Verkoop nieuwe motoren blijft dalen

Bitaktus_Snellus

MF veteraan
16 jan 2004
14.901
100
Roden
Verkoop nieuwe motoren blijft dalen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

DEN HAAG - Motorhandelaren hebben het moeilijk. De verkoop van nieuwe motoren daalt al een paar jaar.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt woensdag dat de verkoop in 2011 historisch laag was.
Werden er in 2008 nog bijna 17.000 nieuwe motoren verkocht, sindsdien daalde dat aantal gestaag tot bijna 11.000 in 2011.

De handelaren zagen in diezelfde periode hun omzet met eenvijfde teruglopen van 1,5 miljard voor 2008 euro naar 1,2 miljard euro het afgelopen jaar, zo becijferde het CBS.

Leeftijd
Vooral op mensen van 40 jaar en ouder blijkt de motor grote aantrekkingskracht te hebben. Meer dan de helft van de nieuwe machines die het afgelopen jaar werden verkocht, kreeg een eigenaar van tussen de 40 en 60 jaar. Aan het begin van deze eeuw was dat nog heel anders: in 2000 kwam juist de helft van alle nieuw gekochte motoren in handen van een eigenaar van nog geen 30 jaar.

Het CBS signaleert dat de groep motorrijders aan het vergrijzen is. Bijna 60 procent van de motoren is in bezit van veertigers en vijftigers, ruim anderhalf keer zo veel als in 2000. Bijna 12 procent van de motoren was in 2011 eigendom van iemand van 60 jaar of ouder; dat is bijna drie keer zo veel als in 2000.

Het verbaast me ook helemaal niets met de actuele ingewikkeldheid van een motorrijbewijs.
In Den Haag ontbreekt het besef dat de motorfiets een prachtig middel is tegen files.

Iemand anders met andere ideeen?
 
Laatst bewerkt:
Voor veel mensen is een motor toch een 'luxe product' denk ik, dus kopen ze minder snel een nieuwe nu het economisch wat minder gaat. Daarentegen is de autoverkoop vorig jaar weer erg gestegen, voor het eerst boven de 500.000 sinds 2007 (http://www.autoblog.nl/autoverkopen-2011-overtreffen-verwachtingen-555-000-stuks). Maar dat komt voornamelijk door alle vrijstellingen voor A-label auto's etc. Wat ook weer besparingen opleverd.

Het nieuwe rijbewijs is nu nog niet van toepassing, dus ik denk ook niet dat de verkoop daardoor is achtergebleven.
 
Laatst bewerkt:
http://www.nu.nl/economie/2800701/verkoop-nieuwe-motoren-blijft-dalen.htmlHet verbaast me ook helemaal niets met de actuele ingewikkeldheid van een motorrijbewijs.
In Den Haag ontbreekt het besef dat de motorfiets een prachtig middel is tegen files.

Iemand anders met andere ideeen?

Misschien moeten we voor motoren dezelfde HSB en BPM vrijstelling laten gelden als voor auto's. Dit is discriminatie: een auto die 1 op 20 scoort krijgt vrijstelling van belasting omdat hij zo zuinig is en een motorfiets niet...
 
http://www.nu.nl/economie/2800701/verkoop-nieuwe-motoren-blijft-dalen.htmlHet verbaast me ook helemaal niets met de actuele ingewikkeldheid van een motorrijbewijs.
In Den Haag ontbreekt het besef dat de motorfiets een prachtig middel is tegen files.

Iemand anders met andere ideeen?
Het (halen van het) motorrijbewijs is al sinds 2004 het zelfde dus. De nieuwe rijbewijsrichtlijn gaat pas in 2013 in, dus daar zal het niet aan liggen. Mensen houden gewoon de hand op de knip doordat het economisch wat minder gaat.
Misschien moeten we voor motoren dezelfde HSB en BPM vrijstelling laten gelden als voor auto's. Dit is discriminatie: een auto die 1 op 20 scoort krijgt vrijstelling van belasting omdat hij zo zuinig is en een motorfiets niet...
De HSB voor motorfietsen stelt niets voor en de BPM valt absoluut gezien ook best mee.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel % van de "nieuwe" motorrijders koopt meteen een nieuwe motor?
Als de 2dehands handel weer van zijn gat afkomt, zullen de toegenomen 2dehands verkopen ook zorgen voor meer nieuwe verkopen, omdat de "nieuwkopers" dan wel van hun motor afkomen ipv er mee door te rijden ;)
 
Als de 2dehands handel weer van zijn gat afkomt, zullen de toegenomen 2dehands verkopen ook zorgen voor meer nieuwe verkopen, omdat de "nieuwkopers" dan wel van hun motor afkomen ipv er mee door te rijden ;)
Ja maar alsof je dat nu al merkt :')
Nieuwe regelgeving gaat toch pas in 2013 in? :/
 
Tja, met de plannen van dit kabinet, voor nieuwe "woningkopers", help je natuurlijk alles om zeep.

3616g2.gif


Meer dan de helft van de nieuwe motoren werd in 2011 gekocht door 40-60-jarigen. In 2000 kwam juist de helft van de nieuw verkochte motoren terecht bij eigenaren jonger dan dertig jaar. bron: CBS

Het geld van de huidige "oudere-jongeren" zit in de hypotheek-piramide.
 
Laatst bewerkt:
De economy groeit al een paar jaar niet meer. Dat ga je nu bij van alles merken: huizen, vakanties, motoren..
Zolang de overheid ieder jaar een begroting opstelt met een tekort, weet je dat we vroeg of laat in de problemen gaan komen. En dat doet onze overheid al sinds de jaren 60 van de vorige eeuw. Straks niet alleen geen nieuwe motor, maar ook geen AOW of pensioen.

On topic: motorrijders zijn een uitstervend ras. (beginnend bij motordealers).
 
Nou....

Voor heel wat minder heb je al prachtige motoren hoor!


Auto's zijn sowieso jammer geld. Aan noodzakelijk kwaad moet je niet meer uitgeven dan nodig. 8-)
 
Ach ik heb op een motorfiets van pak hem beet € 3000.- evenveel zoniet meer plezier dan een motorfiets van € 20000.-
Ik denk dat de keuze dan snel gemaakt is :+ :Y
 
Kabinet heeft paar jaar terug de "slooppremie" in het leven geroepen om de autobranche uit het slob te trekken, waarom geen kabinetssteun voor de motorbranche?
 
Tja, met de plannen van dit kabinet, voor nieuwe "woningkopers", help je natuurlijk alles om zeep. Leuk voor de mensen die goed zitten maar een ramp voor jonge mensen die iets willen kopen of door willen/moeten stromen vanwege samenwoonplannen of gezinsuitbreiding. Die gaan geheid de schulden in.

Dalende motorverkopen is daar bijvoobeeld ook een gevolg van. Gaat alleen nog maar in een stroomversnelling komen en dan bedoel ik niet omhoog.

Wat een onzin, eindelijk eens tijd aflossingsvrije hypotheken voor jonge beginners worden ontmoedigd. Prima dat iemand die zekerheid van een pension heeft en dergelijke hypotheek kan nemen maar iemand van 25 waarvan de toekomst nog zeer onzeker is (wel geen kinderen, wat voor soort baan en inkomen etc) behoort gewoon geen aflossingsvrije hypotheek te krijgen. Krijgt men na 30 jaar alleen maar problemen van.

Gewoon de annuïteiten hypotheek stimuleren, prima. Tja die is in zijn maandlasten een stuk hoger (straks nog steeds?) maar daar staat tegenover dat de bank en de starter beide een stuk meer zekerheid hebben. Bovendien kan men hierdoor een stuk minder snel een te duur huis kopen zoals de afgelopen jaren massaal is gebeurd.

Beetje motor begint bij de 6500 a 7000 euro. Voor het zelfde geld haal je tegenwoordig een ook koekblik.

En daar sla je de spijker op zijn kop. Wat een grap weer in dat artikel over vergrijzing :Z . Is gewoon simpel, mensen van 40+ hebben meer liquide middelen om een motor aan te schaffen dan een jong persoon. En als je dan moet kiezen tussen iets waarmee je ook boodschappen kan doen, je kinderen mee kan ophalen en nog eens MRB vrij is dan bestaat er geen rationele keuze om voor een motorfiets te gaan. Inderdaad de motorfiets trekt zichzelf steeds verder in de luxe hoek, en tja dat merk je dan enorm in financieel slechtere tijden (een crisis hebben we niet, een crisis hebben ze in Afrika waar ze überhaupt geen economie hebben).

Daarom ben ik blij dat Honda ( :r ;) ) met de NC700X is gekomen, weer gewoon een gebruiksmotor waarbij je financieel voordeel kan halen als je hem gebruikt t.o.v een auto.
Vergelijk de km prijs van een supersport maar eens met een auto en je zit rond de D-klasse. Belachelijk. De NC700X zorgt, hopelijk, voor dat fabrikanten weer eens gaan inzien dat een motor primair een gebruiksvoorwerp is, willen ze deze 365 dagen per jaar verkopen i.p.v bij alleen mooi weer.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het maar bekennen: IK ben de schuldige. :$
In plaats van weer een nieuwe te kopen rijd ik nu al weer 3 jaar op dezelfde motor rond! :]
 
Veruit de meeste motoren worden afbetaling gekocht, daarom denk ik dat er steeds minder mensen geld willen of kunnen lenen voor een motor. En daarom worden er steeds minder motoren verkocht.
Ligt niet aan mij, ik heb een paar weken geleden een andere motor gekocht.
Geen nieuwe, wilde geen geld lenen. 8-)
 
Tweedehands aanbod van motoren is enorm. Waarom dan altijd nieuw kopen als een jonge occasion ook prima is en euro's bespaard?
 
Aan mij ligt het niet, ik heb nooit een nieuwe motor gekocht, en zal dat ook nooit doen.
Same here..... Nieuwe zijn rete duur....en ook nog eens spuuglelijk.....na een paar jaar zijn nieuwe motoren hopeloos verouderd vanwege de vele modelwisselingen...en de verzadiging treedt in....slechte vooruitzichten mbt economie en dingen gaan masaal de dump in....

Geef mij oude meuk.....geen afschrijving, goedkope verzekering en klaar...
 
Motor is een luxe maar kost geld / benzine.
Ik heb mijne ook weg gedaan omdat ik er geen profijt van heb ( werk is 10 km verderop ) Doe ik nu op een snorscootertje zonder helm(tanken 1 x per 3 weken 12 euro) dat redde ik met de motor echt niet.
LoL ritjes deed ik al amper meer geen tijd voor.
Maarja een nieuwe motor kost ook een berg voor deze tijden.
Ik heb 1 keer een nieuwe motor gekocht en de andere 10 waren 2 e hands
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan