blijft veel langer schoon.
Want die muts kun je na elke rit in de was gooien. Zul je met een bezwete binnenvoering van de helm niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar ook een nieuwe gehaald, toen alle stickers en kaartjes er aan laten zitten en savonds op de bank gaan zitten, film aan, helm op.

Na 2 uur nog geen drukpunten, toen had ik er vertrouwen in :t .

Wellicht is dit een optie voor je (als het iets minder warm is)
 
De NXR gaat niet echt naar je hoofd zitten ,ik heb er 2 een oude(2j)en de ander is 1j,zitten beide even strak👍,t is imo een helm die meteen fijn moet zitten anders wordt t m niet
 
Hoi allen,

Ja, ik heb dus een week geleden een Shoei NXR integraalhelm gekocht. Wat me opviel in de winkel: hij sluit wel heel goed aan aan de wangen en ik voel geen druk op het voorhoofd. Ook heb ik de juiste maat gekozen, naargelang mijn hoofdomtrek, dus een M voor m'n 57cm. Volgens de verkoper, die me heel goed geholpen heeft want heb veel helmen kunnen passen en heb lang zitten twijfelen tussen twee modellen, is het normaal dat een helm in het begin een klein beetje (te) vast zit en dat ie zich na verloop van tijd nog een beetje "zet" naar je hoofd waardoor ie dus als gegoten zal zitten.
Het grote probleem is eigenlijk: ik krijg dat ding bijna niet van mijn hoofd, haha, ik vecht er bijna mee. Aantrekken is al een opdracht want m'n oren vouwen dan dubbel enz, maar uittrekken is nog een moeilijkere karwei.

Ik heb de helm nog niet langer gedragen dan 15 min aan één stuk en heb de stickers nog niet verwijderd want naar mijn gevoel zou het kunnen dat ik 'm nog ga inruilen voor een Shoei Neotec systeemhelm.

Wat denken jullie? Hadden jullie ook het probleem dat jullie moeilijk jullie (integraal)helm aan en uit konden trekken?

Heel makkelijk te testen of een helm goed zit of niet:

- op je tanden bijten, voel je druk bij de wangen dat zit hij goed. zo niet is de helm te groot.
- met 1 hand de helm aan de achterzijde naar voren drukken terwijl je tegendruk geeft met je hoofd naar achteren. Als er dan een vingerkootje tussen je voorhoofd en de helm past is deze prima. Past er geen vinger tussen dan is de helm te klein.

Heb zelf ook een NXR, mijn oren moet ik ook elke keer goed doen :)
Met het uitdoen kun je een beetje de riempjes naar buiten trekken, dan trek je de helm zo van je tokus af.
 
Hallo allemaal, bedankt voor de vele reacties. Ik wou nog even laten weten dat ik m'n Shoei NXR ingeruild heb voor een Neotec 2 en hij bevalt me veel beter, moet ik zeggen. Het aan- en uittrekken alleen al gaat veel vlotter. :)
Heb me ook een helmmuts erbij aangeschaft.
Nu nog een motor, hahaha.
Als ik die problemen met pekel en met E10 (ervaringsonkundige) hoor kan je dat beter niet doen.
 
Als ik die problemen met pekel en met E10 (ervaringsonkundige) hoor kan je dat beter niet doen.
Morgen ga ik naar een tweedehands motor kijken, een Husqvarna Vitpilen 701. Als ie mij bevalt, koop ik hem maar dan gaat ie even op stal.
Ik moet toch mijn rijbewijs nog halen :). De rijlessen waren achter de rug maar toen sloeg corona weer toe en sloten alle examencentra. Moet dus mijn praktijkproeven nog afleggen.
 
Ik heb vorig jaar ook een nieuwe gehaald, toen alle stickers en kaartjes er aan laten zitten en savonds op de bank gaan zitten, film aan, helm op.

Na 2 uur nog geen drukpunten, toen had ik er vertrouwen in :t .

Wellicht is dit een optie voor je (als het iets minder warm is)
Raar
 
Morgen ga ik naar een tweedehands motor kijken, een Husqvarna Vitpilen 701. Als ie mij bevalt, koop ik hem maar dan gaat ie even op stal.
Ik moet toch mijn rijbewijs nog halen :). De rijlessen waren achter de rug maar toen sloeg corona weer toe en sloten alle examencentra. Moet dus mijn praktijkproeven nog afleggen.
Wow, Vitpilen 701. Ik heb de enduro versie.

Het blok valt alleen tegen als je veel power helemaal onderin verwacht (bij zo'n grote 1 cilinder). Mijn Honda XR600R kon dat onderin beter, maar dat was dan ook alles, die had net iets meer dan de helft aan topvermogen.

De Vitpilen van Motorrad had zelfs bijna 80pk en bleek in de vergelijkingstest sterker dan de Yamaha XS 700 twin. Doet in de praktijk motorisch zelfs nauwelijks onder voor mijn Speed Triple met 135pk, maakt (eveneens) in 3 nog powerwheelies, maar verrast daarbij niet. De tests in het kritische Motorrad zijn dan ook lovend, het sturen schijnt ook geweldig te zijn.

Verder loopt het blok ook enorm mooi en soepel rond, ongehoord goed voor een hoog getunede 1 cilinder.
 
Wow, Vitpilen 701. Ik heb de enduro versie.

Het blok valt alleen tegen als je veel power helemaal onderin verwacht (bij zo'n grote 1 cilinder). Mijn Honda XR600R kon dat onderin beter, maar dat was dan ook alles, die had net iets meer dan de helft aan topvermogen.

De Vitpilen van Motorrad had zelfs bijna 80pk en bleek in de vergelijkingstest sterker dan de Yamaha XS 700 twin. Doet in de praktijk motorisch zelfs nauwelijks onder voor mijn Speed Triple met 135pk, maakt (eveneens) in 3 nog powerwheelies, maar verrast daarbij niet. De tests in het kritische Motorrad zijn dan ook lovend, het sturen schijnt ook geweldig te zijn.

Verder loopt het blok ook enorm mooi en soepel rond, ongehoord goed voor een hoog getunede 1 cilinder.
Allemaal leuk en aardig maar het blijft een lelijke hipster motor.
 
Dat mag je vinden ;).

De HJC RPHA 90 die ik eerst had gekocht had ik gewoon goed gepast, maar kreeg ik na ongeveer 30-40 minuten rijden plots knallende koppijn van (onderweg naar het werk). Smiddags exact hetzelfde verhaal.

Die heb ik met veel geluk nog retour kunnen doen (want was dus gebruikt). Dat wilde ik niet nogmaals riskeren.
 
Effe met je knie tegen de rand van de helm drukken, knelt het niet meer om je hoofd. Na een paar uur zit de helm vast beter. Een nieuwe helm zit altijd een beetje te strak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan