Verkeersruzies, welke rol vervult de motorrijder?

" De rechter heeft O. daarom veroordeeld voor doodslag. Ook mag hij de vier jaar na zijn vrijlating geen motorrijtuig besturen. "
Toch blijf ik het vreemd vinden. Als je via de legitieme manier een wapenvergunning hebt gekregen en gebruikt een wapen verkregen aan de hand van die vergunning om iemand te ctrl+alt+deleten. Denk maar niet dat je die wapenvergunning ooit nog opnieuw kan krijgen na het uitzitten van je straf. Blijkbaar kan meneer zich dusdanig niet beheersen met een auto wanneer het er op aan komt dat er doden vallen. Totdat zijn botten omgezet zijn tot olie voor de aardbewoners over 2 miljoen jaar een verbod voor het besturen van een motorvoertuig. Doodslag houd in dat het niet met voorbedachte rade is geweest, dus uitlegbaar als in een opwelling... Zo iemand wil je toch nooit meer achter het stuur hebben? 'Maar het heeft een negatieve impact op de rest van zijn leven' dat argument gebruiken ze ook wel eens bij minderjarigen. Nu ben ik het er bij minderjarigen bij sommige gevallen mee eens maar bij iets als moord of doodslag... Rot toch lekker een eind op zeg. Weet je waar hij (of zij) een negatieve impact op had? Het leven van de slachtoffers die nu dus niet meer leven.

2 levens beeindigt in een opwelling door wat blikschade... 8 jaar (heb ik het nog niet over de vervroegde vrijlatings mogelijkheden gehad) vind ik een vrij goedkope prijs voor 2 levens...

Ik stop met dit relaas want anders kom ik nooit aan mn werk toe 😂
 
Toch blijf ik het vreemd vinden. Als je via de legitieme manier een wapenvergunning hebt gekregen en gebruikt een wapen verkregen aan de hand van die vergunning om iemand te ctrl+alt+deleten. Denk maar niet dat je die wapenvergunning ooit nog opnieuw kan krijgen na het uitzitten van je straf. Blijkbaar kan meneer zich dusdanig niet beheersen met een auto wanneer het er op aan komt dat er doden vallen.

De rechter heeft een rijontzegging van vier jaar opgelegd. Dat is een strafrechtelijke rijontzegging en gaat in zodra de veroordeelde vrijgelaten wordt. Het is dus een straf.

Een rijbewijs is net als een wapenvergunning een vergunning. Dat vergeten veel mensen vaak als ze (veel) te hard rijden, met drank of drugs op etc. De vergunning wordt afgegeven door het CBR en het CBR doet helemaal niet moeilijk wanneer blijkt dat je niet geschikt bent om je vergunning te houden. Het CBR gaat nu namelijk een onderzoek starten naar het geestelijk vermogen van de bestuurder en zal op basis van de veroordeling met aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid het rijbewijs ongeldig verklaren op basis van de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011, artikel 5 onder sub i juncto artikel 27 van dezelfde regeling en artikel 134 Wegenverkeerswet 1994.

De kans dat de veroordeelde de jaren na afloop van zijn rijontzegging opnieuw in een auto mag stappen acht ik nihil. Doet hij het wel dan zijn de strafeisen niet mals. Dat begint gewoon met 14 dagen hechtenis per keer.
 
De rechter heeft een rijontzegging van vier jaar opgelegd. Dat is een strafrechtelijke rijontzegging en gaat in zodra de veroordeelde vrijgelaten wordt. Het is dus een straf.

Een rijbewijs is net als een wapenvergunning een vergunning. Dat vergeten veel mensen vaak als ze (veel) te hard rijden, met drank of drugs op etc. De vergunning wordt afgegeven door het CBR en het CBR doet helemaal niet moeilijk wanneer blijkt dat je niet geschikt bent om je vergunning te houden. Het CBR gaat nu namelijk een onderzoek starten naar het geestelijk vermogen van de bestuurder en zal op basis van de veroordeling met aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid het rijbewijs ongeldig verklaren op basis van de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011, artikel 5 onder sub i juncto artikel 27 van dezelfde regeling en artikel 134 Wegenverkeerswet 1994.

De kans dat de veroordeelde de jaren na afloop van zijn rijontzegging opnieuw in een auto mag stappen acht ik nihil. Doet hij het wel dan zijn de strafeisen niet mals. Dat begint gewoon met 14 dagen hechtenis per keer.
Laten we hopen dat dit dan ook daadwerkelijk gaat gebeuren, iemand die zijn motorvoertuig inzet om een aanrijding te veroorzaken, al dan niet met dodelijk afloop, moet de rijvaardigheid van een motorvoertuig definitief ontzegd worden.
 
Laten we hopen dat dit dan ook daadwerkelijk gaat gebeuren, iemand die zijn motorvoertuig inzet om een aanrijding te veroorzaken, al dan niet met dodelijk afloop, moet de rijvaardigheid van een motorvoertuig definitief ontzegd worden.
:^
Goed plan, bijkomend voordeel is dat je op deze manier het fileprobleem oplost.
 
Ik vind de straf niet overdreven laag. Strafvermindering wordt maximaal 2 jaar voor ernstige misdrijven (waar dubbele doodslag wel onder valt hoop ik) maar ik weet niet of dat met terugwerkende kracht gaat gelden. Zo en zo zit hij ongeveer 5.5 jaar vast (2/3e ). Niet een waanzinnig hoge straf maar in ieder geval niet zo’n voorwaardelijke nepstraf.
 
Als het alleen bij het rijden zonder rijbewijs blijft.
 
Laatst bewerkt:
Zit er, in strafmaat, geen verschil tussen rijden terwijl de rijbevoegdheid is ontzegd enerzijds en rijden zonder ooit een geldig rijbewijs te hebben gehad anderzijds?
Dat klopt. Rijden met rijontzegging, ingevorderd of ongeldig verklaard rijbewijs is een misdrijf (artikel 9 WVW). Rijden zonder ooit een rijbewijs verkregen te hebben is een overtreding (artikel 107 WVW).

Daar hou je altijd bij dat er mensen zijn die hardleers zijn en die vaak gepakt worden.

De richtlijn voor rijden zonder rijbewijs (onder 5.3): Richtlijn voor strafvordering feitgecodeerde misdrijven en overtredingen (2018R021)
1ste keer: vast tarief 380 euro
2e keer: dagvaarding met 430 euro geldboete en 1 week hechtenis voorwaardelijk
3e keer: dagvaarding 2 weken onvoorwaardelijk

De richtlijn voor rijden met rijontzegging, ingevorderd of ongeldig verklaard rijbewijs: Richtlijn voor strafvordering motorrijtuig (doen) besturen tijdens ontzegging e.d. (2015R021)
1e keer: 2 weken onvoorwaardelijk
2e keer: 3 weken onvoorwaardelijk
3e keer e.v.: 4 weken onvoorwaardelijk

Bij beide gevallen kan het voertuig in beslag genomen en zeer regelmatig wordt deze verbeurd verklaard. Hij vervalt dan aan de staat en zal vernietigd of verkocht worden afhankelijk van de waarde.
 
Als ik dit artikel lees roept het herinneringen op van wat ik afgelopen winter meemaakte.

Op een rustige zaterdag ochtend haal ik links een auto in die op de middelste baan reed op een verder verlaten snelweg.
Van 130 even naar 140 doorgetrokken zodat ik precies bij het bord "vanaf hier invoegen" naar rechts kon.

Een paar kilometer verder stuit ik met een vaartje van 130 op 4 auto's die elkaar langzaam inhaalde.
Meestal ga ik dan rechts rijden om goed zicht te hebben.
Op het moment dat ik naar links wil gaan zie ik de eerder genoemde wagen aankomen en ook duidelijk flink snelheid vermeerderen.
Beetje gas erbij, knipperen en van rechts van de middenlijn schuif ik naar links van de middenlijn.
Hoop getoeter en een auto kort tegen mijn wiel, nog meer getoeter, kijk over mijn schouder en zie de auto langs mijn achterwiel.
De auto reed rakelings langs de vangrail en blijf toeteren. Ben terug naar de rechterbaan gegaan en langs hem gaan rijden en heb heel verontwaardigd mijn linker hand vlak uitgestoken. (geen vuist en geen vinger)
Voor meneer was dat genoeg aanleiding om zonder twijfel direct een zwieper naar rechts te maken, als ik niet had uitgeweken had hij mij zeker van het midden van de rechter baan geveegd. Flink geschrokken en heel boos schieten je allerlei gedachten door het hoofd. Uiteindelijk heb ik er een paar minuten op veilige afstand achteraan gereden met het idee om te zien waar hij ging stoppen en hem aan te spreken.
Na een paar minuten ga je nadenken, je zit al ruim 2 uur in het zadel met temperaturen rond vriespunt en je moet bijna tanken.
Een confrontatie is misschien ook niet de beste oplossing en de afrit die je moet hebben nadert.......
Je kiest eieren voor je geld en rijdt naar huis.

Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom hij zo reageerde, was het omdat ik hem eerder heb ingehaald en is ie toen geschrokken of is het gewoon omdat hij mij niet voor wilde laten gaan en heeft ie een hekel aan motorrijders?
We zullen het nooit weten.
 
Rijdt altijd zoveel mogelijk defensief en de veiligheid opzoeken.

1 keer mee moeten maken dat iemand mijn vader van de weg af wilde drukken vanaf de invoegstrook (we reden beide op eigen motor). Er stond file, voor en achter ons had hij alle ruimte om in te voegen maar drukte ons evengoed dus van de weg.
Er achteraan gegaan en verhaal wezen halen. Ja het ging agressief. Moment opname.

Het is en blijft een moeilijke kwestie. Je bent ontzettend kwetsbaar natuurlijk en het beste is uiteraard de veiligheid gewoonweg op te zoeken. Maar door een super simpele k*t actie van, meestal een automobilist, kan je het ziekenhuis in gereden worden of erger nooit meer thuis komen. Dan, ookal zie je die persoon na een conflict ook nóóit meer, wil ik toch laten blijken dat ik het niet tof vond Wat diegene deed o.i.d.
 
Als ik dit artikel lees roept het herinneringen op van wat ik afgelopen winter meemaakte.

Op een rustige zaterdag ochtend haal ik links een auto in die op de middelste baan reed op een verder verlaten snelweg.
Van 130 even naar 140 doorgetrokken zodat ik precies bij het bord "vanaf hier invoegen" naar rechts kon.

Een paar kilometer verder stuit ik met een vaartje van 130 op 4 auto's die elkaar langzaam inhaalde.
Meestal ga ik dan rechts rijden om goed zicht te hebben.
Op het moment dat ik naar links wil gaan zie ik de eerder genoemde wagen aankomen en ook duidelijk flink snelheid vermeerderen.
Beetje gas erbij, knipperen en van rechts van de middenlijn schuif ik naar links van de middenlijn.
Hoop getoeter en een auto kort tegen mijn wiel, nog meer getoeter, kijk over mijn schouder en zie de auto langs mijn achterwiel.
De auto reed rakelings langs de vangrail en blijf toeteren. Ben terug naar de rechterbaan gegaan en langs hem gaan rijden en heb heel verontwaardigd mijn linker hand vlak uitgestoken. (geen vuist en geen vinger)
Voor meneer was dat genoeg aanleiding om zonder twijfel direct een zwieper naar rechts te maken, als ik niet had uitgeweken had hij mij zeker van het midden van de rechter baan geveegd. Flink geschrokken en heel boos schieten je allerlei gedachten door het hoofd. Uiteindelijk heb ik er een paar minuten op veilige afstand achteraan gereden met het idee om te zien waar hij ging stoppen en hem aan te spreken.
Na een paar minuten ga je nadenken, je zit al ruim 2 uur in het zadel met temperaturen rond vriespunt en je moet bijna tanken.
Een confrontatie is misschien ook niet de beste oplossing en de afrit die je moet hebben nadert.......
Je kiest eieren voor je geld en rijdt naar huis.

Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom hij zo reageerde, was het omdat ik hem eerder heb ingehaald en is ie toen geschrokken of is het gewoon omdat hij mij niet voor wilde laten gaan en heeft ie een hekel aan motorrijders?
We zullen het nooit weten.
Minderwaardigheidscomplex, te kleine knakworst, z'n vrouwtje had een grotere knakworst gevonden, noem maar op. Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat meneer een eikel eerste klas is.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat meneer gewoon een slechte dag had.... Dan zou ik hem niet tegen willen komen wanneer hij een hele slechte dag heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan