VERKOCHT
Het moment is gekomen: Ik wil eindelijk de overstap maken naar een motor die nóg geschikter is voor lange afstanden (vakanties) om nieuwe bestemmingen te gaan ontdekken, dus (toch maar) meer windbescherming, vaste bagage, en een langere range op de tank. Daarom te koop:
Aprilia SL1000 Falco, omgebouwd naar dikke naked bike.
vr.pr. 2250 euro.
BJ 2000
kmstand 75.000
Zeer goed onderhouden (zie onder)
Netjes en met oog voor detail omgebouwd naar naked
Originele onderdelen aanwezig (geen crash )
inruil van een goedkope opknapper beperkt mogelijk.
Sinds 11 jaar zijn we samen, mijn Falco en ik. Gekocht met ca. 35.000 km op de teller, mijn eerste "zware" motor. Wat ik 11 jaar geleden niet had kunnen weten, is wat we allemaal samen zouden beleven. 40.000 pretkilometers zijn er onder ons beiden doorgerold (tellerstand nu dus 75.000), paar keer naar de Pyreneën, Alpen, Dolomieten, Eifel, en naar Noorwegen. Meerdere keren (met name als vrienden iets anders kochten) gedacht dat ik misschien ook maar eens iets anders zou moeten kopen, maar wat dan? De Falco kan alles (autobahn stampen en canyon carven), is betrouwbaar gebleken, zit lekker en heeft met 120 pk meer vermogen dan ik ooit nodig heb... Dus iedere keer toch maar weer besloten "nog een jaartje". Tot nu. Dit motorvakantieseizoen (of het gebrek daaraan) is een kans om alles te herzien en nieuwe plannen te maken.
De laatste serieuze vakantietrip met de Falco was naar Noorwegen, lente 2019. Een geweldige vakantie, maar daar kreeg de Falco helaas wat startproblemen en bij thuiskomst (kmstand ca. 73.500) heb ik héél groot onderhoud uitgevoerd (ik heb de falco altijd zelf onderhouden, alleen vaccuum/CO synchroniseren en bandjes wisselen heb ik laten doen):
In 20 jaar tijd heeft ze 3 gedaantes gekend:
Het moment is gekomen: Ik wil eindelijk de overstap maken naar een motor die nóg geschikter is voor lange afstanden (vakanties) om nieuwe bestemmingen te gaan ontdekken, dus (toch maar) meer windbescherming, vaste bagage, en een langere range op de tank. Daarom te koop:
Aprilia SL1000 Falco, omgebouwd naar dikke naked bike.
vr.pr. 2250 euro.
BJ 2000
kmstand 75.000
Zeer goed onderhouden (zie onder)
Netjes en met oog voor detail omgebouwd naar naked
Originele onderdelen aanwezig (geen crash )
inruil van een goedkope opknapper beperkt mogelijk.
Sinds 11 jaar zijn we samen, mijn Falco en ik. Gekocht met ca. 35.000 km op de teller, mijn eerste "zware" motor. Wat ik 11 jaar geleden niet had kunnen weten, is wat we allemaal samen zouden beleven. 40.000 pretkilometers zijn er onder ons beiden doorgerold (tellerstand nu dus 75.000), paar keer naar de Pyreneën, Alpen, Dolomieten, Eifel, en naar Noorwegen. Meerdere keren (met name als vrienden iets anders kochten) gedacht dat ik misschien ook maar eens iets anders zou moeten kopen, maar wat dan? De Falco kan alles (autobahn stampen en canyon carven), is betrouwbaar gebleken, zit lekker en heeft met 120 pk meer vermogen dan ik ooit nodig heb... Dus iedere keer toch maar weer besloten "nog een jaartje". Tot nu. Dit motorvakantieseizoen (of het gebrek daaraan) is een kans om alles te herzien en nieuwe plannen te maken.
De laatste serieuze vakantietrip met de Falco was naar Noorwegen, lente 2019. Een geweldige vakantie, maar daar kreeg de Falco helaas wat startproblemen en bij thuiskomst (kmstand ca. 73.500) heb ik héél groot onderhoud uitgevoerd (ik heb de falco altijd zelf onderhouden, alleen vaccuum/CO synchroniseren en bandjes wisselen heb ik laten doen):
- 2 nieuwe nokkenaskettingspanners (dat was het euvel), a E 100 per stuk, maar hiervoor moest het blok er helemaal onderuit.
- nieuwe wiellagers voor en achter
- nieuwe balhoofdlagers
- nieuwe naaldlagers in het linksysteem.
- nieuwe Magnecore bougiekabels en verse bougies
- diverse nieuwe pakkingen
- injectoren laten reinigen (bleek achteraf niet nodig, maar wilde persé alle mogelijke startproblemen tackelen)
- alle vloeistoffen incl. Motul 5100 15w50 (de enige juiste olie voor deze appies), vorkolie, remolie, koelvloeistof, etc.
- In Noorwegen is er nog een nieuwe voorband op gekomen, want het Noorse asfalt (stukgereden door spijker-banden) vreet banden harder op dan ik had gedacht. De achterband was al vervangen vlak voor vertrek. Beide zijn Michelin.
- Nieuwe gaskabels (OEM Aprilia, van een Tuono)
- Comfort zadel met tricolore (origineel aanwezig).
- Verder heeft deze Falco een K&N luchtfilter wat jaarlijks gewassen en geolied wordt.
In 20 jaar tijd heeft ze 3 gedaantes gekend:
- Ik kocht de Falco in standaard trim (dus met clip-ons).
- Na een vakantie naar Spanje besloten een breed stuur te plaatsen --> beste beslissing ooit. Hiervoor is een ABM comfortkit aangeschaft en de topkuip ingekort om ruimte te geven voor stuuruitslag.
- Na een proefrit op een KTM besloten dat nóg meer naked mij wel aanstond maar wederom geen afscheid kunnen nemen, dus ter ere van het 10 jarig jubileum heb ik er een naked van gebouwd met mooie onderdelen en veel maatwerk (zijkapjes b.v. op maat gemaakt, en dashboard cover handgemaakt), tegelijk met het groot onderhoud zoals hierboven genoemd.
Voor de ombouw heb ik het relais-doosje (zit normaal naast het dashboard) verplaatst naar de 'kofferbak'. Hiervoor is de kabelboom verlengd met kabels in de juiste kleur.
"Ja, mooi verhaal, maar ik vind dit niet mooi, had je nooit moeten doen".. OK, smaken verschillen. Ik heb de originele topkuip, met gewei, koplamp, zijkapjes, etc. etc. er nog bij. Bij een acceptabele overnameprijs wil ik die er best bij doen. Voor de duidelijkheid: ik ben er dus niet mee gecrashed.
- Gabro chip
- Leovince dempers met e-keur en dB-killer. Originele dempers ook aanwezig, al heb ik ze nooit gemonteerd.
- Fireblade jiffy (staat veel stabieler)
- RSV stuurdemper
- RSV achtershock
- Vertanding 15-44 (dus minder topsnelheid (standaard 265, ik gok 240 nu, held als je het doet met een naked), maar ook een veel bruikbaardere 2e versnelling in haarspeldbochten, en een wheelie in z'n 2 is ook een makkie nu)
- Tailtidy
- Underbelly / bugspoiler.
- Toeter doet het niet, omdat het knopje kapot is. De toeter is nu je rechterpols.
- Benzinelampje doet het (meestal) niet (of ik wacht niet lang genoeg), dus tanken bij ca. 225 op de dagteller. Deze motor rijdt altijd 1 op 15, bij hard of zacht rijden...
Bijlagen
Laatst bewerkt: