Verkeerslichten die niet reageren op motorrijders

-=Hugo=-

Rookie
8 nov 2002
6
0
Amersfoort
In Amersfoort heeft de Burgerpartij Amersfoort (BPA) schriftelijke vragen gesteld aan het college over een bepaald verkeerslicht in Amersfoort die slecht (lees: niet) reageert op motorrijders.

zie home.hetnet.nl/~kkraanen/br_061016_BPA%20vragen%20Fouten%20in%20de%20verkeerslichten%20Vathorst.htm

Het gaat hierbij om de kruising Bergpas met de afrit A1-Vathorst (noordbaan).

Kennen jullie deze kruising en hebben jullie het probleem ook? en waarop werken verkeerslichtdetectielussen eigenlijk? Gewicht of metaaldetectie of misschien nog een andere vorm.

Ikzelf had er enorm veel last van met mijn Honda CBR125R en moest daarmee als er geen autos vanuit dezelfde richting kwam door rood rijden. Met m'n Yamaha FZS600 heb ik het nog niet uitvoerig getest. Maar het is in eerste instantie al wel duidelijk zichtbaar dat het verkeerslicht bij auto's veel sneller reageert.
 
In Amersfoort heeft de Burgerpartij Amersfoort (BPA) schriftelijke vragen gesteld aan het college over een bepaald verkeerslicht in Amersfoort die slecht (lees: niet) reageert op motorrijders.

zie home.hetnet.nl/~kkraanen/br_061016_BPA%20vragen%20Fouten%20in%20de%20verkeerslichten%20Vathorst.htm

Het gaat hierbij om de kruising Bergpas met de afrit A1-Vathorst (noordbaan).

Kennen jullie deze kruising en hebben jullie het probleem ook? en waarop werken verkeerslichtdetectielussen eigenlijk? Gewicht of metaaldetectie of misschien nog een andere vorm.

Ikzelf had er enorm veel last van met mijn Honda CBR125R en moest daarmee als er geen autos vanuit dezelfde richting kwam door rood rijden. Met m'n Yamaha FZS600 heb ik het nog niet uitvoerig getest. Maar het is in eerste instantie al wel duidelijk zichtbaar dat het verkeerslicht bij auto's veel sneller reageert.


Detectielussen worden geactiveerd door de hoeveelheid metaal die er overheen gaat, het is dus niet gewicht afhankelijk.

Maar ik denk dat het vaker andersom is hoor, dat motorrijders niet reageren op verkeerslichten!

:P
 
Detectielussen worden geactiveerd door de hoeveelheid metaal die er overheen gaat, het is dus niet gewicht afhankelijk.

Maar ik denk dat het vaker andersom is hoor, dat motorrijders niet reageren op verkeerslichten!

:P

Ik snap 't niet, heb er nooit last van *D
Of zou dat komen door het gebrek aan tupper-ware aan mun fiets....

:9
 
geloof dat het inductielassen zijn en die werken met magnetisme. Alles heeft een licht magnetisch veld, alleen een tupperware racer minder als een masieve chopper.
Dus je kan er idd wel eens onopgemerkt staan, zeker bij de oudere lichten.
dus een een groot blok metaal onder de moto kan helpen.
of je moet goed over de lussen heenrijden

mocht ik het fout hebben dan hoor ik het wel.zet ik als straf m'n biertje terug in de kouwekast
 
bullshit. die lus stoplichten reageren vaak ook niet op m'n rus met zijspan..

en als je het over een brok staal hebt is dat het wel :(
 
geloof dat het inductielassen zijn en die werken met magnetisme. Alles heeft een licht magnetisch veld, alleen een tupperware racer minder als een masieve chopper.
Dus je kan er idd wel eens onopgemerkt staan, zeker bij de oudere lichten.
dus een een groot blok metaal onder de moto kan helpen.
of je moet goed over de lussen heenrijden

mocht ik het fout hebben dan hoor ik het wel.zet ik als straf m'n biertje terug in de kouwekast


Je hebt helemaal gelijk,.....dus ........neem er nog 1 van mij 8-)
 
Mijn motor is vrij laag, dus dat zal ook best mee helpen.
Serieus ik heb er echt nog nooit last van gehad.
Lijkt me best balen, ik heb ze wel eens zien staan stampen en gek doen voor een verkeerslicht....
 
zet ik die ene terug, en pak een nieuwe van JFK/FLH

geloof dat je er ook met enige snelheid overheen moet gaan
en anders een paar extra blokken echt nederlands staal in de bak mee :)
 
Bij ons (België) heb ik al regelmatig voor de lichten gestaan totdat er eindelijk een auto opdook (3h smorgens ofzo), het is altijd bij kruispunten met camera's ipv lussen. En vooral op warme dagen ziet die me niet, waarschijnlijk werken die dingen op warmte en/of infrarood.
 
Heb bij de afslag vathorst (Da's toch ook bij de mac? of bedoel je een andere?) nog nooit problemen gehad.. zal morgen nog eens langs rijden als ik over kbh gereden heb :P
Detectielussen worden geactiveerd door de hoeveelheid metaal die er overheen gaat, het is dus niet gewicht afhankelijk.

Maar ik denk dat het vaker andersom is hoor, dat motorrijders niet reageren op verkeerslichten!

:P
Dus meer metaal betekent niet meer gewicht?
Jij gaat rijk worden *O*

Maar ik snap je. Hangt ook v/d afstand v/d lus af, en de hoeveelheid die dáár overheen gaat. BIj een motor is het veelal wat hoger.
 
gtr1000 last van bij sommige stoplichten in den haag,
rare fratsen uithalen op detectielussen is soms een oplossing |(
 
IK rij gewoon naar voren en vraag aan het koekblik achter me of ze op de detectielus willen staan
 
Gewoon even melden bij MAG & verkeer. Zij nemen dan contact op met de betreffende instantie (gemeente, provincie, rijk), en in veel gevallen wordt het dan aangepast.

Dat heb ik ook een aantal keer gedaan. Eerlijk gezegd hiep dat barweinig. Of dat nou aan de MAG lag of aan de Gemeente Amersfoort dat weet ik dan ook niet. Maar ik hoorde elk geval nooit wat (ook geen mailbevestiging of iets) en het probleem ging er ook niet mee weg.
 
Heb bij de afslag vathorst (Da's toch ook bij de mac? of bedoel je een andere?) nog nooit problemen gehad.. zal morgen nog eens langs rijden als ik over kbh gereden heb :P

Ja! die!.. bij de Mac idd.. Komende vanaf de Mac en dan richting Vathorst, dan heb je eerst zo'n grote bocht zeg maar.... en als je dan rechtdoor naar Vathorst gaat.... dat verkeerslicht bedoel ik met name.


Maar ik snap je. Hangt ook v/d afstand v/d lus af, en de hoeveelheid die dáár overheen gaat. BIj een motor is het veelal wat hoger.

Maar is daar dan geen standaard voor? Of gaat iedere wegenbouwer het wiel opnieuw uitvinden?
 
geloof dat het inductielassen zijn en die werken met magnetisme. Alles heeft een licht magnetisch veld, alleen een tupperware racer minder als een masieve chopper.
Dus je kan er idd wel eens onopgemerkt staan, zeker bij de oudere lichten.
dus een een groot blok metaal onder de moto kan helpen.
of je moet goed over de lussen heenrijden

mocht ik het fout hebben dan hoor ik het wel.zet ik als straf m'n biertje terug in de kouwekast

MMz.. interessant.. Voor mij zijn het juist de nieuwste verkeerslichten (niet ouder dan pakweg 2 jaar) waar ik last mee heb. Maar is er dan geen standaard dat het overal gelijk is? dus lussen met dezelfde afstelling?
 
Heb precies t zelfde probleem, tussen Doetinchem en Ulft (Afslag Pol).

Echt zwaar kl#te, want het probleem is aan beide kanten aanwezig.
Kan ik zo een kwartier staan, pas op t moment dat er een auto achter me zit doet ie t wel..

Zal meteen ff mail naar de MAG doen :)
 
Ik heb hetzelfde probleem bij een VRI bij mij om de hoek. Ik heb al tweemaal de gemeente apeldoorn via hun website op de hoogte gesteld en gebruik gemaakt van de meldingsmogelijkheid van MAG. Tot op heden nog geen resultaat.
Het nadeel is hier dat er bijna geen verkeer afslaat, het heeft dus geen zin om op een auto te wachten. Ik heb dus de keuze: door rood, of omrijden. Ik ga meestal maar door rood, want ik weet wanneer het licht op groen zou moeten gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan