Verlaging van de maximum snelheid in Nederland naar 100 "Maar dan wel overal"

Volgens je profiel ben je pas 27 jaar @IndianScout, jij ontkomt echt niet aan het overstappen naar de EV. Vroeger of later zul je eraan moeten geloven...

Mooi niet , ik heb een hekel aan nieuwere auto's en vooral hybride / elektrisch , totaal geen gevoel bij het rijden / klinkt als een haardroger/ bestuurbare RC auto

ik rijdt nu in een oudere E46 met 6 cilinder benzine , en dagelijks een dnepr van de jaren 70 en wil dit blijven doen .

Waarom moet ik alles inleveren wat ik leuk vind (2 takt / oldtimers / diesels / gloeilampen / maximale snelheid/ grote oude stationaire motoren ) en konden jullie (mensen die nu 50/60 zijn) alles doen en laten en moeten wij de jeugd er voor betalen , ik wil ook 30 jaar diesel rijden , niet nog maar 5 jaar .
Denk je nou serieus dat nederland een verschil zal maken ? Echt niet !
Mochten we ooit zover komen om ze te verplichten dan ga ik echt verhuizen .
 
Waarom schiet het niet op?
Remblokken gaan meer dan 200.000km mee omdat bij normaal remmen de energie weer de accu in vloeit en de remblokken nauwelijks gebruikt worden.
Ook met een Tesla kan je rustig 60.000km met een setje banden doen.
Ik weet het niet precies hoor, maar banden worden wel kleiner, een mm of 7 en dat zal altijd een paar kilo wegen. Vier banden, ik schat zo'n 10 kilo stof. En remblokken slijten ook en die zijn helemaal niet gemaakt van lekker spul. Kijk maar eens op je velgen, of naast je calipers.
 
Een verbrandingsmotor loopt op zijn schoonst bij een toerental waar hij zijn maximale rendement heeft en dat is bij elke motortype verschillend.
Het is daarom onzin om te denken dat we minder uitstoot zullen hebben bij max 100 km/u.
 
Die mileu activisten hebben zon grote plaat voor hun kop ,
Enige zin in praten heeft totaal geen zin helaas .
Ze drammen zo door dat wij straks helemaal niets meer mogen .
Ze hebben het liefst dat we in een EV auto stappen en op een knopje drukken en wachten tot je op de bestemming bent .
Ik vindt autorijden en motor rijden leuk , dat laat ik niet voor me doen door een machine !

A0744D25-BA7C-481C-960E-EAA56A365DA9.png
235CFA0F-AC68-44A9-8AB0-300BC010D7D5.jpeg
 
The true sign of intelligence is not knowledge but imagination . Iemand hier heeft dit als motto .
En daar ben ik het dus totaal mee oneens . Feiten, feiten en nog eens feiten, dat is kennis waar je wat aan hebt. Imagination is grotendeels fantasie of wishfull thinking. Als je alle feiten echt naast elkaar zet, is de huidige massahysterie mbt het milieu een verzameling meningen, en nauwelijks een verzameling feiten.
Je kunt best een idee hebben, maar je moet het wel objectief onderzoeken . Als je dat weigert, dan is er iets heel erg fout gegaan. Als je het idee van de carbon footprint van een electrische auto niet wilt zien, dan gaat er iets scheef. Dat moest ik even kwijt , in de hoop dat realiteit en feiten en erkenning daarvan leidt tot een juist inzicht.
 
Wel een beetje jammer dat we zo afdwalen van die max. snelheid verlaging waarmee het allemaal begon. Eigenlijk vind ik die helemaal niet zo erg. Kan ik tenminste wat meer met mijn oude monsters de weg op. die zijn ook MRB vrij en heel milieuvriendelijk, gebruiken alleen biologisch verantwoorde smeermiddelen en geven het ook nog geregeld een beetje terug aan de natuur.

Benno
 
Wel een beetje jammer dat we zo afdwalen van die max. snelheid verlaging waarmee het allemaal begon. Eigenlijk vind ik die helemaal niet zo erg. Kan ik tenminste wat meer met mijn oude monsters de weg op. die zijn ook MRB vrij en heel milieuvriendelijk, gebruiken alleen biologisch verantwoorde smeermiddelen en geven het ook nog geregeld een beetje terug aan de natuur.

Benno

Je kan toch ook met die ouwe hokken rijden als de max snelheid gewoon 130 km/h is?
 
Niet altijd, alleen hier lijkt de wens de moeder van de gedachte en totaal niet gebaseerd op de realiteit.

Kijk eens op youtube naar Tesla Racing Channel.
Dit is een knul die van zijn vader een Tesla heeft gehad en daarmee is gaan dragracen.
Daar zitten ook filmpjes tussen waarin hij laat zien wat het verbruik is bij zo'n sprint.
Dat viel mij erg mee in ieder geval. Iets van 2-3% per run heb ik voorbij zijn komen.
De auto's waartegen hij rijdt gooien er waarschijnlijk ook een paar liter doorheen op één run.

Eerder zal er overhitting van de systemen optreden omdat ze hiervoor niet bedoelt zijn. Iets wat overigens bij latere versies wel al een stuk verbeterd.

Easy Rob, ik was niet voornemens ook maar iets negatiefs over EV's te zeggen hoor-O-
 
Onze buren snappen het.

Maar dat is alleen de directe uitstoot. De 'Well to wheel' is weldegelijk een ander verhaal bij een verlaging van de snelheid.
Je verbruikt meer met een hogere snelheid. Olietankers en rafinaderijen zullen meer moeten varen en produceren om dezelfde afgelegde afstand van de eindgebruiker te realiseren.
 
Niet altijd, alleen hier lijkt de wens de moeder van de gedachte en totaal niet gebaseerd op de realiteit.

Grappig trouwens dat je het hebt over niet baseren op realiteit en dan zelf een of andere tesla aanhaalt die compleet gestript is behalve de bestuurdersstoel en dan komt aankakken met dat ie maar 2 a 3% per sprint verlies heeft...


Deze tesla is natuurlijk compleet realistisch hoe alle EV's rondrijden_O-
 
Ja dat zei ik , die mensen die voor EV zijn hebben zon plaat voor de kop die praat je niet om .
Ik kan met een volle tank bijna 700 km rijden . Als ik tank 10 min later kan ik weer 700 km rijden . Niet dat ik dat elke dag moet doen maar op vakantie is makkelijk .
En voor mijn werk 10 km is het onzin dus dan pak ik de motor of brommer .
 
Ach, we zullen ongetwijfeld tzt over moeten. Maar tot die tijd zie ik wel welk vervoermiddel voor mij betaalbaar is.
 
Ik zie weer wat foutieve beweringen langskomen gedaan door mensen die niet gehinderd door enige kennis van zaken een mening hebben gevormd. Ik probeer hier op te reageren zonder mijn eigen mening te geven. Mocht het zijn dat ik dat toch doe, hoor ik het graag, dan pas ik de post aan.

Een verbrandingsmotor loopt op zijn schoonst bij een toerental waar hij zijn maximale rendement heeft en dat is bij elke motortype verschillend.
Het is daarom onzin om te denken dat we minder uitstoot zullen hebben bij max 100 km/u.
Dit is de formule om luchtweerstand uit te rekenen:
1573031217063.png

Dat vtje rechts met dat tweetje erbij betekend snelheid in het kwadraad. Dat komt er op neer dat de luchtweerstand sneller oploopt dan de snelheid. Rekenvoorbeeltje:

22=4
44=256 (rectificatie met dank aan @Miglowie)

Dat betekend dus dat een verdubbeling van de snelheid de luchtweerstand 64x verhoogd.

Nou klopt het dat een brandstofmotor een punt heeft waar die het meest efficient loopt, maar het verschil in luchtweerstand is zoveel groter dat het verschil tussen 130 en 100 wel degelijk veel verschil maakt.

Snelheid naar 120 km uur kan ik accepteren maar 90 is echt dikke onzin . Dan ben je ook 40 min langer onderweg met 90km/h ipv 130km/h
Snelheid verhogen heeft lang niet altijd het effect dat je korter onderweg bent:

Voor mensen die het stuk niet willen lezen:
De gemeten tijdswinst tussen 120 en 130 is negatief. Ook als je rekening houdt met toegenomen verkeer. We zijn dus met zn alle langer onderweg omdat we 130 mogen in plaats van 120. Van 130 naar 100 zal dus lang niet zon dramatisch effect hebben als dat heel veel mensen denken. Voor de gemiddelde rit wordt zelfs een kleine winst voorspeld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan