Verkeerstechnisch Leermoment Ongeval - topic

Oh nog eentje....

Leermoment:Als je in een groep rijdt, denk voor jezelf!

Vaak vertonen motorrijders 'volggedrag'in een groep en dat kan echt goed fout aflopen.
Mijn vriend reed een bepijlde tourrit met een 'snelle' groep van 3 of 4 motoren.
Op den duur sloot er een koppel aan die een poosje meereden.
De pijlen stonden OP de afslag wat niet erg duidelijk is, en uiteraard werd er veel te hard gereden.
De voorrijder zag een afslag te laat, remde even flink maar gaf gelijk weer gas.
Degenen die achterop kwamen moesten nog harder remmen, het ging allemaal net en ze knalden allemaal rechtdoor om te later te keren.
De dame van het koppel (die achteraan reed) zag dat de voorste motoren rechtdoor reden en ze gaf gas bij om ze te volgen. Haar vriend die voor haar reed zag de aflsag wel en remde om af te slaan...en toen ging het fout.Ze vielen beiden , motors flink beschadigd en de dame een kapotte knie.

Blijven opletten als je in een groep rijdt. De een gas geven en de ander remmen....het kan heel hard gaan!
 
is dan niet het ongeval JUIST veroorzaakt door een rijder die voor zichzelf dacht?

in een groep rijden betekend inderdaad niet dat je blind moet volgen, maar je moet er als mederijder zelf wel rekening mee houden en niet iets heel anders gaan doen als wat de groep doet....

zelf maak ik het regelmatig mee dat de rijders in een groep geen voorrang verlenen aan verkeer uit zijwegen van rechts, alsof ze denken met een onzichtbaar touw vast te zitten aan hun voorgangers.
als IK dan wel stop, is het mij regelmatig overkomen dat ik zowat een extra bijrijder had. omdat mijn volgers dachtten dat ik ook wel blind zou volgen...

wat is dan wijsheid? ;)
 
is dan niet het ongeval JUIST veroorzaakt door een rijder die voor zichzelf dacht?

in een groep rijden betekend inderdaad niet dat je blind moet volgen, maar je moet er als mederijder zelf wel rekening mee houden en niet iets heel anders gaan doen als wat de groep doet....

zelf maak ik het regelmatig mee dat de rijders in een groep geen voorrang verlenen aan verkeer uit zijwegen van rechts, alsof ze denken met een onzichtbaar touw vast te zitten aan hun voorgangers.
als IK dan wel stop, is het mij regelmatig overkomen dat ik zowat een extra bijrijder had. omdat mijn volgers dachtten dat ik ook wel blind zou volgen...

wat is dan wijsheid? ;)


Daar heb je ook gelijk in natuurlijk.
Maar over het algemeen...straat oversteken door een hele motorgroep. Niet elke automobilist remt voor een groep. Als de auto voorrang heeft moet je daar dan ook rekening mee houden.
Jawel, in een groep rijden vergt een iets andere rijstijl en goed rekening houden met anderen. Maar blindelings volgen is en blijft gevaarlijk.
 
is dan niet het ongeval JUIST veroorzaakt door een rijder die voor zichzelf dacht?

in een groep rijden betekend inderdaad niet dat je blind moet volgen, maar je moet er als mederijder zelf wel rekening mee houden en niet iets heel anders gaan doen als wat de groep doet....

zelf maak ik het regelmatig mee dat de rijders in een groep geen voorrang verlenen aan verkeer uit zijwegen van rechts, alsof ze denken met een onzichtbaar touw vast te zitten aan hun voorgangers.
als IK dan wel stop, is het mij regelmatig overkomen dat ik zowat een extra bijrijder had. omdat mijn volgers dachtten dat ik ook wel blind zou volgen...

wat is dan wijsheid? ;)
Als mensen in een groep niet meer zelfstandig kunnen nadenken, kan je beter niet in een groep gaan rijden... Hetzelfde geldt voor hardlopers, wielrenners, schoolgaande fietsers, voetbal"supporters", etc. Groepjes zorgen heel snel voor het uitschakelen van individueel nadenken, wat in het verkeer simpelweg niet kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan