Verlaging van de maximum snelheid in Nederland naar 100 "Maar dan wel overal"

Werkgever betaald maandelijks kilometer vergoeding ( de meeste denk ik ? )
Niet 8 jaar voorruit .
En dan is je besparing nog nihil als je het vergelijkt met andere investeringen ( zoals , zonnepanelen ect. )
Links om , rechts om.. alles met afschrijving is geld wegpleuren / verbranden.


En ik weet niet hoe het met *jullie* zit, maar van die 0,19 per kilometer.. kan ik geen auto huren met brandstof / verzekering / onderhoud inbegrepen.
( ok ok, we hebben ook een 0,37 tarief .. alleen hebben het nu over regulier woon/werk )


Zou t trouwens zo doen hoor , mag * de dealer * mijn kilometer vergoeding hebben , zet hij een elektrische auto voor de deur waar
m'n benen inpassen en de boodschappen achterin kunnen.

Zet em morgen ochtend maar neer ! En mag ie meteen die 6 pitter opladen, hoef d'r niks voor te hebben. alleen de vrijwaring.

.. denk niet dat er een dealer zo stom zal zijn, helaas :) ...
 
Vreemd dat je alleen de aanschaf rekent, alsof de rest gratis is...

Hier een schatting van je brandstofkosten : 35k x 8 = 280.000 km tot nu toe, bij 10 cent per kilometer aan brandstof heeft je dat vast wel € 28.000,- gekost.

Goedkope auto...
Klopt deels, die 280 dkm, gekocht bij 250, nu op bijna 500 dkm, brandstofkosten zijn ongeveer 17k over die 8 jaar (diesel 1:20)
Garagerekeningen heb ik niet, doe ik zelf...
Maar die brandstofkosten kun je niet rekenen, die heeft iedereen, ook diegene die iets kopen van 10-20 k.
 
Klopt deels, die 280 dkm, gekocht bij 250, nu op bijna 500 dkm, brandstofkosten zijn ongeveer 17k over die 8 jaar (diesel 1:20)
Garagerekeningen heb ik niet, doe ik zelf...
Maar die brandstofkosten kun je niet rekenen, die heeft iedereen, ook diegene die iets kopen van 10-20 k.

Pssssst, @Hybride is evangelist van de elektrische voertuigenclub en in de gelukkige positie om er een te hebben kunnen aanschaffen. Niet teveel aandacht aan schenken en simpel reageren. Wordt ie blij van en dan houdt ie uiteindelijk wel op.
 
Pssssst, @Hybride is evangelist van de elektrische voertuigenclub en in de gelukkige positie om er een te hebben kunnen aanschaffen. Niet teveel aandacht aan schenken en simpel reageren. Wordt ie blij van en dan houdt ie uiteindelijk wel op.
🤔🤣
Iets van ik rijdt in een ev dus ben schoon even vergetende dat de carbon footprint van die rijdende i-pad behoorlijk is😎
 
Vreemd dat je alleen de aanschaf rekent, alsof de rest gratis is...

Hier een schatting van je brandstofkosten : 35k x 8 = 280.000 km tot nu toe, bij 10 cent per kilometer aan brandstof heeft je dat vast wel € 28.000,- gekost.

Goedkope auto...

Mijn auto loopt gemiddeld 8km op 1ltr lpg a 60ct/l dus das maar 7,5ct/km. Krijg van mijn werkgever 169 euro reiskosten per maand.
Brandstofkosten per jaar 2625euro minus 2028 euro reiskosten minimaal. Mijn brandstofkosten zijn dus maar 597 euro per jaar. Hooguit want werk regelmatig over en krijg dan 19ct/km.
Dus rij voor 50euro brandstofkosten in de maand
Succes met welke ev of hybride dan ook om dat te evenaren.
Zeker als men zoals het grote gros ook nog eens geld moet lenen om zo'n dure ev aan te kunnen schaffen.
En een ev met een gewone brandstof auto vergelijken is sowieso scheef want voor zo'n loodzware ev betaal je geen bpm en geen mrb.
 
Als je nog jong bent en niet zoveel verdient omdat je aan het begin van een carrière staat dan heb je meestal geen auto van 17k.
Met een gezin waarbij de auto bijna de spin in het web is voor het werk doordeweeks - school en de weekenden (ene kind naar de hockey, de andere naar de voetbal) heb je wellicht behoefte aan een comfortabeler en betrouwbaarder vervoer.
Maar niet iedereen leeft hetzelfde leven met dezelfde overwegingen. :t ;)

Ok ik zat precies andersom te redeneren. Toen ik nog thuis woonde had ik vrijwel geen vaste lasten en werkte ik wel dus had ik geld genoeg 'over'.
Een eigen huis en kinderen kosten een stuk meer geld.
Ook ik vind een nieuwe auto niet per definitie betrouwbaarder, en dat die comfortabeler zijn dat zie ik ook niet zo, maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Daar heb je helemaal gelijk in.
 
Ok ik zat precies andersom te redeneren. Toen ik nog thuis woonde had ik vrijwel geen vaste lasten en werkte ik wel dus had ik geld genoeg 'over'.
Een eigen huis en kinderen kosten een stuk meer geld.
Ook ik vind een nieuwe auto niet per definitie betrouwbaarder, en dat die comfortabeler zijn dat zie ik ook niet zo, maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Daar heb je helemaal gelijk in.
Het is natuurlijk wel een issue hoe lang je thuis blijft wonen. :+
Als je als 18 jarige student net je rijbewijs hebt en de eerste auto koopt dan is het wat anders dan als je richting de 25 gaat en wellicht fulltime werkt.

Met de kids naar de voetbal en de hockey ben je geen piepjong gezin meer. :)

En een nieuwe auto is tegenwoordig luxer - en duurder - dan hetzelfde model een jaar of twintig geleden.
Alleen al op het gebied van motor, banden en rijwind geluid is er tegenwoordig meer aandacht.

Maar ook hier zijn vele vergelijken mogelijk, een hyperdeluxe BMW 740i uit 1997 tegen een Kia Picanto Economyline uit 2019. :+
 
En een ev met een gewone brandstof auto vergelijken is sowieso scheef want voor zo'n loodzware ev betaal je geen bpm en geen mrb.
Ja, die dingen zijn echt loodzwaar, die wegen zeker 2x zoveel als jouw auto.

Alhoewel...

Een oude Volvo v70 zal een kilo of 1400 - 1500 zijn? Een Tesla 3 weegt 1.645 kg. Let wel, beide leeggewicht, dus de v70 zonder benzine en LPG-tank en de Tesla zonder elektriciteit. Nu weegt dat laatste niet echt veel...
 
Het draait een beetje om op dit draadje. De vraag ging niet over wat iedereen voor een brik heeft of wat er wordt verdiend, het ging over de verlaging van de maximum snelheid. Dat er daarmee minder brandstof wordt gebruikt hoeft geen toelichting, blijft over wat we daarmee willen bereiken in de CO2/NOx discussie. Jammer genoeg lopen er in Nederland heel erg veel heel erg domme mensen rond die als er iemand op de fluit blaast er als ratten achteraan lopen zonder verder nadenken. Dat is het hele gedoe met transitie, een voor de meesten een nieuw woordje dat , zelfs als je niet weet waar het over gaat, heel interessant klinkt en dus te pas en te onpas luidkeels geroepen wordt. Als 46 % van de stikstof door de landbouw wordt geproduceerd, en 1 % door het verkeer, waar verdien je dan het meeste als je 10 % wilt verminderen ? Als je dit niet snapt, dan behoor je tot de categorie bromvliegbreinen. Maar, wij hebben geen asociaal zware voertuigen die diesel stoken alsof het water is, en wij vernietigen niet tienduizenden liters brandstof door lekker stoer te doen op het Malieveld en wij maken dus niet dat het kleuterklasje politici het in de broek doen van angst .
We zijn als weggebruikers geen georganiseerde groep ( De ANWB, de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond ) al helemaal niet, en dus zijn we het gemakkelijkste aan te pakken. Symboolpolitiek dus die geen moer bijdraagt aan het oplossen de ernstige vervuiling die we de landbouw toestaan om eten te leveren aan het grote buitenland . Sorry, ik moest dit even kwijt .
 
@ Clank

het hele engineering gedeelte vind ik sowieso wel interessant... heb je online leestips toevallig?
ik ondersteun festivals bij het aanleggen van tijdelijke stroominstallaties. En accu’s zijn een hot item.
anno 2019 is je brandstof keuze bepalend hoe duurzaam je bent op dit gebied als festivals. Beschikbare accu-packs worden langzaam steeds minder kut. Maar zonder dieselagregaten gáát het gewoon nog niet. Uitzonderingen daargelaten.
En ik word heel moe van allerlei uitvinders die beweren dé oplossing te hebben. De praktijk bewijst steeds het tegendeel. Imho net als elektrisch rijden. We zijn er gewoon nog niet qua technologie, productie en recycling.
Maar terug on-topic zou ik zeggen
Online leestips is lastig. Ik moet zeggen dat ik erg veel geleerd heb van het integreren van een BMS systeem inclusief lader op een Lithium ION accupakket (stukje hobby). Dit zijn van die dingen die je het beste leert door er in de praktijk mee in aanraking te komen. Anders wordt het een enorm theoretisch geneuzel waar vele al snel afhaken. Dat is ook een van de redenen waarom er zo veel onzinverhalen rond gaan over accupakketen.
Voor festivals enzo zou ik eens contact opnemen met Koolen industries. Ik weet dat die bezig zijn om het een en ander te doen met batterijen en windmolens etc. in plaats van dieselaggegraten.
 
Straks rijden wij op de rechter baan en worden we ingehaald door de vrachtwagens..

We beginnen nu toch echt door te slaan.......
 
Vandaag discussie op het werk over dit onderwerp . Van de 10 man is 1 het mee eens en die rijdt ook in zon nissan leaf .
Hij prijst alle EV en mileuactivisten de hemel in . Maar hij kan amper 150 km rijden met 1 accu lading en heeft het erover bij de stoplichten niemand hem kan bijhouden . Terwijl dit onzin is dan zon beetje alle 600cc + ( ook oldtimers ) makkelijk een elektrische auto eruit rijden .
Snelheid naar 120 km uur kan ik accepteren maar 90 is echt dikke onzin . Dan ben je ook 40 min langer onderweg met 90km/h ipv 130km/h


Steek D66 in de brand met 90
 
Vandaag discussie op het werk over dit onderwerp . Van de 10 man is 1 het mee eens en die rijdt ook in zon nissan leaf .
Hij prijst alle EV en mileuactivisten de hemel in . Maar hij kan amper 150 km rijden met 1 accu lading en heeft het erover bij de stoplichten niemand hem kan bijhouden . Terwijl dit onzin is dan zon beetje alle 600cc + ( ook oldtimers ) makkelijk een elektrische auto eruit rijden .
Snelheid naar 120 km uur kan ik accepteren maar 90 is echt dikke onzin . Dan ben je ook 40 min langer onderweg met 90km/h ipv 130km/h
Misschien dat je het van een Leaf kan winnen maar van de Tesla ga je het toch echt afleggen bij het stoplicht.......
Het S model doen 0-100 in 2.28 seconden......
 
Straks rijden wij op de rechter baan en worden we ingehaald door de vrachtwagens..

We beginnen nu toch echt door te slaan.......
Ze doen maar...is een papieren waarde...instellen en iedereen rijdt vrolijk met 120-130 km/u omdat er toch nauwelijks gecontroleerd wordt.....


Ik ga echt niet tussen of in optocht met de vrachtwagens rijden.....gas erop, wegwezen en ruimte maken.
 
Wanneer wordt de maximum snelheid verhoogd naar 150km/u?
En gaan we allemaal verplicht in van die dikke ami gas guzzlers rijden?
Want ik wil nu toch echt wel eens dat fijne subtropische klimaat wat zij mij ruim 30 jaar geleden beloofd hadden als we zo door gingen.
En dat met 10 miljoen inwoners ipv nu 17,5 miljoen en met 5 miljoen gekentekende motorvoertuigen tov nu 7,5 miljoen.
Dat fijne subtropische klimaat had er allang moeten zijn.
Dus oprotten met al die ev shit en milieu geneuzel.
Ik wil ook zo'n lage energierekening als dat die gesubsidieerde Grieken hebben:(

:+
 
Ze doen maar...is een papieren waarde...instellen en iedereen rijdt vrolijk met 120-130 km/u omdat er toch nauwelijks gecontroleerd wordt.....

Ik ga echt niet tussen of in optocht met de vrachtwagens rijden.....gas erop, wegwezen en ruimte maken.

Ik ben bang dat, indien de snelheid daadwerkelijk omlaag gaat, onze roverheid ook meteen de trajectcontroles massaal invoert danwel aanzet...
Kassssaaaa!!

90 km/u lijkt me geweldig: kan ik gewoon met de Walla aanhaken bij Gixxers, Busa's of Viffers..die trouwens niet uit hun eerste versnelling komen...
 
100.!!!!! Nog veel te hard, 90 komt eerst. 🌷🌹🌺🌼🌻🐞🦋🐝🐛😍😘🥰
Eigenlijk vind ik dat gemotoriseerd verkeer verboden zou moeten worden, gewoon weer terug naar de loopfiets... niks mis mee. 🤗
 
Misschien komt er wel een aparte (snelheids)baan voor elektrische voertuigen.
Anders zou 90 km/u niet eerlijk zijn. Op het moment zelve stoten die immers niets uit. :P
 
Misschien komt er wel een aparte (snelheids)baan voor elektrische voertuigen.
Anders zou 90 km/u niet eerlijk zijn. Op het moment zelve stoten die immers niets uit. :P
Prima . En dan ons lekker diesel met 130 laten rijden en 90 met die EV haardroger autos .
 
Terug
Bovenaan Onderaan