Verkeerstechnisch Leermoment Ongeval - topic

leer moment
Vertrouw nooit op wat je denkt dat een weggebruiker gaat doen, controleer het altijd nog eens voor dat je een manouvre maakt die er mee te maken heeft wat je dacht dat de andere weggebruiker ging doen.

want 2 situatie's, ik kom op een kruispunt aan rijden, kijk. Auto rijd langzaam (ik denk ook met knipperlicht aan maar weet niet meer zeker) dus ik denk, die gaat af. ik kijk de andere kant op, niets. dus ik wil oversteken. andere auto blijkt toch rechtdoor te gaan en ik zit er bijna op.

situatie 2
ik wil linksaf slaan met de auto, daarvoor moet ik een voorrangsweg op draaien en een zeebrapad kruisen. Bij het zeebrapad zijn geen voetgangers die er zo snel kunnen wezen, daarna kijk ik naar de voorrangsweg. ook niets. Ik wil wegrijde, en opeens zit er een fietser op het zeebrapad die ik bijna onder de auto had liggen. Omdat ik niet rekende op de snelheid van de fietser. (die daar ook helemaal niet had mogen rijden)
 
Leermoment : als je een noodstop moet maken, fixeer je zicht niet op waar je op afrijd maar speur naar een "gaatje".

want dan heb je kans dat je erlangs schiet en een botsing voorkomt.

Een beroemde regel : je rijdt,waar je naartoe kijkt :Y

eens met deze stelling, zo schoot er op het moment dat ik in de Strubbe bijna rechtuit ging (groepje 1 :) )de opmerking van de marshall door me hee: "en als je vlak bij je pilon bent kijk dan al naar de volgende!!" En ja het werkt echt. :Y
 
Leer moment: op de snelweg niet naast een auto gaan rijden op de linker baan als jouw voorganger net zo hard rijdt als de rechterbaan.

want: je zit in de dode(n) hoek van de auto naast je en die kan zomaar opeens ook besluiten te gaan inhalen.
Een goede toeter is dan van levensbelang.

Tevens, als je schuin achter de auto op de rechterbaan blijft rijden zie je wat deze gaat doen en kun je nog remmen. ook zal hij jou eerder in je spiegels zien.

Dus: pas de auto op de rechterbaan gaan inhalen als je er helemaal voorbij kan.

full


Zelfs deze zien ze over het hoofd. -O-
 
Laatst bewerkt:
Leer moment: De BRAVOK-check is niet alleen iets voor je examen.

Want: Na een recent een middag de eerste smorend hete files getrotseerd te hebben op de A2 en de A10 (1. afremmen, 2. plotseling stoppen, 3. heel hard gas, 4. terug naar 1) kwam ik in Utrecht stil te staan bij een stoplicht. Meisje achter me stapt uit haar auto, tikt op mijn schouder en zegt: "Gast, je remlicht doet het niet".
 
Laatst bewerkt:
Nooit stoppen voor een stopbord (als er niets aankomt) en er iemand achter je rijd.
Want diegene die achter je rijdt gaat er vanuit dat je door zult rijden, met alle gevolgen van dien

Bij een geel uitstralend verkeerslicht liever doorrijden als krachtig remmen.
Want diegene die achter je rijdt gaat er vanuit dat je door zult rijden, met alle gevolgen van dien :X
 
Laatst bewerkt:
Leermoment (één woord ;) ): In het theorieboek voor motorrijders staat dat je op een 80km weg op 2/3 van je weghelft moet rijden. Mijn instructeur leert me echter dat je beter op 1/2 van je weghelft kunt rijden.

Want(ook één woord ;) ): Een tegenligger kan even een CDtje wisselen en daardoor heel even op de verkeerde weghelft komen. Of een tegenligger wil even kijken of hij wel of niet kan inhalen....

Aanvulling: Ook bij baksteensgewijs, is het beter om 1/2 en 1/3 aan te houden ipv 2/3 en 1/3. Om dezelfde reden al hierboven.
 
Leermoment (één woord ;) ): In het theorieboek voor motorrijders staat dat je op een 80km weg op 2/3 van je weghelft moet rijden. Mijn instructeur leert me echter dat je beter op 1/2 van je weghelft kunt rijden.

Veiliger wat betreft overig verkeer zal het zeker zijn, maar in het midden (ik neem aan dat je dat bedoeld) is de weg meestal veel vuiler dan aan de zijkanten. Een lekke band door bijv. een schroef op de weg zal dan sneller voorkomen lijkt me.

Overigens bedankt voor alle input tot zover! Ga door, ga door :}
 
Laatst bewerkt:
tractoren= jongens van 16-18 jaar mogen met een enorme trekker zonder rijbewijs rijden. Ze hebben alleen een cursus van een halve dag gehad (tractor rijvaardigheidscertificaat) Ze zijn goedkoper dan oudere krachten met een gewoon rijbewijs.

EN...ze zijn vaak overmoedig en voelen zich onkwetsbaar

(het zijn overigens wel leuke jongens, aangezien ik les geef op een agrarisch mbo)

DUS.... LET OP!

Ik denk dat ze, in vergelijking met ons, een heel eind in de buurt komen....
 
Leermoment: Als je haast hebt, rustig blijven.

Want: Als je haast hebt, heb je de neiging haastig en slordig te gaan rijden.
Dit heeft me tot drie keer toe bijna een schuiver/omvallen gekost (gelukkig alle 3 nog nét recht weten te houden)
 
Leermoment : pas op bij het inhalen van auto's die stilstaan voor een open brug :Y

Want: niet iedereen wacht tot de brug weer dicht is; sommige mensen willen keren en doen daarbij hun ogen dicht.. en dan geldt de aloude BOEM = HO regel B|
 
Men heeft het hier wel eens over de zak met geluk en de zak met ervaring. De zak met ervaring dient voldoende gevuld te zijn voordat de zak met geluk op is. Is dit niet het geval, is de kans op een ongeluk groot.
"Ervaring is dat wat je krijgt net nadat je het nodig hebt..."

Oftewel goed topic om te volgen:)
 
Ik weet niet of dit helpt, want doe je op deze manier ervaring op? Sowieso, wie denkt er zoveel na tijdens het motorrijden? Moet het niet eigenlijik vanzelf gaan? :?

Maar OK.. wie weet heeft iemand er wat aan :)

Leermoment Zie je bij het file rijden een vrij groot gat ontstaan tussen de auto's, ga daar dan zelf rijden.

Want Gaten hebben een onwaarschijnlijke aantrekkingskracht op automobilisten. Door er zelf te rijden is het gat weg, en wordt de kans kleiner dat een auto daar wil gaan rijden. Mocht hij dat alsnog willen, dan ben je in ieder geval wat verder van hem verwijderd, en kan je met een poepie gas weer tussen de stroken verdwijnen.
 
Nooit stoppen voor een stopbord (als er niets aankomt) en er iemand achter je rijd.
Want diegene die achter je rijdt gaat er vanuit dat je door zult rijden, met alle gevolgen van dien

Bij een geel uitstralend verkeerslicht liever doorrijden als krachtig remmen.
Want diegene die achter je rijdt gaat er vanuit dat je door zult rijden, met alle gevolgen van dien :X


Tijdig snelheid minderen en licht remmen zoadat je remlicht gaat branden lijkt mij een betere keuze, wel vooral in je spiegels blijven kijken maar dat doe je altijd als je van plan bent te gaan remmen he?

;)
 
Reeds gedaan, zelfs met stapvoets rijden en stoppen presteren mensen het om achterop te rijden :X
1600 euro schade
 
Laatst bewerkt:
Leermoment

Ik gebruik graag een auto voor me als een soort stootram op wegen met veel zijstraten of kruispunten. Iedereen weet dat je als motor minder gezien wordt, dus ga ik soms graag lekker achter een auto zitten die iedereen goed ziet.

+

De truc is niet te dicht op de auto te zitten; dan zien ze je niet. Maar ook niet te ver erachter - dan denkt kruisend verkeer dat ze er nog net tussen kunnen overstekeninvoegen.

Ik rijd dus vaak even snel gaatjes dicht, voor kruispunten, invoegstroken of auto's die voorgesorteerd staan om linksaf te slaan.
 
Laatst bewerkt:
Leermoment Wees ook extra alert met regen en een goed nat wegdek
Want witte vlakken van zebra's zijn nat en je ligt gewoon sneller op je plaat, rem niet te hard met je achterwiel want hij begint zo te gelijden met nat weer.
 
Leermoment: Als je haast hebt, rustig blijven.

Want: Als je haast hebt, heb je de neiging haastig en slordig te gaan rijden.
Dit heeft me tot drie keer toe bijna een schuiver/omvallen gekost (gelukkig alle 3 nog nét recht weten te houden)
Klinkt gek, maar als ik haast heb ben ik veel alerter dan wanneer ik bijvoorbeeld moe ben en enorm rustig rij.
 
Leermoment:
Kijk als je file rijdt altijd naar auto's zover mogelijk voor je. Als er een paar auto's voor jou remlichten aangaan, kun je er tijdig op reageren. Vooral niet laten afleiden door dingen langs de weg, maar kijk wel regelmatig hoe het verkeer op de rechterbaan eruitziet, of daar gaten zijn.
Want
Afgelopen vrijdag, file bij Steenwijk, linkerbaan reed vlot door, ik ook en opeens wordt er voor me hard geremd. Ik was even afgeleid, en ondanks ongeveer 30 meter afstand op m'n voorligger kon ik niet op tijd remmen, ik was even afgeleid door iets rechts van de weg. Hard in de ankers, en ik wist dat ik het niet zou redden, maar ik wist ook dat de rechterbaan vrij was, en kon daar dus uitwijken.
Ik had misschien al remmend ook nog tussen twee rijen autoos doorgekund, maar die even lege rechterbaan was veel fijner, en het is nog goed gegaan.
Les geleerd:
1. Als je in de file zit, afstand houden op je voorganger, ook al kruipt er dan soms iemand tussen:
2: Laat je niet afleiden door dingen langs de weg maar kijk 5 of meer autoos voor je naar remlichten.:
3. Kijk steeds hoe de andere baan eruit ziet, daar kan een reddend gat inzitten.
De rest van de rit heb ik nog een paar files gehad, maar geen verrassingen meer!
Leuke topic dit.
Groeten,
Eduard
 
Leermoment: Stevig moeten remmen en tot de ontdekking komen dat je simpelweg de motor niet kunt stoppen omdat je, sinds het halen van je rijbewijs, nog nooit een noodstop hebt geoefend.
Dus regelmatig even oefenen totdat je weer weet hoe het ook alweer aanvoelt.

Want: Eigenlijk overbodig, als je het een keer echt nodig hebt kan het best handig zijn om echt hard te kunnen remmen. (en serieus, als je dat niet oefent, vergeet je het en kun je dat niet meer)
 
Laatst bewerkt:
Leermoment: Stevig moeten remmen en tot de ontdekking komen dat je simpelweg de motor niet kunt stoppen omdat je, sinds het halen van je rijbewijs, nog nooit een noodstop hebt geoefend.
Dus regelmatig even oefenen totdat je weer weet hoe het ook alweer aanvoelt.

Want: Eigenlijk overbodig, als je het een keer echt nodig hebt kan het best handig zijn om echt hard te kunnen remmen. (en serieus, als je dat niet oefent, vergeet je het en kun je dat niet meer)

helemaal mee eens :Y
 
Leermoment: Kijk uit bij stoplichten met auto's die af gaan slaan, maar nog niet op de juiste baan kunnen voorsorteren en daarom gehinderd worden door auto's die al wel voor rood staan.

Want: Ik reed achter een rijtje auto's waarvan de laatste de knipper naar links had staan, maar nog niet bij de strook voor linksaf kon vanwege een middenberm. Ik ging ervanuit dat die auto wel door zou kunnen rijden. Maar de rij auto's voor rechtdoor was te lang en opeens stond alles stil. Gelukkig was er rechts naast de laatse auto nog wat ruimte, waar ik als vanzelf heenging.
 
Leermoment:Wees voorzichtig met inhalen van landbouwvoertuigen !

Want: Ze slaan op de meest vreemde plekken af (akkers) en vaak zonder knippers of goed in de spiegels kijken.

Leermoment:op een voorrangsweg rijden en denken dat ze je wel zien.

want: Vlak bij mij is een (ogenschijnlijk ) overzichtelijke bocht waar een zijstraat uitkomt. Die bocht heeft een flinke wegverkanting. Zeer regelmatig maak ik mee dat auto's daar stoppen, kijken en vervolgens gas geven zonder jou te zien! Meestal gaat het goed omdat ik weet dat dat op dat punt altijd gebeurt, en rijd altijd wat meer naar de binnenkant.Het ligt blijkbaar aan die bocht.

LeermomentOok al stopt een auto en denk je dat hij je gezien heeft, maak toch even oogcontact met de bestuurder.

wantIk reed met mijn brommer op het fietspad, parralel aan de weg met een flinke tussenberm. Meneer boer wil afslaan naar zijn erf. Ik zie de knipper en laat mijn gas los, want je weet maar nooit.Hij stopt netjes op de middenberm, ik ga ervan uit dat hij me gezien heeft.(waarom zou hij anders stoppen) Ik geef weer gas bij.....en hij ook.
Auto total loss , mijn brommer kromme voorpoten, stuur omgebogen en hendeltje afgebroken.(verdomd stevig, die suzuki TS!De auto was er veel erger aan toe)Ik kreeg een vliegles
en een retourtje ziekenhuis met de ambulance.
 
Leermoment: Als je in de winter doorrijd en je door de hopen pekel heen moet werken, pas dan op bij het naar links of rechts afslaan op kruisingen. Ondanks dat er goed gestrooid is kan je met een korte bocht net op een stuk weg komen waar de strooiers net niet bij kunnen komen.

Want: Schuin accelererend een stuk ijs op rijden is slecht voor je hart
 
Terug
Bovenaan Onderaan