Verlaging van de maximum snelheid in Nederland naar 100 "Maar dan wel overal"

Oosterburen vallen wel mee, ook bezopen veel beperkte stukken, of waar je ook -maar- 100 mag ..
Milieuzone's en ander geneuzel.
Of van 130+ naar 80 terug wegens .. er woont een boer naast, er is een tunneltje of het asfalt / beton is een maanlandschap geworden.
voor een kilometer of 40 max 60 , wegens wegwerkzaamheden .. ect ect ect..

Als je nu nog echt wilt knallen over een mooie weg moet je doorrijden, die Polen hebben een paar mooie snelwegen gebouwd van EU geld.
( funny fact.. ) Nederland heeft een complete stuk snelweg betaald daar ..
Kan t werkvolk sneller hierheen of naar huis rijden.

Ga maar eens bij Görlitz de grens over en hobbel richting Opole .. goed lezen wat er op de borden staat met het EU logo .

Polen zijn wel slim.. hebben er een tolweg van gemaakt :) ( ok ok, een euro dacht ik voor een stuk van 100km )



20 jaar terug trapte je over de grens t gas in tot je das reigh door was , gaat al lang niet meer op.
 
Als hier de uitstoot minder word gaat de "schonere" lucht mooi de Noordzee op gezien de wind in Nederland meestal vanuit oostelijke richting komt. Ondertussen knallen onze Duitse oosterburen er vrolijk op los en krijgen wij die lucht over ons heen inclusief die van het Roergebied. Laat staan wat er vanuit de oostblok landen deze kant op komt. Luchtvervuiling kent geen grenzen.
De meest voorkomende windrichting in Nederland is altijd nog zuidwest. Er komt inderdaad wel vervuilde lucht vanuit het buitenland hier naartoe, maar het deel van de luchtverontreiniging die wij zelf produceren en die naar het buitenland waait is ruim drie keer zoveel...
 
Als je nu nog echt wilt knallen over een mooie weg moet je doorrijden, die Polen hebben een paar mooie snelwegen gebouwd van EU geld.
( funny fact.. ) Nederland heeft een complete stuk snelweg betaald daar ..
Kan t werkvolk sneller hierheen of naar huis rijden.

Oh maar dat is heel normaal hoor, je moet er alleen maar op komen , en er gebruik van maken, net als de subsidie's hier in NL..
De weg vanaf luik naar luxemburg is ook helemaal betaald met EU geld, en heet tegenwoordig ook autoroute du soleil, daarom moeten wij als NL ook 2x zoveel gaan bijdragen aan de EU
 
De meest voorkomende windrichting in Nederland is altijd nog zuidwest. Er komt inderdaad wel vervuilde lucht vanuit het buitenland hier naartoe, maar het deel van de luchtverontreiniging die wij zelf produceren en die naar het buitenland waait is ruim drie keer zoveel...


Jep, ik zag laatst een kaart met vervuiling ( bron , geen idee.. t was van een sateliet )

Kon je blind vertellen welke fabrieken er onder de hot-spots stonden.

Zo proper is t allemaal niet
 
Jep, ik zag laatst een kaart met vervuiling ( bron , geen idee.. t was van een sateliet )

Kon je blind vertellen welke fabrieken er onder de hot-spots stonden.

Zo proper is t allemaal niet

En dan klopt het,als het maar op internet heeft gestaan...

Wij werken met allerlei gassen, onderandere ook CO2...het is amper te zien op welke camera dan ook waar de lekken zitten, en geloof me we hebben elk bedrijf wel binnen gehad die dat wel kon oplossen, maar amper resultaat...

Maar als ik morgen zelf een plaatje maak met leuke kleuren en hang daar grienpies of een pandabeertje aan , dan is het overmorgen waarheid op het internet...

Wat er nu gebeurt is dat de regering(en) en energiemaatschappijen bezig zijn om de fossiele brandstoffen in het verdomhoekje te plaatsen, zodat we allemaal over gaan op electriciteit die fossiel vrij opgewekt wordt, en waar we twee keer zoveel voor gaan betalen en daat 2 keer de belasting op moeten betalen, en we allemaal met een lege knip maar wel voldaan kunnen gaan slapen, en de landen om ons heen lachen zich een breuk....

Het aardgas raakt op, DE MELKKOE van nederland, en zal ergens anders vandaan moeten komen om al de opvreters aan de vreet te houden, en dat gaan we gewoon betalen
 
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/co2-uitstoot-in-beeld-dankzij-tropomi
gevonden :) deze kaart was het, co2 uitstoot

Dacht eigenlijk dat het stikstof was, gezien de huidige discussie



het is ook stemmingmakerij ( scrabble ! ) , kaartje 1 ..
wtf, nederland is vuil..

Zoom in..

Oh, het gros komt van het Ruhrgebied ... alleen lijkt het door de resolutie dat het Nederland is ..
( ok ok, botlek kan je zien.. tata steel ook )


Alleen laten ze normaal gezien alleen foto 1 zien :)
 
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/co2-uitstoot-in-beeld-dankzij-tropomi
gevonden :) deze kaart was het, co2 uitstoot

Dacht eigenlijk dat het stikstof was, gezien de huidige discussie



het is ook stemmingmakerij ( scrabble ! ) , kaartje 1 ..
wtf, nederland is vuil..

Zoom in..

Oh, het gros komt van het Ruhrgebied ... alleen lijkt het door de resolutie dat het Nederland is ..
( ok ok, botlek kan je zien.. tata steel ook )


Alleen laten ze normaal gezien alleen foto 1 zien :)

Laat maar eerst de relatie NO2 en CO2 zien..die kan ik niet terugvinden
 
Stikstof legt grote afstanden af. Stopt waarschijnlijk bij de grens. Is maar goed ook, vooral bij oosten en zuiden wind, want België en Duitsland doen hier niet aan mee. Wij, die postzegel op de kaart gaan weer de wereld redden!!!
Nogmaals, op millieugebied doet Nederland het echt niet goed. Wij staan in de achterhoede van de westerse landen....
Geen idee waar dat beeld dat wij hier zo veel aan millieubeheer doen vandaan komt.
 
Wij hebben ook het drukstbevolkte land in die westerse landen. de grote vervuilers aanpakken kost zogenaamd economie, beter de burgers laten lijden zodat er weer een grote multinational topfunctie veilig gesteld is voor een afzwaaiende politicus.

Van mij mag de snelheid omlaag hoor, maar doe dan ook iets aan de vliegtuigjes, cruiseschepen en andere milieubarbaren. die elektrische auto rijdt hier wel schoon maar voor dat hij hier op de weg staat heeft hij de vervuiling van mijn voertuigpark al gecreerd zo ongeveer.

Daarnaast wil tegenwoordig iedereen altijd alles maar kunnen en dat is natuurlijk een belasting voor onze aardkloot. als elke belevingslutige malloot voor zijn 21e de wereld gezien wil hebben en daarnaast protesteert tegen de milieuvervuilers die dit mogelijk gemaakt hebben vind ik het nogal ongeloofwaardig allemaal.

benno
 
Ben wel eens vaker aangesproken op mijn enigzins bejaarde vervoermiddelen.
( auto van '01 .. ) ect.. en *vloek* nog wel een 6 pitter. How Dare You !!!

Luister.. die duitser is al gemaakt, het enige wat ie nu nog vervuild is wat ik er daadwerkelijk mee rijd of aan olie verlies
( ehh, duitsers lekken trouwens niet, die markeren hun territorium )

Als ik NU een nieuwe -tesla- bestel, hoe lang duurt het voor dat ding schoner is als mijn huidige benzineslurper ????

( en voor het economisch uitkomt , aangezien de aanschaf prijs van m'n duitser 1500,- euro was.. en wat kost een *nieuwe* auto ? )

Ik denk ... zonder met getallen te kunnen gooien.
Dat mijn 6 pitter benzine mof , vele male beter is voor -het milieu - zoals ie is , als een hem omruilen voor een elektrische auto .




Zou best elektrisch willen rijden , als dat voor dezelfde kosten zou kunnen van m'n huidige auto.
 
Precies, zo denk ik er ook over met mijn afgedankte luchtgekoelde 6 pitter zonder kat. Bovendien ondersteun ik met apk/onderhoud de kleine garagist om de hoek....PON is al groot genoeg.
 
Als ik NU een nieuwe -tesla- bestel, hoe lang duurt het voor dat ding schoner is als mijn huidige benzineslurper ????
De rekensommetjes zijn gemaakt hoor.
Volgens autoblog duurt dat pittig lang (en dit is ook het artikel waar iedereen naar wijst):
https://www.autoblog.nl/nieuws/na-700-000-kilometer-is-ev-groener-dan-benzineauto-121628Maar hier in Eindhoven weten we wel waar we het over hebben en blijkt zo rond de 40.000km het omslagpunt te liggen:
https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/
 
Dat is dan zeker alleen berekend over het energieverbruik en niet het totaal plaatje van productie auto en accu en alle elektronica en computers?
 
De rekensommetjes zijn gemaakt hoor.
Volgens autoblog duurt dat pittig lang (en dit is ook het artikel waar iedereen naar wijst):
https://www.autoblog.nl/nieuws/na-700-000-kilometer-is-ev-groener-dan-benzineauto-121628Maar hier in Eindhoven weten we wel waar we het over hebben en blijkt zo rond de 40.000km het omslagpunt te liggen:
https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/


Ben te gesloopt om het na te kijken, maar 40k .. even totaal bierviltje, lijkt me dat meer
de -meerprijs- en besparing wegenbelasting ( zoals je ook lpg vs diesel uitrekent )
Klinkt best plausibel ( die tesla's zijn toch vrij zwaar dacht ik, en betalen geen(?) wegenbelasting(?)

Maar inderdaad , dan de berekening na productie ( die accu ) , kosten / moeite / problemen om die te her-gebruiken.
VS het makkelijk te hergebruiken ijzer en aluminium van een -oude- auto.

Ben bang dat -helaas- zelfs, die 700k dichter in de buurt komt.
( al is ie dan financieel, al LANG veel gunstiger als een dooie dinosaurs sap stoker )

**** EIGENLIJK ***** zou je een berekening moeten maken :

- Doorrijden oudere benzine auto
- Aanschaf nieuwere benzine auto
- Aanschaf nieuwe elektrische auto

-- eventueel ook nog gedaan voor diesel , lpg en denk dat waterstof te niche is om serieus naar te kijken



Over een jaar of 10 komen de eerste electro auto's in mijn prijsklassen ( dan worden ze 15-20 ) , ben bang
dat ze dan niet meer bruikbaar zijn ivb een dooie accu.

Wat eigenlijk ook weer een -ding- is..

Een auto van nu 20 jaar oud is nog prima te gebruiken voor dagelijks vervoer, kijk ik om me heen..
Er rijden er nog zat rond. ( wel ouder.. maar, dat word echt minder )
Maar een auto van 20 jaar oud.. denk dat grofweg 40% van de auto's in "mijn straat" ( best een lange ) , allemaal in
die leeftijdsgroep vallen.

Zie die lange levensduur niet zo snel gebeuren met elektro auto's , die zijn al snel niet meer rendabel rijdend te houden
omdat je een hele dure accu moet gaan vervangen / op gesleten is..

Leuk voor de handel, maar of het milieu dáár nu zo mee is gebaat ...





Maar goed, als nu die Elon voor m'n deur staat , en roept " ruilen ? " krijgt ie m'n 6 cilinder mee hoor, meteen.. zonder 2 keer over na te denken.
Maar tot die tijd ...
Helaas, geen stroom auto voor mij.

( Yo , Elon.. wel eentje met ludicrous mode hé ! )
 
Volgens mij wonen we allemaal op dezelfde bol. En als ik zie hoe het er in héééééél veel andere landen aan toe gaat gaan we hier met ons beleid net zo snel naar de kloten als de rest van de wereld. Alleen wij betalen er van tevoren een hoge prijs voor, daar weten ze niet eens wat stikstof en Co2 is. Zijn er dus ook niet bang voor en hebben een gelukkig leven.
 
Ben te gesloopt om het na te kijken, maar 40k .. even totaal bierviltje, lijkt me dat meer
de -meerprijs- en besparing wegenbelasting ( zoals je ook lpg vs diesel uitrekent )
Klinkt best plausibel ( die tesla's zijn toch vrij zwaar dacht ik, en betalen geen(?) wegenbelasting(?)

Maar inderdaad , dan de berekening na productie ( die accu ) , kosten / moeite / problemen om die te her-gebruiken.
VS het makkelijk te hergebruiken ijzer en aluminium van een -oude- auto.

Ben bang dat -helaas- zelfs, die 700k dichter in de buurt komt.
( al is ie dan financieel, al LANG veel gunstiger als een dooie dinosaurs sap stoker )
Dan moet je heel even je research doen. Het gaat om alles inclusief. Dus alles van productie van de auto tot productie van de stroom of benzine tot aan jij blij op weg naar je werk. Ik zou als ik jou was er even in verdiepen als je niet te gesloopt bent.

**** EIGENLIJK ***** zou je een berekening moeten maken :

- Doorrijden oudere benzine auto
- Aanschaf nieuwere benzine auto
- Aanschaf nieuwe elektrische auto

-- eventueel ook nog gedaan voor diesel , lpg en denk dat waterstof te niche is om serieus naar te kijken
Die vergelijking kun je maken, maar die gaat mank. Het is altijd beter om een oudere benzineauto te rijden (mits het geen onbenullig lomp ding is natuurlijk) en hem er dan op tijd uit te doen (lees: sloop). De meeste mensen waarvoor een nieuwe auto van 30000-40000 euro een optie is, gaat leasen. En die nemen dus geen tweedehands auto.

Over een jaar of 10 komen de eerste electro auto's in mijn prijsklassen ( dan worden ze 15-20 ) , ben bang
dat ze dan niet meer bruikbaar zijn ivb een dooie accu.
In het verleden is al gebleken met onder meer de accu's van de prius, dat een lithium ion accupakket de auto makkelijk overleefd. Uitzonderingen daar gelaten.

Wat eigenlijk ook weer een -ding- is..

Een auto van nu 20 jaar oud is nog prima te gebruiken voor dagelijks vervoer, kijk ik om me heen..
Er rijden er nog zat rond. ( wel ouder.. maar, dat word echt minder )
Maar een auto van 20 jaar oud.. denk dat grofweg 40% van de auto's in "mijn straat" ( best een lange ) , allemaal in
die leeftijdsgroep vallen.

Zie die lange levensduur niet zo snel gebeuren met elektro auto's , die zijn al snel niet meer rendabel rijdend te houden
omdat je een hele dure accu moet gaan vervangen / op gesleten is..
Zoals boven al vermeld, het is geen probleem, die oude accu's.
Overigens wonen wij dan wel in een andere buurt :+ Mijn gebakje komt uit 2004 en is een van de oudste.

Leuk voor de handel, maar of het milieu dáár nu zo mee is gebaat ...
Tuurlijk is uiteindelijk alles leuk voor de handel. Dat is het grote achterliggende probleem dan ook. Nieuwe spulletjes moeten hebben kost gewoon bakken energie. Niet alleen met auto's, maar ook met bijvoorbeeld alle aliexpress prullaria.

Maar goed, als nu die Elon voor m'n deur staat , en roept " ruilen ? " krijgt ie m'n 6 cilinder mee hoor, meteen.. zonder 2 keer over na te denken.
Maar tot die tijd ...
Helaas, geen stroom auto voor mij.

( Yo , Elon.. wel eentje met ludicrous mode hé ! )
Idem, maar als er een bepaalde drieletterige Duitse auto fabrikant hetzelfde zegt over een modelletje met een M in de naam, dan ruil ik hem ook zo.
 
In het verleden is al gebleken met onder meer de accu's van de prius, dat een lithium ion accupakket de auto makkelijk overleefd. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik ben geen expert.. Maar volgens mij is de wijze waarop de accu gebruikt word in een prius (mét benzine motor die tijdig bij laad) versus een wagen van bv. Tesla (laden wanneer je kan of moet) niet te vergelijken.
Correct me if I'm wrong: zorgt een hybride er niet ook voor dat de accu zo optimaal mogelijk gebruikt word? Dat wil zeggen: op de momenten dat het kan elektrisch rijden en op de momenten dat de accu lading lager wordt tijdig bijladen? Dat lijkt me best goed voor de levensduur van zo'n accu.
Als je als Tesla rijder er lol aan hebt op steeds thuis te komen met een lading onder de (ik noem maar wat) 5% en hem daarna weer oplaad; dan doet dat wel wat met je accu op lange termijn.

Tesla beweert nergens een duurzaam product te leveren... Vind ik best grappig. De technologie is nog niet waar die moet zijn om echt duurzaam te kunnen rijden. We doen met alsof dit al wel het geval is. En over 15-20 jaar kunnen we weer van deze tech overstappen naar iets nieuwers (nieuwe generatie accu's, waterstof, whatever). Net zoals we lang gedacht hebben dat diesels relatief ok waren. Dat laatste hebben we als consumenten niet zelf verzonnen; daarover zijn we voorgelogen.
Misschien ben ik te argwanend als het gaat over de corrumperende werking van geld. Maar als er ergens goed aan verdiend kan worden (en door allerlei belastingvoordelen voor de consument) dan gebeurd dat. Ten koste van (misschien wel) alles.

Als het moet ga ik met mijn dieseltje met liefde 100 rijden (ik wil zelfs wel over naar een benzine), met de tweewieler zal het leed ook wel meevallen. Maar elektrisch rijden... dat skip ik nog even.
 
Net zoals we lang gedacht hebben dat diesels relatief ok waren. Dat laatste hebben we als consumenten niet zelf verzonnen; daarover zijn we voorgelogen.
We worden alleen maar voorgelogen, want het kapitaal regeert, niet Rutte!!
En hoe "goed" we hier in het westen ook denken om te gaan met de accu,s, aan de ander kant van deze bol sterven mensen en wordt de aarde onherstelbaar vergiftigd voor de (te weinig) grondstoffen.
Maar wat we niet zien doet ook niet zeer en ons straatje is dan SCHOON.;(;(
 
En vervolgens staat er ergens achter in Duitsland een stok en steen oude bruinkool centrale te stoken om je mooie ev zijn accupakket vol te laden.
Of in Frankrijk een krakkemikkige kerncentrale waar wij als Nederlanders niks van willen weten.
Toch mooi dat de hele natuur en vele dorpen verdwijnen en al verdwenen zijn voor die KWatts.

Ben zo blij dat ik in een zowat 2x sloopgerechtige qua leeftijd en qua kilometers al zeker 3x sloopgerechtige volvo v70 op lpg rij. Is bijna 23 jaar oud en heeft bijna 713.000km gelopen en stil going strong.
En heeft dezelfde moderne inspuiting en moderne milieusystemen er op als nieuwe auto's
 
Terug
Bovenaan Onderaan