Verkeersregels

Bananeman

MF veteraan
24 jan 2002
37.148
57
Veldhoven (Noord Brabant)
Ik vind van mezelf dat ik me vrij goed aan de verkeersregels houd. Ok, ik rijd te hard, maar voor de rest vind ik dat de meeste regels wel enig nut hebben. ;) Toch heb ik me er vandaag (en ook eerder) op betrapt dat ik wel eens rechts inhaal of een inhaalverbod negeer.

Wat ik wil weten is hoe de andere M-Fers met de regels omgaan. Iedereen overtreedt wel eens een regeltje, maar ik ben benieuwd naar welke regels met regelmaat juist wel, of juist niet worden overtreden. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld het richting aangeven bij afslaan maar ook bij inhalen, in acht nemen van inhaalverboden, etc.

Ik denk dan aan de volgende "categorieën":

* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
 
Ik lap niet zo heel veel regels aan m'n (motor)laars. Alleen overschreid ik wel eens de snelheid limiet.

Maar ik heb m'n rijbewijs nog niet zo lang dus de rest van de overtredingen zal nog wel komen.
 
Ik vind van mezelf dat ik me vrij goed aan de verkeersregels houd. Ok, ik rijd te hard, maar voor de rest vind ik dat de meeste regels wel enig nut hebben. ;) Toch heb ik me er vandaag (en ook eerder) op betrapt dat ik wel eens rechts inhaal of een inhaalverbod negeer.

Wat ik wil weten is hoe de andere M-Fers met de regels omgaan. Iedereen overtreedt wel eens een regeltje, maar ik ben benieuwd naar welke regels met regelmaat juist wel, of juist niet worden overtreden. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld het richting aangeven bij afslaan maar ook bij inhalen, in acht nemen van inhaalverboden, etc.

Ik denk dan aan de volgende "categorieën":

* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)

Snelheid, binnen bebouwde kom hou ik me er redelijk aan, erbuiten niet tenzij de omstandigheden het niet toelaten.

Inhaalverboden hou ik me ook niet altijd aan.

Rechts inhalen als het zo uitkomt, op klaverbladen zo nu en dan.

Richting aangeven meestal wel, tenzij het geen zin heeft, als er niemand in de buurt rijdt bijvoorbeeld.

Voldoende afstand. Mwah, volgens de wet zal het wel te weinig zijn.

Door rood rijden doe ik niet, oranje alleen als het zo uitkomt, dus als ik niet meer op normale wijze kan stoppen, maar da's niet anders als met de auto.

Ik hou me dus niet echt aan alle regels maar vind ook weer niet dat ik aso bezig ben. (maar dat zal die automobilist die rechts wordt ingehaald op het klaverblad wel anders vinden)
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
- })

* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
-Gelden alleen voor automobilisten })

* Links inhalen (of toch ook rechts?)
-Rechts eigenlijk alleen bij het stoplicht e.d.

* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
-Doe ik altijd :? netjes.

* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
-Doe ik ook altijd :? netjes

* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
-Gehoorzaam ik ook, behalve als het motor-onvriendelijke stoplichten :j zijn.
 
Ik rij meestal wel netjes, dacht ik...

Vandaag ook uit de buurt van Maastricht gekomen met de geldende max snelheden, ik vindt het nogal zonde van m'n achterband dat rechtdoor knallen.

In de bochten gaat het meestal iets harder en op binnenwegen.

Maar rechtdoor/snelweg S*cks.
 
Aan de snelheid hou ik me alleen wanneer ik anders een bocht niet meer haal en als ik op kruisingen afkom...

Sinds ik met MF-ers omga vind ik dat het met de verkeersregels soms niet zo heel erg nauw genomen wordt. Ik geef ook wel eens geen richting aan tijdens inhalen maar dat komt meestal omdat ik daar dan geen tijd meer voor heb (kijken (spiegels) schiet er ook wel eens bij in, dit moet ik veranderen).

Ook eenrichtingsstraten en voetgangersgedeelten rij ik ook nog wel eens in... (het past toch :? :? )

Voor de rest probéér ik mij zoveel mogelijk aan de regels te houden.
(oranje licht is gas erbij)
 
Houd me iig aan de voorrangsregels en verkeerslichten. Waar ik echt (zwaar) de fout in ga zijn de maximumsnelheden (binnen de bebouwde kom houd ik me behoorlijk in) en inhaalverboden. Verder wil ik in het geval van linkshangers nog wel eens rechts inhalen.

Maar verders doe ik niks niet veel verkeerd oom agent :?
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)

Ik "scoor" op 4 van de 6 punten. Ben ik nu een slechte rijder?

Geeft wel richting aan en haal niet in over vluchtstroken (ik nam aan dat dat bedoeld werd). Ook binnen bebouwde kom rijd ik netjes zolang ik het relevant vind, anders ietsjes te hard...
Voor de rest ben ik ook heel netjes maar vergeet ik het soms even...

Wat was het ook al weer: in 5 minuutjes met een flikkenkar achter me?
- te hard rijden
- niet voldoende afstand
- door rood
- over fietspad
Hadden overigens wel moeite om me bij te houden *D

Uiteindelijk boete voor over fietspad rijden :( (stond nl. geen stoplicht).
 
Laatst bewerkt:
Aan alles schuldig behalve kleven op slak (naja af en toe hehe) en geen richting aangeven (Doe ik altijd, behalve nu dan nu ik geen knippers heb).

Ook door rood als er NIEMAND anders is (en het net van oranje op rood is gegaan, anders stop ik zeker wel). Gister nog een lul tegen gekomen die met een gangetje van 80-90 door rood rijd, terwijl het voor hem allang op rood stond en ik bijna halverwege de kruising was :( Zulk soort mannetjes mogen van mij tegen een boom aan rijden :j Dan zal ik er omheen dansen... zo'n lul zou maar tegen je aanrijden. Op de motor ben je dan dood, en in de auto geeft je passagier waarschijnlijk ook de geest (of jezelf, ligt aan de kant waar ie op je in rijd).

Het is dat ik een andere kant op moest, anders had ik 'm wel even aangehouden om 'm te
schuss.gif
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dan aan de volgende "categorieën":

* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
Categorieën, waar ik schuldig aan ben :)
*snelheid (schuldig)
*Inhaal verboden (schuldig)
*links inhalen (onschuldig)
*Richting aangeven (onschuldig)
*Voldoende afstand houden (onschuldig)
*Stoplichten (onschuldig)
Score 2 van 6 schuldig.
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
- Binnen netjes buiten minder netjes
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
- houd ik me aan
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
- links zo vaak mogelijk, rechts alleen als ik een vangrailklever tegen kom
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
- altijd
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
- in principe houd ik afstand , behalve als iemand de kans heeft gehad me er langs te laten en het niet doet dan ga ik even op zijn italiaans rijden.
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
- nooit (opzettelijk) door rood

Kortom ik ben een redelijk brave burger. Ik heb ook nooit echt haast, dus tijdswinst van 30 seconde boeit me niet ;)
 
Snelheid, rij overal te hard behalve op plekken waar de politie meestal staat te flitsen en waar flitspalen staan

Inhaalverboden, hou ik me ook niet altijd aan.

Rechts inhalen, soms op klaverbladen en soms over fietspaden

Richting aangeven meestal wel, tenzij het geen zin heeft, als er niemand in de buurt is

Voldoende afstand, soms wel maar niet vaak

Door rood rijden doe ik nooit, oranje alleen als als ik niet meer kan stoppen en geen flitskast erbij staat

Ik zelf vind dat ik wel beschaafd rijdt.
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
- rij wel vaak te hard (jaja, die 250cc bromfiets van mij kan ook te hard rijden) ook binnen de bebouwde kom vooral op wegen die nog breder dan de snelweg zijn (en waar geen kinderen spelen)

* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
- Nooit gedaan, komt nog wel als ik een motor heb met vermogen (nog 676 nachtjes slapen)

* Links inhalen (of toch ook rechts?)
- Nee, alleen stilstaande rij auto's (en toen reed ik ook over het fietspad)
Links inhalen doe ik wel natuurlijk

* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
- Bijna altijd maar als ik dan kijk of ze wel aanstaan zijn ze ook wel vaak uit :?

* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
- Wel genoeg voor mijn gevoel maar zal wel te weinig zijn (moet ik maar eens wat meer rekening mee gaan houden)

* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
- Oranje is bijna altijd doorkachelen maar voor rood stop ik altijd (als het stoplicht extreem lang rood blijft dan ga ik er maar vanuit dat ie me motor niet pakt en dan moet je wel weer verder)
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
Lukt niet echt helemaal, met een andere fiets zou het nog erger zijn ben ik bang.

* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
Hou ik me netjes aan.

* Links inhalen (of toch ook rechts?)
Bij mensen die denken dat ze in engeland rijden.

* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
Bijna altijd

* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
Als het een slak is die vreemd rijd wel, is het alleen maar een slak dan iets dichter bij. Voor de rest meestal wel voldoende afstand.

* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
Stoplicht is heilig, kijk dan ook 10 keer als ik weer eens niet gedetecteerd ben :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1 Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
2 Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
3 Links inhalen (of toch ook rechts?)
4 Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
5 Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
6 Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)

1. Binnen bbk houd ik me vrij goed aan de snelheid, buiten de bbk ook. Bij gescheiden verkeer/rijbanen ligt de snelheid hoger. Op de snelweg bijna standaard 30 km te hard, mist het verkeer dat toelaat. 30 ivm de grens tussen administratief en OvJ.

2. Met de auto goed, met de motor wil ik er nog wel eens voorbij gaan, ook als dat niet mag. Overigens alleen als het zicht/verkeer dat toelaat.

3. Haal zelden rechts in, ben daarmee vrij geduldig.

4. Altijd.

5. Meestal wel, hoewel voldoende in de spits uitgelegd kan worden als 'meer dan gemiddeld'.

6. Zoals de verkeersregels zijn. Rood = Stoppen, Groen = doorrijden, Oranje = Stoppen, tenzij dat niet meer kan. Dat laatste neem ik met de auto erg serieus; ik zie veel te vaak, als ik 'terecht' door Oranje rij, dat er nog 4 a 5 auto's volgens. Die hadden echt wel kunnen stoppen... Ik ben in staat strepen te trekken om Oranje te halen :P . Met de motor hou ik er rekening mee wat er achter me zit. Edit: bij lussen die de motor niet zien wil ik met grote voorzichtigheid wel door rood gaan...
 
Laatst bewerkt:
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
Eigenlijk nooit te hard, alleen tijdens inhalen nog wel eens.

* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
Hou ik me braaf aan. Tenzij er een trekker voor me zit (voor mensen uit de stad: tractor).

* Links inhalen (of toch ook rechts?)
Links, tenzij er file staat of bij het stoplicht.

* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
Yep!

* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
Always, hij zou maar op z'n rem trappen. Da's niet zo fijn als jij daar met je 2 wieltjes te dicht achter zit |(

* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
Alleen door rood als blijkt dat zo'n klereding me niet 'gevoelt' heeft en ik dus al geruime tijd links en rechts van me het verkeer zie rijden en ik nog steeds voor dat rooie lampie sta te wachten :(

Tering, wat ben ik netjes zeg! :)
 
Laatst bewerkt:
* Snelheid
| vaak te snel maar niet chronisch...

* Inhaalverboden
| soms, niet te vaak

* Rechts inhalen
| bijna nooit, alleen als straf bij te truttig rijden van het slachtoffer

* Richting aangeven
| altijd

* Voldoende afstand houden
| altijd

* Stoplichten
| midden in de nacht wil ik wel 's een rood lichtje pakken
 
Laatst bewerkt:
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).

* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
Soms als ik een slak (maximum snelheid -15 op een provinciale weg o.i.d.) voor me heb.

* Links inhalen (of toch ook rechts?)
recht alleen bij verkeerslichten

* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
Doe ik altijd


* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
Is wel moeilijk, maar ik probeer het wel


* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
Ik stop altijd voor rood, tenzij de detectielussen niet reageren.
 
* Tenzij er een trekker voor me zit (voor mensen uit de stad: tractor).

bedankt voor de uitleg spider weer wat geleerd :}
 
* Snelheid (binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten).
Waar heb je dat ding anders voor })
* Inhaalverboden (doorgetrokken streep of bord).
Hou ik me netjes aan
* Links inhalen (of toch ook rechts?)
Die pokke auto's rijden niet door, dus dan moet je wel eens
* Richting aangeven (bij wisseling van rijstrook, en bij inhalen).
Alleen als ik denk dat het nodig is. Dus als er een auto aankomt op een rotonde ed
* Voldoende afstand houden (ook als de voorligger "een slak" is).
Telt 1 meter als genoeg afstand?
* Stoplichten (groen en oranje=doorrijden, rood soms ook wanneer het veilig is/lijkt?)
Bingo... Kan soms wel eens een rood lichtje tussen zitten

Richting aangeven is op het moment ff een probleem. Had m'n achterste knippers al verwijderd en de bedrading doorgeknipt, maar heb helaas nog geen nieuwen. Dan maar ff handje of voetje uitsteken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan