Verkoper kon motor niet laten overschrijven vanwege lopende financiëring

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Toen ik laatst een motor wilde kopen van een particulier kreeg ik na de proefrit te horen dat hij hem nog niet kon verkopen.
Hij had de motor gekocht op afbetaling/financiëring en had de papieren nog niet. Daarvoor moest hij eerst het restbedrag overmaken. Nu na 2 weken heeft hij het alleen digitaal. Is dit serieus hoe het werkt bij financiëring? Heb je hem niet eens op je eigen naam staan? Het klinkt zo raar....

Maar het is ook zonde om de motor te laten staan als het verhaal wel klopt. Al vind ik het enorm suf dat hij het niet van tevoren had geregeld.
 
Bedoel je de overschrijvings papieren? Dat is tegenwoordig enkel een code. Je kan zelf met je telefoon + DigiD en die code de motor overschrijven. Als je NFC ondersteuning hebt, en ook op je (relatief nieuwe) rijbewijs, kun je het gewoon helemaal zelf doen:

Zie online overschrijven voor wat je nodig hebt (heb zelf laatst ook zo een motor overgeschreven):
 
Klinkt idd raar.
Bij een financiering zou jouw verkoper al eigenaar zijn.
Bij een lease is de leasemaatschappij eigenaar en aan het einde van de lease kan de gebruiker hem overkopen voor een restbedrag.
Pas dan krijgt hij de overschrijvingspapieren.

Edit: Hoe oud/jong is de motor?
 
Daar is een handig trucje voor, ga naar ovi.RDW.nl en voer het kenteken in. Dan naar Status van het voertuig en voila. Soms staat er bij overschrijven mogelijk dan NEE. Dan moet de financierende partij die een claim op het kenteken heeft deze er eerst af halen omdat het zijn/haar onderpand is

5D3531F4-980D-4219-9DB0-7742974FA9F5.jpeg
 
Klinkt idd raar.
Bij een financiering zou jouw verkoper al eigenaar zijn.
Bij een lease is de leasemaatschappij eigenaar en aan het einde van de lease kan de gebruiker hem overkopen voor een restbedrag.
Pas dan krijgt hij de overschrijvingspapieren.

Edit: Hoe oud/jong is de motor?
Vroeger werd deel 2 of 3 van je kentekenbewijs ingehouden, met de invoering van de kentekencard is hier nu een andere oplossing voor gekomen
 
De verkoper had het over papieren maar dat zal wellicht overschrijfcode+bevestiging van afbetaling zijn van de lening oid.
 
Daar is een handig trucje voor, ga naar ovi.RDW.nl en voer het kenteken in. Dan naar Status van het voertuig en voila. Soms staat er bij overschrijven mogelijk dan NEE. Dan moet de financierende partij die een claim op het kenteken heeft deze er eerst af halen omdat het zijn/haar onderpand is

Bekijk bijlage 1715329
Wouw, dat de financiërende partij een claim kan leggen op het kenteken. Zoiets zal het wel zijn ja. Bizar.
 
Toen ik laatst een motor wilde kopen van een particulier kreeg ik na de proefrit te horen dat hij hem nog niet kon verkopen.
Hij had de motor gekocht op afbetaling/financiëring en had de papieren nog niet. Daarvoor moest hij eerst het restbedrag overmaken. Nu na 2 weken heeft hij het alleen digitaal. Is dit serieus hoe het werkt bij financiëring? Heb je hem niet eens op je eigen naam staan? Het klinkt zo raar....

Maar het is ook zonde om de motor te laten staan als het verhaal wel klopt. Al vind ik het enorm suf dat hij het niet van tevoren had geregeld.
Als de verkoper nog een bedrag open heeft staan, dan moet hij eerst dat bedrag in lossen alvorens hij de papieren van de motor krijgt. Dit is dus geen raar verhaal. Zo heb ik zakelijk een youngtimer (auto) op financial lease. De lease loopt niet via een grote leasemaatschappij, maar via een dealer. Zodra ik het laatste bedrag heb ingelost krijg ik de reserve sleutel en het eigendomsbewijs.
 
Wouw, dat de financiërende partij een claim kan leggen op het kenteken. Zoiets zal het wel zijn ja. Bizar.
Precies wat @FZR1000 Naked hierboven schrijft. De financierende partij wil een onderpand voor de centen en euro's. Wat is makkelijker dan het te financieren goed als onderpand te nemen. Denk ook aan een hypotheek van een huis. Niet betalen is huis/auto/motor inleveren. Niks bizars aan. Je wilt als financier wel een zekerheid als het fout gaat.
 
Oké, het klinkt ook wel weer logisch inderdaad. Nooit geweten dat het bij motoren soms zo werkt.
 
Hoezo, je kan toch ook bij een bank/maatschappij oid. een lening afsluiten zonder een onderpand? Maar maakt niet uit verder.. Ik weet nu dat het verhaal klopt. Ik ga zelf nooit zo'n lening of financiëring afsluiten.
 
Vooral naar de verkoper in dit geval.
Als je geen centen hebt, dan moet je ook niks kopen. En al helemaal geen motor!
Koop dan voor veel minder eigen geld een oud gebakje. Daar kan je ook lol mee hebben.*D

Een motor gaat pas echt geld kosten als je 'm hebt.
Voordien was je kennelijk al niet in staat om geld voor een motor bij elkaar te sparen.
Moet je straks gaan aflossen, terwijl je op dat moment ook nog de kosten erbij krijgt om de motor te rijden.
We zullen 't er maar niet over hebben, als je je nieuwe aanwinst binnen een week in PUIN rijdt.
Wat er dan rest is een partij oud ijzer en daarbij nog vele jaren iedere maand een herinnering van de bank!
 
Hoezo, je kan toch ook bij een bank/maatschappij oid. een lening afsluiten zonder een onderpand? Maar maakt niet uit verder.. Ik weet nu dat het verhaal klopt. Ik ga zelf nooit zo'n lening of financiëring afsluiten.
Je inkomen/salaris dient dan als een soort onderpand. Als je niet op tijd aflost, gaan ze naar degene die het inkomen/salaris betaalt en leggen een beslag op je inkomen/salaris. Als ZZP'er ben je dus dan hoofdelijk aansprakelijk. Ze zouden beslag kunnen gaan leggen op je huis of je inboedel. Als je in loondienst bent, gaan ze naar je werkgever. Die moet dan een deel van je salaris inhouden en aan de schuldeiser betalen. Dit laatste gebeurt uiteraard niet zo maar, daar zijn procedures voor met deurwaarders en loonbeslag. Er zijn zelfs CAO afspraken waarbij het kan voorkomen dat als jij te vaak in zo'n procedure verzeild raakt, je werkgever je kan en mag ontslaan. Dat is onder andere bij de rijksoverheid en ik dacht banken het geval. Je bent dan met een mooi woord chantabel. Door te dreigen met loonbeslag, kunnen ze je chanteren om dingen te doen die uiteraard niet mogen.
 
Wouw, dat de financiërende partij een claim kan leggen op het kenteken. Zoiets zal het wel zijn ja. Bizar.
Zo bizar is dat niet; zodra de lener in gebreke blijft haalt de financier het voertuig (onderpand) terug. Bij huurkoop geldt hetzelfde: je bent wel economisch eigenaar (dus verantwoordelijkvoor verzekering, wegenbelasting, onderhoud etc), maar de huurkoopmaatschappij blijft juridisch eigenaar totdat de volledige koopsom incl. rente is voldaan.
 
Hoezo, je kan toch ook bij een bank/maatschappij oid. een lening afsluiten zonder een onderpand? Maar maakt niet uit verder.. Ik weet nu dat het verhaal klopt. Ik ga zelf nooit zo'n lening of financiëring afsluiten.
Je kunt idd een persoonlijke lening afsluiten; dan heb je geen onderpand nodig. Je inkomen is dan de garantie dat je je lening kunt betalen.
 
Vooral naar de verkoper in dit geval.
Als je geen centen hebt, dan moet je ook niks kopen. En al helemaal geen motor!
Koop dan voor veel minder eigen geld een oud gebakje. Daar kan je ook lol mee hebben.*D

Een motor gaat pas echt geld kosten als je 'm hebt.
Voordien was je kennelijk al niet in staat om geld voor een motor bij elkaar te sparen.
Moet je straks gaan aflossen, terwijl je op dat moment ook nog de kosten erbij krijgt om de motor te rijden.
We zullen 't er maar niet over hebben, als je je nieuwe aanwinst binnen een week in PUIN rijdt.
Wat er dan rest is een partij oud ijzer en daarbij nog vele jaren iedere maand een herinnering van de bank!
Daarom geldt igv een lening/huurkoop/financial lease ook vaak de verplichting om de motor/auto allrisk te verzekeren.
 
Toen ik laatst een motor wilde kopen van een particulier kreeg ik na de proefrit te horen dat hij hem nog niet kon verkopen.
Hij had de motor gekocht op afbetaling/financiëring en had de papieren nog niet. Daarvoor moest hij eerst het restbedrag overmaken. Nu na 2 weken heeft hij het alleen digitaal. Is dit serieus hoe het werkt bij financiëring? Heb je hem niet eens op je eigen naam staan? Het klinkt zo raar....

Maar het is ook zonde om de motor te laten staan als het verhaal wel klopt. Al vind ik het enorm suf dat hij het niet van tevoren had geregeld.
Kan zo zijn, zelf recent nog aan de hand gehad. In mijn geval een bij BMW gefinancierde motor.
Deze ingeruild maar wij hadden de overschrijfcode niet, die had BMW. Die kregen wij pas op het moment dat de lening volledig was afgelost.
We hadden de code na aflossing wel heel snel in ons bezit.
 
Dan kan de geldverstrekker indien je niet aan je verplichtingen kan voldoen leiden tot loonbeslag.
Nou dan ziet het er nog slechter uit als dat ik beschreef.
Ja, vanuit de geldverstrekker, begrijp ik heel goed dat ze garanties inbouwen.
Maar voor de beginnende motorrijder zonder geld worden het dus heel dure motor-KM's.

Dus om de motor te rijden, moet je ook nog een all-risk-verzekering afsluiten. 💲
Ben je dan jong en ook nog zonder schadevrije jaren ga je helemaal leeglopen met mega-verzekerings-premie.💲

Mijn FZ kan ik verzekeren voor een paar tientjes per jaar.
Wanneer ik 'm plat rijd, dan is het heel jammer, maar geen man overboord. Als ik er zelf dan maar goed vanaf kom!
 
Terug
Bovenaan Onderaan