Verlaging van de maximum snelheid in Nederland naar 100 "Maar dan wel overal"

Dat is dan zeker alleen berekend over het energieverbruik en niet het totaal plaatje van productie auto en accu en alle elektronica en computers?
als ik het goed heb gelezen wel.
De vent die met 700.000 kwam had links en rechts de nodige fouten gemaakt. Zo had hij voor elektrisch wel meegenomen dat die energie opgewekt moest worden maar over de uitstoot in Pernis, waar de brandstof "gemaakt" wordt eerst helemaal niets gezegd. Sja, zo kan ik ook een leuk artikeltje schrijven. En of het zo is wordt niet duidelijk maar de vent van 40.000 km zegt dat de ander een Tesla (redelijk dikke auto) vergeleken had met een klein benzine blikje.
 
Ik ben geen expert.. Maar volgens mij is de wijze waarop de accu gebruikt word in een prius (mét benzine motor die tijdig bij laad) versus een wagen van bv. Tesla (laden wanneer je kan of moet) niet te vergelijken.
Correct me if I'm wrong: zorgt een hybride er niet ook voor dat de accu zo optimaal mogelijk gebruikt word? Dat wil zeggen: op de momenten dat het kan elektrisch rijden en op de momenten dat de accu lading lager wordt tijdig bijladen? Dat lijkt me best goed voor de levensduur van zo'n accu.
Als je als Tesla rijder er lol aan hebt op steeds thuis te komen met een lading onder de (ik noem maar wat) 5% en hem daarna weer oplaad; dan doet dat wel wat met je accu op lange termijn.
Bij deze de correctie:
In tegenstelling tot een ouderwetse loodaccu kun je lithium ion verder ontladen. Daarnaast zit er bij een lithium ion batterij altijd een batterij management systeem (kortweg BMS) bij. Die waarborgd onder andere de veiligheid door op tijd de koeling te starten, laadstroom te beperken en nog veel meer. Een BMS zorgt er onder andere voor dat het laadniveau niet onder een bepaald niveau komt. Als een batterij 0% vol geladen is, kun je er nog altijd gewoon stroom uit halen. Dit wordt alleen geblokkeerd door het BMS om juist de batterij niet naar de maan te helpen.
Tesla beweert nergens een duurzaam product te leveren... Vind ik best grappig. De technologie is nog niet waar die moet zijn om echt duurzaam te kunnen rijden. We doen met alsof dit al wel het geval is. En over 15-20 jaar kunnen we weer van deze tech overstappen naar iets nieuwers (nieuwe generatie accu's, waterstof, whatever). Net zoals we lang gedacht hebben dat diesels relatief ok waren. Dat laatste hebben we als consumenten niet zelf verzonnen; daarover zijn we voorgelogen.
Misschien ben ik te argwanend als het gaat over de corrumperende werking van geld. Maar als er ergens goed aan verdiend kan worden (en door allerlei belastingvoordelen voor de consument) dan gebeurd dat. Ten koste van (misschien wel) alles.

Als het moet ga ik met mijn dieseltje met liefde 100 rijden (ik wil zelfs wel over naar een benzine), met de tweewieler zal het leed ook wel meevallen. Maar elektrisch rijden... dat skip ik nog even.
 
Over een jaar of 10 komen de eerste electro auto's in mijn prijsklassen ( dan worden ze 15-20 ) , ben bang
dat ze dan niet meer bruikbaar zijn ivb een dooie accu.
420 resultaten volgens Marktplaats. Dus je kan direct overstappen. :P

Knipsel.JPG
 
@ Clank

bedankt voor je toelichting omtrent accu’s en hun beveiliging. Ik moet daar meer over lezen!

wat betreft je linkje naar de tesla website: op de desbetreffende pagina staat twee keer het woord duurzaam. In beide gevallen heeft dat woord geen directe betrekking op de producten van tesla.
Ze zijn heel voorzichtig en noemen hun handel nergens duurzaam.

dat hoeft van mij trouwens ook niet. Ze zijn een technologie bedrijf en niet Greenpeace.
Technologie moet nog volwassener worden alvorens ze werkelijk duurzaam zal blijken.
 
@ Clank

bedankt voor je toelichting omtrent accu’s en hun beveiliging. Ik moet daar meer over lezen!
Alleen over lezen kom je een heel eind, maar nog niet overal. Wij bouwen op het werk als hobby een elektrische auto zelf en dan kom je met dit soort dingen in aanraking. Ik dacht er ook veel over te weten, maar weet eigenlijk nu pas hoe alles nou echt werkt. Als je de kans krijgt, zeker mee in aanraking proberen te komen in een engineering perspectief!
Wel goed om te weten dat ik in elk geval iemand aan het lezen heb gekregen :)
 
@ Clank

het hele engineering gedeelte vind ik sowieso wel interessant... heb je online leestips toevallig?
ik ondersteun festivals bij het aanleggen van tijdelijke stroominstallaties. En accu’s zijn een hot item.
anno 2019 is je brandstof keuze bepalend hoe duurzaam je bent op dit gebied als festivals. Beschikbare accu-packs worden langzaam steeds minder kut. Maar zonder dieselagregaten gáát het gewoon nog niet. Uitzonderingen daargelaten.
En ik word heel moe van allerlei uitvinders die beweren dé oplossing te hebben. De praktijk bewijst steeds het tegendeel. Imho net als elektrisch rijden. We zijn er gewoon nog niet qua technologie, productie en recycling.
Maar terug on-topic zou ik zeggen
 
ik zal niet elektrisch rijden en ook niet overall 100 rijden wat een onzin .
ze hadden uitgerekent als iedereen elek zal rijden (op mij na )
zal het maximaal 0.1% uitstoot schelen met nu .
 
hahaha.. 17k voor een auto uitgeven ;p

nope nope nope..

Laatste koekblik was 1500,- , vond dat voor mijn doen al eigenlijk vrij hoog aan de prijs :)
Als jij 15-20 zegt dan denk ik aan x1.000. :Y
Een leuke elektrische auto koop je al in de vijf mille, maar dat is dan een bedrijfswagentje zoals de Renault Kangoo.

Als 1500,- voor jou al aardig aan de prijs is dan woon je misschien nog bij je ouders en/of heb je geen gezin, en rij je geen 20-30.000 kilometer per jaar (ook wel aangegeven als 20-30k :+ ).
Daar is ook helemaal niets mis mee. :) :)
 
Of je wil gewoon niet zoveel uitgeven aan je auto...
Ik woon niet bij mijn ouders en heb wel een gezin. (Geen enkel idee wat die 2 dingen met de prijs van een auto te maken hebben trouwens?) 20.000 haal ik lang niet, dat vind ik ook wel erg veel. Of autorijden is je hobby ;)
Met een auto van 1000 kun je ook jaren rijden zonder problemen, waarom zou ik dan meer uitgeven?
 
Het hele spel is dat de regering de boeren niet tegen de kuif durft in te strijken. Met 10 % minder boeren hebben we tegen de 5 % minder stikstof en CO2, en moeten we nu allemaal lijden , dag in dag uit, voor de dikke boterham en geweldige woonomgeving van grondmiljonairs ? Of gaat het om de verliezen van de Rabobank waar veel boeren hun rekening hebben ? Of je nu 5000 varkens hebt of 4500, dat is het gegeven waar het om gaat
 
Nope, maar een auto die ik niet cash kan afrekenen, koop ik niet

En als ik 15k in m'n zak heb , zou dat nog niet misschien naar een koekblik gaan


Het is me niet meer waard , ik wacht wel tot een ander de afschrijving heeft geleden.
Krijgt ie van mij het laatste rondje tot ie op de oprij wagen naar de sloop kan.

Kilometers wisselen, vorig jaar tegen de 20k , dit jaar haal ik de 10k nog niet eens.
( werk vanaf huis, werkauto staat vlak bij huis )

Voor maar 2 redenen rij ik een *grote* middenklasser / benzine slurper.
1 ) ben een grote jongen, pas met m'n poten niet in die gebakjes ,
2 ) als ik rij , is het meteen *ver* .. en moet ie de kar trekken en zwaar werk doen.

Anders had er een of ander 500 euro truttenschudder auto'tje gestaan.. die kan ook prima de weekboodschappen laden :) :) :)
 
(Geen enkel idee wat die 2 dingen met de prijs van een auto te maken hebben trouwens?)
Als je nog jong bent en niet zoveel verdient omdat je aan het begin van een carrière staat dan heb je meestal geen auto van 17k.
Met een gezin waarbij de auto bijna de spin in het web is voor het werk doordeweeks - school en de weekenden (ene kind naar de hockey, de andere naar de voetbal) heb je wellicht behoefte aan een comfortabeler en betrouwbaarder vervoer.
Maar niet iedereen leeft hetzelfde leven met dezelfde overwegingen. :t ;)
 
Meer dan 5k heb ik nooit betaald voor een auto... en daar rijdt ik dan alweer 8 jaar in, gemiddeld tussen de 30 en 40.000 km per jaar, dat een auto duur moet zijn om betrouwbaar te wezen: fabel! Geldt trouwens ook voor een motor; de vfr gekocht voor 1000€ en inmiddels in een jaar ook al weer 15000 verder... ik sluit me aan bij @Stefan666 voor wat betreft het feit dat als je het niet contant kan afrekenen dat je er niet in kunt rijden; je hebt er dus het geld niet voor....
 
Klopt, heb op dit moment ook geen 15k in de zak voor een nieuwe auto.
Maar.. STEL ... STEL .. ik heb nu 15k .. ( en een verse auto nodig )
1) koop een 1.5k auto .. reserver 1000 voor grote service ( slijtage delen vervangen .. gewoon, geen gezeur )
2) spendeer de rest aan een nieuwe cv , zonnepanelen en wat leuks voor de vrouw ( vast een duur glimmertje die ze leuk vind :) )
Nieuwe game pc zou ook wel leuk zijn.. zit vaker achter de computer als achter het stuur van m'n auto .



Werkelijk de enige auto waar ik nog echt geld aan zou uitgeven... ok ... 2 ..
Een stront originele E30 M3 , of een E39 M5.
Gewoonweg omdat ik altijd al zo'n auto heb willen hebben, maar nooit heb kunnen aanschaffen.

Al zou ik dan nog eerder een nieuwere motor kopen als het uitgeven aan die "droomauto" eerlijk gezegd.
( een M , t is toch speelgeld wat je uitgeeft )


Ok, heb misschien ook wat makkelijker lullen.. is de auto stuk.. maak hem zelf weer.
Schrik niet zo snel als d'r wat stuk gaat. Kan je ook wat meer spelen, omdat je niet voor elk liflafje naar de garage hoeft.
( en , hun rekeningen te betalen )
 
Als jij 15-20 zegt dan denk ik aan x1.000. :Y
Een leuke elektrische auto koop je al in de vijf mille, maar dat is dan een bedrijfswagentje zoals de Renault Kangoo.

Als 1500,- voor jou al aardig aan de prijs is dan woon je misschien nog bij je ouders en/of heb je geen gezin, en rij je geen 20-30.000 kilometer per jaar (ook wel aangegeven als 20-30k :+ ).
Daar is ook helemaal niets mis mee. :) :)


Heb mijn kinderen volwassen. Rij minimaal 35Kkm per jaar. In een ouwe volvo v70 op lpg. Teller nu op 713.000km en kostte 500 euro aanschaf. Super autobahn burner en betrouwbaarder moet ik nog tegen komen.
Geef geen zak om uiterlijk en status en verrek het gloeiend om veel geld aan een auto of motorfiets uit te geven. Mijn BMW K100 was ook maar 300 euro en heb ik ook al 35Kkm mee gereden met alleen regulier onderhoud en een andere startmotor. Dus hoezo ouwe meuk niet betrouwbaar?
 
Mijn Xantia is van juni 2000, rij er gemiddeld 15K mee op jaarbasis en de klok staat intussen op 270K...appeltje eitje.
Ding gekocht voor €1200, en dat was 6 jr geleden, toen 165K op de klok.
Beestje is nog lang niet op.
Als dát niet duurzaam is, schiet me dan maar af...
En ja; getrouwd, kind en we wonen niet bij mijn (schoon)ouders...
Gewoon een betrouwbare kar die mij naar werk rijdt, zaterdags boodschappen meezeult, vakanties naar weet-ik-veel doet en ook m'n zoon veilig naar diverse hobby's vervoert...en mij naar motorbeurzen als er inkopen gedaan moeten worden.

Ik blief geen leasebak want dan krijg ik zo'n Pinkepanko Fabia Hupsakee of Polo Nogwat...meuk.

Ga me niet vertellen dat;

1) duurder beter (premium) is,
2) nieuw kopen duurzaam
3) oud en afgeschreven niet betrouwbaar
 
....Meer dan 5k heb ik nooit betaald voor een auto... en daar rijdt ik dan alweer 8 jaar in, gemiddeld tussen de 30 en 40.000 km per jaar....
Vreemd dat je alleen de aanschaf rekent, alsof de rest gratis is...

Hier een schatting van je brandstofkosten : 35k x 8 = 280.000 km tot nu toe, bij 10 cent per kilometer aan brandstof heeft je dat vast wel € 28.000,- gekost.

Goedkope auto...
 
Of nog een andere invalshoek:

Heb een Vstrom uit 2011 waar ik de meeste kilometers mee wil doen (want 1:25/26), Suzuki Swift uit 2003 voor wanneer ik zoals nu niet met de motor kan of met vriendin en haar dochter op pad moet (want licht en enigszins betaalbaar in vaste lasten) en voor de vakantie huur ik een zo goed als nieuwe reisauto naar behoefte (afgelopen jaar een Megane Estate van 1,5 maand oud en iets van 3000 km op de teller.)

Vreemd dat je alleen de aanschaf rekent, alsof de rest gratis is...

Hier een schatting van je brandstofkosten : 35k x 8 = 280.000 km tot nu toe, bij 10 cent per kilometer aan brandstof heeft je dat vast wel € 28.000,- gekost.

Goedkope auto...

Die hij er in 8 jaar tijd in heeft gegooid, ipv in 1x €28000 brandstoftegoed te kopen.
 
Het is precies net zulk geld.

Je kunt er domweg brandstof van blijven kopen, je kunt ook iets meer uitgeven voor een zuiniger model en dat later dubbel en dwars terugverdienen.

Voor dit bedrag kun je zelfs een heel knappe elektrische auto kopen, die rijdt zijn kilometers voor een fractie van wat je gewend bent.
 
Ergens gelezen, en ook mijn verwachting, dat wanneer de politie de controle niet uitgevoerd, er veel mensen zich geen bal aantrekken van de nieuwe max. snelheid.

En aangezien de politiede capaciteit niet heeft om te controleren....
 
Het is precies net zulk geld.

Je kunt er domweg brandstof van blijven kopen, je kunt ook iets meer uitgeven voor een zuiniger model en dat later dubbel en dwars terugverdienen.

Voor dit bedrag kun je zelfs een heel knappe elektrische auto kopen, die rijdt zijn kilometers voor een fractie van wat je gewend bent.

Klopt, alleen betaald in delen en dus niet in 1x. Ik denk niet dat mijn werkgever het waardeert als ik over 8 jaar pas naar mijn werk kom, omdat ik eerst €28000 aan de kant moet leggen waar ik normaal voor zou tanken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan