Verkoop via marktplaats

Japppie

Rookie
28 mrt 2021
1
0
Dag Mfers

Ik sta op het punt om mijn motor te verkopen via mp. Er zijn wat geïnteresseerden en ik vraag mij af wat gebruikelijke procedures zijn bij particuliere verkoop van je motor op mp. Laat je iemand een proefrit maken? Vraag je om een soort van borg? Betaling met cash of overschrijving? Ik snap dat hier alsnog risico's aan verbonden zitten, dus hoor graag jullie ervaringen / meningen! Bedankt

Ik heb goed ervaringen, wil natuurlijk niet zoveel zeggen. Wat ik altijd gedaan heb: geldig rijbewijs EN paspoort/ID als onderpand en indien van toepassing aangevuld met een geldige verzekeringspolis van zijn/haar huidige vervoermiddel. Die combinatie maakt dat je de koper al best goed kan identificeren. Verder gewoon het 1e gevoel. Doorgaans normale serieuze kandidaten. Proefrit heb ik altijd alleen laten doen bij droog wegdek.

Ik wil meestal graag dat 1 persoon of het rijbewijs bij mij blijven. Maar ik ben dan ook redelijk makkelijk.

Precies dit gebeurde in een uitzending van Kees van der Spek eerder dit jaar. Twee 16jarige knulletjes kwamen op een koop van als ik mij niet vergis een scooter af. 1 gaat een proefrit maken en de ander doet alsof hij blijft staan in eerste instantie. Op het moment van wegrijden bij de proefrit doe de 2e persoon alsof hij van een afstandje mee kijkt bij het wegrijden. Op 10 meter afstand zet de 2e het vervolgens op een rennen.

Ik zou, als ik zoiets al zou doen inderdaad legitimatie en rijbewijs controleren. In elk geval dat op 2 stukken dezelfde naam overeenkomt. Meeste mensen hebben geen kwaad in de zin en als het een echte potentiële koper is hier ook geen moeite mee hebben.

Vaak ben je te bang...
En een en ander ligt ook aan de waarde van de te verkopen motor, en het gevoel bij de tegenpartij.

Vaak ben je te bang...
En een en ander ligt ook aan de waarde van de te verkopen motor, en het gevoel bij de tegenpartij.
Best belangrijk maar als het om een te verkopen motor gaat is mijn eigen gevoel het belangrijkst.

En wat als ze terugkomt met “Sorry, ik zag die auto van rechts over het hoofd."B|

Als je 2 motoren hebt, neem de 2e mee en maak er een leuke rit van. Laat de koper een leuke route rijden. Blij gevoel bij de motor is blije koper, blije kopers geven meer geld uit.
Zo doe ik het altijd, werkt prima.

Nu heb ik al meerdere malen een motor via mp verkocht maar dat waren altijd wel dingetjes van 3000-5000 euri. Als daar wat mee gebeurt vergaat de wereld ook niet natuurlijk

Die tips over rijbewijs/paspoort checken en/of innemen zijn prima en dat neem ik me ook altijd voor om te doen.
In de praktijk verkoop ik blijkbaar aan hele leuke, aardige en eerlijke mensen, want ik vergeet het bij de proefrit.

De kunst is om vooraf goed te filteren. Als iemand gaat afdingen zonder fysiek aanwezig te zijn geweest, houdt het op. Opmerkingen zoals “het is een overjarig model” e.d. worden het ook niet.
De rest is gevoel. En geluk denk ik.

Terug
Bovenaan Onderaan