verkeerde olie

HondaCB500F

Die hard MF'er
17 apr 2004
290
0
Baarn
Mijn motorboer heeft half-synthetische olie in mijn CBtje gegooid met als gevolg dat de kop nu een beetje zweet of lekt.
Kan ik de half-syntheet eruit laten lopen en weer vullen met mineraal of moet ook het oliefilter vervangen worden.
Er blijft natuurlijk altijd wat olie ergens zitten en ik weet niet of halfsyntheet en mineraal elkaar "bijten".
 
Ik zou de olie aftappen en het filter eruit halen.
Alles goed uit laten lekken, filter er weer op en vullen met mineraal.
 
Misschien beter het oliefilter te vervangen en hebben de pakkingen geen oplazer gehad met die andere olie????
Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat er zo'n groot verschil inzit tussen minerale olie en half-synthetische.
Voorheen had ik nergens lekkage behalve dan die eeuwige druppel links onder het blok (pakking oliepomp) maar daar kan ik wel mee leven ;)
 
ik weet niet of het filter van een 400 en een 500 hetzelfde zijn.
anders heb ik nog een nieuw filter voor je liggen....
gratis af te halen...zit nog in doosje..
 
ik weet niet of het filter van een 400 en een 500 hetzelfde zijn.
anders heb ik nog een nieuw filter voor je liggen....
gratis af te halen...zit nog in doosje..

Filters zijn hetzelfde maar ik kom binnenkort niet in de buurt van Houten.
Heel aardig en bedankt voor het aanbod.
 
En geef je motorboer even op zijn flikker, die hoort te weten, dat in een oude cb minerale olie thuishoort. Deze fietsjes zijn niet gebouwd voor moderne olie.
Voor je het weet liggen je keerringen er ook uit.
 
En geef je motorboer even op zijn flikker, die hoort te weten, dat in een oude cb minerale olie thuishoort. Deze fietsjes zijn niet gebouwd voor moderne olie.
Voor je het weet liggen je keerringen er ook uit.

Dat was eens maar nooit weer, ik ga het filter vervangen en minerale olie erin en dan maar hopen dat de boel weer dicht is.
 
Wat ik zou doen :

Olie aftappen, en als het filter net vervangen is zou ik het filter losmaken, leeg laten lopen, en weer terug plaatsen.

Daarna ALDI, LIDL of Gamma olie er in en halfjaarlijks zelf je olie en filter vervangen. En ja, ook supermarkt olie voldoet aan allerlei API specs.

Mijn ervaring is dat die CB's heel goed auto olie slikken en hiermee ook prima blijven koppelen.

Denk er hierbij aan dat die CB's gebouwd zijn voor een oliespec. uit de 60/70ér jaren.
 
halfsyntheet moet geen probleem zijn hoor....Volsyntheet van het verkeerde ttype geeft echt problemen...en auto-olie...dus..

maar wat je kunt doen is de olie eruit, even spoelen met wat peut (niet trappen !!) en dan nieuwe olie erin.. ;)
 
Ik heb even een nieuw filtertje en Belray SAE 10W40 minerale olie besteld.
Vandaag olie afgetapt en filterhuis verwijderd kan het lekker uitlekken en woensdag gaat het nieuwe spul erin en dan maar hopen dat ie dicht is zoals het was. :? :?
Dit lijkt mij de beste oplossing.
De half-synthetische olie die eruit kwam is na 2 maanden al bijna zwart, is dat normaal ????
 
Laatst bewerkt:
Hoe zag de vorige olie er uit die er in zat?? blijven altijd restjes van achter. Als de vorige olie sterk zwart was oogt de nieuwe olie ook al snel zwart.

Overigens lijkt het mij sterk dat zweten of lekken veroorzaakt zou worden door het gebruik van een goede halfsyntheet...
[me]Billy the kid gaat er vooralsnog vanuit dat dit bij de mineraal straks gewoon door gaat...[/me]
 
Hoe zag de vorige olie er uit die er in zat?? blijven altijd restjes van achter. Als de vorige olie sterk zwart was oogt de nieuwe olie ook al snel zwart.

Overigens lijkt het mij sterk dat zweten of lekken veroorzaakt zou worden door het gebruik van een goede halfsyntheet...
[me]Billy the kid gaat er vooralsnog vanuit dat dit bij de mineraal straks gewoon door gaat...[/me]

:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan