verkeerde olie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gsjob

Rookie
8 mrt 2013
6
0
Volgens een motorzaak bij mij in de buurt heb ik verkeerde motorolie gebruikt en dat hierdoor ik een slippende koppeling krijg. Maar is dit wel altijd zo? ik rij al een tijdje met deze olie rond maar volgens mij heb ik nog geen last van een slippende koppeling.
Wat zijn precieze kenmerken?
en is het altijd zo dat als er geen ma of ma2 op de achterkant van het flesje staat het verkeerde olie is?
 
De motorzaak zou prima gelijk kunnen hebben. In olie zitten additieven voor bijvoorbeeld een natte koppeling zodat je koppeling niet wordt aangetast. Als je olie voor een droge koppeling gebruikt, worden je koppelingsplaten aangetast en vergaan, en gaat je koppeling slippen.

Ook als je te dunne of te dikke olie gebruikt kan je koppeling gaan slippen en kan je blok slecht gesmeerd worden. De soort olie die je motor nodig heeft staat aangegeven in de handleiding van je motor, en de dealer zal het heus wel weten.

En het is natuurlijk niet altijd zo dat als er geen ma of ma2 op de achterkant van het flesje het verkeerde olie is. Hoezo zou een olie fabrikant in godsnaam verkeerde olie maken?
 
Motors met een natte koppeling moeten inderdaad olie hebben met JASO-MA(2). Dit zorgt er voor dat de koppeling niet gaat slippen.
Als je een motor hebt met weinig vermogen zul je er wellicht weinig of geen last van hebben.
 
Laatst bewerkt:
Als het geen olie is wat voor motorfietsen gemaakt is mis je waarschijnlijk inderdaad een additief wat voorkomt dat je koppeling gaat slippen. Dan zou ik het er maar uithalen. Je hebt ook goedkope olie voor motorfietsen waar wel additieven inzitten, maar wat gewoon troep is, en waarvan de motordealer misschien ook zal zeggen dat je koppeling ervan kan gaan slippen (zo heb ik een slechte ervaring met goedkope Procycle olie wat mij een koppeling heeft gekost)

Dus: Wat voor olie heb je erin gegooid?
 
Als het geen olie is wat voor motorfietsen gemaakt is mis je waarschijnlijk inderdaad een additief wat voorkomt dat je koppeling gaat slippen.

Hangt er natuurlijk wel vanf of de motor een droge of een natte koppeling heeft. Zal in dit geval, gezien de opmerking van de dealer, wel om een natte koppeling gaan. Maar het is niet zo dat je altijd olie voor een natte koppeling in een motor moet gooien. Je moet gewoon kijken wat er in de handleiding staat.
 
Volgens een motorzaak bij mij in de buurt heb ik verkeerde motorolie gebruikt en dat hierdoor ik een slippende koppeling krijg. Maar is dit wel altijd zo? ik rij al een tijdje met deze olie rond maar volgens mij heb ik nog geen last van een slippende koppeling.
Wat zijn precieze kenmerken?
en is het altijd zo dat als er geen ma of ma2 op de achterkant van het flesje staat het verkeerde olie is?
Als je koppeling nu nog niet slipt zul je daar waarschijnlijk geen last van krijgen. Niet elke motor is daar gevoelig voor.
 
Weet iemand wat je moet voelen aan het rijden alsje een slippende koppeling hebt?
9
 
ja als je dan wegrijd gaan je toeren omhoog maar je snelheid niet echt, soms voelt het ook opeens het het wel oppakt, vooral bij hard gas geven zal het slippen
 
Weet iemand wat je moet voelen aan het rijden alsje een slippende koppeling hebt?
9

Proberen een burn-out te maken. As het niet gaat omdat je naar voren schiet is je rem kapot, als het niet gaat omdat je koppeling slipt zul je stilstaan, toeren omhoog, maar geen mooie rook.

2 tests in 1.

*O* *O* *O*
 
Als het geen olie is wat voor motorfietsen gemaakt is mis je waarschijnlijk inderdaad een additief wat voorkomt dat je koppeling gaat slippen. ?
Nonsens.
Jaso MA betekend dat er juist GEEN ''friciton modifiers'' inzitten.

m.a.w. als het geen natte koppeling olie is, zal er waarschijnlijk een additief in zitten.

Het is dus niet zondermeer gezegd dat een goedkope olie zonder Jaso MA geen friction modifiers bevat.



Controle op slippende koppeling; gas open wanneer je in zijn hoogste versnelling komt. Dan merk je het snel genoeg. (toeren zullen veel meer toenemen dan de snelheid).
 
Laatst bewerkt:
Nonsens.
Jaso MA betekend dat er juist GEEN ''friciton modifiers'' inzitten.

m.a.w. als het geen natte koppeling olie is, zal er waarschijnlijk een additief in zitten.

Het is dus niet zondermeer gezegd dat een goedkope olie zonder Jaso MA geen friction modifiers bevat.



Controle op slippende koppeling; gas open wanneer je in zijn hoogste versnelling komt. Dan merk je het snel genoeg. (toeren zullen veel meer toenemen dan de snelheid).

:^

in de motorolie met de kenmerken API/SG of API/SH, of ACAE A3/B3 zit meestal wel een friction reducer ( wat je nu net niet wil met een natte koppeling)

staat er JASO Ma of JASO MA2 op, dan zijn deze modifiers er uitgehaald.

Deze frictieverminderaars zijn trucjes om het verbruik van een motor te verlagen, dit allemaal in de jacht op lagere CO² uitstoot.

Als je dealer zegt dat je verkeerde olie hebt gebruikt, hoe weet hij dat? Heb je het merk (of de fles) laten zien?
 
Laatst bewerkt:
Wat voor zin heeft het eigenlijk om olie te gebruiken zonder JASO keurmerk?
Veel mensen schijnen dit te willen, dat snap ik niet echt.
Het is toch juist geweldig dat er speciale olie voor motorfietsen gemaakt wordt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan