verlaagde tuin / kleine helling voor motorstalling

Bobby W

Rookie
9 mrt 2016
7
0
Rotterdam
Hallo allemaal,

Na mij even voorgesteld te hebben in de "nieuwe gebruikers" afdeling is het toch tijd voor m'n eerste echte topic. :)

Ik heb een maandje mijn motorrijbewijs en ben nog flink aan het oriënteren voor m'n eerste motor. Nu vind ik dat helemaal fantastisch om overal en nergens testritjes te maken dus dat is geen probleem.

Het probleem is de stalling. Ik heb een afdakje in mijn tuin en stal mijn toekomstige motor liever daar dan op de stoep voor de deur. Het feit dat ik in Rotterdam woon heeft daar verder niets mee te maken natuurlijk :P Mijn tuin is echter wat verzonken en alleen te bereiken via een klein trapje. Ongeveer 40 cm hoog. Denken jullie dat het mogelijk is om (zonder de starten) de motor dagelijks naar boven en beneden te rijden als ik een helling fabriceer? Of denken jullie dat het misschien te zwaar is om dat handmatig te doen? Ik hoor graag jullie meningen / advies.
 
Zou lekker een breed oprijlaantje fabriceren.
Elke dag day ding naar boven drukken gaat ook snel vervelen
 
als de helling niet te stijl is lukt dat wel met een aanloop.
ik heb een aanhanger die ook die hoogte heeft en de oprijplank is +/- 2 meter.
geen enkel probleem, zelfs niet met zware lompe zooi.

welkom op mf :]
 
Kun je naast het trappetje niet een stukje tuin afgraven, klein keerwandje maken (hout,steen) en je motor gelijkvloers stallen?
Is eenmalig wat spierpijn ipv elke dag
 
Wauw, jullie zijn een stuk actiever dan de meeste andere fora die ik ken!
Bedankt voor al jullie reacties. Maar het ik woon in een huurhuis, en eerlijk gezegd weet ik niet of ik al die inventieve oplossingen wel kan/mag toepassen.

Ik denk dat mijn beste optie een zo lang mogelijke houten helling wordt.
Verder heb ik nog geen idee wat voor motor het gaat worden. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat het geen toerbuffel wordt! Ik denk dat mijn eerste motor tot maximaal 600cc gaat. :)

Het trappetje ziet er zo uit:
full
 
Ik denk dat de breedte van de deur een minstens zo groot probleem gaat worden.
De hoogte van het opstapje is met een flinke plank wel op te lossen.
 
vanaf welke kant kom je de poort door? aangezien de scharnieren rechts zitten is het het makkelijkst als je van rechts komt. ik weet niet of dat kan, want ik weet niet wat er achter de poort zit. en dan onder een hoek naar beneden. hopelijk heb je genoeg ruimte om je motor te kunnen keren.

mijn Pan European heb ik in mijn schuur gekeerd, in een ruimte van 5 bij 5 waar 1. een hoop zooi staat en 2. nog een Honda SilverWing staat. veel heen en weer steken, maar het is wel gelukt. met andere woorden: hoe groot is je terras?

in mijn schuur heb ik soortgelijke situatie, het hoogteverschil tussen vloer en drempel is ongeveer 40cm (ik heb het idee dat het bij jou meer is), en recent heb ik een oprijplaat van aluminium gekocht. die plaat is 1,50 lang en 20cm breed en heeft een opstaande rand, zodat ik niet van de plaat kan rijden.

20160306_115408_zpsethzze2w.jpg


:]
 
Zoals MaximusII zegt lijkt me de hoogte van het trapje het minste probleem.
De aanloop is vlak langs een gat wat minstens net zo hoog is aan de foto te zien.

De eerste 10 x gaat dit goed, tot je er niet meer over nadenkt en je machine op de automatische piloot naar boven duwt en in de nonchalantheid let je niet op.
Motor helt naar de verkeerde kant, hangt half tegen je deur aan en met een beetje pech gaat hij verder onderuit naar rechts.

Tevens is die deur inderdaad redelijk krap als je in 1 vloeiende beweging erdoor wilt terwijl je probeert te duwen.

Zelf heb ik een vergelijkbare helling welke al is voorzien van een stenen pad, een iets bredere deur echter een muur aan de linkerkant en ook een lager stuk grond aan de rechterkant, hierdoor is het binnenrijden de enige optie.
Dit gaat na x aantal keer doen redelijk vloeiend echter soms is het gepaard met een "oei dat was bijna mijn knieschijf" moment.

Ik heb geen idee hoeveel ruimte je verder hebt om een alternatieve opslag te fabriceren maar het is geen fijne doorgang om dagelijks te moeten gebruiken. (Mocht je 10x per jaar op en af moeten bij mooi weer dan is elk obstakel te overkomen)

Offtopic: Ik zie veel groene tegels en verwaarloosde fietsen staan op bovenstaande fotos. Hoge drukreininger en een trip naar de stort zou veel schelen kwa ruimte en gladheid in beide tuinen. (Excuus voor de opmerking)
 
Zelfs ik met mijn trage fantasie kan heel veel enge situaties bedenken met die deur dat trappetje en inderdaad dat gat .
Koop AUB geen zware motor .




En als het een keertje fout mocht gaan zorg dan dat het gefilmd wordt .
 
Wauw, jullie zijn een stuk actiever dan de meeste andere fora die ik ken!
Bedankt voor al jullie reacties. Maar het ik woon in een huurhuis, en eerlijk gezegd weet ik niet of ik al die inventieve oplossingen wel kan/mag toepassen.

Ik denk dat mijn beste optie een zo lang mogelijke houten helling wordt.
Verder heb ik nog geen idee wat voor motor het gaat worden. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat het geen toerbuffel wordt! Ik denk dat mijn eerste motor tot maximaal 600cc gaat. :)

Het trappetje ziet er zo uit:
[afbeelding]


Alle andere reacties over smalle deur en gevaarlijk gat terzijde. Durf je uberhaupt je meest belangrijke bezit in dit hok te zetten? De deur ziet eruit alsof deze met een willekeurige Wibra schroevendraaier eruit gehaald wordt... :+
 
Zelfs ik met mijn trage fantasie kan heel veel enge situaties bedenken met die deur dat trappetje en inderdaad dat gat .
Koop AUB geen zware motor .




En als het een keertje fout mocht gaan zorg dan dat het gefilmd wordt .

Zodat wij ook eens kunnen lachen zeker _O-

Lekker aardig zijn we weer -O- :+
 
Laatst bewerkt:
Offtopic: Ik zie veel groene tegels en verwaarloosde fietsen staan op bovenstaande fotos. Hoge drukreininger en een trip naar de stort zou veel schelen kwa ruimte en gladheid in beide tuinen. (Excuus voor de opmerking)


point taken. gelukkig hoeft mijn motor maar 2x per jaar door de smalle deur: 1x naar binnen en 1x naar buiten. de rest gaat makkelijker. ik zou er (ook) niet aan moeten denken om elke dag een motor van 300kg door zo'n gat te moeten duwen. de gladheid valt nog wel mee, maar opruimen kan inderdaad geen kwaad 8-) . ik heb eerder vanmiddag mijn motor naar buiten kunnen krijgen, het was alleen een beetje steken met het stuurgewei.
 
Ik heb een 'drempel' van 15cm hoog, waar ik m'n motor achteruit overheen, de schuur in moet maneuvreren. Dat is al een klote werkje en kost heel wat kracht. Niet te vergeten dat ik 'naast' m'n motor de deur door moet, en dat past eigenlijk niet. Veel hoofdpijn en soms zelfs reden om de motor maar niet te pakken.

Ik heb een drempelhulp van Datona die redelijk steil is. Dat helpt natuurlijk niet mee, maar ik heb geen ruimte voor een langere plaat aangezien er een hekje van een speelplaats staat :/

Als ik jouw trappetje zo bekijk, ga je daar snel tegenop zien. Als er ruimte is zou ik een mooie lange plank knutselen, en inderdaad oppassen met dat gat aan de zijkant.
 
Laatst bewerkt:
en waarom start je hem niet?

In het geval dat je het tegen mij had:

Mijn motor heeft geen achteruit :+
En moet achteruit met een draai de schuur in wegens een naar binnen draaiende deur.
Als ik de motor vooruit er in rijd, dan kan ik het kontje niet genoeg naar de muur toe krijgen om de deur dicht te krijgen, plus dat de kant van de standaard dan van me af is.
 
Het kán, maar als je het dagelijks moet doen, en ook in de donker en bij gladheid word je er nog wel een keer flauw van.

Je zou evt. een elektrische lier kunnen gebruiken (i.c.m. een oprijplaat), die kosten ook de wereld niet meer tegenwoordig en heb je ook met draadloze afstandsbediening.
 
Laatst bewerkt:
Door een redelijk smal deurtje wurmen is iets wat meerdere mensen met hun motor moeten. Dit is niet ideaal, maar is dan toch nog te doen.

Bij jou is er ook nog een redelijk hoogteverschil te overbruggen. dat maakt het er niet makkelijker op.
Wat zit er achter de poortdeur? is daar volop ruimte? Of moet je daar ook nog eens haaks een brandpad op?

Ik zou zelf de bestrating ophogen, dat je treden verder de tuin in komen. + een afdakje waar nu die trapfiets staat, dan staat hij min of meer droog. Zie je nu misschien even tegen op, maar als het gebeurt is en je moet met motor gaan manouvreren, dan ga je er echt blij mee zijn.
en in principe veranderd er toch niet echt wat in de tuin, denk niet dat de verhuurder erg veel bezwaren zal hebben (of je moet echt een grote zeikert treffen ....)


Edit; zand kost geen drol, als je het zelf gaat halen met een karretje oid, en tegels kun je her gebruiken. Anders kijk je op wat prikborden oid, betontegels worden heel vaak ook gratis aan geboden.
 
Laatst bewerkt:
Dit gaat denk ik 9 van de 10 keer goed. Alleen die tiende keer baal je wel als een stekker.

Kan je nadat je door dat poortje gaat rechtdoor, of zit achter die deur een scherpe draai? Als je rechtdoor door dat poortje kunt zou ik toch een lange en brede oprijplaat regelen (zoeentje eerder genoemd met een opstaande rand lijkt me mooi) en zittend op de gestarte motor de plaat op.

Hoe dan ook.. ik denk dat je dit op den duur wel een beetje zat gaat raken, en dat is natuurlijk zonde, want met de motor weg gaan moet leuk zijn. :)
 
Zou inderdaad voor een breede plaat gaan, en dan zitten met draaiende motor.
Met een brede plaat kun je de voeten aan de vloer.
 
Plaat van voldoende lengte en volle breedte scharnierend aan de poortdrempel bevestigen, motor er op en met permanent krikje (voetbediening) levellen tot horizontaal.

grtz,

Cees
 
in dat ^bovenstaand^ geval kan je misschien beter een motortafel overwegen... 2 vliegen in 1 klap: je komt de poort door en je kan op de juiste hoogte aan je motor rommelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan