Verkeersruzies, welke rol vervult de motorrijder?

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.251
422
Alkmaar
Naar aanleiding van het motorongeval op de A10 waar twee doden te betreuren waren door een conflict vraag ik mij af hoe de motorrijder hier op MF ermee omgaat. Het ongeval zelf is dus niet het onderwerp.

Laten anderen zich wel eens provoceren, wordt er wel eens een spiegel afgetrapt, non-verbale communicatie? Dit komt op een motor duidelijker binnen bij een ander dan dat je dat in een auto doet.

Ik ben zelf wel eens met opzet gesneden op de snelweg en schrok behoorlijk. Gelukkig hield ik hem toen recht en realiseerde dat ik inderdaad een paar keer indringend naar binnen had gekeken toen een automobilist mij uiteindelijk inhaalde na 2 kilometer op een meter van mijn achterwiel te rijden, terwijl ik door de grote verkeersdrukte geen kant op kon. Het was spitsuur, voor mij reed men 70, en de baan rechts zelfs 50. Dit heeft mij geleerd altijd stoïcijns te blijven, ook als mijn bloed kookt vanwege de actie van een ander. Zelfs de meest truttige auto kan ons motorrijders als een tank platwalsen, het is niet anders denk ik.
 
Bij mij gaat soms het vingertje omhoog, niet altijd. Meestal een rev bommetje (nutteloos aan het gas hangen met koppeling ingetrokken), of een combinatie van beide.
Ik probeer juist zo veel mogelijk afstand tussen de persoon in kwestie te houden door bvb. andere auto's in te halen (op een veilige manier) om een bumper/bandenplakker af te weren, of gewoon een straatje inslaan die doodloopt (met paaltjes) om daarna door die paaltjes heen te rijden.

1 keer echte roadrage meegemaakt waar er iemand mijn band met een microscoop van dichtbij wou bekijken, dat was dan nog met mijn XF650. Eerst demonstratief kijken dat hij een beetje meer afstand zal houden hielp niet. Dan maar een dot gas erbij en een vingertje;
Dat werkt als een rode lap bij een stier. Hij keek er nog dichter op.
Voor mij was het een eitje om 2-3 wagens in te halen op een weg die gesplitst is met een busstrook (en middengeleiders), maar die volgde mij dus ook.
Ik nam het risico om juist nog voor een middengeleider in te voegen voor een auto (zat nog genoeg plaats tussen voor mijzelf, maar die andere kon er niet meer in), dus bleef hij 3 auto's achter mij hangen. Daarna kwam ik de stad in, en dat was gewoon lekker door de file filteren om hem in mijn achterspiegel te laten verdwijnen.

De makkelijkste oplossing is drop a gear and disappear + plak een camera op je helm.
Aan andermans spullen ga ik niet komen, daar krijg je nog meer problemen van.
 
Je schrikt toch weer als je dit leest. Verkeersruzie zal ik nooit aan meedoen. Geef de automobilist maar gelijk, hoe vernederend ook, want tegen een auto heb je geen schijn van kans. Gelukkig komt het bij mij zelden voor.
 
De slachtoffers in Lekkerkerk is ook het gevolg van een verkeersruzie,
Vroeger heb ik me met de auto ook wel eens zo op laten naaien.
Met de motor nooit , puur omdat ik voor de lol rijdt.
Dan heb je ook zo iets van, je hebt haast ? ga er maar voor dan.
Rijd wel zo relaxed.
I zie ook wel eens de filmpjes op youtube voorbij komen.
Waarbij de zwakkere deelnemers nogal eens de sterkere lopen te treiteren.
Volgens mij is dat niet zo heel slim.
 
Ik probeer mijn middelvingers te beperken. Duimpje opsteken komt vaak beter over en ze weten precies wat je er mee bedoelt. Bumperklevers maak ik gewoon een gebaar om wat ruimte te maken en dat helpt over het algemeen wel. Ik trap er geen spiegels af want dat geeft alleen maar haat naar ALLE motorrijders door die persoon. Als ik ben afgesneden en 'm overeind kan houden ben ik eerder blij dat het goed is gegaan dan dat ik 'm kosten wat het kost moet achtervolgen om 'm een middelvinger te geven, heeft geen zin. Je bent enorm kwetsbaar en er zitten steeds gekkere mensen in de auto die ook nog wel eens een snuif op hebben. Overigens rijd ik altijd met camera op de helm, wat wellicht reacties van automobilisten ook kan veranderen. Wel spijtig om te lezen van die twee op de A10... je weet niet wat er exact is gebeurd, maar verschrikkelijk om te lezen dat iets stoms als een verkeersruzie zo moet eindigen.
 
Ik denk dat dit soort verkeersruzies het meest op de snelweg plaatsvinden,een plek waar ik zo min mogelijk kom,hier rijdt het verkeer langer met elkaar op waardoor dit soort irritaties wellicht optreden.
Ik rij geen WW verkeer maar alleen voor de lol en in mijn 10 motorjaren heb ik dit soort ruzies gelukkig niet meegemaakt.
 
De slachtoffers in Lekkerkerk is ook het gevolg van een verkeersruzie,
Vroeger heb ik me met de auto ook wel eens zo op laten naaien.
Met de motor nooit , puur omdat ik voor de lol rijdt.
Dan heb je ook zo iets van, je hebt haast ? ga er maar voor dan.
Rijd wel zo relaxed.
I zie ook wel eens de filmpjes op youtube voorbij komen.
Waarbij de zwakkere deelnemers nogal eens de sterkere lopen te treiteren.
Volgens mij is dat niet zo heel slim.
Voorbeeldje
 
Als motorrijder besef je wel nog meer hoe onoplettend sommige weggebruikers zijn. Wat mij enigzins boos maakt is dat mensen zitten te appen achter het stuur. Je bent dan als bestuurder feitelijk blind aan het rijden, maar desondanks doet ongeveer 1 op de 3 automobilisten het.

Als dat er 1 op 3 zijn ,zullen er ook vast motorrijders tussen zitten die in de auto zitten een x ,wezijn allemaal heiliger dan de paus zo ongeveer :Z
ik maak zowel in de auto als op de motor fouten , en appen tja , ik doe t niet ,maar wel allerlei andere dingetjes die iedereen ook doet,die afleiden en ook niet goed zijn:N
 

Typisch voorbeeld van hoe het niet moet en ze zijn allebei fout. Maar ik begrijp de reacties ook wel. Je weet niet hoe lang die wielrenner al voor die auto blijft hangen en het verdomt om even ruimte te maken. En dan ook nog de spiegel er af slaan, had hij bij mij ook niet moeten flikken.

Maar als motorrijder ben je als je het goed doet 100% bezig met het rijden, de omgeving scannen en oogcontact maken om er zeker van te zijn dat je gezien wordt.
En ik merk meteen aan de automobilist of hij wel of geen rekening houdt met de motorrijder. Het merendeel doet dat wel, maar dat valt niet op.

Zo reden we laatst met drie motoren op een 80 km weg met doorgetrokken middenstreep en een dame met kind in de auto kroop heel dicht achter de achterste motor. Even later haalde zij die in en kroop bovenop mij en daar heb ik de gloeiende schurft aan en maak dat duidelijk met een handgebaar, geen middelvinger dus.

Weer even verder haalde zij mij en neef Eric in en op de achterkant van de auto stond Harley Davidson, wel heel apart.

Kilometer verder sloeg zij rechtsaf en wij gingen ook die kant op en ik reeg de neiging om haar in te halen en haar even toe te spreken. Maar Eric heeft een korter lontje dan ik en is groot en sterk, dus dat heb ik maar niet gedaan.

Maar het blijft wel link en je kunt beter niet boos worden.
 
De verleiding tot je laten opjutten en provoceren is soms groot.
Ik rijd zowel aardig wat auto als redelijk wat op de motor, beide ook woon-werk.
In het algemeen los ik "knelpunten" liever op met een beetje meer gas dan de rem erop (dan laat ik het probleem achter me).
Verkeer blijft een samenspel tussen grofweg 5 hoofd gebruikers: personen auto's, busjes, vrachtauto's, motoren en de zondags rijder. De 5 gebruikers hebben volgens mij allemaal een typerend gedrag dat je van elkaar moet begrijpen en zal moeten tolereren.
Op de motor heb je veel meer overzicht op het gehele verkeer en je hebt het voordeel van wendbaarheid en accelleratie, het grote nadeel is je kwetsbaarheid. Van dat laatste moet je altijd ter dege bewust blijven, tegen een snijdende auto leg je het eerder af met waarschijnlijk dramatische gevolgen.
Op de motor dus meer alert en vooral meer tolerant zijn. Zit iemand echt te etteren, dan bij voorkeur gas er op en weg wezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer zo defensief mogelijk te rijden. Wanneer ze te dicht op me zitten dan schuif ik gewoon een auto op en vervolg m’n weg. Ben me terdege bewust van mijn kwetsbaarheid zolang ik op mijn motor zit. Links rijden doe ik zo weinig mogelijk en inhalen doe ik links, rechts en middendoor, nooit over de vluchtstrook. En ik rijd de maximum snelheid +5. Iedereen die sneller wil mag er van mij zo snel mogelijk langs. Ze komen wel eens vlakbij maar eng kan ik het niet vinden. Vaak ben je te bang of schrik je te snel. Ik heb het liever dat de automobilisten kwaad naar mekander gaan lopen doen dan naar mij.
 
Moet zeggen dat ik op de Vmax nooit last heb van bumperklevers. Wel een keer gehad dat een busje mij er niet langs wilde laten.
 
Ik heb 1x een tik tegen een spiegel gegeven... Ik reed op de A4 bij het brugrestaurant bij Hoofddorp. Ik reed op de meest linkerbaan en gewoon de maximumsnelheid (was toen nog 120). Ik was een rits auto's aan het inhalen, en van achter naderde me een VW Transporter. Ik zag hem wel hard aankomen, maar ik reed gewoon de maximum snelheid en kon ook niet naar rechts. Meneer had blijkbaar geen zin om te wachten en haalde mij met zijn linker wielen over die redresseerstrook, en met rechts half over de rijstrook waar ik dus al reed in. Zijn spiegel raakte zowat mijn arm zo dicht kwam hij langs me. Die heb ik terwijl hij me inhaalde een mep op zijn spiegel verkocht. Niet met de intentie om hem eraf te rammen (dat gebeurde ook niet), maar meer om mijn ongenoegen en schrik te uiten. Meneer reed zonder enige reactie gewoon verder. Achteraf natuurlijk een zinloze actie, als hij zijn stuur een slinger had gegeven was ik er waarschijnlijk geweest, maar daar denk je daarna pas aan. Toen was ik gewoon bloedlink. Normaal zou ik echt niet zomaar de confrontatie zoeken, maar deze vroeg er om. Dat was ook de enige in zo'n 500k kilometers op de motor waarbij ik dat ooit gedaan heb.

Laatst heb ik me nog wel even verbaal laten gaan tegen een groep wielrenners. Die reden 4 breed op een dijk met slechts één rijbaan. Ik reed er achter en kon er dus niet voorbij. De achterste keek meerdere keren achterom en had me duidelijk gezien maar vertikte gewoon om aan de kant te gaan of de rest even een seintje te geven. Dat heb ik ze op niet mis te verstane wijze wel even duidelijk gemaakt. Dat had uiteindelijk succes. Kutwielrenners.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb veel stoere verhalen maar in de praktijk doe ik wat die ander niet doet. Wil hij gassen, ga ik aan de kant. Wil hij langzaam, snel (meestal niet de mensen waar je gezeik mee hebt :+). Wil hij mij volgen, fietssluis/drempels zoeken.

Bij fysieke confrontatie buiten de voertuigen staan m’n kansen me wel aan maar met dat stuk botskooi er omheen hoeft hij maar net gestoord genoeg te zijn en je begint gewoon niet zo veel. Eieren en geld.
 
Escaleren zonder dat je je kan verdedigen is naar mijn mening waanzin. Een tik is zo uitgedeeld door een koekblik, terugtikken zit er dan niet meer in. Gewoon vol gas, desnoods over de vluchtstrook, wegwezen!

Je moet maar net die ene tegenkomen met een draadje los. De bajes zit er vol met dat soort korte-lontjes-figuren en sinds de voorwaardelijke straffen zit een groot deel daar niet eens meer! Daarom zit een tik tegen een spiegel er voor mij niet in, dat zou toch een lullig einde zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil wel eens bij een verkeerslicht op iemands raam kloppen om de aandacht te vragen. Al moet ik zeggen dat ik dat zelden doe (misschien eens per jaar bij een volkomen randdebiel) en ik ook niet bepaald bang aangelegd ben. Soms hebben mensen het gewoon niet door hoe achterlijk ze zich hebben gedragen en anderen keren heb ik het idee dat ze een bruine onderbroek eraan over hielden.
Over het algemeen houdt ik mij echter gewoon afzijdig en rij ik gewoon vrolijk verder. De neiging erachteraan te vliegen moet ik dan maar even bedwingen.
 
Vind het persoonlijk een zeer lastige kwestie.
Zit zelf ook veel op de weg.
Privé met de motorfiets en auto en beroepsmatig met de vrachtwagen.
Ik merk wel dat het verkeer vaak anders reageert als ik met de vrachtwagen rijd dan op de motorfiets.
Maar er zitten helaas donders veel egoïstische gehaaste klootviolen tussen.
Zelf ben ik een passieve rijder en ondanks dat ontmoet ik regelmatig best wel agresieve bestuurder die doorgaans wel in een bepaalde categorie vallen.
Het jeukt me weleens om de confrontatie aan te gaan door middel van een goed gesprek, maar weet op zo’n moment dat zulk soort opgewonden standjes vaak niet voor rede vatbaar willen zijn.
Het kunnen ontaarden in een matpartij is schadelijk voor mijn VOG en dat papiertje is toch behoorlijk heilig om mijn werk te mogen beoefenen.
Al met al voel ik me dus vaak in een spagaat zitten tijdens weer een confrontatie met een medeweggebruiker die vind dat hij/zij helemaal in zijn/haar recht staat.
Als ik op de motorfiets rijd dan zie ik ze helaas nog vaak bellen of appen met de telefoon in de hand.
Voorheen maakte ik dan wel eens een gebaar van duim naar beneden of schudde ik met mijn hoofd heen en weer.
Helaas wekt zelfs dat vaak een agresieve reactie op ondanks dat ze weten geheel fout te zitten.
Omdat ik het hele jaar met de motorfiets doorrijd en zo’n 25K afleg maak ik regelmatig mee dat de op en afritten van de snelweg nat zijn.
Op zulke momenten kak ik daar niet met dezelfde snelheid op of af zoals ik met droog wegdek zou doen.
Maak zo vaak mee dat er dan automobilisten zijn die mijn snelheid te laag vinden en dat ongenoegen uiten door kort op mijn achterkant te gaan rijden.
Op zulke momenten zakt mij de moed weer in de schoenen want vind het zo jammer dat zulke figuren geen greintje begrip of geduld hebben voor de situatie van het natte/gladde wegdek voor mij als motorrijder.
We weten allemaal dat het knettersdruk kan zijn in het verkeer en we weten inmiddels ook allemaal dat er een behoorlijk aantal weggebruikers vaak haast hebben of alleen maar aan zichzelf denken.
Dat fenomeen is met name de laatste jaren alleen maar erger geworden zie ik.
Persoonlijk ben ik helaas van mening dat dit niet meer goed gaat komen en dat indien we deelnemen aan het verkeer dit soort zaken er gewoon bij moeten nemen.
Dat de ene persoon er anders op reageert dan de andere zal ook een feit blijven.
Wat mij betreft mag er veel meer blauw op de wegen meerijden om tijdens overtredingen flinke maar dan ook flinke bekeuringen te geven met alles erbij zoals puntaftrek en verplichte rijcursus die zelf betaalt moet worden.
Misschien dan .....maar heel misschien dan leren zulke figuren het wel om te kappen met dat assiociale rijgedrag.
Nederland is een mooi land om in te rijden vind ik, maar helaas net iets te klein voor het grote aantal weggebruikers waarbij een groeiende groep bestuurders steeds gehaaster, egoïstischer en agresiever wordt.
Vr gr
 
Ik ga altijd naar Zuid-Frankrijk op vakantie en rij 1200 km relaxt terug naar huis, maar eenmaal bij Maastricht over de grens zit ik na 10 minuten al weer rechtop in de stoel. Man, man, wat een land.
Meteen op de bumper zitten, rechts voorbij jagen, 3 rijstroken en nog links rijden, spitsstroken negeren, append achter het stuur,enz... Tegen de tijd dat ik weer thuis ben, ben ik weer aan vakantie toe.
 
Misschien is het een idee om de gevolgen van een verkeersruzie eens breed uit te meten in de media. Denk hierbij aan veroordelingen gevolgen voor werk familie etc. Je hoort nu wel over de ruzie maar nooit eens wat de gevolgen waren van zowel daders(veroordeelde) en slachtoffers. Ik hoop dat mensen eens gaan nadenken over de gevolgen van hun acties...
 
Ik reageer nooit op gedrag van medeweggebruikers, ook al omdat het zinloos is.

Echter afgelopen zomer, toen ik achter een Fransman tussen de file doorreed, en een automobilist, na de passage van de Fransman, de deur plots openzwaaide, kon ik na de uitwijkmanoeuvre het niet nalaten de deur bij het passeren dicht te gooien.

Het leverde gevloek op, hij kreeg zijn tussen deur en stijl. Maar ook een duim omhoog van de auto die voor hem reed.

Het was een impulsreactie, die ik niet van mezelf verwacht had en eigenlijk zeer onverstandig.
 
Als motorrijder kun je een verkeersruzie alleen maar verliezen. Als automobilist ook, maar dan is de impact wat minder groot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan