Verlagen van Suzuki sv650s

Philip91

MF'er
31 okt 2016
65
12
Den Haag
Heren en Dames,
Ik ben zo lief geweest om mijn motor aan mijn vriendin te schenken (als ruil mag ik zelf een zwaardere motor uitzoeken :] ). Nu is mijn vriendin alleen erg klein en komt zij net met haar tenen bij de grond. Vorige week het zadel al laten verlagen en versmallen, maar nog steeds is de motor te hoog voor haar.

Ik heb van HyperPro een verlagingskit besteld, heel simpel gezegd zijn het langere link-arms die aan de schokdemper worden bevestigd waardoor de achterkant van de motor met 50mm wordt verlaagd.

Om het stuurgedrag zo veel mogelijk hetzelfde te houden zal ik ook de voorkant verlagen. Maar hoeveel? Kan ik dit gelijk trekken aan de achterkantverlaging of is hier een berekening voor nodig?

Zijn er verder nog zaken waarop ik moet letten tijdens het verlagen? Tips en trucs meer dan welkom! :}
 
altijd zorgen dat de voorkant/achterkant even veel zakt i.v.m. stuurgedrag. Wat in dit geval niet zal lukken vrees ik
50mm is wel veel, zover ga je de vorkpoten nooit kunnen laten doorsteken.
mss beter uw bestelling opzeggen indien mogelijk en dan eerst kijken hoeveel je de vorkpoten kan laten doorsteken en dan de juiste dogbones kopen, ik zie op ebay verschillende kits in verschillende maten staan
 
altijd zorgen dat de voorkant/achterkant even veel zakt i.v.m. stuurgedrag. Wat in dit geval niet zal lukken vrees ik
50mm is wel veel, zover ga je de vorkpoten nooit kunnen laten doorsteken.
mss beter uw bestelling opzeggen indien mogelijk en dan eerst kijken hoeveel je de vorkpoten kan laten doorsteken en dan de juiste dogbones kopen, ik zie op ebay verschillende kits in verschillende maten staan

Tnx! Aangezien HyperPro de 50mm verlaging specifiek voor de sv650 uit 2003 verkoopt, ga ik ervan uit dat de voorvork ook zover doorgestoken kan worden. Ik heb trouwens clip-ons, dus een stuur wat in de weg zit heeft geen invloed :P Waarom denk je dat het niet zal lukken om de voorvork zo ver door te steken?
 
Tnx! Aangezien HyperPro de 50mm verlaging specifiek voor de sv650 uit 2003 verkoopt, ga ik ervan uit dat de voorvork ook zover doorgestoken kan worden. Ik heb trouwens clip-ons, dus een stuur wat in de weg zit heeft geen invloed :P Waarom denk je dat het niet zal lukken om de voorvork zo ver door te steken?
:(

ff mailen naar ze
 
:(

ff mailen naar ze

Heb het spul al binnen, wilde eigenlijk morgen al aan de slag. Ik zal wel eerst kijken hoe veer de voorvork naar beneden kan, mocht deze niet 5 cm naar beneden kunnen dan stuur ik het spul gewoon terug. Zou wel slechte zaak zijn dat de 5cm verlaging aan de achterkant aanbieden!

Wat zijn de factoren die ervoor zorgen dat de voorvork max x-aantal CM doorgestoken kan worden?
 
Kijk eens naar de ruimte die je nu hebt tussen de stofkappen en de onderste kroonplaat.
Als je de poten 5cm doorsteekt botsen de stofkappen tegen de onderkant van de kroonplaat als je remt.
full
 
Kijk eens naar de ruimte die je nu hebt tussen de stofkappen en de onderste kroonplaat.
Als je de poten 5cm doorsteekt botsen de stofkappen tegen de onderkant van de kroonplaat als je remt.[afbeelding]

Duidelijk, inderdaad erg weinig marge! Welke opties zijn er nog meer om een sv650 te verlagen? Het is toch zo dat bij iedere vorm van verlaging toch ook voorkant verlaagd moet worden?

Ik dacht echt dat het makkelijker zou zijn, ben blij dat ik toch even wat informatie ben gaan vergaren!
 
Bel hyperpro even die kunnen het vast vertellen ze testen alles van te voren dus moeten weten of het past, misschien moet je voor maar 35mm doorsteken ofzo.

Edit staat in de gebruiksaanwijzing.

https://www.hyperonline.nl/contents...gingskit_Suzuki_SV650_(WV_BY)_vanaf_2003.html

Je hebt 30 en 50 verlaging kit.
Bij 50mm voorkant 5mm door laten zakken en lucht kamer aanpassen.

Let op ook je jiffie inkorten en eventueel middenbok verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Stel nu dat je je voorkant maar 3 centimeter kunt laten zakken, staat'ie in feite nog 2 centimeter te hoog. Maar gaat dat werkelijk zo'n catastrofale gevolgen hebben voor het stuurgedrag? Ik denk dat de hoogteverhouding tussen voor en achter meer ontregeld is als je iemand mee achterop neemt, en zo zijn er toch ook al hele hordes mensen de wereld rondgereden.
Just my 2 cents.
 
Stel nu dat je je voorkant maar 3 centimeter kunt laten zakken, staat'ie in feite nog 2 centimeter te hoog. Maar gaat dat werkelijk zo'n catastrofale gevolgen hebben voor het stuurgedrag? Ik denk dat de hoogteverhouding tussen voor en achter meer ontregeld is als je iemand mee achterop neemt, en zo zijn er toch ook al hele hordes mensen de wereld rondgereden.
Just my 2 cents.

Zo heb ik het nog niet bekeken, klinkt inderdaad hartstikke logisch. :t
 
Bel hyperpro even die kunnen het vast vertellen ze testen alles van te voren dus moeten weten of het past, misschien moet je voor maar 35mm doorsteken ofzo.

Edit staat in de gebruiksaanwijzing.

https://www.hyperonline.nl/contents...gingskit_Suzuki_SV650_(WV_BY)_vanaf_2003.html

Je hebt 30 en 50 verlaging kit.
Bij 50mm voorkant 5mm door laten zakken en lucht kamer aanpassen.
.

Ik zit het net te lezen inderdaad, zal voortaan eerst het pakketje openmaken voordat ik een topic start |( |(
Maare.. luchtkamer aanpassen; is dat een beetje makkelijk te doen zonder de voorvork compleet los te halen?
 
Luchtkamer meet je door de veren uit de vork te trekken (grote dop op bovenkant open en de boel omkeren (wel olie opvangbak gebruiken). Dan heel de vork inveren en de lengte tussen bovenkant olie en bovenkant vorkpoot meten meten met een schuifmaat of duimstok

Aangezien je meissie heel klein is zal ze waarschijnlijk niet heel veel wegen, dus kan je het beste de spacers die voor de veer voorspanning zorgen iets inkorten (best vervangen door stukken pvc rioolpijp)

Hierdoor zakt de vork iets verder door in de vering waardoor de rijhoogte ook iets lager wordt.

Als je toch bezig bent gooi er dan ook nieuwe olie in.
 
Laatst bewerkt:
Zorg dan gelijk dat als je meissie in volle gear op de motor zit de voorvork ongeveer 40mm tot 45mm inveert tov volledig uitgeveerd.

Achter zou ik rond de 35 tot 40 aanhouden (dat kan
 
dat ze dan minder veerweg over heeft en het comfort eronder lijdt moet je er wel bij zeggen.

dat de voorkant minder zakt dan achter heeft geen kwalijke gevolgen voor de rijeigenschappen : de motor zal stabieler worden, maar iets moeilijker insturen.
 
Als ze weinig weegt haalt ze toch het einde van de veerweg niet en heeft verlagen van de veervoorspanning zeker geen negatief effect op het comfort.

Het past slechts het werkingsgebied aan. Dit moet wel worden gecombineerd met het verlagen van de oliehoogte om behoorlijke progressieve werking van de luchtkamer te vermijden.

Overigens is 40/45 mm inzakking zeker niet extreem voor een SVtje.
 
Ik zit het net te lezen inderdaad, zal voortaan eerst het pakketje openmaken voordat ik een topic start |( |(
Maare.. luchtkamer aanpassen; is dat een beetje makkelijk te doen zonder de voorvork compleet los te halen?

Als je geen zin hebt de poten er uit te halen en olie te verversen (is wel vrij makkelijk te doen bij een sv en te adviseren) kan je ook je voorvork inkrekken met een spanband en je veer er met een tang of iets uithalen.
Olie kamer meten en te veel olie er uit zuigen (dokter spuit en slang bv)

Maar zou het zelf gelijk goed doen door even de olie te verversen en opnieuw te meten, olie kamer meten doe je gebruikelijk trouwens zonder veer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan