Verkoop nieuwe motoren NL - BE

Galileo2

Die hard MF'er
15 aug 2021
362
135
Als ik naar de verkoopcijfers van nieuwe motoren in 2021 kijk, valt dit op.
De eerste 3 merken verkopen in België samen ongeveer 9500 motoren in de eerste 11 maanden 2021, tegenover ongeveer 6500 in Nederland.
Nederland heeft meer inwoners en ook meer motorrijders.
Hoe is dit te verklaren?
 
Daarom ook de verkoopcijfers van BMW
BE 3400
NL 2240
 
Alle motoren zijn door de belasting ook nog wel flink wat duurder in NL:

Een niet al te dure motor als de MT-07 scheelt al 9,33% (even als voorbeeld genomen aangezien ik die zelf heb ;-)

Belgie:

1638641680666.png


NL:

1638641718923.png



Dan nog even de wegenbelasting (benzine motor)
Belgie:
1638641947338.png

Nederland (zuid-holland):
4x32,-
1638641976662.png

Ohja en belasting op benzine is ook veel hoger hier...
Verzekering was me even teveel werk :-P

Of dat uiteindelijk het verschil maakt weten anderen vast beter maar het helpt niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
1. Zelfstandigen.
In B is het zakelijk rijden van een motor waarschijnlijk aantrekkelijker.
en dat moet dan een nieuwe zijn vanwege BTW-terugclaimen.
Heel veel zelfstandigen hebben een motor voor erbij, die dan na 3yr (fiscaal) en 6000km (toch nog wat gereden) weer in de showroom komt..

2. Motoren zijn iets goedkoper in B ? (heb geen bewijs, maar was wel mijn indruk.
Staat tegenover dat bv kleding in B vaak net iets duurder is, want de verkoper rekent erop dat "de zelfstandige" met zn speelgoed zich toch wil aankleden (en ja, 100% kosten vd zaak).

Edit: wat Winamp zegt...
 
In België kun je motor gerelateerde kosten toch onder voorwaarden aftrekken van de inkomstenbelasting? Dat maakt een nieuwe dan wel een pak goedkoper.
 
Als ik naar de verkoopcijfers van nieuwe motoren in 2021 kijk, valt dit op.
De eerste 3 merken verkopen in België samen ongeveer 9500 motoren in de eerste 11 maanden 2021, tegenover ongeveer 6500 in Nederland.
Nederland heeft meer inwoners en ook meer motorrijders.
Hoe is dit te verklaren?
België heeft een hoger besteedbaar inkomen per huishouden/inwoner en de lastendruk op auto & motoren is in België lager.
 
Laatst bewerkt:
🎶 " Ik heb getwijfeld over Belgie " 🎶

Tsja, blijft een dure hobby of je nou in NL of BE woonachtig bent. Maar die Belgen hebben het een stuk beter voor elkaar dan wij _O-
 
hangt er maar vanaf van welk standpunt je het bekijkt.
Wij hebben geen RDW en wij kunnen dus geen zelfbouw/ombouw wettelijk in orde krijgen. We doen het wel, en "op papier is het in orde" maar er is altijd een klein risico dat het eens mis gaat. En nu dat de 2dehands-keuring eraan komt worden al die motoren "onverkoopbaar".
 
Heel oud artikel van Motoplus, weet niet of er nog iets van klopt maar:

Bekijk bijlage 1700961
link naar artikel


Klopt niet veel meer van...

Dat je vroeger automatisch een A-rijbewijs had wanneer je het B-rijbewijs haalde klopt, en da's in veel gevallen geen goede zaak.
Geloof me, die "dure lessen" zijn in sommige gevallen zeker niet overbodig....


In België moet je tegenwoordig 20 jaar oud zijn om met een 35kw motor te mogen rijden en 24 jaar voor vol vermogen.
(er zijn uitzonderingen, maar dan moet je in stappen werken)

Die opleidingscheques zijn ook verleden tijd en een voorlopig rijbewijs krijg je ten vroegste na 9u les en het slagen van een praktisch examen.
 
Gezien het hoge aantal verkeersdoden in België denk ik dat de Belgen gebruik maken van "de wet van de grote getallen".
Hoe meer er op de weg zitten.. hoe meer er overleven. Net zoals de Gnoes en Zebra's. Flink fokken..... dan blijven er ook veel over. :+
1639151957778.png
 
Laatst bewerkt:
Belgen kopen liever een nieuwe dan 2e hands? Hebben meer centen te besteden?
Belgen kopen een motor altijd een paar 1000 euries goedkoper dan hier in NL.
Dus voor de prijs van een goede 2e handse in NL koop je in België een nieuwe!

Overigens lijkt nu in NL de BPM en andere belastingen allemaal in het 'rekening-rijden' te gaan komen.
Over enkele jaren ook in NL een voertuig aan te schaffen tegen laag tarief?
Klinkt heel mooi, maar eerst nog maar eens zien!
 
Het vreemde vind ik wel dat er veel Belgen reageerden op de motoren die ik aangeboden heb...
ZX10R 2006
xj900 1990
beide meer reactie's uit B dan NL, ZX is dan ook naar B gegaan
 
Het vreemde vind ik wel dat er veel Belgen reageerden op de motoren die ik aangeboden heb...
ZX10R 2006
xj900 1990
beide meer reactie's uit B dan NL, ZX is dan ook naar B gegaan

Meer aanbod in NL....

En bij zo'n oude motoren speelt er geen prijsverschil meer mee tussen beide landen.
 
Tja; waarom zou je een nieuwe motor kopen?.. je schrijft meteen een paar duizend euro op de 1e kilometer.
(Vinden wij die 2e hands kopen niet erg natuurlijk)

Koop een motor van een bouwjaartje ouder.. met de kop eraf en het scheelt duizenden euro's.
 
Tja; waarom zou je een nieuwe motor kopen?.. je schrijft meteen een paar duizend euro op de 1e kilometer.
(Vinden wij die 2e hands kopen niet erg natuurlijk)

Koop een motor van een bouwjaartje ouder.. met de kop eraf en het scheelt duizenden euro's.
Ik rij supersport, en die koop ik liever niet tweedehands, omdat ik niet weet hoe er mee is omgegaan; dan betaal ik liever wat meer. Als ik trouwens zie wat ze tegenwoordig voor gebruikte motoren durven te vragen, kun je beter nieuw kopen. En wat afschrijving betreft: ik rij motor voor mijn lol, dus afschrijving en inruil boeit me niet zo (hobby mag geld kosten).
 
Heb nu zelf met de huidige motor gebruik gemaakt van de BMW premium occasion reeks. Dan krijg je gewoon 24/36 maanden garantie en is hij helemaal nagelopen.. wel een mooie service.
 
Ik rij supersport, en die koop ik liever niet tweedehands, omdat ik niet weet hoe er mee is omgegaan;
Ik rij 25 jaar supersport en altijd van particulier gekocht. Je ziet hoe ze wonen, je ziet de banden, en uit een gesprek kun je al veel opmaken. Ik koop alleen als ze een volledige onderhoudshistorie kunnen overleggen. Tot op heden veel in Duitsland gekocht. Op de een of andere manier hechten die meer waarde aan zaken goed onderhouden. Diverse malen al met verkopers om tafel gezeten die in een klapper alle bonntjes, facturen, etc.... bewaarden. Dat wekt vertrouwen nooit problemen met een motor gehad. Ik twijfel altijd over dealers...die lullen alles bij elkaar maar kunnen bijna nooit een onderhoudshistorie overleggen van een gebruikte motor. Nieuw loop je natuurlijk het minste risico.
 
Alleen de inschrijvingstax is in België schrikbarend hoog als je motorfiets wat meer PK's heeft. Voor een Yamaha R1 betaalde je een poos geleden nog zo'n € 2000,00. En ook verzekeren; erg duur! Alleen in combinatie met je auto-verzekering willen ze de prijs wel laten zakken.
 
Motoren en inschrijving daarvan zijn hier spotgoedkoop.
Je kan nog altijd een ktm 1290 met 180pk inschrijven op 100pk zodat je slechts 120€ eenmalige inschrijving betaalt. Jaarlijkse taks is een lachwekkende 60€.
 
Ik rij 25 jaar supersport en altijd van particulier gekocht. Je ziet hoe ze wonen, je ziet de banden, en uit een gesprek kun je al veel opmaken. Ik koop alleen als ze een volledige onderhoudshistorie kunnen overleggen. Tot op heden veel in Duitsland gekocht. Op de een of andere manier hechten die meer waarde aan zaken goed onderhouden. Diverse malen al met verkopers om tafel gezeten die in een klapper alle bonntjes, facturen, etc.... bewaarden. Dat wekt vertrouwen nooit problemen met een motor gehad. Ik twijfel altijd over dealers...die lullen alles bij elkaar maar kunnen bijna nooit een onderhoudshistorie overleggen van een gebruikte motor. Nieuw loop je natuurlijk het minste risico.
Mijn ervaring met dealers/ motorzaken is het zelfde.
Geklets en veel gepraat,en eigenlijk ook veel leugens.
En proberen altijd garantie er bij te verkopen terwijl garantie gewoon wettelijk geregeld is voor de consument.

Ook met garantie gevallen de wet is helder en duidelijk voor de consument.
Als je dit tegen die dealer/motorzaak zegt zien ze je opeens liever vertrekken dan nog zaken met je te doen

Ik rIj ook al jaren supersport motoren maar die zijn eigenlijk nu nieuw veel te duur.
Ik ga echt niet nieuw 23000€ of meer betalen voor een supersport motor.
Ook dat is laatste jaren iets wat er in geslopen is die steeds maar duurdere prijzen voor supersports of wat voor motor dan ook. .
En iedereen accepeteert dat maar.

Jaren terug was dit ook niet acceptabel die achterlijk hoge prijzen voor nieuwe supersports.
Toen was 12000€ - 15000€ echt wel de max.
 
Terug
Bovenaan Onderaan