Verkeersboetes aanvechten wordt moeilijker gemaakt

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Hoger beroep wegpiraten aan banden

DEN HAAG - Mensen die een hoge verkeersboete of andere geldstraf onder de 500 euro willen aanvechten, zullen daar een goede reden voor moeten hebben. Minister Donner van Justitie wil de rechtbanken ontlasten door het "nodeloos procederen" via hoger beroep voor lichte strafzaken aan banden te leggen.

De minister wil voor het hoger beroep bij de geldboetes tot 500 euro een toelatingsprocedure doorvoeren. Dat maakte het ministerie van Justitie vrijdag bekend. Deze geldstraffen worden vooral opgelegd voor zaken als winkeldiefstal, huisvredebreuk, milieudelicten en verkeersovertredingen.

Donner wil dat een hoger beroep draait om de inhoud van de zaak. Alleen wanneer verschil van mening bestaat tussen de veroordeelde en de officier van justitie over de kwestie moet een rechter zich over het beroep buigen. Volgens een woordvoerder van het ministerie gebruiken mensen het hoger beroep nu vaak om uitstel van de straf te krijgen. Of zij vechten de boete aan in de hoop op een lagere straf. Volgens hem vormt het aantal beroepen voor lichte strafzaken een "substantieel" deel van het totaal aantal beroepszaken dat jaarlijks voor rechter komt.

Nu is het al niet mogelijk geldboetes van minder dan 50 euro aan te vechten. Donner wil die grens optrekken naar 100 euro.

Ook in het geval van zwaardere straffen dan de 500 euro geldboete wil Donner dat een veroordeelde of officier van justitie de reden van het beroep aangeeft. Dit is geen toelatingsprocedure. Volgens de minister is die eis vooral bedoeld om dubbel werk voor de rechters te voorkomen. In de rechtszaal kunnen alle partijen zich dan specifiek concentreren op het verschil van mening.
 
Sorry om te zeggen hoor maar HELEMAAL TERECHT!

Als je een boete krijgt is er ook een reden voor. Als je ze dan toch wil klieren boek een eurie meer over O-) .
 
Sorry om te zeggen hoor maar HELEMAAL TERECHT!

Als je een boete krijgt is er ook een reden voor. Als je ze dan toch wil klieren boek een eurie meer over O-) .

Of elke dag 1 euro :) Je krijgt vaak een vrij lange termijn waarbinnen je moet betalen. Of heen en weer boeken. Zo van..ene dag tien euro storten (girofoon)..tweede dag naar je bank bellen en zeggen dat dat teruggestort moet worden. Dag 3 15 euro boeken. dag 4 1 euro overboeken. Heeft de administrateur ook wat te doen daar bij het CJIB
 
Dus alle lage straffen klakkeloos laten betalen en alle hogere straffen seponeren ivm vormfouten, hebben we ook geen rechters meer nodig B|
 
Of elke dag 1 euro :) Je krijgt vaak een vrij lange termijn waarbinnen je moet betalen. Of heen en weer boeken. Zo van..ene dag tien euro storten (girofoon)..tweede dag naar je bank bellen en zeggen dat dat teruggestort moet worden. Dag 3 15 euro boeken. dag 4 1 euro overboeken. Heeft de administrateur ook wat te doen daar bij het CJIB
U zeit beide sukkels B|

wie moet dat betalen he |( nee is echt doordenken...

ontopic : ik snap wel waarom begint zo alleen wel steeds vaker op een geldboete om het geld ipv een disciplinaire maatregel.... maw de vermoedens worden nog meer bevestigd... B|
 
Typisch weer nederland O-)

Dit zuigt toch aan alle kanten, ik moet ten alle tijde beroep kunnen aantekenen als ik meen in mijn recht te staan.
De hoogte van de boete staat bij mij nog niet eens voorop maar het is gewoon meer een principekwestie.
En daarbij ga ik heus niet zomaar even iedere boete betalen die mij opgelegd word..zijn ze nou helemaal van de pot gerukt |(
 
U zeit beide sukkels B|

wie moet dat betalen he |( nee is echt doordenken...

ontopic : ik snap wel waarom begint zo alleen wel steeds vaker op een geldboete om het geld ipv een disciplinaire maatregel.... maw de vermoedens worden nog meer bevestigd... B|

Ik snap ook wel dat dat contra-productief werkt...maar ach..tis wel mijn geld dat daar naar toe gaat..en dan wil ik meer zien dan alleen een camera langs de weg..maar ook iemand die aan het werk is :P Die boetes gaan toch wel omhoog..of je nou netjes betaalt met z'n allen of dat je ze ook een beetje ziekt..zoals ze dat ook met jou doen.

Enne..sukkels..hmmm..met die zineswijze kan ik het niet eens zijn..sorry :P
 
Ik snap ook wel dat dat contra-productief werkt...maar ach..tis wel mijn geld dat daar naar toe gaat..en dan wil ik meer zien dan alleen een camera langs de weg..maar ook iemand die aan het werk is :P Die boetes gaan toch wel omhoog..of je nou netjes betaalt met z'n allen of dat je ze ook een beetje ziekt..zoals ze dat ook met jou doen.

Enne..sukkels..hmmm..met die zineswijze kan ik het niet eens zijn..sorry :P
Als je die camera langs de weg ziet waarom krijg je dan een boete :?

Of ben je toch een sukkel :)
 
Leuk, als een of andere agent je bekeurd onterecht voor iets onder de 100 euro kun je het straks niet meer aanvechten.. nou fraai is dat.
 
nee...maar je zou van een dictator toch verwachten dat ie charisma had..iets wat alle grote dictators hadden. Kun je JP toch moeilijk van beschuldigen. Zag hem net weer op het journaal bij de ondertekening van onze ondergang..euhmm..europese grondwet...wat een lulletje-rosewater is dat toch..pffff
 
nee...maar je zou van een dictator toch verwachten dat ie charisma had..iets wat alle grote dictators hadden. Kun je JP toch moeilijk van beschuldigen. Zag hem net weer op het journaal bij de ondertekening van onze ondergang..euhmm..europese grondwet...wat een lulletje-rosewater is dat toch..pffff

:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan