Flying_Dutchman
Die hard MF'er
Verkeerslichten gaan boven verkeersborden, maar soms niet.
Even uit een ander topic (Flying_Dutchman in "Het grote wat ik onderweg heb meegemaakt...") wat zaken op een rijtje gezet omdat het eigenlijk op zichzelf staat.
Met het verzoek hierover in dit topic verder te gaan.
Bij deze dus
Onder andere, ja. In D en ik meen A ook. Maakt de situatie er niet beter op, dunkt mij.
Even uit een ander topic (Flying_Dutchman in "Het grote wat ik onderweg heb meegemaakt...") wat zaken op een rijtje gezet omdat het eigenlijk op zichzelf staat.
Met het verzoek hierover in dit topic verder te gaan.
Verkeerslichten regelen alleen maar of je moet stoppen voor de stopstreep of dat je moet doorrijden. Ze veranderen niets aan de voorrangsregels. Als je door groen een voorrangsweg oprijdt moet je nog steeds voorrang verlenen aan het kruisend verkeer, en bv. ook aan verkeer van rechts. Ongeacht of dat verkeer door rood rijdt.
Als het tot een aanrijding komt in zo'n situatie hebben dan ook beide bestuurders een fout gemaakt, de één rijdt door rood, de ander verleende geen voorrang. Jurisprudentie geeft inmiddels wel aan dat door rood rijden als de "grotere" fout wordt gezien en de roodrijder volledig aansprakelijk is, maar dan moet dat feit uiteraard wel onomstotelijk vast staan.
[citaat van hierboven]
Kijk, dat snap ik nog steeds niet helemaal (en ik heb een vermoeden meer individuën met mij). Zie echter de disclaimer beneden.
Ik heb ooit, in de grijze misten der historie, bij het halen van mijn toen nog in papiervorm verstrekte rijbewijs, én bevestigd door recente kijkjes in de desbetreffende regelingen, geleerd dat de aanwijzingen van een klaarblijkelijk in actieve werking zijnde (dus niet slechts oranje knipperend licht uitstralende) verkeersregelingsinstallatie (ook wel verkeerslichten of (omdat ze gevoeld vaker rood licht uitstralen dan groen) stoplichten genoemd ) vóór de aawijzingen van eventueel daarnaast aangebrachte voorrangsborden gaan. Impliciet in deze lering is (voor mij althans, als logisch denkend mens met een ingenieursberoep) dat - bij voornoemde werking van de verkeerslichten - de borden in kwestie opgeheven zijn. Met andere woorden, dat ze eigenlijk tijdelijk niet als bestaand aangemerkt dienen (!) te worden. (NB In bepaalde landen ben je zelfs in overtreding als je bij groen niet oprijdt!).
Hoe strookt dit met je uitspraak boven (1e paragraaf)? Als je een linkje hebt naar jurisprudentie hebt die genoemde uitspraak staaft (of graag juist niet), zie ik die graag tegemoet.
Disclaimer: natuurlijk moet je blijven oppassen, en moet je bij het oprijden bij groen licht - voorbereid op eventuele hulpdiensten met blauwblauw én roodrijders - ook eventueel kunnen remmen teneinde daarmee een ongeval te vermijden dan wel te verzachten. Ook ben ik het er mee eens dat de bewijsvoering over wie welke kleur had vaak moeilijk is, in ieder geval als roodlichtcamera's ontbreken of niet in werking zijn. Ik heb echter de indruk dat de auteurs van jurisprudentie (Justitie in de brede zin) het feit dat de bewijsvoering moeilijk is gebruiken als excuus om dan maar een subsidiaire argumentatie te gebruiken aan de hand van de bebording, die wél beter als bewijs gebruikt kan worden, maar (ingevolg mijn gevolgtrekking boven) eigenlijk volslagen irrelevant zou moeten zijn als de verkeerslichten werken.
Moderatoren: als dit teveel offtopic gaat wil ik best een eigen topic opstarten - zegt u het maar.
Bij deze dus
aanwijzingen worden door agenten./verkeersregelaars etc gegeven. de borden en lijnen en driehoeden etc zijn de verkeerstekenen.
het groene licht geeft doorgang tot aan de voorangssituatie ( waar als het goed is dan niemand is door hun rode licht) en daar gelden de voorrangsregels weer. is misschien de simpelste verklaring . my 2p
Van wat ik me zo kan herinneren van toen ik mijn rijbewijzen gehaald heb, hebben verkeerslichten altijd voorrang boven alle tekens. Dit omdat ze nog wel eens tegenstrijdig kunnen zijn.
Ga maar na, je hebt wel eens zebrapaden met verkeerslichten liggen. Hier zou je voor elke voetganger moeten stoppen, maar door de toevoeging van het verkeerslichten mogen mensen niet oversteken en wachten tot ze zelf groen krijgen en de rijweg rood.
Ik heb net mn theorie gehaald en het dus nog vers in mn geheugen
In theorie is het zo dat een VRI boven verkeerstekens gaan, een stopbord bij een stoplicht geldt niet omdat het stoplicht "hoger" in rang is.
Echter wordt jij om 3 uur 's nachts op een verlaten kruispunt van je motor gereden ,en beide partijen beweren dat ze groen hadden, dan is het onmogelijk om te bewijzen wie er echt groen had en dus worden de geldende voorrangs regels gehanteerd.
[Citaat: (NB In bepaalde landen ben je zelfs in overtreding als je bij groen niet oprijdt!)]
Zoals.... in NL bv.
Onder andere, ja. In D en ik meen A ook. Maakt de situatie er niet beter op, dunkt mij.
Laatst bewerkt: