Verkoper kon motor niet laten overschrijven vanwege lopende financiëring

Toen ik laatst een motor wilde kopen van een particulier kreeg ik na de proefrit te horen dat hij hem nog niet kon verkopen.
Hij had de motor gekocht op afbetaling/financiëring en had de papieren nog niet. Daarvoor moest hij eerst het restbedrag overmaken. Nu na 2 weken heeft hij het alleen digitaal. Is dit serieus hoe het werkt bij financiëring? Heb je hem niet eens op je eigen naam staan? Het klinkt zo raar....

Maar het is ook zonde om de motor te laten staan als het verhaal wel klopt. Al vind ik het enorm suf dat hij het niet van tevoren had geregeld.
Welk bouwjaar en wat voor motor was het.
 
Nou dan ziet het er nog slechter uit als dat ik beschreef.
Ja, vanuit de geldverstrekker, begrijp ik heel goed dat ze garanties inbouwen.
Maar voor de beginnende motorrijder zonder geld worden het dus heel dure motor-KM's.

Dus om de motor te rijden, moet je ook nog een all-risk-verzekering afsluiten. 💲
Ben je dan jong en ook nog zonder schadevrije jaren ga je helemaal leeglopen met mega-verzekerings-premie.💲

Mijn FZ kan ik verzekeren voor een paar tientjes per jaar.
Wanneer ik 'm plat rijd, dan is het heel jammer, maar geen man overboord. Als ik er zelf dan maar goed vanaf kom!
Jij bent ook vd oude stempel; eerst sparen en dan een motor binnen budget kopen…en desnoods WA verzekeren.

En niet gelijk gek gemaakt worden door het maandbedrag op het prijskaartje, met eventueel alle gevolgen van dien..:?

Reken maar op dat een hoop lui flink zweten per maand…:X…dan kom ik gelukkig vrolijk aanrijden met mijn oude meuk…_O-
 
Precies!!
Mijn FZ 1985 is niet de nieuwste, toch brengt ie me half Europa door.
Niks iedere maand voor zweten. Vaste lasten (MRB+WA) ca €120 per jaar. O ja, afgeschreven is ie al!
 
Toen ik jong was heb ik die beslissing een auto te kopen waar ik geen geld voor had. Achteraf heb ik er veel meer voor betaald dan dat de auto waard was. Ik heb er geen spijt van, ik heb een machtige fijne tijd in die machine gehad en een hele hoop mooie ervaringen opgedaan. Zou het zo weer doen als ik mijn jeugd ermee terugkreeg. Je leeft maar één keer en iedereen heeft het recht om zijn eerlijke deel aan minder slimme maar heel leuke beslissingen te nemen.
 
Jij bent ook vd oude stempel; eerst sparen en dan een motor binnen budget kopen…en desnoods WA verzekeren.

En niet gelijk gek gemaakt worden door het maandbedrag op het prijskaartje, met eventueel alle gevolgen van dien..:?

Reken maar op dat een hoop lui flink zweten per maand…:X…dan kom ik gelukkig vrolijk aanrijden met mijn oude meuk…_O-


Zo doe ik het ook, met auto of motor.

Op het moment dat ik de sleutel in m'n klauwen geduwd krijg , is het 100% van mij en betaald.


Kan ik het niet betalen op die manier, is ie gewoon niet "voor mij".


Ik geef dan ook geen ene kloot om een nieuwe auto of motor , die koop ik ook pas ( ooit ) als ik hem
zo kan afrekenen .

Dus eerst effe een hoofdprijs winnen, want er voor sparen vertik ik ook.
 
Maar voor de beginnende motorrijder zonder geld worden het dus heel dure motor-KM's.

Dus om de motor te rijden, moet je ook nog een all-risk-verzekering afsluiten. 💲
Ben je dan jong en ook nog zonder schadevrije jaren ga je helemaal leeglopen met mega-verzekerings-premie.💲
Ok, maar als je geen geld hebt moet je ook niet beginnen op een duur apparaat. Een XJ600 geeft niet veel Street Cred, maar voor €400 heb je veel motor voor eigenlijk geen geld.

Ik snap dat als je je maten op Dikke duc’s en KTM’s ziet je meteen ook zo’n motor wil, maar soms is dat gewoon nog niet voor je weggelegd.
 
Dus om de motor te rijden, moet je ook nog een all-risk-verzekering afsluiten. 💲
Ben je dan jong en ook nog zonder schadevrije jaren ga je helemaal leeglopen met mega-verzekerings-premie.💲
Juist als je jong bent kan een lening best interessant zijn omdat de kans dat het maandelijkse inkomen snel stijgt aanwezig is. Ik heb toen ik nog studeerde een lening genomen om een PC te kopen (dat was toen nog serieus geld) en even later een auto. Zodra ik ging werken had ik die lening in notime afgelost maar in de jaren ervoor wel het plezier van die PC en auto gehad.
 
Ik heb het op de harde manier geleerd,

Geld geleend om een hele dure brommer te kopen,

6 maanden dat ik hem had werd ie gestolen, maar elke maand moest ik er toch voor betalen tot die dik 6k guldens was afgelost.

Dat was een hele goeie, dure les.

1- check je verzekeringspapieren ( want bleek dus NIET tegen diefstal verzekerd te zijn )
2- koop niks op afbetaling tenzij noodzakelijk ( tijd terug nog geld moeten lenen voor een wasmachine ) .. want ook de auto ging
kapot , en een paar dure rekeningen in dezelfde maand.. dus buffer op.. en nog te kort .

Ieder op zich natuurlijk, er zijn mensen die geld lenen om een dure gsm te kunnen hebben.
Ik kan daar zelf echt niet met m'n hoofd bij.


Oh, en ik heb vorig jaar kort wat geld geleend omdat ik een aantal machines tegenkwam die ik zeker goed kon
doorverkopen.
Maar had het cash niet om ze te kopen / voor te schieten.

Was gewoonweg geld lenen, om geld te verdienen.
 
Ik heb het op de harde manier geleerd,

Geld geleend om een hele dure brommer te kopen,

6 maanden dat ik hem had werd ie gestolen, maar elke maand moest ik er toch voor betalen tot die dik 6k guldens was afgelost.

Dat was een hele goeie, dure les.

1- check je verzekeringspapieren ( want bleek dus NIET tegen diefstal verzekerd te zijn )
2- koop niks op afbetaling tenzij noodzakelijk ( tijd terug nog geld moeten lenen voor een wasmachine ) .. want ook de auto ging
kapot , en een paar dure rekeningen in dezelfde maand.. dus buffer op.. en nog te kort .

Ieder op zich natuurlijk, er zijn mensen die geld lenen om een dure gsm te kunnen hebben.
Ik kan daar zelf echt niet met m'n hoofd bij.


Oh, en ik heb vorig jaar kort wat geld geleend omdat ik een aantal machines tegenkwam die ik zeker goed kon
doorverkopen.
Maar had het cash niet om ze te kopen / voor te schieten.

Was gewoonweg geld lenen, om geld te verdienen.
Het is wel prettig om een auto te kunnen kopen op afbetaling als je uit een kleinere plaats komt waar geen werk voor je beroepsgroep is. Het openbaar vervoer slecht is zodat die weg ook niks is. Dan werk je wel eerst voor je auto en doe je wat voorzichtiger aan maar het is wel een uitweg uit de beperking waarin je kunt zitten. Laat andere helden maar geen geld hoeven lenen omdat hun sitauatie onvergelijkbaar is maar ondanks 11,3 procent heb ik het met versneld aflossen binnen de perken kunnen houden.
 
Ach, zolang je aan je verplichtingen kunt doen dan is er niets aan de hand…..je weet van te voren waarde aan begint.

Wel knullig als je een motor verkoopt die nog afbetaald moet worden.

En hopelijk eindig je niet op TV met een Wehkampgids op tafel en grote schulden….:+
 
Juist als je jong bent kan een lening best interessant zijn omdat de kans dat het maandelijkse inkomen snel stijgt aanwezig is. Ik heb toen ik nog studeerde een lening genomen om een PC te kopen (dat was toen nog serieus geld) en even later een auto. Zodra ik ging werken had ik die lening in notime afgelost maar in de jaren ervoor wel het plezier van die PC en auto gehad.
Toentertijd pc-privé gekocht via de werkgever(maandelijks bruto vd salaris) …..3600 gulden met 80286 processor; bak geld.
 
Toentertijd pc-privé gekocht via de werkgever(maandelijks bruto vd salaris) …..3600 gulden met 80286 processor; bak geld.
Dat is een schijntje 😃 Die van mij was 8000 gulden, inclusief 25% studentenkorting in 1989. Was dan wel een 286 met VGA en kleurenmonitor en (hou je vast) 30Mb harde schijf. De auto die ik even later kocht was goedkoper 😃
 
Dat is een schijntje 😃 Die van mij was 8000 gulden, inclusief 25% studentenkorting in 1989. Was dan wel een 286 met VGA en kleurenmonitor en (hou je vast) 30Mb harde schijf. De auto die ik even later kocht was goedkoper 😃
Kuch, ik had niet de duurste uitgezocht….met 2 pasgeboren kinderen en net een nieuwe huis gekocht stond ik aan het begin van mijn loopbaan, en die nu al afgelopen is…_O-
 
Het is wel prettig om een auto te kunnen kopen op afbetaling als je uit een kleinere plaats komt waar geen werk voor je beroepsgroep is. Het openbaar vervoer slecht is zodat die weg ook niks is. Dan werk je wel eerst voor je auto en doe je wat voorzichtiger aan maar het is wel een uitweg uit de beperking waarin je kunt zitten. Laat andere helden maar geen geld hoeven lenen omdat hun sitauatie onvergelijkbaar is maar ondanks 11,3 procent heb ik het met versneld aflossen binnen de perken kunnen houden.

Ik ( ok , meer mijn vrouw ) is afhankelijk van mijn / onze auto dagelijks voor haar werk.
Als er iemand in een klein gehucht hier zonder acceptabel openbaar vervoer woon ben ik het wel ;p ;p

maar een 2006 auto is misschien nog wel betrouwbaarder dan een 2022 auto wegens het ontbreken van 200 luxe functies
die je auto uitschakelen als er een storing in zit.
2006 is voor mij trouwens de nieuwste ooit, 2 maanden terug reed ik nog een 2001 , eruit gewipt wegens zijn
drankgebruik . ( helaas ) , anders had ik dat hok nog gehad.

Ik ben , en zij heeft geen keuze :) tevreden met minder luxe .
En niet bang voor vieze klauwen bij reparatie, wat nog te doen is bij de senior auto's .


Er zijn natuurlijk hele volksstammen die een auto als status symbool zien.
Ding staat voor de deur, uit het zicht.. en als ik er in zit zie ik hem ook niet hoe mooi hij is.
Als dat ding de kar maar trekt en de kachel het doet :) :) :)


Toegegeven, ik kijk ook wel eens op een auto site naar 2022 auto's hoor.
Kan ik zien wat m'n keus is over een jaar of 20-25 :) :) :) :)
 
Mijn vader zei altijd: Geld wat je niet hebt moet je niet uitgeven!

De enige 'lening' die ik ooit heb genomen was de hypotheek voor mijn woning.

Zo was ik altijd wel, maar ook .. nood breekt wet..

Buffer op... wasmachine kapot.. ( volgens mij ging in die maand toen ook de cv kapot dacht ik ) nou, ik blijf niet stinken en
in de kou zitten tot ik de vervangers kan betalen.

Dan leen ik toch echt tijdelijk . ( met hele frisse tegenzin trouwens, als je me saggerijnig wilt meemaken.. moet je dan eens op
de koffie komen ) Dan loop ik echt oprecht een hele dag te vloeken / tieren en kwaad op vooral mezelf te zijn.
 
Als er een gezonde balans is…tussen inkomen/schulden….dan is er niets aan hand. Maar voor sommigen is het heel erg verleidelijk en maandbedrag erbij. Verkopers zitten er niet mee, binnenharken en verder jouw probleem.

Ik kijk ook naar 2022 modellen maar als ik de bedragen zie en terug reken naar wat ik heb dan never en nooit dat ik dat voor neertel.

Dan maar tweedehands en minder afschrijven…en altijd zo gedaan ..en ook geen moderne snufjes. Alleen mijn huidige huis was nieuw…en die is onderhand 4* over de kop gegaan.
 
Yep, ik weet zelf uit ervaring ( yey 2008 crisis en een berg pech in hetzelfde jaar )
wat er gebeurt als je te ver ( MOET ) gaan.

Hele goeie les, wou dat ik die info voor ik noodsprongen maakte had.


Vandaar dat ik er ook gewoon over vertel :) leer van een ander z'n fouten.


Op financiële problemen bespreken zit in Nederland best een taboe , mensen willen niet laten weten of merken
dat ze in de shit zitten, of dreigen te komen / koppie onder gaan.
En eigenlijk is dat juist ( achteraf !! ) de grootste fout die je juist kan maken.

Kwam er achter, dat ik begon aan te geven , in die tijd bij m'n werkgever begon dat, dat ik niet de komende weken
naar een andere standplaats kon om vanaf dáár te werken, omdat ik gewoonweg de brandstof en tol kosten niet meer
kon voorschieten. ( en m'n banden ook op staaldraad stonden inmiddels )

In plaats van dat er werd gelachen, of ik "minder" werd behandeld , zorgde ze voor dat ik m'n auto helemaal niet nodig had.
En als d'r wat extra te verdienen was , dat ik dat werk kreeg.


Dat was nooit gebeurd als ik niks had gezegd, en maar met kunt-vliegwerk toch wat had verzonnen om dát werk uit te voeren.
( want de schijn ophouden )
 
Nou, ik kwam bij een werkgever/collega’s waar heel open over gesproken werd. Daar is de basis begonnen en nu…..ben nu zo’n boomer……:+…..schaam me er niet voor want we hebben hier beiden bijna 90 jaar voor gewerkt, grotendeels zelf afgedwongen en geluk gehad…;)
 
Ik ( ok , meer mijn vrouw ) is afhankelijk van mijn / onze auto dagelijks voor haar werk.
Als er iemand in een klein gehucht hier zonder acceptabel openbaar vervoer woon ben ik het wel ;p ;p

maar een 2006 auto is misschien nog wel betrouwbaarder dan een 2022 auto wegens het ontbreken van 200 luxe functies
die je auto uitschakelen als er een storing in zit.
2006 is voor mij trouwens de nieuwste ooit, 2 maanden terug reed ik nog een 2001 , eruit gewipt wegens zijn
drankgebruik . ( helaas ) , anders had ik dat hok nog gehad.

Ik ben , en zij heeft geen keuze :) tevreden met minder luxe .
En niet bang voor vieze klauwen bij reparatie, wat nog te doen is bij de senior auto's .


Er zijn natuurlijk hele volksstammen die een auto als status symbool zien.
Ding staat voor de deur, uit het zicht.. en als ik er in zit zie ik hem ook niet hoe mooi hij is.
Als dat ding de kar maar trekt en de kachel het doet :) :) :)


Toegegeven, ik kijk ook wel eens op een auto site naar 2022 auto's hoor.
Kan ik zien wat m'n keus is over een jaar of 20-25 :) :) :) :)
De enige Honda Jazz in Zeeuws Vlaanderen *O*
 
Ik ging in 1981 naar de marine, het eerste weekend dat ik vrij was, reed ik op de brommer naar Motorhuis Safe in Rotterdam en kocht gelijk een nieuwe Honda CX500 op afbetaling. Mijn ouders waren not amused, maar dat kon me niks schelen. "Girorood hoort bij de vloot". *O*
Ik heb die motor destijds in een jaartje afbetaald, toen weer verkocht want ik kreeg een vriendinnetje, we gingen samenwonen en had weer geld nodig. _O-


Ik heb best wel vaker voor een motor een beetje bij geleend via kortlopende financieringen. Vaak even vakantiegeld, een bonus of eindejaarsuitkering voorschieten.
 
Nou moet ik erbij vertellen, dat ik voor mijn gevoel in die tijd scheppen met geld verdiende. Gratis kost en inwoning, bier kostte fl, 0,30 en sigaretten fl. 1,-. Salaris, later vaar- en havengeld erbij het kon niet op. Alle avonden stappen in het buitenland en in Den Helder ging je daar gewoon mee door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan