Men heeft het hier wel eens over de zak met geluk en de zak met ervaring. De zak met ervaring dient voldoende gevuld te zijn voordat de zak met geluk op is. Is dit niet het geval, is de kans op een ongeluk groot.
Het leek mij een goede zaak als men kan leren van andermans fouten, om zodoende hun zak met ervaring aan te vullen, zonder dat ze een dergelijke situatie in de praktijk hebben hoeven tegenkomen waaruit net wel of net niet een ongeval aan te pas kwam.
De opdracht in dit topic luidt dan ook: citeer kort en duidelijk hetgeen dat jij geleerd hebt tijdens en na een (bijna) ongeval, en daarbij (tevens kort en duidelijk) waarom dit zo is. Een overduidelijke oorzaak voor het ongeval is hierbij wel een vereiste, anders wordt het leermoment misschien te complex.
Door dit neer te schrijven zal mogelijk het verkeersinzicht van de lezers toenemen wanneer situaties besproken worden waar zij nog nooit over nagedacht hebben. Ik zal aftrappen:
Leermoment: Houdt voldoende afstand tussen jou en je voorganger op een rotonde.
Want: Jouw voorganger kan een fietser die voorrang heeft over het hoofd gezien hebben, waardoor er een noodstop moet worden gemaakt. Een noodstop loopt minder goed af wanneer dit onder de hellingshoek gebeurd die nodig is om de rotonde te ronden.
Het leek mij een goede zaak als men kan leren van andermans fouten, om zodoende hun zak met ervaring aan te vullen, zonder dat ze een dergelijke situatie in de praktijk hebben hoeven tegenkomen waaruit net wel of net niet een ongeval aan te pas kwam.
De opdracht in dit topic luidt dan ook: citeer kort en duidelijk hetgeen dat jij geleerd hebt tijdens en na een (bijna) ongeval, en daarbij (tevens kort en duidelijk) waarom dit zo is. Een overduidelijke oorzaak voor het ongeval is hierbij wel een vereiste, anders wordt het leermoment misschien te complex.
Door dit neer te schrijven zal mogelijk het verkeersinzicht van de lezers toenemen wanneer situaties besproken worden waar zij nog nooit over nagedacht hebben. Ik zal aftrappen:
Leermoment: Houdt voldoende afstand tussen jou en je voorganger op een rotonde.
Want: Jouw voorganger kan een fietser die voorrang heeft over het hoofd gezien hebben, waardoor er een noodstop moet worden gemaakt. Een noodstop loopt minder goed af wanneer dit onder de hellingshoek gebeurd die nodig is om de rotonde te ronden.