Verkeersregelement betreffende oranje licht?

poeki

MF'er
29 jan 2004
161
0
Oss
Eind december ben ik door een agent staande gehouden omdat ik door een rood licht zou hebben gereden. Dit om 05:10 uur...
Naar mijn mening reed ik om rechts af te slaan nog voorbij de stopstreep terwijl het oranje licht brandde.

Wat zijn de officiele verkeersregels hiervoor en waar kan ik ze eventueel op het net vinden. Vind de boete van € 95,00 toch erg veel geld voor zoiets.
 
Je moet stopppen voor oranje tenzij dit redelijkerwijs niet meer mogelijk is. Oranje betekent dus niet 'gas bij want dan haal ik het nog net (niet)' maar het betekent 'stoppen, tenzij...'.

In het algemeen kun je er dus vanuit gaan dat wanneer het licht van oranje op rood gaat terwijl jij je nog op de kruising bevindt, je wel redelijkerwijs had kunnen stoppen en dat je dus door rood rijdt.
 
Oranje is net zo duur als rood. :+

Indien de mogelijk zich voordeed dat je gewoon kon stoppen met je :]


RVV Artikel 68 b

geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;


PS Oranje in de volksmond is geel voor de wetgever. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Je moet stopppen voor oranje tenzij dit redelijkerwijs niet meer mogelijk is. Oranje betekent dus niet 'gas bij want dan haal ik het nog net (niet)' maar het betekent 'stoppen, tenzij...'.

In het algemeen kun je er dus vanuit gaan dat wanneer het licht van oranje op rood gaat terwijl jij je nog op de kruising bevindt, je wel redelijkerwijs had kunnen stoppen en dat je dus door rood rijdt.
:^
 
Je moet stopppen voor oranje tenzij dit redelijkerwijs niet meer mogelijk is. Oranje betekent dus niet 'gas bij want dan haal ik het nog net (niet)' maar het betekent 'stoppen, tenzij...'.

In het algemeen kun je er dus vanuit gaan dat wanneer het licht van oranje op rood gaat terwijl jij je nog op de kruising bevindt, je wel redelijkerwijs had kunnen stoppen en dat je dus door rood rijdt.
Het wordt wat saai ;) maar :^
 
ja dat had ik ook, maar ze rekenen zelfs 0,1 sec door het rood als rood..

was voor mij ook gewoon 95 eurie betalen... :)
 
Rood is rood. [punt]

Om te zorgen dat je kan reageren op het "niet op groen" springen is er een gele lamp tussen gezet. daarna pech gehad.
 
JA je kan wetboeken en regels erop na slaan wat je wilt.
Je bent staande gehouden dus het is bevstigd dat jij het was.
ALs agent van politie zegt: jij in overtreding! dan zegt officier van justititie: jij in overtreding!, dan gaat de rechter zich met alle fatsoen schuilen achter de ambsteed van agent en zegt CJIB: € 95,- (met evt. verhoging dan)

Ik heb ook al eens een akkefietje gehad met een agent en omdat ik nog in het rechtssysteem geloofde bovenstaand verhaal afgespeeld, nou je trekt gewoon aant korste eind :(
 
Der lag een plas olie van al die mensen die er stoppen met hun olie-boten.
Je voelde je voorwiel al glijden, dus besloot je maar door oranje te rijden. :?
 
JA je kan wetboeken en regels erop na slaan wat je wilt.
Je bent staande gehouden dus het is bevstigd dat jij het was.
ALs agent van politie zegt: jij in overtreding! dan zegt officier van justititie: jij in overtreding!, dan gaat de rechter zich met alle fatsoen schuilen achter de ambsteed van agent en zegt CJIB: € 95,- (met evt. verhoging dan)

Ik heb ook al eens een akkefietje gehad met een agent en omdat ik nog in het rechtssysteem geloofde bovenstaand verhaal afgespeeld, nou je trekt gewoon aant korste eind :(
Hij geeft zelf al aan dat ie dacht nog door oranje gereden te hebben. Maw, het was zeker oranje en mogelijk rood. Maw, hij geeft zelf al aan dat ie fout zat. Wat heeft de ambtseed van de agent er dan nog mee te maken. :?
 
ik heb geen probleem als ik een boete krijg voor door oranje rijden als het oranje was, maar dan moet de verbaliserende ambtenaar niet zeggen/beweren dat het rood was en mij een boete geven voor door rood te rijden.

trouwens het is volgens mij dezelfde (super)boete in België

ik heb voor mezelf een regeltje gemaakt.
oranje = rood
rood = dood

en ik kan je verzekeren als het oranje is dat ik dan in mijn koekblik het rempedaal door de vloer stamp. (met de moto ben ik wat voorzichtiger wegens de mogelijke achterliggers)
 
Wetgeving t.a.v. stoplichten zou i.m.o. veranderd moeten worden.

<edit>

En ik denk dat ik daar eens een nieuw topic voor ga openen.

:9
 
Laatst bewerkt:
Wetgeving t.a.v. stoplichten zou i.m.o. veranderd moeten worden.

<edit>

En ik denk dat ik daar eens een nieuw topic voor ga openen.

:9

Ja inderdaad .... vernaderen die hap .... Al die eikels die achter elkaar door rood jakkeren 5000 euro boete geven!!! Echt ik word er niet goed van. In mijn woonplaats(Maarssen) rijden er echt achter elkaar mafkezen door rood(niet 1 ofzo, maar echt een hele stoet), omdat ze weten dat de kruispunten erg groot zijn en er vaak genoeg nog ruimte genoeg is. Totdat je een keer aan komt rijden en in het groene licht valt met je moto terwijl die in z'n twee staat en je dus lekker vlot door kunt rijden ... dan heb je er bijna één in je zijkant zitten.

Ik wil niet de moraalridder uit gaan hangen, maar iedereen weet dat je bij oranje moet stoppen, tenzij dit niet verstandig meer is vanwege achteropkomend verkeer. Ga dus niet zeuren als je er op aangesproken wordt.

Ik vind wel dat het lullig is als je op dat tijdstip aangehouden wordt en dan een bon voor door oranje rijden krijgt. Het staat dan niet in verhouding i.v.m. het ontbreken van verkeer op dat tijdstip. Dat is net zoiets als aangehouden worden op de snelweg omdat je 140 rijdt i.p.v. 120 terwijl het 5:00 in de ochtend is en er echt niemand rijdt. Overdag had ik het 100% terecht gevonden als hij je had aangehouden en je gewoon had kunnen stoppen voor oranje(geel).
 
Terug
Bovenaan Onderaan