Verkeersregels

Voldoende afstand houden: bedoel je daar die twee seconden mee, want dan denk ik dat er minder mensen zo netjes zijn ;)

Ben zelf wel een nette rijder ondanks mijn lage score. Rij nl. niet als een aso: rood licht om drie uur 's nachts als er helemaal niemend aankomt en ik sta netjes te wachten tot ik het zat ben en doorrij... vind ik niet aso.
 
Ik vind van mezelf dat ik me vrij goed aan de verkeersregels houd. Ok, ik rijd te hard, maar voor de rest vind ik dat de meeste regels wel enig nut hebben. ;) Toch heb ik me er vandaag (en ook eerder) op betrapt dat ik wel eens rechts inhaal of een inhaalverbod negeer.

Wat ik wil weten is hoe de andere M-Fers met de regels omgaan. Iedereen overtreedt wel eens een regeltje, maar ik ben benieuwd naar welke regels met regelmaat juist wel, of juist niet worden overtreden. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld het richting aangeven bij afslaan maar ook bij inhalen, in acht nemen van inhaalverboden, etc.

Ik denk dan aan de volgende "categorieën":

* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)



----Rood licht is voor mij heilig(tenminste als ik op de motor zit....!!).
----Aan niet richting aangeven erger ik me bij mijn mede weggebruikers stierlijk dus dat doe ik dan ook stipt.
----Inhalen doe ik naar eigen goeddunken, of dat nu links of rechts is maak niet uit.....
----Afstand bewaren vind ik een zaak van lijfbehoud dus ook dat doe ik.
----En dan de snelheid.....de meeste slachtoffers vallen in de bebouwde kom.....dus daar hou ik mijn gemak, ook al omdat ik zelf kinderen heb en niet zou willen dat ik iemand anders zijn kind onder de wielen krijg....!!
Maar voor het overige bepaal ik zelf hoe ver ik de kraan open zet, dat hoeft niemand mij te vertellen.
 
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
| Haal zelden rechts in.

* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
|Altijd, ook als ik de enige op de weg ben.

* Voldoende afstand houden.
|Alleen als mijn voorganger een langzame voorganger heeft, anders begin ik wel te "duwen"

* Stoplichten
|Kstop altijd voor rood. Vind vooraan bij het verkeerslicht staan geen straf })

De niet genoemde dingen ben ik echt schuldig aan.
 
* Snelheid
Auto - altijd te hard maar niet veel
motor - idem
* Inhaalverboden
Zie ze niet veel, maar hoe me daar aan met auto en motor omdat het daar vaak echt link is!

* Rechts inhalen
Auto - soms als het echt heel erg is en er niet word gereageerd op signalen
Motor - nope, er is rechts altijd ruimte!


* Richting aangeven
- altijd
Auto en motor

* Voldoende afstand houden
Auto - niet altijd zie rechts inhalen
Motor - wat is voldoende bij een motor 2 mtr?
Remmen van motor zijn 5x beter alleen wel opletten!!!

* Stoplichten
midden in de nacht wil ik wel 's een rood lichtje pakken, of als een kruispunt helemaal leeg is en je dan al een minuut staat te wachten , dan geef ik gas!! Maar in eerste instantie stop ik wel om alles 100% te overzien!
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).

meestal wel (zeker als het druk is, en autosnelwegblazen interesseert me niet)

* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).

hou ik me aan (tenzij als het file is)

* Links inhalen (of toch ook rechts?)

enkel links (ze zien je echt niet)

* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).

probeer ik meestal te doen, soms wel geen tijd voor.

* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).

ja (alhoewel, vlak achter hangen en 2 versnellingen lager trappen wel eens wil helpen, maar dit duurt maar kort)

* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)

volgens de regels.


ik rij dus verantwoord en veilig als er anderen in de omgeving zijn die je toch nooit zien.
 
In m'n koekblik houd ik me aan bijna alle regels behalve heel af en toe aan de snelheid. Op de motor merk ik dat ik me minder aan de regels houd. Vooral de snelheid ligt vaak hoger dan toegestaan. Ik ben wel van mening dat het allemaal moet kunnen zolang je het niet te gevaarlijk maakt, maar je moet dan niet zeiken als je een bekeuring krijgt. (das dan namelijk het risico wat je neemt.)
 
snelheid en heeeeel soms rechts inhalen omdat ze links blijven rijden

voor de rest netjes aan de regels en nee ik ben geen mietje ik rij liever langer
 
Ik ben ook redelijk schuldig, ookal gedraag me me wel een beetje. Door rood rijden doe ik alleen wanneer het stoplicht niet op een motor wil reageren :( en rechts inhalen doe ik zeer zelden. Voor de rest ben ik toch wel duidelijk schuldig....
Hoort er toch ook een beetje bij :9
 
Ik denk dan aan de volgende "categorieën":

* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)

* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
-ik rij meestal 10~20km/h tesnel als dit het 'toelaat' maar als het druk is ga ik met de stroming mee.

* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
-daar hou ik mij wel aan.

* Links inhalen (of toch ook rechts?)
-alleen in de file of als er weer zo'n 2ebaan rijder zich met een slakke gang voorbeweegt en niet links wil gaan rijden. |(

* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
-tuurlijk, laat zien waar je heen wilt.

* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
-ja soms merk ik dat ik iets tedicht ergens op zit dan een beetje gas terug nemen en als het een slak is wachten+kijken waar ik er voorbij kan.

* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
-groen is rijden en dan GA ik ook
oranje is niet nog meer gas bijgeven.
rood is stoppen! ik hou niet van door 'rood
licht rijders' die ik wekelijks tegen kom als ik
groen heb.

-voordringen bij de verkeerslichten doe ik bijna altijd moet wel in a'dam, anders kan je beter in de auto stappen.
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten):
Regelmatig te hard, maar dan binnen de BBK wel alleen op de doorgaande wegen... Absoluut niet op kleine woonwijkweggetjes...
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord):
Beide worden nog wel eens genegeerd...
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
Meestal links, heeeel soms op klaverbladen rechts, verder bij linksrijders op de snelweg nog wel eens & bij filerijden...
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
Bij snelle inhaalactie nog wel eens niet bij terug invoegen... Ben al weer ingevoegd voor ik het knopje omzet...
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
Meestal wel... Soms loop de afstand toch iets te ver terug en betrap ik me erop da'k toch wel errug dicht achter een auto hang...
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
Nooit zo maar door rood, ook niet als de lus me weer eens gemist heeft... (rol dan altijd effe heen & weer)... Wil soms nog wel eens net op de grens oranje-rood zitten...
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
- Binnen de bebouwde kom wat ik echt dan ook bebouwd vind is het meestal tussen de 40 en de 60. Bij kinderen of zo soms nog iets minder. Daarbuiten harder, chronisch. Maar niet ontzettend hard, meestal niet meer dan 40 km te hard.

* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
- Meestal wel, lukt niet altijd.

* Links inhalen (of toch ook rechts?).
- Met woon- / werkverkeer eigenlijk meer rechts dan links. De automobilisten begrijpen niet dat er nog een strook is. Normaal valt het wel mee.

* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
- Meestal wel, of ik ben erg druk bezig met het rijden.

* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
- Iets te weinig volgens de twee-seconden-regel, ik zit ergens tussen de één en twee seconden.

* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?).
- Oranje is meestal door. Rood zelden, maar soms werkt het niet met de motor, of er is iets anders bijzonders. En voordringen eigenlijk altijd, daar rijd ik onder anderen een motor voor.
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
- Dat ligt er maar net aan. Ik hou me binnen dbk meestal wel in, maar als het zaterdagochtend erg vroeg is, heb ik daar wat meer moeite mee. Op de snelweg ligt het er net aan met wie ik aan het rijden ben. Als ik -alweer- zaterdagavond van de randstad naar de veluwe rij dan rij ik meestal niet meer dan 30km te hard. Saai is het toch wel en er staan te veel politiewagens. Als ik daarentegen in het weekend met mijn vrienden ga rijden dan gaat het gas er goed op. (Maar rijden we gelukkig zelden over de snelweg.-Klaverblad is anders) En dan rijden we meestal over 80km wegen. Niet echt langzaam }) }) (Ok, ik wel langzamer dan de rest.....)
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
Inhaalverbod???? Ligt er ook aan. Soms blijf ik expres achter een auto rijden omdat ik anders gelijk veel te hard ga rijden. Niet overal kun je goed zien waar ze staan te flitsen..
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
Rechts inhalen alleen in de file. Een heeeeeeel enkele keer bij het klaverblad, maar eigenlijk vind ik dat ik daarvoor nog niet zeker genoeg ben, dus dan ga je weer heel langzaam langs auto's en dat is niet echt veiliger. Wel duik ik de vluchtstrook dan wel eens op als verkeer wil invoegen.
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
Altijd, hoop ik. Ik vind het nl echt storend als mensen dat niet doen.
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
Ik doe echt mijn best, maar dit is duidelijk niet mijn sterkste punt. Niet dat ik expres dicht op ze ga rijden, maar ik heb altijd het idee dat er genoeg ruimte tussen zit.
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
Nooit door rood. Ok, 1x dan, maar toen stonden we al 3 rondjes te wachten. Anders nooit. Wel oranje natuurlijk.

Ik heb het idee dat ik redelijk netjes rijd, behalve als we op zondag gaan rijden, dan gaat het hard :) :) :)
 
Moet nog altijd lachen om een vriend, die reed vroeger elke dag met zijn brommer naar school, en moest hierbij een provinciale weg oversteken, en hij deed dit altijd vol gas zonder te kijken.

En nog steeds vertelt die dat die er echt nooit bij stil gestaan heeft dat dat wel eens fout kon gaan, hoe groot is nou die kans?

Maar sindsdien die daar dus een keer finaal van zijn brommertje is afgereden, snapt die het wel.
Die klap heeft zijn hersentjes iig goed gedaan.
 
Moet nog altijd lachen om een vriend, die reed vroeger elke dag met zijn brommer naar school, en moest hierbij een provinciale weg oversteken, en hij deed dit altijd vol gas zonder te kijken.

En nog steeds vertelt die dat die er echt nooit bij stil gestaan heeft dat dat wel eens fout kon gaan, hoe groot is nou die kans?

Maar sindsdien die daar dus een keer finaal van zijn brommertje is afgereden, snapt die het wel.
Die klap heeft zijn hersentjes iig goed gedaan.

Hij was dus iemand die onder het motto:
Wer bremmst hat angst!!!
leefde.
Denk wel dat het beter is dat ie nu wel zijn hersens gebruikt.
 
Ik denk dat ik met wat snelheids overtredingen
alles wel zo'n beetje heb gehad.

O ja, doorgetrokken strepen trek ik me ook niet
zo veel van aan, maar dat hoefde volgens mijn
rij-instructeur ook niet :}
'Die zijn er voor auto's , op de motor ben je snel
en smal...past makkelijk...ook op je examen
gewoon er langs als er een loopt te treuzelen :} :} )

Ik amuseer me prima zo, ga me geen gekke dingen
op de nek halen. :] :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan