verkorte rijopleiding

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
Hengelo
heeft iemand zo'n versnelde rijopleiding gevolgd? ik wil graag weten hoe dat beviel.

ik wordt namelijk over een paar maand 18 en dan wil ik toch eindelijk wel eens motorrijden. Ik heb al een klein beetje ervaring; schakelbrommer en ik kan (redelijk) goed wegkomen met een CB250.
 
Ik volg gewoon les maar van mijn eerste les tot het examen duurt het bij mij ook maar 6 weken, valt erg mee vind ik.

Maar natuurlijk gaat het nooit snel genoeg! :)
 
Het is maar hoe je het bekijkt, vaak ben je wat ze noemen een verkorte rijopleiding net zoveel tijd kwijt (in aantal weken vanaf je 18e) als met een normale opleiding. Wat vaak gedaan wordt is namelijk het volgende: als je je aanmeldt vragen ze het examen al aan (soms na een intake test om te kijken of je het tempo aan zou kunnen) en dat duurt net zo lang als bij een normale opleiding, ongeveer 6 tot 8 weken. ASls dan je examendatum binnen is plannen ze twee weken daarvoor al je lessen (soms hele dagdelen of zelfs dagen). Qua tijd ben je dus net zo lang bezig.
Waar je ook rekening mee moet houden is het feit dat je na een bepaalde hoeveelheid tijd je "vol" komt te zitten met informatie, beetje afhankelijk van wat voor soort leerling je bent, maar soms ben je erg veel tijd kwijt aan niet bepaald welbestede uren, en dan is het zonde van je geld.
Mijn advies: begin de eerste dag dat je 18 wordt met lessen, (spreek nu alvast af want het is nog druk anders kom je er niet meer tussen), neem lessen van twee keer anderhalf uur (lang zat, vooral in het begin wordt je erg moe van de concentratie en de bijzondere verrichtingen!) en dan twee maal per week, dat is een lekker tempo met genoeg tijd ertussen om lijf en hersens even te laten wennen aan de nieuwe bezigheid en precies niet te lang zoadt je vooruit blijft gaan. Als je dan ook meteen na je eerste les je examen aanvraagt ben je net zo veel weken verder pas in het bezit van je rijbewijs als met een verkorte opleiding. ;)
(ben zelf instructeur geweest dus ik weet waar ik over praat) 8-)

Succes en denk er maar eens over na
 
Je moet ook alle verkeersregels helemaal kennen in die tijd... en dat lukt niet altijd iedereen (kijk naar automobilisten/verkorte rijopleiding auto).
Ik heb normale rijlessen genomen, eerste rijles tot het examen duurde 2 maanden in tijd. Ook redelijk kort toch ?

Zelf zou ik het er rustig van nemen, en goed leren rijden via normale lessen.. te snel is niet altijd goed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan