Verkeersruzies, welke rol vervult de motorrijder?

In mijn ogen zie je best vaak dat de motorrijder een flinke bijdrage levert aan het escaleren van een conflict dat ook opgelost had kunnen worden met een "toet, braap en verder met je leven". Al die frustratie van dat k*t huwelijk en die rotbaan moet er natuurlijk uit als dat oude dametje een fractie te vroeg invoegt.

Al is dat ook wel iets van deze tijd.. Ik werd laatst voor het eerst in jaren aangehouden door de politie en het eerste dat me opviel is dat de agent evengoed een houding aan nam waarmee je in de geestelijke gezondheidszorg naar een vuist in het gezicht solliciteert. Dreigende i.p.v autoritaire houding, verkeerde toon, verkeerde lichaamstaal, helemaal klaar voor een felle discussie.... Die ik hem niet heb gegund.
Die agent zal ook wel flinke woorden over zich heen krijgen in zijn dagelijkse werk. Dan snap ik dat je als agent alvast in de startblokken staat.
 
Het is natuurlijk makkelijk om de schuld op iemand anders af te schuiven. Ik vraag altijd, "hoe had je dit zelf kunnen voorkomen?" Ook al reed de ander door rood of keert-ie ergens waar dat helemaal niet mag, vind ik dat je -- zeker als motorrijder -- er altijd rekening mee moet houden dat mensen domme dingen doen. Kijk naar links en rechts voordat je oversteekt, ook al heb je voorrang en/of staat het licht op groen. Hou altijd voldoende afstand en plan vooruit. En eh... let je ook een beetje op je eigen snelheid?

Misschien ben ik dan wel een burgertrutje, maar voorkomen is beter dan genezen. :Y
 
Die agent zal ook wel flinke woorden over zich heen krijgen in zijn dagelijkse werk. Dan snap ik dat je als agent alvast in de startblokken staat.
Het is zeker begrijpelijk, maar ook een teken dat hij een negatieve cyclus in stand houdt. Als ik een tokkie was geweest, dan had deze agent een aggressieve reactie bij mij te weeg gebracht. Het gevaar daarvan is dat hij die reactie dan als een bevestiging kan interpreteren (zie je wel!), waardoor hij op een steeds lelijkere manier mensen benadert.

Een duidelijk satirisch "foei" vingertje naar een automobilist die reageert met een "sorry" gebaar, niks aan de hand. Hoe loopt dat scenario als ik nee-schuddend de toerenbenrenzer op zoek en er een middelvinger van maak?
 
Al is dat ook wel iets van deze tijd.. Ik werd laatst voor het eerst in jaren aangehouden door de politie en het eerste dat me opviel is dat de agent evengoed een houding aan nam waarmee je in de geestelijke gezondheidszorg naar een vuist in het gezicht solliciteert. Dreigende i.p.v autoritaire houding, verkeerde toon, verkeerde lichaamstaal, helemaal klaar voor een felle discussie.... Die ik hem niet heb gegund.

Het tegengestelde komt ook voor. Ik reed een paar jaar geleden op de motor door Amsterdam, nabij de Munt. Het is daar best druk en de verkeerslichten werkten niet. Ik reed met zo'n 30 km/u met auto's en fietsen rond me. Plotseling springt er een agent de weg op en geeft een stopteken voor al het verkeer. Ik moest keihard remmen en als ik geen ABS had gehad was ik waarschijnlijk onderuit gegaan ondanks de lage snelheid. Toen kwam ie ook nog naar me toe en ik was werkelijk witheet van woede over zo'n imbeciele actie en was dan ook van plan hem eens even goed de waarheid te vertellen. Maar het ging anders dan waar ik me op had voorbereid. Hij zei simpelweg: "Sorry, dat was mijn fout". Zo kan het dus ook.
 
