Verkeerstechnisch Leermoment Ongeval - topic

Ejayt

MF veteraan
30 sep 2005
3.651
14
Eindhoven
Men heeft het hier wel eens over de zak met geluk en de zak met ervaring. De zak met ervaring dient voldoende gevuld te zijn voordat de zak met geluk op is. Is dit niet het geval, is de kans op een ongeluk groot.

Het leek mij een goede zaak als men kan leren van andermans fouten, om zodoende hun zak met ervaring aan te vullen, zonder dat ze een dergelijke situatie in de praktijk hebben hoeven tegenkomen waaruit net wel of net niet een ongeval aan te pas kwam.

De opdracht in dit topic luidt dan ook: citeer kort en duidelijk hetgeen dat jij geleerd hebt tijdens en na een (bijna) ongeval, en daarbij (tevens kort en duidelijk) waarom dit zo is. Een overduidelijke oorzaak voor het ongeval is hierbij wel een vereiste, anders wordt het leermoment misschien te complex.

Door dit neer te schrijven zal mogelijk het verkeersinzicht van de lezers toenemen wanneer situaties besproken worden waar zij nog nooit over nagedacht hebben. Ik zal aftrappen:

Leermoment: Houdt voldoende afstand tussen jou en je voorganger op een rotonde.
Want: Jouw voorganger kan een fietser die voorrang heeft over het hoofd gezien hebben, waardoor er een noodstop moet worden gemaakt. Een noodstop loopt minder goed af wanneer dit onder de hellingshoek gebeurd die nodig is om de rotonde te ronden.
 
het komt allemaal neer op anticiperen op het overige verkeer,in welke situatie je ook terecht komt.
 
Leermoment: Let op bij het passeren van een rij auto's voor een stoplicht op busjes/vrachtwagens en andere voertuigen die je het zicht belemmeren.

Want: Er kan zomaar een voetganger tussendoor oversteken.

Zoals ik op de hardhandige manier ontdekte toen ik over de fietsstrook een rij auto's inhaalde. Het stoplicht sprong op groen, het busje trok niet vlot op waardoor ik dacht ervoor te kunnen invoegen. Maar het busje deed dat omdat er nog een voetganger voor overstak die ik niet meer kon ontwijken.

Overigens geldt dit leermoment misschien nog wel harder voor op de fiets, want ik moet er niet aan denken dat ik daar op dat moment op de fiets had gereden (zoals een dag eerder) zonder helm en beschermende kleding.
 
D'as een goeie.
Ik had een keer dat iemand de deur opengooide om uit te stappen aan de rechterkant (op de tweede rijstrook) :X
Ging nog net goed...
 
Leermoment: Let op bij het passeren van een rij auto's voor een stoplicht op busjes/vrachtwagens en andere voertuigen die je het zicht belemmeren.

Want: Er kan zomaar een voetganger tussendoor oversteken.

Zoals ik op de hardhandige manier ontdekte toen ik over de fietsstrook een rij auto's inhaalde. Het stoplicht sprong op groen, het busje trok niet vlot op waardoor ik dacht ervoor te kunnen invoegen. Maar het busje deed dat omdat er nog een voetganger voor overstak die ik niet meer kon ontwijken.

Overigens geldt dit leermoment misschien nog wel harder voor op de fiets, want ik moet er niet aan denken dat ik daar op dat moment op de fiets had gereden (zoals een dag eerder) zonder helm en beschermende kleding.

even benieuwd naar de schuldvraag in dit geval: wie was aansprakelijk? de voetganger had op dat moment al rood. of zat jij fout omdat je op het (niet gescheiden) fietspad reed
 
even benieuwd naar de schuldvraag in dit geval: wie was aansprakelijk? de voetganger had op dat moment al rood. of zat jij fout omdat je op het (niet gescheiden) fietspad reed

De voetganger had geen rood, het stoplicht was nog een 150 meter verderop, en er stond een lange file voor.

Schuldvraag is in een dergelijk geval eigenlijk niet aan de orde omdat het ze geregeld is dat de aansprakelijkheid ligt bij de partij met een verzekeringsplicht (de bestuurder van een motorvoertuig dus). Mijn verzekering heeft dus betaald (en ik was gelukkig all risk verzekerd)

Ik voelde me ook wel schuldig, de voetganger zat met een gebroken enkel en vol blauwe plekken en ik had gewoon beter op moeten letten.
 
Op het moment reed ik nog een simpele scooter, maar het kan voor een motor net zo goed gelden:
Leermoment: Als er een auto voor je afslaat (vanuit jouw perspectief naar rechts, kruisend over jouw weghelft), let er dan op dat er nog een auto achter de eerste kan zitten.

Want: Deze kan je over het hoofd zien en de bestuurder kan jou over het hoofd zien als deze niet goed oplet. Daardoor zal diegene de voorliggende auto volgen en bestaat de kans dat uitwijken niet meer mogelijk is.
 
Goed idee dit topic. Ik heb door hier op het forum te lezen al het e.e.a. ervaring opgedaan en op basis hiervan echt bepaalde principes in mijn rijden.

Leermoment: Let op weggetjes waar je meerdere (onoverzichtelijke) bochten achter elkaar hebt goed op je snelheid.

Want: Reed een beetje door op een slingerende weg. Netjes rechts houden zodat tegenliggers geen probleem zijn, kon immers niet ver vooruit kijken. Toen in de ankers voor fietsers op mijn weghelft!
Door de bochten en het bos kon ik niet zien dat ik fietsers aan het inhalen was. Ik was erg blij dat het letterlijk 'een beetje doorrijden was' en dat ik niet echt hard reed! Moet er toch niet aan denken dat ik door roekeloos rijden mensen van achter aanrijdt!

En eentje die ik hier heb gelezen. Geen eigen ervaring, maar dat maakt neem ik aan niet uit.

Leermoment: Vertrouw niet op de knipppers van aanhangwagens.

Want: De stekker kan verkeerd om aangesloten zijn en dan slaat de auto met aanhanger dus precies de andere kant op af. Wil je er dan langs piepen, dan heb je een probleem.
 
Goed idee dit topic. Ik heb door hier op het forum te lezen al het e.e.a. ervaring opgedaan en op basis hiervan echt bepaalde principes in mijn rijden.

Leermoment: Let op weggetjes waar je meerdere (onoverzichtelijke) bochten achter elkaar hebt goed op je snelheid.

Want: Reed een beetje door op een slingerende weg. Netjes rechts houden zodat tegenliggers geen probleem zijn, kon immers niet ver vooruit kijken. Toen in de ankers voor fietsers op mijn weghelft!
Door de bochten en het bos kon ik niet zien dat ik fietsers aan het inhalen was. Ik was erg blij dat het letterlijk 'een beetje doorrijden was' en dat ik niet echt hard reed! Moet er toch niet aan denken dat ik door roekeloos rijden mensen van achter aanrijdt!

En eentje die ik hier heb gelezen. Geen eigen ervaring, maar dat maakt neem ik aan niet uit.

Leermoment: Vertrouw niet op de knipppers van aanhangwagens.

Want: De stekker kan verkeerd om aangesloten zijn en dan slaat de auto met aanhanger dus precies de andere kant op af. Wil je er dan langs piepen, dan heb je een probleem.

Aan dat laatste had ik dus nooit gedacht ! Alvast bedankt hiervoor, wie weet scheelt het me een ongeluk !
 
leermoment
een rij zeer langzame rijdende tot stilstaande auto's niet zomaar inhalen,
(Misschien lijkt het erop dat ze nergens op staan te wachten)

want, wellicht gaat de voorste auto linksaf slaan. en wacht de rest erop.
 
TS bedankt! Super topic, ik voeg het toe aan mijn favorieten en hoop dat het m'n zak ervaring kan helpen vullen!
 
Leermoment.
Als je merkt dat je suf word....asap stoppen en net zolang wachten tot je weer fit genoeg bent
Want
liever een uurtje later thuis....dan helemaal niet meer.
Zelf heb ik hard rijden ervaren als manier om altijd alert te blijven(supersport zo'n 200 kph gemiddeld)..als je 'n stukkie langzamer rijd val je op een lange rit in slaap.

Leermoment
Met dezelfde versnelling een bergpas OP als AF rijden...
Want
je bent snel geneigd in een te hoge versnelling af te dalen waardoor je vreselijk veel motorrem mist

Leermoment
Als je geld over heb voor een slipperclutch....DOEN
Want
In een paniekactie behoud je de controle over het achterwiel.
Bij Zeer stevig remmen begint de motor nl. te stuiteren=geen controle
full


Kheb hem zelf ook :+

Leermoment
Banden Warm rijden + bandenspanning checken
Want
met kouwe (nieuwe) banden ...lig je best snel op je bakkes

Leermoment
Checken of je sleutelbos/stekkertjes of whatever tussen het stuur en motor kan komen
Want
als het klem zit...pleur je om als je een keer een flinke stuuruitslag maakt...en je stuur geblokkeerd word
 
Laatst bewerkt:
mijn broertje heeft vanmiddag een ongelukje gehad.

leermoment was om ook rekening te houden met koekblikkers die je over het hoofd zien :P

(schade viel mee, paar krassen en hij bleef op de motor zitten en rechtop. de auto mist spiegel, en een flinke deuk in de zijkant :+)
 
Leermoment : als je een noodstop moet maken, fixeer je zicht niet op waar je op afrijd maar speur naar een "gaatje".

want dan heb je kans dat je erlangs schiet en een botsing voorkomt.

Een beroemde regel : je rijdt,waar je naartoe kijkt :Y
 
Leermoment.
Als je merkt dat je suf word....asap stoppen en net zolang wachten tot je weer fit genoeg bent
Want
liever een uurtje later thuis....dan helemaal niet meer.
Zelf heb ik hard rijden ervaren als manier om altijd alert te blijven(supersport zo'n 200 kph gemiddeld)..als je 'n stukkie langzamer rijd val je op een lange rit in slaap.

Leermoment
Met dezelfde versnelling een bergpas OP als AF rijden...
Want
je bent snel geneigd in een te hoge versnelling af te dalen waardoor je vreselijk veel motorrem mist

Leermoment
Als je geld over heb voor een slipperclutch....DOEN
Want
In een paniekactie behoud je de controle over het achterwiel.
Bij Zeer stevig remmen begint de motor nl. te stuiteren=geen controle
[afbeelding]

Kheb hem zelf ook :+

Leermoment
Banden Warm rijden + bandenspanning checken
Want
met kouwe (nieuwe) banden ...lig je best snel op je bakkes

Leermoment
Checken of je sleutelbos/stekkertjes of whatever tussen het stuur en motor kan komen
Want
als het klem zit...pleur je om als je een keer een flinke stuuruitslag maakt...en je stuur geblokkeerd word

Ik hou van stuiteren :9~
 
Leermoment: Vertrouw nooit op richtingaanwijzers van welke weggebruiker dan ook
Want: Ze kunnen altijd nog aanstaan van een eerdere bocht.

leermoment Als er tegemoet komend verkeer links af slaat op een weg, en jij rechtdoor gaat op dezelfde weg, vertrouw er niet op dat hij je ziet.
want De koplamp van jouw motor kan opgaan in de dubbele lampen van de auto die 500 meter achter je rijdt.
 
Ik hou van stuiteren :9~~

IK niet :+

full


idd kijken waar je heen wilt.....

Auto NEEEEEEE
Paaltje NEEEEEEE
Net naast het paaltje....JAAAA, en net links ernaast gereden.

d'r was alleen een afgrond achter -O-

full


Alleen materiele schade...de dag erna gewoon naar huis kunnen rijden met nieuw remhendeltje
 
Op het moment reed ik nog een simpele scooter, maar het kan voor een motor net zo goed gelden:
Leermoment: Als er een auto voor je afslaat (vanuit jouw perspectief naar rechts, kruisend over jouw weghelft), let er dan op dat er nog een auto achter de eerste kan zitten.

Want: Deze kan je over het hoofd zien en de bestuurder kan jou over het hoofd zien als deze niet goed oplet. Daardoor zal diegene de voorliggende auto volgen en bestaat de kans dat uitwijken niet meer mogelijk is.


na 3 keer lezen, heb ik geloof ik door wat je bedoeld maar echt lekker loopt je verhaal niet :N
 
Leermoment Let bij het inhalen op tweebaanswegen niet alleen op tegenliggers en zijwegen, maar ook op in/uitritten.

Want Ik was een keer van plan een langszaam rijdende auto voor me in te halen en vlak voor ik zal gaan slaat ie links af, laatste moment richtingaanwijzer uit en links af vlak voor mijn trillende neus, bleek het de inrit van zijn huis.

Leermoment Leer je ook bij rijles als het goed is maar goed om te herinneren, niet te dicht achter voorganger, niet alleen om remweg, valt vaak nog wel op te anticiperen, maar ook omdat er wat op de weg kan liggen.
Want Heb een keer een zak cement onder een auto uit zien komen, was blij dat ik het bijtijds zag en er om heen kon sturen.

Leermoment Bij tussen de file rijden vooral opletten als de file net weer begint te rijden of als de banen ongelijke snelheid hebben.

Want Auto;s hoeken vooral als er ruimte komt of als men denkt dat ze een paar plaatsen kunnen winnen omdat de andere baan sneller gaat. Let niet op richtingaanwijzers, let op de wielen, daar zie je meestal het eerst aan of er een aan komt. Ik heb er een paar keer al mijn voordeel mee gedaan.

Leermoment Als je linkerbaan snelweg rijdt en rechts van je een auto snel op zijn voorganger afrijdt, opletten en of inhouden of gas er op.

Want Die gaat naar links komen en meestal als jij er net naast zit.

Just my two cents.
 
Leermoment: als een auto staat voorgesorteerd om links af te slaan en er staat een tweede auto achter, probeer dan niet ze allebei in een keer rechts in te halen.

Want:
Die tweede auto kan ook op dat idee komen en je zo van de weg drukken zonder dat ie je ziet. (met een ZZR600 kun je een prima bermvlucht uitvoeren)

Leermoment: Let op tractoren.

Want: Tractoren worden gebruikt door boeren (duh) en die werken seizoensgebonden. Dus als je een paar van die dingen ziet rijden dan kun je rustig aan doen: zo'n ding kan behoorlijk wat zand op de weg leggen en ze gaan op (voor ons wegrijders in elk geval) onverwachte plekken de wegen op of af. En als het echt weer oogsttijd is dan kan zo'n ding net opduiken waar je hem niet verwacht.
En voor alle duidelijkheid: de Eifel en de Ardennen zijn agrarische gebieden!!
 
Laatst bewerkt:
tractoren= jongens van 16-18 jaar mogen met een enorme trekker zonder rijbewijs rijden. Ze hebben alleen een cursus van een halve dag gehad (tractorrijvaardigheidscertificaat) Ze zijn goedkoper dan oudere krachten met een gewoon rijbewijs.

EN...ze zijn vaak overmoedig en voelen zich onkwetsbaar

(het zijn overigens wel leuke jongens, aangezien ik les geef op een agrarisch mbo)

DUS.... LET OP!
 
Leermoment : als je een noodstop moet maken, fixeer je zicht niet op waar je op afrijd maar speur naar een "gaatje".

want dan heb je kans dat je erlangs schiet en een botsing voorkomt.

Een beroemde regel : je rijdt,waar je naartoe kijkt :Y


Laatst liep er een hele mooie vrouw op de stoep. :+ ........................................................
 
Leermoment: als je flink wat harder rijdt dan de overige verkeersdeelnemers verwacht dan niet dat ze je zien aankomen.

Want:
ik rij ook nog wel eens in de auto en het is me toch wel eens overkomen dat op de snelweg ik wil inhalen/invoegen, ik spiegel, knipperlichtje naar links, over schouder kijk en echt uit het niets er een motorrijder voorbij zoeft of naast me zit. Waar die vandaan kwam, geen idee, maar het is dat ik nog even over mn schouder naar links keek anders had ik echt op een akelige manier kennis gemaakt met deze motorrijder.

Het is een open deur intrappen maar hou rekening met je snelheid en het feit dat een automobilist niet verwacht dat jij +/- 30 kilometer harder rijd (soms uiteraard) In een spiegel is dit gewoon slecht in te schatten.

Andersom heb ik ook meegemaakt :$
 
tractoren= jongens van 16-18 jaar mogen met een enorme trekker zonder rijbewijs rijden. Ze hebben alleen een cursus van een halve dag gehad (tractorrijvaardigheidscertificaat) Ze zijn goedkoper dan oudere krachten met een gewoon rijbewijs.

EN...ze zijn vaak overmoedig en voelen zich onkwetsbaar

(het zijn overigens wel leuke jongens, aangezien ik les geef op een agrarisch mbo)

DUS.... LET OP!


ook niet vergeten dat ze oververmoeid kunnen zijn omdat ze 24h door werken in oogst seizoenen
 
Terug
Bovenaan Onderaan