Verkocht: Aprilia SL1000 Falco (naked ombouw)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.815
1.328
Malden
VERKOCHT

Het moment is gekomen: Ik wil eindelijk de overstap maken naar een motor die nóg geschikter is voor lange afstanden (vakanties) om nieuwe bestemmingen te gaan ontdekken, dus (toch maar) meer windbescherming, vaste bagage, en een langere range op de tank. Daarom te koop:

Aprilia SL1000 Falco, omgebouwd naar dikke naked bike.
vr.pr. 2250 euro.
BJ 2000
kmstand 75.000
Zeer goed onderhouden (zie onder)
Netjes en met oog voor detail omgebouwd naar naked
Originele onderdelen aanwezig (geen crash :) )

inruil van een goedkope opknapper beperkt mogelijk.

Sinds 11 jaar zijn we samen, mijn Falco en ik. Gekocht met ca. 35.000 km op de teller, mijn eerste "zware" motor. Wat ik 11 jaar geleden niet had kunnen weten, is wat we allemaal samen zouden beleven. 40.000 pretkilometers zijn er onder ons beiden doorgerold (tellerstand nu dus 75.000), paar keer naar de Pyreneën, Alpen, Dolomieten, Eifel, en naar Noorwegen. Meerdere keren (met name als vrienden iets anders kochten) gedacht dat ik misschien ook maar eens iets anders zou moeten kopen, maar wat dan? De Falco kan alles (autobahn stampen en canyon carven), is betrouwbaar gebleken, zit lekker en heeft met 120 pk meer vermogen dan ik ooit nodig heb... Dus iedere keer toch maar weer besloten "nog een jaartje". Tot nu. Dit motorvakantieseizoen (of het gebrek daaraan) is een kans om alles te herzien en nieuwe plannen te maken.


De laatste serieuze vakantietrip met de Falco was naar Noorwegen, lente 2019. Een geweldige vakantie, maar daar kreeg de Falco helaas wat startproblemen en bij thuiskomst (kmstand ca. 73.500) heb ik héél groot onderhoud uitgevoerd (ik heb de falco altijd zelf onderhouden, alleen vaccuum/CO synchroniseren en bandjes wisselen heb ik laten doen):
  • 2 nieuwe nokkenaskettingspanners (dat was het euvel), a E 100 per stuk, maar hiervoor moest het blok er helemaal onderuit.
  • nieuwe wiellagers voor en achter
  • nieuwe balhoofdlagers
  • nieuwe naaldlagers in het linksysteem.
  • nieuwe Magnecore bougiekabels en verse bougies
  • diverse nieuwe pakkingen
  • injectoren laten reinigen (bleek achteraf niet nodig, maar wilde persé alle mogelijke startproblemen tackelen)
  • alle vloeistoffen incl. Motul 5100 15w50 (de enige juiste olie voor deze appies), vorkolie, remolie, koelvloeistof, etc.
  • In Noorwegen is er nog een nieuwe voorband op gekomen, want het Noorse asfalt (stukgereden door spijker-banden) vreet banden harder op dan ik had gedacht. De achterband was al vervangen vlak voor vertrek. Beide zijn Michelin.
  • Nieuwe gaskabels (OEM Aprilia, van een Tuono)
  • Comfort zadel met tricolore (origineel aanwezig).
  • Verder heeft deze Falco een K&N luchtfilter wat jaarlijks gewassen en geolied wordt.
Na dit onderhoud staat ze er fris bij.

In 20 jaar tijd heeft ze 3 gedaantes gekend:
  • Ik kocht de Falco in standaard trim (dus met clip-ons).
  • Na een vakantie naar Spanje besloten een breed stuur te plaatsen --> beste beslissing ooit. Hiervoor is een ABM comfortkit aangeschaft en de topkuip ingekort om ruimte te geven voor stuuruitslag.
  • Na een proefrit op een KTM besloten dat nóg meer naked mij wel aanstond maar wederom geen afscheid kunnen nemen, dus ter ere van het 10 jarig jubileum heb ik er een naked van gebouwd met mooie onderdelen en veel maatwerk (zijkapjes b.v. op maat gemaakt, en dashboard cover handgemaakt), tegelijk met het groot onderhoud zoals hierboven genoemd.

    Voor de ombouw heb ik het relais-doosje (zit normaal naast het dashboard) verplaatst naar de 'kofferbak'. Hiervoor is de kabelboom verlengd met kabels in de juiste kleur.

    "Ja, mooi verhaal, maar ik vind dit niet mooi, had je nooit moeten doen".. OK, smaken verschillen. Ik heb de originele topkuip, met gewei, koplamp, zijkapjes, etc. etc. er nog bij. Bij een acceptabele overnameprijs wil ik die er best bij doen. Voor de duidelijkheid: ik ben er dus niet mee gecrashed.
Verdere aanpassingen:
  • Gabro chip
  • Leovince dempers met e-keur en dB-killer. Originele dempers ook aanwezig, al heb ik ze nooit gemonteerd.
  • Fireblade jiffy (staat veel stabieler)
  • RSV stuurdemper
  • RSV achtershock
  • Vertanding 15-44 (dus minder topsnelheid (standaard 265, ik gok 240 nu, held als je het doet met een naked), maar ook een veel bruikbaardere 2e versnelling in haarspeldbochten, en een wheelie in z'n 2 is ook een makkie nu)
  • Tailtidy
  • Underbelly / bugspoiler.
Mankementen:
  • Toeter doet het niet, omdat het knopje kapot is. De toeter is nu je rechterpols.
  • Benzinelampje doet het (meestal) niet (of ik wacht niet lang genoeg), dus tanken bij ca. 225 op de dagteller. Deze motor rijdt altijd 1 op 15, bij hard of zacht rijden...
Vragen staat vrij, PB me gerust.
 

Bijlagen

  • 20191026_124041.jpg
    20191026_124041.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 31
  • 20191026_123727.jpg
    20191026_123727.jpg
    1.005,2 KB · Weergaven: 35
  • 20191026_123746.jpg
    20191026_123746.jpg
    2,9 MB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Ik heb hier vandaag een rondje op gereden. Helaas is de zithouding voor mij nog wat te sportief, ondanks het brede stuur. Maar wat rijdt deze motor heerlijk, kanonne.

Het recente onderhoud is allemaal terug te lezen in het Falcotopic. Iemand die een dikke naked zoekt voor een zacht prijsje heeft hier volgens mij een prima koop aan.
 
Mbt groot onderhoud, mijn lijst is zoveel langer 😎 (iets met dwangmatig alles goed willen hebben aan de vtr). Knappe fiets zo n falco, ooit een keer op gereden en een ander kettingwielverhouding geeft zo n fiets zoveel meer. Mooie fietsen om te zien en succes met een verkoop.
 
Paar risertjes erop en het is meteen een stuk beter :]

Die zitten er al op :9 (risers die ook meteen van 22 naar 28 mm verspringen zodat ik een fatbar kon monteren. Ik herken overigens de opmerking van Grandia wel, het zit 'm meer in de vorm van het stuur. Er zit nu een vrij rechte fatbar op, voorheen had ik het standaard ABM/Spiegler stuur van de comfortkit en zoals de naam van de kit al doet vermoeden, geeft dat stuur iets meer comfort. Dat comfort stuur is iets minder breed (78 vs 82 cm) en komt meer naar je toe. De huidige fatbar is wat meer 'streetfighter' geörienteerd. Het zijn maar een paar cm her en der, maar het verschil is goed te merken.

En inderdaad... een ander stuur is zo gemonteerd.
 
Mbt groot onderhoud, mijn lijst is zoveel langer 😎 (iets met dwangmatig alles goed willen hebben aan de vtr). Knappe fiets zo n falco, ooit een keer op gereden en een ander kettingwielverhouding geeft zo n fiets zoveel meer. Mooie fietsen om te zien en succes met een verkoop.

Gaan we een wedstrijdje doen wie de grootste (lijst) heeft? :+

Ik zou persoonlijk even niet zo goed weten wat ik nog meer zou kunnen onderhouden aan mijn Falco.
- Service heeft 'ie uiteraard gewoon om de 7500 km gehad, volgens service indicator.
- kleppen gecontroleerd toen ik de naksen verving, en ooit een paar jaar geleden ook 2 vd 8 moeten stellen.
- Kettingset (fancy goud met fancy deels gouden supersprox achtertandwiel) is ook vrij recent en nog hartstikke goed.
- Remklauwen heb ik vóór Noorwegen gedaan. Remblokken (Carbone Lorraine) waren (en zijn) nog goed, trillende remmen heb ik al jaren geen last meer van, sinds ik de originele Brembo remblokjes heb vervangen door CL.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan