Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Daarmee weerleg je de andere punten niet...
De meest voorkomende windrichting in Nederland is altijd nog zuidwest. Er komt inderdaad wel vervuilde lucht vanuit het buitenland hier naartoe, maar het deel van de luchtverontreiniging die wij zelf produceren en die naar het buitenland waait is ruim drie keer zoveel...Als hier de uitstoot minder word gaat de "schonere" lucht mooi de Noordzee op gezien de wind in Nederland meestal vanuit oostelijke richting komt. Ondertussen knallen onze Duitse oosterburen er vrolijk op los en krijgen wij die lucht over ons heen inclusief die van het Roergebied. Laat staan wat er vanuit de oostblok landen deze kant op komt. Luchtvervuiling kent geen grenzen.
Als je nu nog echt wilt knallen over een mooie weg moet je doorrijden, die Polen hebben een paar mooie snelwegen gebouwd van EU geld.
( funny fact.. ) Nederland heeft een complete stuk snelweg betaald daar ..
Kan t werkvolk sneller hierheen of naar huis rijden.
De meest voorkomende windrichting in Nederland is altijd nog zuidwest. Er komt inderdaad wel vervuilde lucht vanuit het buitenland hier naartoe, maar het deel van de luchtverontreiniging die wij zelf produceren en die naar het buitenland waait is ruim drie keer zoveel...
Jep, ik zag laatst een kaart met vervuiling ( bron , geen idee.. t was van een sateliet )
Kon je blind vertellen welke fabrieken er onder de hot-spots stonden.
Zo proper is t allemaal niet
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/co2-uitstoot-in-beeld-dankzij-tropomi
gevonden deze kaart was het, co2 uitstoot
Dacht eigenlijk dat het stikstof was, gezien de huidige discussie
het is ook stemmingmakerij ( scrabble ! ) , kaartje 1 ..
wtf, nederland is vuil..
Zoom in..
Oh, het gros komt van het Ruhrgebied ... alleen lijkt het door de resolutie dat het Nederland is ..
( ok ok, botlek kan je zien.. tata steel ook )
Alleen laten ze normaal gezien alleen foto 1 zien
Laat maar eerst de relatie NO2 en CO2 zien..die kan ik niet terugvinden
Nogmaals, op millieugebied doet Nederland het echt niet goed. Wij staan in de achterhoede van de westerse landen....Stikstof legt grote afstanden af. Stopt waarschijnlijk bij de grens. Is maar goed ook, vooral bij oosten en zuiden wind, want België en Duitsland doen hier niet aan mee. Wij, die postzegel op de kaart gaan weer de wereld redden!!!
De rekensommetjes zijn gemaakt hoor.Als ik NU een nieuwe -tesla- bestel, hoe lang duurt het voor dat ding schoner is als mijn huidige benzineslurper ????
De rekensommetjes zijn gemaakt hoor.
Volgens autoblog duurt dat pittig lang (en dit is ook het artikel waar iedereen naar wijst):
https://www.autoblog.nl/nieuws/na-700-000-kilometer-is-ev-groener-dan-benzineauto-121628Maar hier in Eindhoven weten we wel waar we het over hebben en blijkt zo rond de 40.000km het omslagpunt te liggen:
https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/
Dan moet je heel even je research doen. Het gaat om alles inclusief. Dus alles van productie van de auto tot productie van de stroom of benzine tot aan jij blij op weg naar je werk. Ik zou als ik jou was er even in verdiepen als je niet te gesloopt bent.Ben te gesloopt om het na te kijken, maar 40k .. even totaal bierviltje, lijkt me dat meer
de -meerprijs- en besparing wegenbelasting ( zoals je ook lpg vs diesel uitrekent )
Klinkt best plausibel ( die tesla's zijn toch vrij zwaar dacht ik, en betalen geen(?) wegenbelasting(?)
Maar inderdaad , dan de berekening na productie ( die accu ) , kosten / moeite / problemen om die te her-gebruiken.
VS het makkelijk te hergebruiken ijzer en aluminium van een -oude- auto.
Ben bang dat -helaas- zelfs, die 700k dichter in de buurt komt.
( al is ie dan financieel, al LANG veel gunstiger als een dooie dinosaurs sap stoker )
Die vergelijking kun je maken, maar die gaat mank. Het is altijd beter om een oudere benzineauto te rijden (mits het geen onbenullig lomp ding is natuurlijk) en hem er dan op tijd uit te doen (lees: sloop). De meeste mensen waarvoor een nieuwe auto van 30000-40000 euro een optie is, gaat leasen. En die nemen dus geen tweedehands auto.**** EIGENLIJK ***** zou je een berekening moeten maken :
- Doorrijden oudere benzine auto
- Aanschaf nieuwere benzine auto
- Aanschaf nieuwe elektrische auto
-- eventueel ook nog gedaan voor diesel , lpg en denk dat waterstof te niche is om serieus naar te kijken
In het verleden is al gebleken met onder meer de accu's van de prius, dat een lithium ion accupakket de auto makkelijk overleefd. Uitzonderingen daar gelaten.Over een jaar of 10 komen de eerste electro auto's in mijn prijsklassen ( dan worden ze 15-20 ) , ben bang
dat ze dan niet meer bruikbaar zijn ivb een dooie accu.
Zoals boven al vermeld, het is geen probleem, die oude accu's.Wat eigenlijk ook weer een -ding- is..
Een auto van nu 20 jaar oud is nog prima te gebruiken voor dagelijks vervoer, kijk ik om me heen..
Er rijden er nog zat rond. ( wel ouder.. maar, dat word echt minder )
Maar een auto van 20 jaar oud.. denk dat grofweg 40% van de auto's in "mijn straat" ( best een lange ) , allemaal in
die leeftijdsgroep vallen.
Zie die lange levensduur niet zo snel gebeuren met elektro auto's , die zijn al snel niet meer rendabel rijdend te houden
omdat je een hele dure accu moet gaan vervangen / op gesleten is..
Tuurlijk is uiteindelijk alles leuk voor de handel. Dat is het grote achterliggende probleem dan ook. Nieuwe spulletjes moeten hebben kost gewoon bakken energie. Niet alleen met auto's, maar ook met bijvoorbeeld alle aliexpress prullaria.Leuk voor de handel, maar of het milieu dáár nu zo mee is gebaat ...
Idem, maar als er een bepaalde drieletterige Duitse auto fabrikant hetzelfde zegt over een modelletje met een M in de naam, dan ruil ik hem ook zo.Maar goed, als nu die Elon voor m'n deur staat , en roept " ruilen ? " krijgt ie m'n 6 cilinder mee hoor, meteen.. zonder 2 keer over na te denken.
Maar tot die tijd ...
Helaas, geen stroom auto voor mij.
( Yo , Elon.. wel eentje met ludicrous mode hé ! )
In het verleden is al gebleken met onder meer de accu's van de prius, dat een lithium ion accupakket de auto makkelijk overleefd. Uitzonderingen daar gelaten.
We worden alleen maar voorgelogen, want het kapitaal regeert, niet Rutte!!Net zoals we lang gedacht hebben dat diesels relatief ok waren. Dat laatste hebben we als consumenten niet zelf verzonnen; daarover zijn we voorgelogen.