Laatst bewerkt:
Tot nog toe vooral ervaringen opgedaan in mn veilige kooitje maar ik heb wel gemerkt dat ik het hetzelfde oplos op de motor tijdens lessen.
De schrik van me afschelden en tieren. Wanneer ik handgebaren maak heeft de ontvanger het wel heel bont gemaakt, net zoals de vriendelijke vriend die het geduld niet had om 15 seconden langer over z'n rit te doen en besloot dat een deel van de vluchtstrook ook bij de weefstrook hoorde... Normaal tikte ik een paar keer tegen m'n eigen voorhoofd en liet het daarna gaan (na het gebruikelijke gescheld en getier) maar vanmorgen was de eerste keer dat ik naar m'n dashcam kon wijzen. Weet hij veel dat ik m'n 12 volt aansluiting nog moet vervangen en dat dat ding niet aan stond.

Op de motor zit ik ook lekker tegen mezelf te ouwehoeren, vooral afgelopen les toen een tankwagen besloot te keren vanaf de rechter baan op een 2 baans kruispunt en ik schuin achter hem op de linker baan zat.

Ik ben niet een wat jij kan kan ik ook iemand. M'n trouwe Grande Punto rijd ze er niet uit wanneer ze mot zoeken en op de motor wil ik er al helemaal niet aan beginnen. Heeeel af en toe steek ik een middelvinger op maar dat is dan echt bij situaties waarbij ik de afgelopen 26 en een half jaar aan me voorbij zag vliegen.

Schrikken, het van me af schreeuwen en door (oppassen voor open raampjes en cabrios in de stad, het blijft Rotterdam).

Oe, nu ik dit net post herinner ik me opeens een situatie waarbij ik wel echt door het lint ging. Ik rijd via de n57 op huis aan vanuit Zeeland en zit me daar toch een dame voor me te appen! 80 ~ 70 ~ 60 ~ REM ~ 40 ~ 60 ~ 90 ~ REM ~ 60... Je snapt wel hoe dit door ging en dat allemaal terwijl ze van links naar rechts tussen de betonnen rijafscheiding en de berm slingerde.
Een chapeau, mevrouw had wel de telefoon in een houder aan de ruit bevestigd... Daardoor kon ik zo goed als meelezen wat ze aan t appen was. M'n vuist uit woede bijna door het stuur heengeslagen om te toeteren, ze schrok (REEEEEEM) en keek naar haar achteruitkijkspiegel. Twee vingertjes naar m'n ogen, en daarna richting de voorruit. Waar ik hoopte op een appje kreeg ik een middelvinger.
Verder afstand genomen, het hele scheldwoordenboek door de auto heen gegooid en bij de volgende rotonde als Max Verstappen er langs. Mooi niet dat ik daar achter blijf hangen. Klap jij tegen een boom prima maar ik heb er geen behoefte aan om collateral damage te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zit vrij veel op de weg en wat me opvalt is dat mensen elkaar steeds minder gunnen. Gaten worden dicht gereden en daarom als er geritst moet worden sta je altijd in de file. En als iemand een verkeerde inschatting maakt dan word er op het laatste moment geremd om het op een bijna ongeluk te laten lijken terwijl gas loslaten en ver vooruit kijken vaak voldoende was geweest.

Zelf heb ik pas mijn rijbewijs en ben naar mijn mening beter gaan rijden omdat ik geleerd heb nog verder vooruit te kijken waardoor ik op tijd kan anticiperen voor wat er voor me gebeurd. En motor rijders onder ons, in files is het niet altijd zo dat ze van baan wisselen omdat ze zien dat jij eraan komt maar juist omdat ze gewoon geen rekening met jou houden. Zelf kijk ik pas actief in mijn spiegels sinds mijn A en als ik jou zie dan maak ik even wat meer ruimte voor je.
Verkeersruzies ontstaan door een actie en een daaropvolgende reactie. Het beste is afstand nemen voor als er een brake test plaats vind en op andermans fouten anticiperen.

Zelf maak je ook wel eens een verkeerde inschatting dat doe je ook niet met opzet, waarom zal een ander dat dan wel doen?
Natuurlijk zitten er altijd wel verkeershufters maar je kan je druk erom maken en boos worden maar daarmee veranderd hun rijgedrag niet of het word zelfs een tandje erger. Lekker laten gaan dus.
Ben zelf hierdoor nog nooit betrokken geweest bij verkeersruzies maar heb ze wel vaak zat gezien.
 
veel randdebielen op de weg... vooral in de auto want ze hebben ALTIJD haast en MOETEN altijd voor je rijden..
ik geef (omdat mn motor ook nog steeds niet klaar is) motoren ruim baan, je hebt er als autorijder vrijwel nooit last van.. een enkele idioot heb je altijd, die met een snelheidsverschil van 50+ tussen de file door moet..

maar ook met de auto is het nut en klote, gisteren op de A9, ik rijdt 105, auto aan t inhalen op de linkerrijstrook... meneer achter mij gast t niet snel genoeg.. dus knipperen met de koplampen...
ik auto rustig inhalen, ga naar rechts en steek mn middelvinger op... naar die sikkel in zn golfje..
wordt uiteraard meteen afgesneden...
bij dat soort idioten mag meteen het rijbewijs worden ingetrokken....
maar helaas... de juten zijn nooit daar wanneer je ze nodig hebt...

..en ik heb t weer even van mij af kunnen schrijven....

😡
 
maar ook met de auto is het nut en klote, gisteren op de A9, ik rijdt 105, auto aan t inhalen op de linkerrijstrook... meneer achter mij gast t niet snel genoeg.. dus knipperen met de koplampen...
ik auto rustig inhalen, ga naar rechts en steek mn middelvinger op... naar die sikkel in zn golfje..


Drie (?) stroken per rijrichting en dan met 105 inhalen op de meest linker baan? Is dat een snelheidsverschil om in te halen?
 
Vaak is de 2e baan vol en de rechter zo goed als leeg en rechts inhalen mag niet dus...

Ooo 🤔 ,ik doe nogal aan ehh slalommen🤗
Verboden🧐,dat weet ik maar dikwijls honderden meters rechts vrij terwijl het kudde volk met de auto links blijft plakken,werkt nogal uitnodigend.
Vooral met mijn naked,die in een vloek en een zucht heel zo'n rij voorbij vliegt🤗
 
Als je horde's debielen wilt meemaken.. de toeristen zijn weer lekker aan het binnenkomen in zeeuws vlaanderen..

Westerschelde tunnel.. krijg je van die randdebielen die 60 gaan rijden "oh wat een enge tunnel!"..

Kom je dan aan met 50T op de grond, elk beetje snelheid willen pakken binnen de trajectcontrole om nog omhoog te kunnen.


En maar seinen als je ze voorbij komt ondanks het inhaal verbod..
* schijt aan *
 
Als je horde's debielen wilt meemaken.. de toeristen zijn weer lekker aan het binnenkomen in zeeuws vlaanderen..

Westerschelde tunnel.. krijg je van die randdebielen die 60 gaan rijden "oh wat een enge tunnel!"..

Kom je dan aan met 50T op de grond, elk beetje snelheid willen pakken binnen de trajectcontrole om nog omhoog te kunnen.


En maar seinen als je ze voorbij komt ondanks het inhaal verbod..
* schijt aan *

Kan ik me iets bij voorstellen.
Mijn broer was vrachtwagen chauffeur,in zo soort situaties wil je de gang erin houden om nog fatsoenlijk bovenaan te komen
 
Als je horde's debielen wilt meemaken.. de toeristen zijn weer lekker aan het binnenkomen in zeeuws vlaanderen..

Westerschelde tunnel.. krijg je van die randdebielen die 60 gaan rijden "oh wat een enge tunnel!"..

Kom je dan aan met 50T op de grond, elk beetje snelheid willen pakken binnen de trajectcontrole om nog omhoog te kunnen.


En maar seinen als je ze voorbij komt ondanks het inhaal verbod..
* schijt aan *

Kan ik goed begrijpen, vooral 't laatste stuk richting ZeeVla is ruk als je daar niet genoeg snelheid hebt opgebouwd.
 
T is ook een puntje veiligheid..
Gang moet je echt wel houden, want heb niet echt veel zin om bots absorber te spelen voor harrie-de-apper die het niet ziet.. en 100 rijd..


Ok, voor de trajectcontrole liep het een beetje uit de hand.. liet je gewoon je auto met 130-140 naar beneden suizen... kwam je gewoon met 90 weer boven :)
Dat dit niet meer kan zonder veel uit te geven, is niet zo heel erg.. ( maar.. wás wel grappig voor zolang het duurde ;p )
 
Terug
Bovenaan Onderaan