Verkeerde motor geleverd door dealer (wijkt af van offerte)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Akatski

MF'er
1 mei 2023
39
73
Help !!


Ca 3 weken geleden heb ik een gladnieuwe motor gekocht bij de dealer , het gaat om de BMW F900XR met alle opties die je kon kiezen voor 18.300 euro .
sinds paar dagen ben ik beetje de motor aan het onderzoeken/inspecteren omdat mij paar dingen opvielen ..
1 : geen alarm
2 : geen Noodoproep systeem
Na aantal video’s gezien te hebben op youtube ben ik zelf gaan zoeken in de Menu’s van mij motor of deze bij ons ingeschakeld kunnen worden …
Antwoord was nee omdat die opties niet eens bij zatten .

Daarna ben ik verder gaan zoeken zoals factuur , foto’s voor de verkoop van de motor ,
Offerte , factuur , kenteken kaart .

uit onderzoek blijkt dat de Vin Nummer motor waar wij foto’s van gemaakt hebben niet overeenkomt met de Vin van onze motor .
Ook op de kenteken kaart en de factuur zijn andere nummers ,, opties waar voor betaald hebben zijn er ook niet …

Nu komt mijn probleem ..
Offerte is anders dan factuur die ik ondertekend heb . wat kan ik daar aan doen ??

Ik wil asap naar de dealer rijden maar heb wat hulp nodig .

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
motor waar wij enthousiast van zijn geworden was uit bouwjaar 2023 0km gelopen met Remus uitlaat ipv standaard . Met de dealer heb ik afgesproken om deze motor te kopen met Remus uitlaat onder voorwaarden dat ik de comfort zadel niet meeneem . Deal is de Deal ik vond uitlaat beter . Nu kom ik achter dat de Motor uit 2022 is die minder waard is onder andere omdat hij ouder is 1 jaar en omdat hij minder opties heeft . Alleen de uitlaat zit er op die ik heel graag wilde .
Is daar iets aan te doen ?? want ik voel me flink opgelicht
 
In het burgelijk wetboek staat een artikel dat neerkomt op iets heel simpels: de koper is verplicht om te betalen en de verkoper is verplicht om te leveren wat hij heeft aangeboden bij de koopovereenkomst.

Wie is er in gebreke?

Hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering, want advocaten zijn niet goedkoop.
 
Waarom ga je niet gewoon naar dealer en leg (vertel) hem jou ongenoegen. Als het klopt wat jij aangeef moet je gewoon je geld terugkrijgen en hij de motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
een rechtsbijstandsverzekering heb ik wel sinds jaren daar maak ik me niet druk om . Ik maak me alleen druk om dat ik niet kan winnen . Tot heden sinds dat ik erachter ben gekomen kan ik niet meer logisch denken . ik wil gaan en ik ga morgen met paar getuigen naar de dealer . Ik was benieuwd of iemand nog een raad kan geven of mij op ballen kan schoppen omdat ik een factuur ondertekend heb voor een ander motor
 
Mij motor was de enige motor met al die functies en de Remus uitlaat in de hele shop , mijn zwager zegt dat er nu 1 staat bij de bij de ingang met hetzelfde uitlaat … alsof een andere gepakt is … uitlaat eraf gehaald is en op een andere gezet is
 
Gebreken zijn : Minder opties zoals Emergency Call , Alarm systeem , bouwjaar is 2022 en zou 2023 moeten zijn
 
Staan die opties genoemd in de offerte? En heb je die getekend?
Dan is dat (in NL) waar je voor betaald hebt en dat is ook wat er geleverd dient te worden.
 
nee in de offerte staat alleen de Remus uitlaat in overleg met de verkoper voor de rest niets . op de dag van dat ik zeker was dat ik hem wilde kopen is een definitieve factuur aangemaakt omdat ik nog voor 2 jaar extra garantie gekozen heb dan is de uitlaat op de factuur bijgezet
 
Staan die opties genoemd in de offerte? En heb je die getekend?
Dan is dat (in NL) waar je voor betaald hebt en dat is ook wat er geleverd dient te worden.
Klopt en het lijkt me een no brainer. De man heeft niet geleverd wat in de koopovereenkomst was overeen gekomen, dus is hij in gebreke. Een advocaat maakt daar gehakt van.
 
alleen op de foto van de motor waar de opties staan zijn de opties zichtbaar. daar staat ook de VIN nummer op
 
Hiermee kan je het vergelijken
 

Bijlagen

  • IMG_4555.jpeg
    IMG_4555.jpeg
    119,5 KB · Weergaven: 423
  • IMG_4554.jpeg
    IMG_4554.jpeg
    118,3 KB · Weergaven: 426
  • IMG_4553.jpeg
    IMG_4553.jpeg
    124,7 KB · Weergaven: 423
Ik had niet verwacht dat zo iets zou kunnen gebeuren bij een dealer ,, via marktplaats komt het vaak voor maar dit … schandalig… ik ga er morgen heen dan hoop ik dat ik model krijg die ik wilde … zo niet geld terug … dan koop ik elders motor met alles erop zonder uitlaat als het te duur voor ze is … ik ben blij dat ik nu de motor onderzocht heb en niet over 2 maanden .
Ik had ook moeten lezen en of vergelijken de VIN nummers maar kom op als je een nieuwe auto koopt verwacht je niet dat ie omgeruild is met een ander … heb geen vertrouwen meer in dealers
 
Dat gaat zeker gebeuren als wij met elkaar probleem niet op kunnen lossen . Ik maak me nog steeds zorgen om dat ik niets te zeggen heb omdat ik een factuur ondertekend heb voor 2022 model .. ik ben niet zeker of ik 1 maand proeftijd heb omdat dit mijn 1ste nieuwkoop is .. zowel krijg ik een geheel bedrag terug ?? motor heeft inmiddels 500km glopen
 
Als niet uitdrukkelijk gemeld is dat uiteindelijk een 2022 zou worden geleverd sta je als consument sterk. Je hebt een offerte voor 2023 en je mag er dus ook vanuit gaan dat je die geleverd zou krijgen, mits daarna niet anders overeengekomen. Dat ze zonder het te melden de factuur op een 2022 hebben gezet lijkt me zoals eerder gemeld misleiding. Ga gewoon het gesprek aan en begin niet meteen te dreigen met rechtsbijstand. Succes hoor graag hoe het afloopt.
 
Laatst bewerkt:
Overigens valt het me op dat dezelfde motor (zwart, 2023) op de website van de dealer slechts voor € 15.400,- wordt aangeboden.
 
Een koper mag niet zomaar het koopcontract ontbinden. Indien de koop niet in overeenstemming is met de verwachting die de koper mocht hebben (art. 7:17 BW) dan is het in de regel de bedoeling dat de koper de auto(motor)verkoper in de gelegenheid moet stellen om alsnog na te komen middels herstelwerkzaamheden aan de auto of een geschikte vervangende auto aan de koper aan te bieden (art. 7:21 BW). Uit de wet en de jurisprudentie blijkt dat je als koper de verkoper eerst de kans moet geven om de auto/motor alsnog in orde te maken.


Mocht de verkoper daar niet is slagen of overigens aangeven hier niet toe bereid te zijn dan kan de koper de overeenkomst ontbinden (art. 6:265 lid 1 BW).
bron : google
;)

In het gesprek aangeven, dat je wilt ontbinden gezien dit niet de motor is die je mocht verwachten....
 
Bedankt voor je tijd en de info , ik ga vandaag gesprek aan met de verkoper en ik hoop dat wij motor krijgen die het zou moeten zijn . Zo niet wil ik mijn geld terug , krijg ik al mijn geld terug ? motor heeft inmiddels 500km gelopen
 
Zet voor je het gesprek even de punten op papier die je zeker wilt melden, en zorg dat emoties niet de overhand krijgen.
Verder maak je niet te veel zorgen, ik acht de kans klein maar het kan echt een foutje zijn.
Die 500 km gaan jullie vast wel uit komen, noem het een verlengde proefrit ;)

En natuurlijk heel veel succes vandaag!
 
Nou ,, zoals beloofd kom ik terug met de antwoord.
Na gesprek te hebben gehad met de dealer onder andere over dat ik niet begrijp waarom ik een ander motor gekregen heb dan afgesproken… was ..
Ik begrijp jou vraag niet helemaal goed ??

Ik heb verteld dat in de offerte duidelijk staat aangegeven dat het om een model uit 2023 gaat met een gratis uitlaat pakket en extra 2 jaar fabrieksgarantie voor 300euro extra , wat ik gekregen heb was een motor die uit 08.2022 is met minder opties voor hetzelfde geld en de antwoord was dat kan niet …

Ik kan me niet voorstellen dat wij een fout hebben gemaakt met overzetten van de uitlaat op een ander motor …
Wat ik gezegd heb was …Waarom zet je überhaupt een uitlaat over op een ander model als de model die wij zouden kopen dat is degene waar de uitlaat opzit ??( hij zou alleen klaar gemaakt worden voor ophalen ) dat was de enige in heel de bedrijf die deze uitlaat had met al deze opties …

Deal was geen extra comfort zadel twv 500 euro zolang ik de uitlaat wilde …
Daarna was het omdraaien naar collega ( dat ik met zijn collega iets afgesproken heb en daar iets fout gegaan is ) dat ik eerst bij zijn collega was geweest dan bij hem ( de verkoper ) dan weer bij de collega die offerte maakte ik zei NEE !

Ik ben 1x bij uw collega geweest om te zeggen wat ik wil ( motor was op mijn naam gereserveerd) en daarna ben ik 2x bij u geweest omdat uw collega op vakantie zou gaan voor 3 weken …

Ik heb ook gezegd dat ze uitlaat op een ander gezet hebben en motors omgeruild hebben omdat de motor die wij zouden kopen bij de voordeur staat vd shop ipv in mijn garage …!
Ik heb heel die motor nagekeken en de VIN nummer ook en komt overeen met de Offerte!
Antwoord was dat kan niet !!
Na foto’s te hebben laten zien was de maan bleek aan het worden …
Ik had gelukkig een getuige meegenomen op gesprek .

Dus de motor die eerst bij de voordeur shop stond heb ik nu in mijn bezit en diegene die ik zou moeten hebben staat nu nog in de shop !!
met een omgeruild uitlaat ( van Remus naar origineel) !

Nu is er afgesproken dat ik een heel nieuwe motor ga krijgen uit 2023 met de opties die ik wilde ( deze opties heb ik nu 2x gecontroleerd) volgende week ..als deze binnen is kom ik met de verkeerde terug om uitlaat over te zetten want anders maken ze veel verlies ..
Er wordt niet meer gekeken naar hoeveel dat ie nu gereden heeft en in welke staat dat ie is zolang deze terug is .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan